Gå til innhold

Familie på 6, bruker 15.000 pr. mnd. i matbutikk

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En voksen og en tenåring. Bruker ca mellom 8-10 000 i mnd. Kjøper alltid grønnsaker,frukt, middag hver dag og mest mulig ren mat. Prisene er jo høyere enn for bare noen år siden, så alle bruker vel mer penger på mat nå selv om man ikke handler inn mer/ annerledes mat enn man gjorde for noen år siden.

Anonymkode: a3744...e41

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En voksen og en tenåring. Bruker ca mellom 8-10 000 i mnd. Kjøper alltid grønnsaker,frukt, middag hver dag og mest mulig ren mat. Prisene er jo høyere enn for bare noen år siden, så alle bruker vel mer penger på mat nå selv om man ikke handler inn mer/ annerledes mat enn man gjorde for noen år siden.

Anonymkode: a3744...e41

Ja, heldigvis får de som jobber i varekjeden også lønnsøkning innimellom.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 4 stk (2 voksne og 2 tenåringer) og bruker ca. 21.000 i måneden på matbutikken. 

Anonymkode: b1142...48d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 15.28):

Og jeg har ikke råd til å bruke flere tusen på kredittkort. Så her bruker jeg et vanlig kort.

Anonymkode: 11fbf...f55

vi har et satt matbudsjett hver mnd. Bruker trumf visa når vi handler. Har 2 kort på samme konto. Når lønna mi kommer så betaler jeg ut hele mat budsjettet med en gang og inn på trumf visakortet. Da starter beregning på ny mnd. Full kontroll, null renter og grei bonus. Og total summen på mat blir ikke høyere enn å ta det rett fra visakortet hver gang jeg handler. Har heller mer kontroll enn tidligere, ser jeg at det nærmer seg grensa på budsjett strammer jeg inn. Når vi brukte visa hadde jeg null oversikt over hvor mye vi brukte på matbutikk

Anonymkode: 41d92...3ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 16.06):

Det jeg syns er aller mest fascinerende er at de påstår at de spiser anbefalt mengde frukt og grønt, fersk fisk, forskjellig pålegg, næringsrikt brød osv.

Vi har helt normale middager, alltid salat eller 3-4 grønnsaker. Alle barna spiser niste på skolen, yogurt, noe brødmat, gjerne nøtter, bær og en frukt. Vi har veldig god råd, så vi gidder ikke spise kjipt, men vi fråtser ikke, vi har gjerne entrecôte én gang i uka, ellers kyllingfilet, karbonadedeig, torskefilet, laks (selv om vi helst ikke spiser oppdrettsfisk), aldri pølser eller farsemat, men ofte gryter, lapskaus og lignende.

Jeg baker en del brød, eller så kjøper vi grovt brød på baker Hansen, ikke noe voldsomt eksklusivt.

Anonymkode: c6691...cca

2 voksne, 2 barn (16 og 3 år), i tillegg til venner av eldstebarnet noen ganger i uka. Det aiste halve året går det gått mellom 5 000-10 000 pr måned for alt av husholdningsartikler, mat og eventuelle middager ute. Regner med desember blir en 10 000-måned pga all julematen, gjester og det som hører til.

Vi har helt ok økonomi, romslig nok til at vi sparer 16 000 i måneden. Men vi lever nøkternt, og bruker sånn som en annen tidligere i tråden ca 1 time hver søndagskveld på planlegging. Spiser fisk to ganger i uken, kjøtt én gang i uken, suppe én fast dag, og ellers vegetariansk mat. Jeg har utdanning innen ernæring, og tør påstå at vi får i oss alt som er anbefalt av næring, pluss litt snacks. Begge voksne har fulltidsjobb, 8-15.30, pluss av og til kveldsarbeid/reising på den ene av oss.

Baker dansk rugbrød selv (ca 11 kr/brød), sanker det som er i sesong om høsten av sopp og bær, lager mat fra bunnen, har med nistepakker med rester eller brød, og kjøper store pakker mat. Aldri posjonsbeger med yoghurt, det kjøper vi stort og har i tette bokser når det skal ut av huset. En sjelden gang eller to i året kommer en slektning/venn innom med 3-4 kg selvfanget fisk eller et kilo elgkjøtt. Lørdagsgodt til ungene er 40 kr til eldste, ca 15 kr til minste, og 50 kr for oss to voksne. Eldste bruker litt egentjente penger på mat utenom budsjett. Basert på lønna og sparinga hans er det max 1000 kr/mnd.

