Gå til innhold

Å stelle barna før barnehagen og skolen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barnet mitt gikk i ullundertøy hver vinter i barnehagen. Det er passe varmt til å leke i inne, og det er lett å bare kle på et lag til eller to med ull før de skal ut for å leke. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det finnes jo en mellomting. Men jeg tenker mitt når jeg ser barn som er helt malplassert kledd. Prinsesseskjørt utenpå regntøy/bobledress osv. Åpenbart foreldre som ikke orker å ta opp kampen.

Anonymkode: 79994...218

Eller så har de tatt kampen om bobledressen, så fulgte prinsesseskjørtet med. 

Anonymkode: 266e3...947

• Liker 1
Skrevet

Ørevoks og lange negler har jeg lagt merke til hos noen barn. Det er sånt jeg tenker på med "stell" før bhg. Håret bør være gredd, og kanskje helst være satt opp hvis det er langt og fare for at det havner på matfatet i lunsjen, eller det kan bli veldig bustete.

Synes ikke pynta klær, voks i håret osv. inngår i "stell".

En typisk greie fra ihvertfall et land jeg har lagt merke til er hvite, rene sko. Og gubber fra samme land har gjerne på seg dress når de skal ut på kafé f.eks. Dem om det. Så lenge barna er kledd for vær å vind, bevegelse osv så er det ikke så nøye.

Anonymkode: af6d4...05e

Skrevet

Jeg bor i et område med mange rike. Og i barnehagen her, så går barna med myke bomullsklær på sommerhalvåret, og ull på vinteren. Har ikke sett en eneste gutt med sleik. Det foreldrene legger penger i, er uteklær, sko og ull. Mens hverdagsklærne er ikke dyre klær. Datteren min har langt tykt hår, så det ble satt opp med strikk, og spenner.

Her så er vi veldig mye ute med barna, og vil at de skal være aktive, klatre, og det gjør ikke noe om de blir møkkete. 

Anonymkode: 8138e...e17

Skrevet

Definitivt passer jeg på at det ikke er lange negler, fett hår, ørevoks.. og altfor små (eller store) klær. Hullete strømper og sokker er også viktig å få kontroll over. 

utover det ser jeg flere av mine utenlandske venner doller opp, spesielt jentene sine , det er stramme hårfrisyrer med masse spenner, kjoler og motejakker fremfor komfort , bukser og behagelige gensere. Tror ikke de tenker på at jentene deres potensielt kan bli utenfor i lek, eller bli veldig begrenset da de ikke vil ha alle eller ordlegge ting.

Tror det er ganske skandinavisk at barna skal kle seg behagelig ! Og da også jenter! syns det er en flott verdi

Anonymkode: 6cf9a...2cb

• Liker 4
Skrevet

Jeg har lang fartstid som både pedagogisk leder i barnehage og lærer i grunnskolen. 

Jeg undrer daglig over hvor utrolig uflidde og utselte mange barn er når de blir levert i barnehage/skole. Vi snakker langt og flokete hår som nesten er i ferd med å bli dreads, tenner som ikke blir pusset om morgenen før barnehage/skole, gammel inntørket snue fra dagen i forveien, fulle av matrester i ansiktet og hullete og fillete klær osv.

Det er til tider sjokkerende og uverdig, og vi snakker om ressurssterke familier der foreldrene er alt fra lærere, psykologer, ingeniører, jurister etc. 

Ja til praktiske klær for dagens gjøremål, men også JA til grunnleggende hygiene og stell av barna! 

Anonymkode: 37f6f...d65

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du et tips til såpe til små barn? Barnet mitt har atoptisk eksem, og ser såpen vi har brukt inneholder SLES.

Anonymkode: a2eb5...b02

Ja, jeg har tips! Etter å ha saumfart alt som er, er dette det eneste jeg har funnet. Jeg har brukt det på mine siden fødsel. 

Dette merket har noen produkter med parfyme i seg, men mine tåler det godt. Uten SLES. Uten CAPB. https://www.apotek1.no/produkter/mustela-cleansing-oil-dry-skin-919168p

Her er uten parfyme også, desidert det mildeste du får. Uten omtrent alt som er. https://www.apotek1.no/produkter/mustela-stelatopia-cleans-oil-877763p

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har lang fartstid som både pedagogisk leder i barnehage og lærer i grunnskolen. 

