kattenbakerbrød Skrevet tirsdag kl. 08:14 #1 Skrevet tirsdag kl. 08:14 (endret) Jeg er 18 år gammel og har vært i et leieforhold siden juni (ca. et halvt år?) og har i et parr månder hatt en kjæreste på besøk en del. Dette er ofte i 2-3 dager, så sover han hjemme hos seg et parr netter også er han tilbake hos meg. I dag sendte utleieren min en melding hvor han ønsker oppklaring på megden besøk jeg har og han påpeker at det kunn er jeg som har skrevet under kontrakt, altså kunn jeg som bor i leiligheten. Jeg har prøvd å se hva husleieloven sier om dette og jeg tror ikke paragraf 7.1 gjelder siden kjæresten min ikke er en samboer (tror jeg? jeg forsto det slik at da må man ha bodd i lag i to år), men jeg mener ikke det er endring i leieforholdet siden han ikke bor der. Hvor går egentlig grensen mellom "mye besøk" og at han er flyttet inn? Han har egen leilighet og oppevarer ikke eiendelene sine hos meg og overnattingene er aldri lengre en 3 dager. Jeg forslo at typen kunne være mindre på besøk, men han sa at det ikke var det som var problemet. Utleier begrunet det med at det ville bli økt slitasje på leiligheten siden det er flere enn meg som bruker den, men jeg tror ikke han har lov til å øke leien av den grunn? Jeg har forståelse for bekymringen, men jeg har heller ikke råd til økt leie. Edit: Jeg sendte huseier en melding hvor jeg forklarte at han ikke kan øke leien før leieforholdet har vart i ett år, men at jeg forstår bekymringen (for det gjøre jeg jo). Jeg nevnte at om det er sånn at slitasjen på hybelen går utover vanlig bruksslitasje så går vell dette på depositum og at om problemet er at besøkene mine bryte ordensregler skal jeg ta tak i det om han sier ifra. Endret i går, 07:13 av kattenbakerbrød 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:22 #2 Skrevet tirsdag kl. 08:22 Det er ikke lovlig, så ikke gi etter for det, du har lov til å ha så mye besøk du vil. Anonymkode: 34ec1...154 5 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:22 #3 Skrevet tirsdag kl. 08:22 Uansett om kjæresten din er/blir samboer har du rett til å ta opp folk i husstanden. Det er ikke lov å øke husleien pga det! Eneste kan være at utleiedelen tydelig ikke er egnet for flere personer enn én og at den blir overbefolket når dere er to (her skal det nok mye til!). Om kjæresten din flytter inn for godt bør du si ifra og hans navn bør inn i leiekontrakten. Jeg tenker at dette er viktig (også selv om det kanskje ikke er pålagt) for at utleier skal ha kontroll på hvem som bor i huset hans. Dette er viktig fordi man som uleier i blant må varsle om et eller annet, i tilfelle brann (der de leter etter de som er registrert på adressen) og lignende. Hilsen utleier Anonymkode: 26d76...196 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:23 #4 Skrevet tirsdag kl. 08:23 Du kan selvfølgelig ha så mye besøk du ønsker så lenge dere respekterer husordensregler og regler om vanlig ro og orden 🙂 Anonymkode: 26d76...196 4
kattenbakerbrød Skrevet tirsdag kl. 08:27 Forfatter #5 Skrevet tirsdag kl. 08:27 3 minutter siden, AnonymBruker said: Uansett om kjæresten din er/blir samboer har du rett til å ta opp folk i husstanden. Det er ikke lov å øke husleien pga det! Eneste kan være at utleiedelen tydelig ikke er egnet for flere personer enn én og at den blir overbefolket når dere er to (her skal det nok mye til!). Om kjæresten din flytter inn for godt bør du si ifra og hans navn bør inn i leiekontrakten. Jeg tenker at dette er viktig (også selv om det kanskje ikke er pålagt) for at utleier skal ha kontroll på hvem som bor i huset hans. Dette er viktig fordi man som uleier i blant må varsle om et eller annet, i tilfelle brann (der de leter etter de som er registrert på adressen) og lignende. Hilsen utleier Anonymkode: 26d76...196 Takk for svar dette er betryggende, vi har ingen planer om at han skal flytte inn for godt og om dette vurderes hadde jeg varslet. Har du råd til hvordan jeg kan forklare dette til utleieren min? Jeg antar han bare ikke har lest loven som omfatter dette men jeg har virkelig ikke lyst til å skape problemer, jeg er ellers veldig fornøy med leieforholdet.