Gå til innhold

Kresen og småspist barn - hva gjør vi? Går det over?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår på 3,5 er utrolig kresen og veldig småspist. 

Noen av utfodringene vi har hatt er at han har melkeallergi og han fikk tenner sent. 

Begge deler gjorde at vi kom litt skjevt ut. Fikk først to tenner når han var ett år og så kom det ikke flere før etter han var to år. Derfor var det mye han ikke klarte å spise (var i hvert fall inntrykket vi fikk). I tillegg har melkeallergien gjort at det ofte er få valgmuligheter. I barnehagen er det to-tre pålegg han kan spise, på kafe, på besøk hos andre er det ofte ikke mat han han spise. Vi passer alltid på å ha med ekstra, men dette gjør at han generelt ikke har hatt mulighet til å teste mye forskjellig andre steder. 

Jeg leste på Bare bra barnemat om tips til hvordan håndtere kresne barn. Vi har hele tiden passet på å alltid ha en "trygg" ingrediens på tallerkenen (ofte potet) og vi har valgt å ikke tilby brødskive/smoothie i stedet for middag fordi vi har hørt at det bare fører til flere problemer på sikt. Vi har hatt fokus på at middagen skal være en positiv opplevelse (har selv ubehagelige opplevelser fra barndommen som gikk på å bli tvunget til å spise ting jeg ikke likte). Ofte vil han ikke ha pasta, ris eller andre "barnevennlige" ingredienser en gang. Fisk og grønnsaker er bare å glemme. Vi har testet hjemmelagde fiskepinner mange ganger, men det spiser han ikke, vil kun ha findus fiskepinner (og ikke alltid det en gang). I starten fikk vi ham til å spise en del hjemmelaget, men siden barnehagen serverer mest enkel ferdigmat har han sluttet å spise hjemmelaget (ikke kritikk av dem, vet at det begrenser seg hva de har tid og økonomi til).

Hvis vi har pølser eller pannekaker spise han mye så det er ikke det at han alltid spiser lite. Begynner å lure på hva riktig fremgangsmåte er, kan jo ikke bare spise usunn, ultraprossesert mat med lite næring, samtidig er jeg bekymret for at han generelt spiser så lite. For å få i ham frokost har vi begynt å gi ham brødskive med syltetøy, men føler ikke vi kan løse det sånn til alle måltider. 

Andre som har vært i samme situasjon og  som har råd til hva man kan gjøre? Eller løste det av seg selv?

Anonymkode: b118a...4d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt kresne barn løste seg selv etterhvert som han ble eldre. Men han hadde ikke noe "ekstra" som allergi etc.

Vi la alltid grønnsaker feks på tallerken hans, men sa aldri at han måtte smake eller spise opp. Tilslutt så smakte han innimellom. Han er i tillegg veldig vanedyr, så han får samme pålegg på niste feks hver dag. Er fortsatt "vanlige" ting han ikke spiser eller liker, samtidig så liker han blåskjell, så noe smak er det der 😉 

Jeg tror det vil løse seg med tid og stunder. Ser ut som dere gjør mye riktig. Har dere prøvd å la han være med å lage mat? Kanskje det er litt gøyere å spise maten man selv har vært med å lagd? Ofte så blir det litt smaking når man lager maten. Gjør det til en gøy opplevelse. 

Anonymkode: 1ec1f...cca

AnonymBruker
Skrevet

Først av alt så må man slutte å tenke problemer : vi er veldig opptatt av tradisjonelt kosthold i Norge og det gir store begrensninger.

Ingen av mine barn fikk brødmat , korn eller annet før etter fylte to år etter anbefaling fra «nourishing traditions» . Min yngste tålte ikke melk og det var ingen problemer. 

ingen barn velger å sulte og ingen barn sulter i Norge med mindre det ligger mental eller fysisk sykdom bak. 

Det første man må ha er samarbeid med barnehage. Det andre er null mas og kommenterer rundt middag. Fjern kvelds. Her er siste måltid for barna middag rundt 17.30-18.00.  Dette er barna klar over og selv om man ikke elsker maten man får servert vil barna spise litt. 

«Demonter» maten, og ha lite på tallerken. Fjern det trygge alternativet og tving barnet litt på annen mat. I starten er det tøft men igjen : ingen barn sulter i Norge! At er barn kjenner sult en dag eller to er verken skadelig eller vanskjøtsel. Å lære å sette pris på maten og utforske sine egne smaksløker er bare bra! 

mine barn spiser nesten alt, smaker alltid og vil spise også om det ikke er er det beste de vet. Sønnen min er ikke glad o gryterett og andre ting «mikset» men han vil spise litt, og supplementer med mye grønnsaker på siden.

eksempel vi måtte gjøre (jeg hadde en kamp med han ved barnehage start pga introduksjon av det hersens elendige brødet):

1 brokkoli , en agurk, en liten bit mørt kjøtt eller fisk, ingen ris eller annet 

1 blomkål , en lite gulrot, en liten bit kjøtt/fisk

Lite på tallerken og heller fylle på etter hvert.

sønnen min var også sen med tenner førøvrig :) 

og han spiste forøvet ikke på nesten tre dager når vi nektet brød. Men han fikk kefir/ammet (22 mnd) sunn og robust gutt! 

anbefaler å fjerne brød for en periode. Brød er elendige greier!! 