Jeg undrer daglig over hvor utrolig uflidde og utselte mange barn er når de blir levert i barnehage/skole. Vi snakker langt og flokete hår som nesten er i ferd med å bli dreads, tenner som ikke blir pusset om morgenen før barnehage/skole, gammel inntørket snue fra dagen i forveien, fulle av matrester i ansiktet og hullete og fillete klær osv.

Det er til tider sjokkerende og uverdig, og vi snakker om ressurssterke familier der foreldrene er alt fra lærere, psykologer, ingeniører, jurister etc. 

Ja til praktiske klær for dagens gjøremål, men også JA til grunnleggende hygiene og stell av barna! 

Det du nevner her er grunnlag for bekymringsmelding til barnevernet. Det ville du visst om du var pedagogisk leder i en barnehage…

• Liker 1
Skrevet
KaraThrace skrev (2 timer siden):

Det du nevner her er grunnlag for bekymringsmelding til barnevernet. Det ville du visst om du var pedagogisk leder i en barnehage…

Flokete hår, snørrete nese, fillete klær og dårlig ånde gir ikke grunnlag for at barnevernet griper inn nei. I alle fall ikke barnevernet i «min» kommune. Dette vet jeg fordi vi har prøvd 😉 Ustelte barn er tilsynelatende veldig akseptert ute i Norges land. 

• Nyttig 1
Skrevet

Vel, jeg har tre viljesterke og sunne jenter som vil velge klær selv - og da blir det ofte Mummi genser til Peppa gris bukse med Frozen-skjørt utenpå. Og å sette strikk i håret blånektet de alle tre i barnehagen. 

Grunnen til at jeg lar dem velge farge og stil selv er at de er barn og de er ikke i barnehagen for å være estetisk tiltalende - de er der for å synge, leke, bygge puteslott og gå på tur i skog og mark. Er ingen som ser på den bomullskjolen eller vakkert oppsatte håret under kjeledressen med finlandshette på uansett.

Jeg er etnisk norsk, jeg og, hvis det har noe å si, lol. 

• Liker 1
Skrevet

Min er ren, men får lue eller caps-sveis før vi kommer ut døra hjemme. 

jeg kler han for bevegelsesfrihet. På vinterhalvåret er det kun bambusundertøy- han er for varm av seg til å ha noe over det igjen. 

skulle jeg kledd han pent hadde det gått på bekostning av hans bevegelsesfrihet, temperaturregulering + at barnehagen må kle av masse tøy for å kle han riktig når de skal ut. (De skal stort sett ut med en gang jeg leverer å, og ber jo ikke dem skifte på han når de kommer inn heller).

jeg gremmes når jenter kommer i kjole i barnehagen min- jeg ser begrenset bevegelighet og ekstra arbeid for oss som må kle av denne kjolen for så å kle på ordentlig tøy under vinterdressen.
jeans er kaldt og stivt. 
polyester ræl er kaldt

Lag på lag på lag med bomull hemmer bevegelighet. Det er varmt inne. 
De trenger faktisk bare ullundertøy/bambusundertøy. Da har vi et blankt lerret å jobbe med når vi skal kle dem for alt slags vær (gitt at de har utstyret de trenger).

tøy til barnets beste, ikke voksnes syn. 

På sommern kler jeg guttungen litt penere, men det er jo bare fordi T-skjorte og shorts er penere enn bambusundertøy🤷🏻‍♀️ han bruker ikke pikè i barnehagen liksom. Men han er ren og pen i tøyet selvom han ikke går i chinos og krageskjorte. 

denne posten provoserte litt, fordi du tydeligvis jobber i barnehagen og ikke tenker barnets beste. Møkkete tøy er noe annet. 

Anonymkode: 2f80d...c93

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Flokete hår, snørrete nese, fillete klær og dårlig ånde gir ikke grunnlag for at barnevernet griper inn nei. I alle fall ikke barnevernet i «min» kommune. Dette vet jeg fordi vi har prøvd 😉 Ustelte barn er tilsynelatende veldig akseptert ute i Norges land. 

Hår som er hakket unna dreads og fillete klær…? Dessuten sa jeg grunnlag for barnevernsmelding, ikke at barnevernet griper inn. Det er to forskjellige sider av skalaen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 22.19):

Noe jeg har lagt merke til som vikar i ulike barnehager (ikke faglært ), er en generell forskjell på barn med etnisk norske foreldre og barn med utenlandsk bakgrunn. Norske foreldre steller ikke barna ordentlig på håret eller kler dem pent. Kun praktisk. Dette er veldig generelt, men det er altså noe jeg har lagt merke til. Dette er selvsagt ikke for å være negativ eller lignende, men jeg lurer oppriktig på hvorfor man ikke kler barna sine finere. Man kan ha både praktiske klær og være fin i klærne på samme tid. 

Jeg er etnisk norsk, men har selv alltid stelt barna mine ordentlig når vi går ut eller til barnehage eller skole. Barna mine har aldri blitt sendt i kun ullundertøy fordi det klør som pokker, men fine bomullskjoler eller musselinskjorter for gutt og hjemmestrikk på utsiden når det er kaldt. 

Med å stelle på håret mener jeg børste, satt i strikk eller spenner, og hos gutter med sleik. 

Hva er grunnen ? 

Anonymkode: a7a2d...b21

Tuller du?? Sender ikke barna i dyre pynteklær i bhg, der skal de ha komfortable varme og gode klør til å leke,grise og kose seg i! Burde vel du av alle vite!

Anonymkode: b6616...837

• Liker 1
Skrevet

De utenlandske barna her går ofte med fillete polyester- og fleece-klær som ikke passer sammen. Blant de norske barna varierer det veldig. Min går med bare ullundertøy på vinteren fordi det er behagelig, praktisk og jeg synes det ser helt fint ut også. Fine matchende farger, ingen flekker etc. Tenner er pusset, ansikt vasket, negler klippet, håret børstet og stort sett flettet i dutch braids - igjen fordi det er praktisk. Andre barn er stivpyntet, og noen ser enda mer slaskete ut enn de utenlandske barna.

Anonymkode: 8601f...179

Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å sende ungene i skjorte i barnehagen om det ikke var noe helt spesielt. Sender dem dit i klær de kan herje, bevege seg i og som kan bli skitne. Bomullsbukser som kan vaskes ordentlig og som er mykt og godt å ha på.

Jeg synes ikke ullundertøy klør, og jeg bruker det hjemme og på hytta. Sender også ungene i en ok ulltrøye, men ikke stillongs, da tenker jeg man ikke er påkledd. I ullperioden bruker vi ulljoggebukser, Wolland har f.eks noen fine. Jeg har dog hatt en kollega som faktisk noen ganger gikk i ulltrøye på kontoret. Av de litt finere fra Kari Traa, men fortsatt veldig uvant og ikke noe som er vanlig? At ungene har behagelig og passende klær for anledningen (les:behagelig tøy for barnehagen), er derimot viktig og riktig.

Når det er sagt, så skal man stelle seg selv om man har på seg praktiske klær. Jeg steller meg jo på hytta også, selv om jeg har på turtøy. Ungene hatet å stelle seg da de var yngre, men de har alltid måttet stelle seg hver morgen med å vaske seg og gre håret. Også gutta, så det ikke står til alle kanter. Å stelle seg er helt normalt og jeg synes det er rart dersom det er enkelte som ikke lærer ungene sine det.

AnonymBruker
Skrevet

Steller ungene. Som i at tennene pusses, tar på de rene klær, grer håret om det er flokete.. Men bruker ikke EN kalori på å fikse kusleiken til minste, eller fikse luehåret hans om han har dusjet på morgenen. Det er bare sjarmerende. Livet er langt, og sabla kort. Tenker at de skal få slippe å måtte tenke på at de skal "se pene ut" så lenge det overhodet er mulig. 