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:38 #6 Skrevet tirsdag kl. 08:38 Bare det at utleier legger seg borti hvor ofte du har besøk av kjæresten er grenseoverskridende. Utleier har ingen ting med det å gjøre. Anonymkode: 97a3e...766 6 3
kattenbakerbrød Skrevet tirsdag kl. 08:39 Forfatter #7 Skrevet tirsdag kl. 08:39 Han bor i overetasjen så han merker det vell ganske lett uten at han trenger å følge ekstra med på meg, men jeg er enig i at det er rart at han legger seg oppi det.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:45 #8 Skrevet tirsdag kl. 08:45 «Jeg følger lovverket og det sier at jeg er fri til å ha så mye besøk som jeg ønsker.» «Etter lovverket kan jeg ha så mye besøk som jeg selv ønsker uten noe krav om høyere husleie, jeg setter pris på at vi heretter følger husleieloven.» Anonymkode: 733cf...f3c 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:46 #9 Skrevet tirsdag kl. 08:46 Du har lov å ta inn kjæreste uten at huseier har noe å si. Så bare hold på ditt. Han har heler ikke noe med at du har besøk. Men vet desverre enkelte utleiere er skikkelig drittsekker, jenta jeg er tante til endte med å flytte fordi utleier blandet seg inn i besøk, at måtte være inne i leiligheten før kl 18 fordi barnet hos dem våknet hvis det parkerte bil eller noen gikk i grusen. Utleier satte og opp kamera og fulgte med på alt Anonymkode: dd68a...c9d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:20 #10 Skrevet tirsdag kl. 12:20 kattenbakerbrød skrev (3 timer siden): Takk for svar dette er betryggende, vi har ingen planer om at han skal flytte inn for godt og om dette vurderes hadde jeg varslet. Har du råd til hvordan jeg kan forklare dette til utleieren min? Jeg antar han bare ikke har lest loven som omfatter dette men jeg har virkelig ikke lyst til å skape problemer, jeg er ellers veldig fornøy med leieforholdet. Er bare å henvise til lovverket og si at han ikke kan kreve høyere leie. Anonymkode: 33deb...2e2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:33 #11 Skrevet tirsdag kl. 14:33 Vi opplevde en gang (for over 20 år siden) en utleier som ville ha høyere leie da han skjønte vi var to og ikke bare en som ville leie. Vi godtok det, og det fikk vi angre på. Han var en horribel type som gikk gjennom posten vår og kikket inn vinduene. Så ta dette som det røde flagget det er, og begynn å lete etter et annet sted å bo før utleier blir verre. Anonymkode: 2c3e4...4bd
kattenbakerbrød Skrevet tirsdag kl. 14:34 Forfatter #12 Skrevet tirsdag kl. 14:34 Just now, AnonymBruker said: Vi opplevde en gang (for over 20 år siden) en utleier som ville ha høyere leie da han skjønte vi var to og ikke bare en som ville leie. Vi godtok det, og det fikk vi angre på. Han var en horribel type som gikk gjennom posten vår og kikket inn vinduene. Så ta dette som det røde flagget det er, og begynn å lete etter et annet sted å bo før utleier blir verre. Anonymkode: 2c3e4...4bd Heldigvis skal jeg flytte en gang på nyåret uansett og jeg har levd med en god del værre en dette, men ja. Det er ikke første tingen jeg synes er rart med utleieren min haha
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå