AnonymBruker Skrevet 25. november #1 Skrevet 25. november Er det noe sjangs at bunnfradraget over formue går opp snart? Når vet man det evt.? Anonymkode: 0d057...1a1
AnonymBruker Skrevet 25. november #2 Skrevet 25. november Statsbudsjettet blir vanligvis vedtatt i desember. Anonymkode: 8f53f...711
AnonymBruker Skrevet 25. november #3 Skrevet 25. november Med dagens regjering så tror jeg du skal se langt etter noen økning i noe som har med fradrag å gjøre. Anonymkode: c5efe...f3c 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. november #4 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med dagens regjering så tror jeg du skal se langt etter noen økning i noe som har med fradrag å gjøre. Anonymkode: c5efe...f3c De har allerede foreslått nytt bunnfradrag på 1,9 millioner, mot dagens 1,76. Anonymkode: 8f53f...711 7
AnonymBruker Skrevet 25. november #5 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 time siden): De har allerede foreslått nytt bunnfradrag på 1,9 millioner, mot dagens 1,76. Vil det isåfall gjelde for 2025? Forøvrig en patetisk løsning, svært mange av Støres lavtlønte velgere betaler formueskatt, også etter en eventuell bagatellmessig økning i fradraget. Professor i samfunnsøkonomi Ragnar Torvik ledet «Skatteutvalget». I dag er bunnfradraget 1,7 millioner. Torvik foreslår å øke dette til 6,4 millioner. Over 551.000 nordmenn som betalte formuesskatt i 2023, ville nemlig sluppet unna om dette forslaget ble en realitet. Det er 84 prosent av alle som betalte formuesskatt. Anonymkode: 1412b...24b 1
newman01 Skrevet 25. november #6 Skrevet 25. november Formueskatten og bunnfradraget for 2025 er satt allerede. Det ble vel låst ved forrige statsbudsjett. En eventuell økning vil ikke ha betydning før du skal levere skattemelding i april 2027 for 2026-året. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november #7 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil det isåfall gjelde for 2025? Anonymkode: 1412b...24b Nei, det er for 2026. Slike ting bestemmes alltid i forkant. Anonymkode: 8f53f...711 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november #8 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Med dagens regjering så tror jeg du skal se langt etter noen økning i noe som har med fradrag å gjøre. Anonymkode: c5efe...f3c Jepp. Om ikke verre. Anonymkode: 00af2...4f1
AnonymBruker Skrevet 30. november #9 Skrevet 30. november AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 10.19): De har allerede foreslått nytt bunnfradrag på 1,9 millioner, mot dagens 1,76. Anonymkode: 8f53f...711 Finnes det nye budsjettforslaget som det ble enighet om mellom tre partier noe sted? Spent på om det nye innslagspunktet overlever tutti frutti. Det er en dråpe i havet, men i hvert fall bedre enn den lille økningen i fjor. Ser man på hva partiene mener så er både SP og MDG for høyere innslagspunkt enn det som ble foreslått av AP. Men er vel ikke noe godt tegn at Rødt er fornøyd 😛 De vil riktignok også ha opp innslagspunktet, men samtidig øke satsen. Så der går vinningen opp i spinningen. Er også spent på hvordan det går med minstefradrag og personfradrag. Anonymkode: 7db2a...750
AnonymBruker Skrevet 30. november #10 Skrevet 30. november Finnes da måter som er helt lovlig å gjøre for å slippe formueskatt. Har en kompis som har kjøpt et par veteranbiler som har markedsverdi på nesten 2 millioner men som i Statens "satser" bare er verdt noen få 10-tusener.. Anonymkode: 4a36c...676
Grønnsaksvaffel Skrevet 30. november #11 Skrevet 30. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Finnes da måter som er helt lovlig å gjøre for å slippe formueskatt. Har en kompis som har kjøpt et par veteranbiler som har markedsverdi på nesten 2 millioner men som i Statens "satser" bare er verdt noen få 10-tusener.. Anonymkode: 4a36c...676 Fra skatteetaten.no: "Veterankjøretøy, altså kjøretøy som er 30 år eller eldre, verdsettes til antatt salgsverdi". 1
AnonymBruker Skrevet 30. november #12 Skrevet 30. november Grønnsaksvaffel skrev (20 minutter siden): Fra skatteetaten.no: "Veterankjøretøy, altså kjøretøy som er 30 år eller eldre, verdsettes til antatt salgsverdi". Har ført opp verdien langt under i mange år uten bemerkning fra skattefuten Anonymkode: 4a36c...676
Grønnsaksvaffel Skrevet 30. november #13 Skrevet 30. november (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ført opp verdien langt under i mange år uten bemerkning fra skattefuten Anonymkode: 4a36c...676 Og plutselig en dag blir du tatt ut til kontroll og etterregnet flere år tilbake med tilleggsskatt. Jeg takker for tipset - jeg skal sende det videre til de kollegaene som ansvaret for å planlegge kontroller av neste skattemelding. Endret 30. november av Grønnsaksvaffel Lagt til setning.
