Gå til innhold

Foreldreansvar

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En mann jeg kjenner sier at han får ikke foreldreansvar for barnet sitt fordi barnemoren ikke gir ham det. De har vært i retten hvor han fikk medhold i at han skal ha foreldreansvar. Men nå han legger ansvaret for at det faktisk skjer på barnemoren. Jeg mener at jeg har lest at det kan barnefaren ordne selv. Han må bare gidde det. 

Hvem har rett av oss? Og hvordan kan barnefaren gå frem?

Anonymkode: e40c7...9ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipper han bare ville vinne over mor. Nå vant han, og driter i resten. Hyggelig mann

Anonymkode: 58ecf...dea

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

hva mener han med at moren ikke gir han det? Det er ikke noe moren kan "gi han" om retten har besluttet dette og han har dom på det, som er rettskraftig kan han selv ta kontakt med skole osv for å få informasjonen han evt vil ha. Å ha foreldreansvar er noe man selv må vise og aktivt søke positivt for barnas beste, ikke noe han "får" 

Anonymkode: 4e22a...c3f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har fått medhold i retten, så har han jo krav på foreldreansvar. Han må vel bare fylle ut de nødvendige skjemaene? Han kan nok ikke sitte og vente på at hun skal komme og ha ordnet alt nei… Men hvis han er så tafatt at han ikke finner ut av dette selv, lurer jeg på hvordan han skal ta seg av alt som foregår med er barn i oppveksten… man må stadig innhente informasjon om det ene og det andre selv, det er ikke slik at noen holder deg i hånden og veileder deg steg for steg. Hvordan er han ellers? 

Anonymkode: db908...c1d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

hva mener han med at moren ikke gir han det? Det er ikke noe moren kan "gi han" om retten har besluttet dette og han har dom på det, som er rettskraftig kan han selv ta kontakt med skole osv for å få informasjonen han evt vil ha. Å ha foreldreansvar er noe man selv må vise og aktivt søke positivt for barnas beste, ikke noe han "får" 

Anonymkode: 4e22a...c3f

Han mener at det er hun som må registrere det hos Skatteetaten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han mener at det er hun som må registrere det hos Skatteetaten.

Jeg mener at det kan han gjøre selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det foreligger en dom eller rettsforlik som sier dette så skal det registreres i folkeregisteret. Dette krever ikke at mor må signere noe med mindre retten sier noe annet (som er usansynlig). 

Han kan levere dommen til skatteetaten/folkeregisteret, enten fysisk eller digitalt. Dette registrerer foreldreansvaret. 
Det er altså ikke noen godkjenningsbehov fra mor. 

Anonymkode: 0cee3...d41

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener også han kan fylle ut selv, så vil hun få tilsendt skjema til elektronisk signering. Dersom hun ikke signerer innen fristen, må han klage og vise til at han fikk medhold i retten. Men jeg vet ikke sikkert, så er det ikke enklest for han å ta kontakt med rette instans og spørre hvordan han skal gå frem? Evt hadde han vel en advokat, hvorfor ble ikke dette ordnet rett etter retten? Man må jo fullføre det man har begynt på. 

Anonymkode: db908...c1d

AnonymBruker
Skrevet

Han høres jo ut som en fyr som tar lite ansvar, skylder på mor og sådan toer sine hender. 

Anonymkode: 54388...aa2

• Liker 1
Skrevet

han må gjøre dette selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...