Gå til innhold

Å stelle barna før barnehagen og skolen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barna er store nå, men vi brukte nesten utelukkende ullundertøy på barna når det var vinter. De var ute i flere time i all slags vær, og da er det viktig at de har klær som holder de passe temperert over tid. Penklær kan brukes andre plasser enn i barnehagen på kalde dager.

På kontoret hos oss (ikke barnehage eller skole) dukket flere opp i ullgenser av typen Bergans/Ullvang i dag, sikkert en dødssynd i manges øyne, men vi slipper i det minste å fryse.

Anonymkode: 10ae1...c1d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barna er store nå, men vi brukte nesten utelukkende ullundertøy på barna når det var vinter. De var ute i flere time i all slags vær, og da er det viktig at de har klær som holder de passe temperert over tid. Penklær kan brukes andre plasser enn i barnehagen på kalde dager.

På kontoret hos oss (ikke barnehage eller skole) dukket flere opp i ullgenser av typen Bergans/Ullvang i dag, sikkert en dødssynd i manges øyne, men vi slipper i det minste å fryse.

Anonymkode: 10ae1...c1d

Det er vanlig for voksne å gå i ullklær til vanlig og ja, som du sier. Går man ute i byen i Norge så ser man folk gå kledd i fritidsklær. Noen går til og med på ski til jobb, og da må man jo ha på klær som passer. Jeg jobbet på en skole i Buskerud nære fjellene noen år, og da var det vanlig at barna gikk på ski til skolen. De hadde jo da på seg ullundertøy og skitøy. Eller behagelige klær og ullgenser. 

Dra til Lillehammer, Røros eller en by lenger nord, så er det nesten rart å se folk penkledd på vinteren. Folk kler seg varmt og praktisk. 

Innvandrere i Norge er ofte fra land lenger øst hvor de ikke har like kalde vintre og like mye snø. Det er derfor ikke like vanlig for dem å kle seg i fritidsklær til hverdags. Noen nordmenn kler seg sikkert pent hver dag, men dette kan ikke være folk som sykler, går på ski, går langt til skole og jobb, eller som er mye ute med barna. Og det er nå greit det og. Ingen av delene er rart. Men det er en grunn til at det er vanligere med praktiske klær i Norge.

Å stelle håret er jo heller ikke noe særlig vits pga luesveis. Jeg har jobbet som lærer i noen år nå, og de første årene jobbet jeg på en skole med ganske få barn av innvandrere. Det var absolutt ingen som brydde seg om hårsveisen sin. En og annen gutt med merkeklær og rike foreldre gjorde det. Men ellers var det sjeldent noe samtaleemne. Nå jobber jeg på en skole med 40% barn av innvandrere, og hårsveiser er mye viktigere her. Det har nok igjen med at nordmenn er vant med å gå med lue og mye og praktiske klær, er mye ute på tur, ute i all slags vær osv og da blir sveisen ofte ødelagt. 

Anonymkode: 9d234...82d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du virkelig en kjole på datteren din i -4 grader som føles som -6 grader ? Da har hun en tykk og varm jakke over og dere kjører vel bil.

Anonymkode: d3993...287

Ja? Strømpebukse, ullbukse, ullgenser over kjolen, jakke og kjører bil. Hva så om håret blir bustete, kjolen skitten eller må skiftes ut, det er behagelige klær OG PENT. 

Skrevet
Uglems skrev (1 minutt siden):

Ja? Strømpebukse, ullbukse, ullgenser over kjolen, jakke og kjører bil. Hva så om håret blir bustete, kjolen skitten eller må skiftes ut, det er behagelige klær OG PENT. 

Rolig nå...

• Liker 3
Skrevet

Hahahaha, dette er det dummeste jeg har hørt. Finklær og skjorte? Sleik? Ullundertøy klør ikke for de aller fleste lengre, og det er det som er anbefalt å sende ungene i barnehagen med i de aller fleste barnehager. I alle fall nord for polarsirkelen. Tro meg, det hadde blitt samtale om vi hadde kledd på koden FINKLÆR i barnehagen hver dag. Derimot har vi fått beskjed om å ikke ta på barna noe de ikke kan grise på, fordi de faktisk KOSER seg i barnehagen. De maler i bleien, blåser fargebobler, lager mat, bader i sølepytter, og sitter slettes ikke stille. De trenger bevegelige klær, ikke parfyme og sleik. 

Her må du oppdatere ditt eget syn, TS, du fremstår som en seksti år gammel barnehageTANTE fra gammel av.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns utseendefokuset tar mer enn stor nok plass i samfunnet vårt om ikke vi skal begynne å påføre barnehagebarna våre det samme. 

Sønnen min har kort hår som ikke trengs å gjøre noe med, og vaskes hver morgen når han står opp. Har klær som gir best mulig bevegelsesfrihet og temperaturregulering. De må også tåle bruk og mye vask. Den ene assistenten bruker såpass mye parfyme at det smitter over på mine klær når jeg har hentet barnet, så da må barnet vaskes og få rene klær igjen etter barnehage. 