AnonymBruker Skrevet 30. november #14 Skrevet 30. november Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden): Og plutselig en dag blir du tatt ut til kontroll og etterregnet flere år tilbake med tilleggsskatt. Jeg takker for tipset - jeg skal sende det videre til de kollegaene som ansvaret for å planlegge kontroller av neste skattemelding. Ha, ha! Er dette et trugsmål? Sitter du som øverste sjef som kan sende ut mafiaen? Anonymkode: 4a36c...676
Djerva Skrevet 30. november #15 Skrevet 30. november Du kan jo ta med huset i tillegg? I min kommune er verdsettingen av bolig laangt under markedsverdi..
Grønnsaksvaffel Skrevet 30. november #16 Skrevet 30. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ha, ha! Er dette et trugsmål? Sitter du som øverste sjef som kan sende ut mafiaen? Anonymkode: 4a36c...676 Man trenger ikke å være øverste leder i skatteetaten for å komme med innspill til kontrollområder, det holder å være en vanlig ansatt i skatteetaten.
AnonymBruker Skrevet 30. november #17 Skrevet 30. november Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden): Man trenger ikke å være øverste leder i skatteetaten for å komme med innspill til kontrollområder, det holder å være en vanlig ansatt i skatteetaten. Skal de kontrollere alle de titusener av veteranbiler i landet må skatteetaten få øket bevilgningene betraktelig, og det ligger ikke inne i budsjettet så vidt jeg vet? Anonymkode: 4a36c...676
Grønnsaksvaffel Skrevet 30. november #18 Skrevet 30. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal de kontrollere alle de titusener av veteranbiler i landet må skatteetaten få øket bevilgningene betraktelig, og det ligger ikke inne i budsjettet så vidt jeg vet? Anonymkode: 4a36c...676 Ikke alle kontroller er manuelle.
AnonymBruker Skrevet 30. november #19 Skrevet 30. november Hvis alle som snyter på skatten blir tatt, kunne vi hatt lavere skatt og høyere innslagspunkt. Tips ivei om det som tipses kan. Problemet er vel antagelig at det ikke finnes nok folk til å sjekke alt mulig. Jeg ble selv overrasket et år jeg hadde et uvanlig stort (lovlig) fradrag, og ikke måtte dokumentere noe som helst. Anonymkode: 7db2a...750
newman01 Skrevet mandag kl. 19:42 #20 Skrevet mandag kl. 19:42 AnonymBruker skrev (På 30.11.2025 den 16.45): Hvis alle som snyter på skatten blir tatt, kunne vi hatt lavere skatt og høyere innslagspunkt. Tips ivei om det som tipses kan. Problemet er vel antagelig at det ikke finnes nok folk til å sjekke alt mulig. Jeg ble selv overrasket et år jeg hadde et uvanlig stort (lovlig) fradrag, og ikke måtte dokumentere noe som helst. Anonymkode: 7db2a...750 Det tviler jeg sterkt på. De hadde nok heller økt størrelsen på statsbudsjettet til 2300 milliarder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå