Gå til innhold

Venninne som deler i overkant mye på sosiale medier

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg sliten på innhold fra en venninne på sosiale medier. Hun deler mye og ofte. Det er bilder av vinglass, interiør, mann, barn, pepperkaker, selfies osv. Delingen skjer daglig, både som innlegg og story på Facebook og Instagram, i tillegg til bilder og meldinger i private gruppechatter vi begge er del av. I meldingene er det fortellinger om ting ungene har sagt og gjort, «morsomme» hverdagshendelser, og lenker til avisartikler. Det er slitsomt med de stadige oppdateringene fra hennes hverdagsliv, også fordi de tidvis fremstår noe skrytete. Barna har f.eks. sagt noe etter barnehagen «som fikk henne til å tenke…» og så følger en belærende tekst om hva som EGENTLIG er viktig her i verden.

Jeg har slått av varslene på gruppechattene, men åpner likevel meldingene og svarer der jeg gidder. Jeg ønsker å være del av gruppen, de andre medlemmene deler jo mer moderat og interessant.

Jeg vet at jeg kan velge å ignorere det som kommer fra henne, men da føler jeg meg slem…noen som har vært i lignende situasjoner? Tips eller råd?

Anonymkode: 5d14b...917

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting du kan gjøre med dette.  Du må bare skumlese eller skrolle forbi, og evt trykke et hjerte innimellom dersom du føler du må respondere litt. 

Anonymkode: f66f3...ff4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen din har for lite sex siden hun bruker mye tid på å henge på sosiale medier. 
Tenk på det neste gang du er et innlegg fra henne. 

Anonymkode: 73e27...d10

• Liker 2
Skrevet

Sånn holdt «alle» på før.

Hadde man i det hele tatt trent, spist sushi eller donert til et veldedig formål hvis det ikke ble postet på Facebook? 🤪

Mute henne på Facebook.

Skru av varsler på Snapchat. 

Be om at viktige ting tas på SMS eller Messenger.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (12 minutter siden):

Hadde man i det hele tatt trent, spist sushi eller donert til et veldedig formål hvis det ikke ble postet på Facebook? 🤪

Mute henne på Facebook.

Alle holder på slik fortsatt. Fatter det ikke.

Anonymkode: 179d5...dc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt hva du mener ts, og det med å få dårlig samvittighet. I tillegg kanskje føle på et lite press med å respondere pga vennskapet. 

Men tror det kan være lurt å snu tankegangen litt. Blir det for mye for deg, så skal du ikke trenger å svelge disse kamelen, men gjøre det som er riktig for deg. Det er ikke noe du gjør galt, men det blir rett og slett for mye. En god venninne vil respektere det. 

Anonymkode: 4d4c2...43d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De fleste av mine venner har ikke postet nye bilder eller statuser i løpet av det siste tiåret. 

Folk har til og med sluttet å poste bryllupsbilder, bilder av tær/fingre til en nyfødt, og folk poster ikke lenger om jobbytter.

De fleste deler kun Finn.no-annonser.

Så har du de som er 65+ som gjerne bruker Facebook nok for resten av oss. 🤭

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mye posting av ryggen og bakhodet til barna da. 

Anonymkode: 58578...732

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har også noen slike kontakter på Instagram Snapchat og Facebook de er like mye på alle plassene. De trenger nok veldig mye oppmerksomhet. Nærbilder så du ser inn i neseborene 😂 Hender jeg gjør noe. Men skroller for det meste forbi.

Anonymkode: 00c47...70d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For noen kjedelige liv folk har som har slike se på meg behov

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dette er helt ensidig, poster, poster ikke. De av oss som har venner utenlands vet at det postes over en lav sko fortsatt. Det er kanskje bare vi som har gått tilbake i hula vår?

Anonymkode: 73e08...eaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller som har slettet hele sulamitten, som meg 😂 orket ikke lenger... Uff... 

Anonymkode: 1ae5b...d4b

Skrevet

Syns det høres ut som hun har behov for bekreftelse eller oppmerksomhet. Kanskje hun egentlig ikke har det så bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner meg sliten på innhold fra en venninne på sosiale medier. Hun deler mye og ofte. Det er bilder av vinglass, interiør, mann, barn, pepperkaker, selfies osv. Delingen skjer daglig, både som innlegg og story på Facebook og Instagram, i tillegg til bilder og meldinger i private gruppechatter vi begge er del av. I meldingene er det fortellinger om ting ungene har sagt og gjort, «morsomme» hverdagshendelser, og lenker til avisartikler. Det er slitsomt med de stadige oppdateringene fra hennes hverdagsliv, også fordi de tidvis fremstår noe skrytete. Barna har f.eks. sagt noe etter barnehagen «som fikk henne til å tenke…» og så følger en belærende tekst om hva som EGENTLIG er viktig her i verden.

Jeg har slått av varslene på gruppechattene, men åpner likevel meldingene og svarer der jeg gidder. Jeg ønsker å være del av gruppen, de andre medlemmene deler jo mer moderat og interessant.

Jeg vet at jeg kan velge å ignorere det som kommer fra henne, men da føler jeg meg slem…noen som har vært i lignende situasjoner? Tips eller råd?

Du er ikke nødt til å se på Facebook eller Instagram hele tiden. Også er det bare å slutte å svare på slike "oppdateringer", så slutter det av seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er slitsomt med de stadige oppdateringene fra hennes hverdagsliv, også fordi de tidvis fremstår noe skrytete.

Hvorfor er du på Facebook? For selv å legge ut ting som andre skal lese og reagere på?

Anonymkode: f31c0...c1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ei på snap som deler veldig mye på story. Noen ganger det det helt ekstremt. Og noen ganger går det på alle plattformer. Men jeg har liten interesse av å se absolutt alt som blir lagt ut, så jeg har dempet story på snap slik at jeg må ned på vedkommendes profil hvis jeg ønsker og ser story. Og det kan være lange innlegg på fb og masse bilder. Overser mye av det, men slenger på en like innimellom. 

Anonymkode: f615a...782

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Veldig mye posting av ryggen og bakhodet til barna da. 

Anonymkode: 58578...732

Det er heldigvis for å skjerme barna. Der har de i hvert fall lært noe. 

Anonymkode: 6bdb0...8cf

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (10 timer siden):

Mute henne på Facebook.

Slik har jeg gjort det med de som er litt mer enn middels aktive på fb og snap, dempet personen(e). 

SMS er det få som har hørt om i 2025 tror jeg. Alle skal ta alt på snap i mitt tilfelle selv om jeg har gitt beskjed om at jeg har skrudd av varsler på snap. 

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (11 timer siden):

De fleste av mine venner har ikke postet nye bilder eller statuser i løpet av det siste tiåret. 

Folk har til og med sluttet å poste bryllupsbilder, bilder av tær/fingre til en nyfødt, og folk poster ikke lenger om jobbytter.

De fleste deler kun Finn.no-annonser.

Så har du de som er 65+ som gjerne bruker Facebook nok for resten av oss. 🤭

Enig. Har ca 700 kontakter på facebook, og ser veldig lite av slik posting i forhold til for, tja, 10-15 år siden, da "alt" ble oppdatert. Men en og annen er det jo. 

Anonymkode: 19aa8...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...