Anonymkode: 48d2c...8f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting ser dummere ut enn stivpyntet barn i barnehagen 😅

Anonymkode: b915c...20a

AnonymBruker
Skrevet

Noe jeg har lagt merke til som vikar i ulike barnehager (ikke faglært ), er en generell forskjell på barn med etnisk norske foreldre og barn med utenlandsk bakgrunn. Norske foreldre steller ikke barna ordentlig på håret eller kler dem pent. Kun praktisk. Dette er veldig generelt, men det er altså noe jeg har lagt merke til. Dette er selvsagt ikke for å være negativ eller lignende, men jeg lurer oppriktig på hvorfor man ikke kler barna sine finere. Man kan ha både praktiske klær og være fin i klærne på samme tid. 

Jeg er etnisk norsk, men har selv alltid stelt barna mine ordentlig når vi går ut eller til barnehage eller skole. Barna mine har aldri blitt sendt i kun ullundertøy fordi det klør som pokker, men fine bomullskjoler eller musselinskjorter for gutt og hjemmestrikk på utsiden når det er kaldt. 

Med å stelle på håret mener jeg børste, satt i strikk eller spenner, og hos gutter med sleik. 

Hva er grunnen ? 

Skal eg liksom kle barna mine i fin dress/kjole hver bidige dag i barnehagen / skole, når det regner/snør/Det er utedag??.... Eg vil ikke at finklær skal bli møkkete og ødelagte....

Anonymkode: 38831...460

Skrevet

Hva er grunnen ? 

Her er håret børstet og satt opp- av praktiske årsaker. Kjoler blir kun brukt på sommeren- av praktiske årsaker. 

Ungen er ren. Håret er satt opp, klærne er rene og praktiske. 

Ser det er forskjell på barnehagen til mitt barn også. De ikke norske kommer jålet opp, i minst praktiske klærne man kan få. Ikke kan ungene leke skikkelig og ikke er de varme heller. Vi nordmenn kler ungene våre etter hvor de er. Barnehagen er ikke stedet for å leke dukker. Barnehagen er stedet hvor man har på behagelige,  gode klær som man kan leke og turne i og som er gode å ha på under ullklær og dress

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som utlending som har vokst opp i Norge, så er jeg både enig og uenig. Jeg vet foreldrene mine reagerte på at norske barn ofte går snørrete rundt, at snørr ikke er noe man fjerner umiddelbart men er en del av pakka med å være bhgbarn.

Og da jeg selv gikk på skole så byttet vi fra finere klær til hjemmeklær da vi kom hjem. Det har også med matlukt og os å gjøre, utlendinger lager generelt mer mat fra bunnen av og med mer grønnsaker som løk og paprika og krydder, friterer, og det setter seg i klærne. Noen løser det med tøymykner og parfyme. 

I dag har jeg to sønner, og jeg kler de ikke i upraktiske harry plagg, men jeg reagerer også på at folk kler barna veldig stygt. Jeg synes det ser rart ut hvis man selv går i pene klær også kommer ungen som et reklameskilt for Disney Channel, i ti farger og noen svære overgangssko. Nå er jeg over snittet opptatt av estetikk og jobber med klær, men vil minne om at det finnes merker som Wheat, Konges sløjd, FUB, Mini a ture, Joha, Nøstebarn ++ som lager like praktiske klær som Polarn O. Pyret og Helly Hansen, bare i penere design. Og hvis du holder deg til ensfargede eller stripete plagg så er det ikke en jobb å drive å matche antrekk om morgenen, alt bare klaffer.

Det finnes sko fra Angulus, Bisgaard, Wheat++ det må ikke være Viking året rundt. Du trenger ikke å bruke ungen din som et reklameskilt for den nyeste kinofilmen. Det er ingen som kler en bomullslue uten oppbrett. Barn skal ikke ha på seg polyester, mikroplast er real og skader barnet ditt og miljøet. Så å vaske klær sammen med en genser med passe perler på gjør at plasten havner på alle klærne i maskina. Du kan gjerne gå en størrelse eller to opp i klær, det ser mye bedre ut med for stort enn pølseskinn. 

Anonymkode: a16ae...3ba

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...