Anonymkode: a2eb5...b02

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn skal ikke ha parfymerte produkter på huden. De har mye sartere hud enn voksne. Det er ikke bra for de.

Anonymkode: 9a542...c2b

Det var litt synd, kjøper disse på apoteket og det er egnet for små barn også 👍🏻 

AnonymBruker
Skrevet
Himmelen_91 skrev (21 minutter siden):

Det var litt synd, kjøper disse på apoteket og det er egnet for små barn også 👍🏻 

Apoteket selger og såper og ting til barn som gir verre eksem og utslett og masse parfymert, at du kjøper noe på apotek så er det ikke automatisk bra

Anonymkode: 00b13...8d5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å stelle og å pynte barn er to forskjellige ting. Stell gjør de aller fleste (vaske ansikt, hender, nedentil, og pusse tennene osv). Men her i Norge mener vi at barn skal få være barn i klær som er gode og praktiske å være aktive i. Barn blir rufsete og skitne i barnehagen uansett. 

Anonymkode: a9a39...04e

• Liker 1
Skrevet

Det spørs hva man mener med å stelle dem. Jeg synes absolutt at barna skal ha vasket seg, børstet håret og ha på seg hele og rene klær. Det kaller jeg å stelle ungene.

Det TS beskriver vil jeg heller si er å pynte dem. Det gjør jeg til anledninger som selskaper o.l., men ikke for en vanlig dag i barnehage eller skole.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi steller barna, vi doller dem ikke opp til selskap. Det sparer vi til det faktisk er selskap.

I barnehagen får de gå rene og stelte i behagelige klær.

Anonymkode: 3b415...0aa

• Liker 1
Skrevet
Himmelen_91 skrev (1 time siden):

Hvor står det egentlig at det er egnet for små barn? Er du helt sikker? Mye av det kan være tålelig for barn, men det er slettes ikke optimalt, og i mange tilfeller kan det forverre et problem.

Bare som et eksempel: https://www.apotek1.no/produkter/frydefull-badebombe-fargerik-990931p

Disse står det i klartekst at man må skylle kroppen etter bruk, ikke egnet for barn under 3 år. (Spør meg selv hvorfor det er egnet for barn OVER 3 år da, men...). Og hvorfor må man skylle dem av seg? Samtlige inneholder parfyme, og syntetiske farger som kan irritere huden. 

Dette er ingredienslista på denne Bamsesåpen, som Apotek1 påstår består av veldokumenterte og SKÅNSOMME ingredienser - egnet for barn : https://www.apotek1.no/produkter/bamse-badeskum-815991p

Aqua, sodium laureth sulfate, sodium chloride, capryl/capramidopropyl betaine, cocoamidopropyl betaine, glycerin, sodium benzoate, glyceryl laurate, coco-glucoside, glyceryl oleate, citric acid, tocopherol, hydrogenated palm glycerides citrate, lecithin, ascorbyl palmitate, parfum.

Ser du noe du reagerer på her? Sodium laureth sulfate (SLES) er kjent for å irritere barnehud. Bedre enn SLS, men selve prosessen for å lage dette er svært omstridt fordi mange bruker et karcinogen for å få fremstilt SLES, og det er umulig å vite om det er gjort. 

Cocamidopropyl betaine (CAPB) er et kjent kontaktallergen, spesielt ille for barn med atopisk eksem. 

Og så klart parfyme og sodiumbensoat som begge kan irritere sår hud. (Som barna ofte får på denne tiden av året.)

Kun til informasjon for de av dere som tror at Apotek = optimalt for barn. At det i det hele tatt er personer her inne som faktisk vil SPRAYE PARFYME på barn... regelrett vanvidd. Dere vet nå bedre, så gjør nå bedre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns utseendefokuset tar mer enn stor nok plass i samfunnet vårt om ikke vi skal begynne å påføre barnehagebarna våre det samme. 

Sønnen min har kort hår som ikke trengs å gjøre noe med, og vaskes hver morgen når han står opp. Har klær som gir best mulig bevegelsesfrihet og temperaturregulering. De må også tåle bruk og mye vask. Den ene assistenten bruker såpass mye parfyme at det smitter over på mine klær når jeg har hentet barnet, så da må barnet vaskes og få rene klær igjen etter barnehage. 

Anonymkode: a2eb5...b02

Det er jo ikke greit. Barn skal slippe å få masse parfyme dunkene inn i hodet når de er i barnehagen. Min sønn har også kort hår, men han liker å ha "lim" i håret, aka hårgele så håret ikke går opp, for det liker han ikke..

Anonymkode: a7a2d...b21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klær som kan lekes i er det vi har prioritert. Ingen av mine synes ullundertøy klør, og det holder de mye varmere enn bomull innerst. Ser virkelig ikke noen grunn for å strigle de for en dag i barnehagen. Nå et mine ute av barnehage, men fortsatt vil ikke min 11 år gamle gutt ha noe styling i håret, og min 8 år gamle jente foretrekker hestehale. De barn som skal leke, de står ikke til pynt. Jeg synes det er harry med overpyntede barn i skole og barnehage.

