Gå til innhold

Familie på 6, bruker 15.000 pr. mnd. i matbutikk

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er to voksne og to små barn (baby + 3 år).

Har et matbudsjett på 12.000,- i mnd. Jeg holder det akkurat.

Er veldig prisbevisst og finner tilbud etc., men jeg kjøper også bare ordentlige råvarer. Baker brød selv. Kjøper aldri brus og sjelden godteri. Kjøper ofte datovarer hvis jeg finner.

Så er det «ekstra»-tingene. En flaske rødvin til fredag kveld (1000kr mnd), friske blomster på bordet. 

Frukt går det en del av, og det er blitt dyrt.

Anonymkode: b6ae3...770

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 stykker hvorav den ene er hjemme en gang i måneden og vi bruker 20-25 tusen på mat. Det inkluderer restaurantbesøk. 

Vi burde nok vært litt flinkere til å spare, men trenger ikke.

Anonymkode: ae221...cdd

Skrevet

Vi er 2 voksne og 3 barn, vi handler ca 75% på Rema 1000 og så langt i år har vi brukt 72.000 kr der. så da blir det vel rundt 100.000 totalt så langt i år. Rett under 10.000 i måneden altså. 

Kunne helt klart vært lavere, det er veldig mye snacks der, dyr frukt, godt pålegg, iskaffe&energidrikker og det er sjeldnere og sjeldnere at vi velger butikkens egen merkevare (har fått testet mye, og funnet ut hvilke av dem som er en klar nedgradering!). 

Skrevet

Vi er 5 voksne (mor, far og 3 unge voksne barn, hvor 1 av dem må ha spesialmat) og 2 katter i husholdningen. Vi bruker rundt 15-17 000 kr pr mnd på mat, husholdningsartikler, kattemat og kattesand. Det er nesten umulig for oss å spare inn noe, da jeg føler at jeg handler prisbevisst allerede (medlemsrabatt, kuponger, tilbud, 3 for 2 osv). Prisene på så og si alt har gått opp de siste årene, og man må snart være millionær for å ha råd til mat og andre essensielle ting.

Skrevet

Det blir jo nødvendigvis veldig dyrt om man holder seg til en kjede og ett kort?

Om jeg skulle regnet på hva vi har brukt er det fire ulike kredittkort (ulike kick-backs). Rema, Kiwi, Meny, Obs, Europris, Gigabox, jatktlag, Reko, fisk fra båt, og også diverse eksotiske butikker. 

Anonymkode: b171e...366

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det blir jo nødvendigvis veldig dyrt om man holder seg til en kjede og ett kort?

Om jeg skulle regnet på hva vi har brukt er det fire ulike kredittkort (ulike kick-backs). Rema, Kiwi, Meny, Obs, Europris, Gigabox, jatktlag, Reko, fisk fra båt, og også diverse eksotiske butikker. 

Noen av oss fører regnskap og har oversikten på den måten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg visste ikke at dette var så enkelt å finne ut, men ser nå at jeg bare kunne logge inn på Trumf og se hvor mye vi har handlet for siste 12 mnd. Så trakk jeg fra tiden vi har vært på ferie, og la til en tusenlapp for de få gangene jeg handler i en annen matbutikk eller at vi henter take away. Da kommer jeg til 15.000,- pr. mnd. som inkluderer matvarer og husholdningsartikler. 

Var litt spent på å høre hvordan dette ligger an sammenlignet med dere andre. Jeg har virkelig prøvd så godt jeg kan å ukehandle, se på kilopriser, og lage så sunn mat som mulig, så rimelig som mulig. Så hvis vi uansett er "helt off", tror jeg faktisk at jeg gir opp 😅 Da får vi heller kutte ned på noe annet. 

- Noen som vet hvor mye de bruker i matbutikken? 

- Hvor mange er dere? 

- Prøver dere å holde kostnaden nede, eller reflekterer beløpet at dere ikke prioriterer å spare på akkurat denne posten? 

Takk for svar 🥰

Anonymkode: 00310...383

Vi er 6 stk (4 tenåringer) og ofte kjærestene deres også. Vi bruker ca 20-25 000 Kr. Dette er inkludert husholdningartikler og øl. Tror ikke vi klarer å spare så mye mer. Vi er veldig prisbevisste, men noe kvalitet vil jeg ha. Vi spiser så rent som mulig så nesten all maten blir laget fra bunn og jeg baker brød selv. Det går mye (dyrt) kjøtt og fisk til farseprodukter,  frukt og grønt koster en formue. For ikke å snakke om egg! Går fort 12 egg for dagen med så mange tenåringer i vekst😅

Anonymkode: b3a47...354

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg visste ikke at dette var så enkelt å finne ut, men ser nå at jeg bare kunne logge inn på Trumf og se hvor mye vi har handlet for siste 12 mnd. Så trakk jeg fra tiden vi har vært på ferie, og la til en tusenlapp for de få gangene jeg handler i en annen matbutikk eller at vi henter take away. Da kommer jeg til 15.000,- pr. mnd. som inkluderer matvarer og husholdningsartikler. 