Anonymkode: dc682...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Det meste de har lært seg å like er "stjålet" mat. Jeg lager meg en lunsjtallerken som både ser og lukter godt. For eksempel fritatta med mye grønnsaker. Avokadotoast med egg. Middagsrester med litt friskt tilbehør. Initerer ikke kontakt eller noe, setter meg bare ned og spiser, og har veldig raskt en liten hand på tallerkenen. Selv sushi og sashimi ble plutselig en favoritt på den måten. 

Eller dekket bordet med mange spennede, fargerike skåler, med ulikt tilbehør. Uten noen oppfordring til å spise. Generelt - ber jeg eller noen om noe, så virker det som om "nei" manifisterer seg umiddelbart. Mens om det er en idé de selv får, så får maten stadig lengre blikk 

Ellers har jeg alltid sørget for å lage "usunne" ting de faktisk liker helt fra bunnen. Eller kjøpe rent. For eksempel kvernet kalv rett fra produsent, aldri kjøttdeig fra kjøledisken. Aldri kjøpebrød og kjeks. Og kjøttpålegg laget fra rene stykningsdeler. 

Anonymkode: a20ec...a59

Skrevet

Jeg var et slikt barn og jeg har hatt et slikt barn: Det går seg til!

Fortsett å tilby, la barnet velge selv og ikke lag en kamp ut av det. Da blir det verre. Og selv om det er perioder med litt mye "enkel mat" så ordner det seg. I perioder så har barna spist innmari lite, men så har det gått seg til igjen og så har de spist nok igjen. De har ikke sultet. 

Det eneste jeg har vært streng på med egne barn er at det ikke er lov å si "æsj" til noe som helst. Det er lov å ikke ville spise, men da legger man bare pent til side og sier ikke noe mer om det. 

Anonymkode: df962...348

Skrevet

Det går seg til gjorde det her sagte men sikkert. Fikk skikkelig hopp da det valge matfag som valgfag på ungdomsskolen og startet på videregående på kokk og resturant.

Her var det så ille at vi hadde oppfølging fra barneavdelingen på sykehuset, måtte tilføre protein pulver i maten og drikke. Spiste lite og få sorter.  Vi fortsatte å tilby og tilby. Var altid noe av maten barnet spiste. Etterhvert begynte det å spise litt mer og mer. Det at i alder av 13 år og fant ut at hamburger var godt ble vi satt ut av, smakte på skoletur. 

Nå 20 år spiser det meste

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Først av alt så må man slutte å tenke problemer : vi er veldig opptatt av tradisjonelt kosthold i Norge og det gir store begrensninger.

Ingen av mine barn fikk brødmat , korn eller annet før etter fylte to år etter anbefaling fra «nourishing traditions» . Min yngste tålte ikke melk og det var ingen problemer. 

ingen barn velger å sulte og ingen barn sulter i Norge med mindre det ligger mental eller fysisk sykdom bak. 

Det første man må ha er samarbeid med barnehage. Det andre er null mas og kommenterer rundt middag. Fjern kvelds. Her er siste måltid for barna middag rundt 17.30-18.00.  Dette er barna klar over og selv om man ikke elsker maten man får servert vil barna spise litt. 

«Demonter» maten, og ha lite på tallerken. Fjern det trygge alternativet og tving barnet litt på annen mat. I starten er det tøft men igjen : ingen barn sulter i Norge! At er barn kjenner sult en dag eller to er verken skadelig eller vanskjøtsel. Å lære å sette pris på maten og utforske sine egne smaksløker er bare bra! 

mine barn spiser nesten alt, smaker alltid og vil spise også om det ikke er er det beste de vet. Sønnen min er ikke glad o gryterett og andre ting «mikset» men han vil spise litt, og supplementer med mye grønnsaker på siden.

eksempel vi måtte gjøre (jeg hadde en kamp med han ved barnehage start pga introduksjon av det hersens elendige brødet):

1 brokkoli , en agurk, en liten bit mørt kjøtt eller fisk, ingen ris eller annet 

1 blomkål , en lite gulrot, en liten bit kjøtt/fisk

Lite på tallerken og heller fylle på etter hvert.

sønnen min var også sen med tenner førøvrig :) 

og han spiste forøvet ikke på nesten tre dager når vi nektet brød. Men han fikk kefir/ammet (22 mnd) sunn og robust gutt! 

anbefaler å fjerne brød for en periode. Brød er elendige greier!! 

Anonymkode: dc682...1d8

Håper virkelig ingen følger "rådene" dine. 

- brød er ikke elendige greier 

- ungen spiste nesten ikke på 3 dager fordi dere absolutt ikke skulle gi brød? 

- langt fra alle "spiser bare de er sultne nok", da er det selvfølgelig bedre at barnet spiser noe det liker som f.eks potet eller et par brødskiver til kvelds enn ingenting. 

Anonymkode: a4b3b...715

Skrevet

Jeg hadde et slikt barn, og tvang gjennom fra veldig tidlig at man sitter ved bordet til man har smakt en bit av alle ingredienser. 
Det ble en del hyling i starten, men de skjønte fort at jeg bestemte og ikke kom til å gi meg. 
Mine nå voksne barn spiser alt de får tilbud om, på tross av allergier som gjør at de har et mindre utvalg enn de fleste. 

Anonymkode: 03f27...69c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...