Anonymkode: f2aaf...712

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min har kort hår, rene klær, værtilpasset bekledning og dusjer/bader annenhver dag eller ved behov. 

Jenta mi har langt hår i flette eller hale, rene klær, værtilpasset klær og dusjer/bader annenhver dag eller ved behov. 

Jeg er mye mer intressert i at de skal klare å leke og utfolde seg, og jeg personlig synes at ett sett ull i en størrelse for stor er finere på ett barn enn musselinskjorte og sleik, eller skjørt og ballerinadult. 

Ikke alltid klærne deres matcher, men de er alltid (okei da 95% av tiden) uten flekker når jeg leverer dem. Og de er alltid (okei da, igjen 95% av tiden) skitne når jeg henter. Men ungene har hatt verdens beste dag hver dag, med skitt, leire, sølepytt, hinderløype og maling. Som foreldre er det helt nydelig! 

Anonymkode: 9a8db...4e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Saltwatertaffy skrev (14 timer siden):

Min datter (4 år)  har sterke meninger om hva hun skal ha på seg og hvordan håret skal være, og jeg orker ikke krangle med henne om det bare fordi hun skal ha på seg noe penere. Hvorfor i all verden er det viktig? Det jeg er opptatt av er at hun er ren, ikke har håret hengende i ansiktet og at hun er kledd komfortabelt etter årstid og vær. 

Dette! 😂 Ingen sjans å overbevise min 4-åring. Hun velger selv. Og sånt var hun helt siden hun var ca 2,5. Til og med kjole på bursdagen hennes fikk jeg ikke lov til å velge. Jeg tar bare ikke den kampen på morgen. Jeg må rekke på jobb. Hun tar på seg det hun vil ellers blir det skriking og slåsskamp. Er det verdt det? Samme gjelder frisyre. Jeg børster håret (med litt kamp) men strikk kan jeg bare glemme. Hun rever den av sammen med håret hvis jeg tar den på mens hun er opptatt. En sjelden gang har hun selv lyst til frisyre - da gjør jeg det med glede! Sånn er det bare. Barn er forskjellige. Mammaen min kommenterte flere ganger stilen og håret før hun selv kom på besøk (hun bor utlandet) 😂 Etter det har jeg aldri fått noen flere spørsmål eller kommentar fra henne. Hun måtte innrømme at hun har ikke opplevd at barn kan være sånt. For hennes (meg og broren min) var ikke sånne. 

Anonymkode: a599a...d2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noe jeg har lagt merke til som vikar i ulike barnehager (ikke faglært ), er en generell forskjell på barn med etnisk norske foreldre og barn med utenlandsk bakgrunn. Norske foreldre steller ikke barna ordentlig på håret eller kler dem pent. Kun praktisk. Dette er veldig generelt, men det er altså noe jeg har lagt merke til. Dette er selvsagt ikke for å være negativ eller lignende, men jeg lurer oppriktig på hvorfor man ikke kler barna sine finere. Man kan ha både praktiske klær og være fin i klærne på samme tid. 

Jeg er etnisk norsk, men har selv alltid stelt barna mine ordentlig når vi går ut eller til barnehage eller skole. Barna mine har aldri blitt sendt i kun ullundertøy fordi det klør som pokker, men fine bomullskjoler eller musselinskjorter for gutt og hjemmestrikk på utsiden når det er kaldt. 

Med å stelle på håret mener jeg børste, satt i strikk eller spenner, og hos gutter med sleik. 

Hva er grunnen ? 

Anonymkode: a7a2d...b21

Og ikke bruker mødrene høye hæler heller...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo en mellomting. Men jeg tenker mitt når jeg ser barn som er helt malplassert kledd. Prinsesseskjørt utenpå regntøy/bobledress osv. Åpenbart foreldre som ikke orker å ta opp kampen.

Anonymkode: 79994...218

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Barna mine har aldri blitt sendt i kun ullundertøy fordi det klør som pokker, men fine bomullskjoler eller musselinskjorter for gutt og hjemmestrikk på utsiden når det er kaldt. 

Selvinnsikt er er fint dyr. Det at du legger merke til og "reagerer" på normal påkledning burde gitt deg et hint om at det er du som er på kler-ikke-barna-riktig siden av saken her. Bommullskjole og musselinskjorte som innerlag midtvinters.... Jeg tipper dine barns barnehageansatte tenkte sitt om deg slik du nå gjør med foreldre.  

Anonymkode: 08ffb...d2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes jo en mellomting. Men jeg tenker mitt når jeg ser barn som er helt malplassert kledd. Prinsesseskjørt utenpå regntøy/bobledress osv. Åpenbart foreldre som ikke orker å ta opp kampen.

Anonymkode: 79994...218

Jeg synes sånt bare er kjempeskjønt! Kan ikke forstå hvorfor det skulle gjøre noe? Det er jo på barns vis 😊

Anonymkode: 3f378...ae8

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...