Var litt spent på å høre hvordan dette ligger an sammenlignet med dere andre. Jeg har virkelig prøvd så godt jeg kan å ukehandle, se på kilopriser, og lage så sunn mat som mulig, så rimelig som mulig. Så hvis vi uansett er "helt off", tror jeg faktisk at jeg gir opp 😅 Da får vi heller kutte ned på noe annet. 

- Hvor mange er dere? 

- Prøver dere å holde kostnaden nede, eller reflekterer beløpet at dere ikke prioriterer å spare på akkurat denne posten? 

Takk for svar 🥰

Da er du/dere ca 25 % under Sifo-budsjettet. Og har således ikke noe å frykte. Mat koster. Sånn er det.

Anonymkode: 46747...206

Skrevet

Vi er to voksne, to tenåringer og ett barn.

Jeg føler ikke vi kjøper noe luksus overhodet. Kjøper ofte billigste alternativ og rent kjøtt og fisk er sjelden vare.

Likevel ligger vi på 14.000 i måneden.

Anonymkode: 54299...60f

Skrevet

Oysann. Folk bruker virkelig mye penger på mat! Men sånn har det vel blitt i dag. Ikke rart at folk sliter økonomisk. Jeg har føler meg dårlig når jeg bikker 4500,- i måneden jeg alene. Det skal jeg slutte med etter å ha hørt hva andre bruker...

Anonymkode: 4e868...40c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei takk til kjøp av varer med kredittkort.

Anonymkode: 11fbf...f55

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Oysann. Folk bruker virkelig mye penger på mat! Men sånn har det vel blitt i dag. Ikke rart at folk sliter økonomisk. Jeg har føler meg dårlig når jeg bikker 4500,- i måneden jeg alene. Det skal jeg slutte med etter å ha hørt hva andre bruker...

Folk i denne tråden bruker virkelig ikke mye penger på mat.

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Noen av oss fører regnskap og har oversikten på den måten.

Har jeg sagt jeg ikke fører regnskap? 

Påstanden min var rettet mot det å få full oversikt gjennom å se på trumf - appen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei takk til kjøp av varer med kredittkort.

Anonymkode: 11fbf...f55

Sparer ca 5000 på bruk av kredittkort i året. Og det er før jeg regner inn rentefrie lån. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

- Hvor mange er dere? 

Takk for svar 🥰

Prøv appen optius så får du fullstendig oversikt både over hva du bruker hver måned og per kategori. Da ser du fort hvor du kan gjøre noen kutt. Jeg syns det var mye med 1500,- i mnd på kjeks, sjokolade og godteri. Kuttet ned til 500 i mnd der blant annet.

Anonymkode: f1882...33a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har jeg sagt jeg ikke fører regnskap? 

Påstanden min var rettet mot det å få full oversikt gjennom å se på trumf - appen. 

Det var virkelig ikke meningen å fornærme deg. 

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Det var virkelig ikke meningen å fornærme deg. 

Du svarer feilaktig på noe. Og når det blir påpekt så er man "fornærmet".

jaja...hver sitt tidsfordriv, forstår jeg 😅

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du svarer feilaktig på noe. Og når det blir påpekt så er man "fornærmet".

jaja...hver sitt tidsfordriv, forstår jeg 😅

Hva svarte jeg feilaktig?

Er det feil at noen av oss fører regnskap eller er det feil at det er mulig å holde oversikt ved å føre regnskap?

Endret av Grønnsaksvaffel
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du ganger opp din sum med antall personer folk beskriver i tråden, så er det jo ganske likt?

Mat har blitt helt sinnsykt dyrt. Vi er to voksne og to tenåringer, bruker 15-16.000 pr måned. Blir like sjokkert hver gang jeg handler. 

Anonymkode: d9a2a...beb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er 6 stk (4 tenåringer) og ofte kjærestene deres også. Vi bruker ca 20-25 000 Kr. Dette er inkludert husholdningartikler og øl. Tror ikke vi klarer å spare så mye mer. Vi er veldig prisbevisste, men noe kvalitet vil jeg ha. Vi spiser så rent som mulig så nesten all maten blir laget fra bunn og jeg baker brød selv. Det går mye (dyrt) kjøtt og fisk til farseprodukter,  frukt og grønt koster en formue. For ikke å snakke om egg! Går fort 12 egg for dagen med så mange tenåringer i vekst😅

Anonymkode: b3a47...354

Så deilig med noen som har opp i mot samme forbruk som oss. Jeg lurer oppriktig på hva alle disse andre spiser, som spiser alt de vil ha, rent, hjemmelaget og mye frukt og grønt. For vi ser på priser, handler fisk på meny om tirsdagene, fyller fryseboksen med karbonadedeig til 69kr, kjøper frukt og grønt i sesong, selvfølgelig mye som ikke er i sesong også, men vi ser på prisene.

Anonymkode: c6691...cca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...