Vi hadde fint klart oss med et budsjett på 7000 kr/mnd, men foretrekker å ha muligheten til å skeie ut av og til. Skjønner fint hvordan man kan bruke større summer, men skjønner ikke helt hvordan folk ikke klarer å bruke mindre. Når man er vant til et beskjedent budsjett er det helt greit.

(Middagene våre er gjerne taco, diverse supper, gryteretter, stekt torsk/sei/hyse, diverse asiatisk, norsk husmannskost, pizza, og så videre. Har sjeldent den samme retten oftere enn annenhver måned. Er glad i å lage mat.

Anonymkode: 4d088...f11

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er helt for jævlig! Går snart konkurs her. Skjønner at folk ikke vil ha flere barn lenger. Det er jo nesten umulig.

Anonymkode: 914c1...703

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

2 voksne, 2 barn (16 og 3 år), i tillegg til venner av eldstebarnet noen ganger i uka. Det aiste halve året går det gått mellom 5 000-10 000 pr måned for alt av husholdningsartikler, mat og eventuelle middager ute. Regner med desember blir en 10 000-måned pga all julematen, gjester og det som hører til.

Vi har helt ok økonomi, romslig nok til at vi sparer 16 000 i måneden. Men vi lever nøkternt, og bruker sånn som en annen tidligere i tråden ca 1 time hver søndagskveld på planlegging. Spiser fisk to ganger i uken, kjøtt én gang i uken, suppe én fast dag, og ellers vegetariansk mat. Jeg har utdanning innen ernæring, og tør påstå at vi får i oss alt som er anbefalt av næring, pluss litt snacks. Begge voksne har fulltidsjobb, 8-15.30, pluss av og til kveldsarbeid/reising på den ene av oss.

Baker dansk rugbrød selv (ca 11 kr/brød), sanker det som er i sesong om høsten av sopp og bær, lager mat fra bunnen, har med nistepakker med rester eller brød, og kjøper store pakker mat. Aldri posjonsbeger med yoghurt, det kjøper vi stort og har i tette bokser når det skal ut av huset. En sjelden gang eller to i året kommer en slektning/venn innom med 3-4 kg selvfanget fisk eller et kilo elgkjøtt. Lørdagsgodt til ungene er 40 kr til eldste, ca 15 kr til minste, og 50 kr for oss to voksne. Eldste bruker litt egentjente penger på mat utenom budsjett. Basert på lønna og sparinga hans er det max 1000 kr/mnd.

Vi hadde fint klart oss med et budsjett på 7000 kr/mnd, men foretrekker å ha muligheten til å skeie ut av og til. Skjønner fint hvordan man kan bruke større summer, men skjønner ikke helt hvordan folk ikke klarer å bruke mindre. Når man er vant til et beskjedent budsjett er det helt greit.

(Middagene våre er gjerne taco, diverse supper, gryteretter, stekt torsk/sei/hyse, diverse asiatisk, norsk husmannskost, pizza, og så videre. Har sjeldent den samme retten oftere enn annenhver måned. Er glad i å lage mat.

16000 i mnd? Det tror jeg ikke en gjennomsnittlig husholdning klarer engang lenger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

16000 i mnd? Det tror jeg ikke en gjennomsnittlig husholdning klarer engang lenger. 

Jeg tjener 650 000 i året, mannen tjener ca 800 000. Føler selv at vi har god råd, men er vel rundt/like over gjennomsnittslønnen.

Men igjen - vi lever nøkternt. Brukte møbler, brukte barneklær, brukt turutstyr. Et hus som er akkurat stort nok (eller egentlig litt for lite). Få ferieturer til utlandet. Ingen dyre (u)vaner som røyk, snus, overdreven skjønnhetspleie. 

Det krever litt disiplin, og man må gi avkall på fomo'n når det gjelder innkjøp og de dyreste aktivitetene. Men vi prioriterer turer på teater og musikk en gang i blandt også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...