Gå til innhold

Å stelle barna før barnehagen og skolen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er enig i at folk steller barna for lite, å ta en børste gjennom håret på barna bør være mindre krav.

Anonymkode: a75c1...f02

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulltøyet til ungen min er dyrere en penklærne til ungen din.. 😜

Anonymkode: a9a39...04e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

jeg lærte at man har hverdagsklær og penklær og det har jeg ført videre til egne barn. Kunne ikke falle meg inn å sende barn i penklær i barnehagen, og i allefall ikke på denne årsitden hvor det er vått og kaldt. Hodeløst å sende barn pyntet til barnehagen i kjole bortsett fra en skikkelig pen sommerdag med sol og varme, og selv da velger man hverdagskjoler og ikke pyntet! UTlenninger (Som meg) som velger silkejole og stæsj gjør det fordi de tror det er forventet, ikke av omtanke for barnet. 

Anonymkode: 13a5c...7a7

• Liker 7
Skrevet
Himmelen_91 skrev (8 timer siden):

Jeg bruker mustela sin krem den med avocado lukt, det lukter så godt 😍 

Barn skal ikke ha parfymerte produkter på huden. De har mye sartere hud enn voksne. Det er ikke bra for de.

Anonymkode: 9a542...c2b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg jobber i bhg. Jeg reagerer på at utenlandske foreldre sprayer barna sine med parfyme. Hvorfor?? 

Anonymkode: 1213e...bad

Sikkert fordi utlendinger lukter genereret vondt. 

Anonymkode: 305c5...a4e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Fordi vi er nordmenn. Vi kler oss etter vær og vind.

Anonymkode: c0204...452

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noe jeg har lagt merke til som vikar i ulike barnehager (ikke faglært ), er en generell forskjell på barn med etnisk norske foreldre og barn med utenlandsk bakgrunn. Norske foreldre steller ikke barna ordentlig på håret eller kler dem pent. Kun praktisk. Dette er veldig generelt, men det er altså noe jeg har lagt merke til. Dette er selvsagt ikke for å være negativ eller lignende, men jeg lurer oppriktig på hvorfor man ikke kler barna sine finere. Man kan ha både praktiske klær og være fin i klærne på samme tid. 

Jeg er etnisk norsk, men har selv alltid stelt barna mine ordentlig når vi går ut eller til barnehage eller skole. Barna mine har aldri blitt sendt i kun ullundertøy fordi det klør som pokker, men fine bomullskjoler eller musselinskjorter for gutt og hjemmestrikk på utsiden når det er kaldt. 

Med å stelle på håret mener jeg børste, satt i strikk eller spenner, og hos gutter med sleik. 

Hva er grunnen ? 

Anonymkode: a7a2d...b21

Du vet at klær har forskjellige konnotasjoner for forskjellige folk, ut i fra hvilke samfunnslag og hvilken kultur de kommer fra?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Uglems skrev (7 timer siden):

Hva da enn å ta vare på ungene ? Telefon eller gå tur med bikkja ? Sorry at jeg er frekk, men får helt spasmer av hele tråden her. Man må ikke komme i ullundertøy bare for at det skal være praktisk og deilig å leke i. Kordfløyel, hverdagskjoler og litt aloe vera gel i håret med vissheten at de blir skittent og bustete, men det er noe med å lære barna at man steller seg når man går ut. Og vil de ikke ? Det bestemmer jo ikke barna. De kan velge noe, men stell .. ? 

Men det er forskjell på å stelle og å pynte barna. Vær ren og ha på passende klær til den anledningen det gjelder, slik forlater vi huset. Barn og ungdom blir tidligere og tidligere utsatt for presset om å se best mulig ut hele tiden, med all den problematikken det medfører. Vær så snill å la oss ikke la det sive helt ned i barnehagen. Barn skal leke og lære via utfoldelse, og ikke tenke på håret eller klærne. 

Anonymkode: 3f378...ae8

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Uglems skrev (7 timer siden):

Hva da enn å ta vare på ungene ? Telefon eller gå tur med bikkja ? Sorry at jeg er frekk, men får helt spasmer av hele tråden her. Man må ikke komme i ullundertøy bare for at det skal være praktisk og deilig å leke i. Kordfløyel, hverdagskjoler og litt aloe vera gel i håret med vissheten at de blir skittent og bustete, men det er noe med å lære barna at man steller seg når man går ut. Og vil de ikke ? Det bestemmer jo ikke barna. De kan velge noe, men stell .. ? 

Har du virkelig en kjole på datteren din i -4 grader som føles som -6 grader ? Da har hun en tykk og varm jakke over og dere kjører vel bil.

Anonymkode: d3993...287

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noe jeg har lagt merke til som vikar i ulike barnehager (ikke faglært ), er en generell forskjell på barn med etnisk norske foreldre og barn med utenlandsk bakgrunn. Norske foreldre steller ikke barna ordentlig på håret eller kler dem pent. Kun praktisk. Dette er veldig generelt, men det er altså noe jeg har lagt merke til. Dette er selvsagt ikke for å være negativ eller lignende, men jeg lurer oppriktig på hvorfor man ikke kler barna sine finere. Man kan ha både praktiske klær og være fin i klærne på samme tid. 

Jeg er etnisk norsk, men har selv alltid stelt barna mine ordentlig når vi går ut eller til barnehage eller skole. Barna mine har aldri blitt sendt i kun ullundertøy fordi det klør som pokker, men fine bomullskjoler eller musselinskjorter for gutt og hjemmestrikk på utsiden når det er kaldt. 

Med å stelle på håret mener jeg børste, satt i strikk eller spenner, og hos gutter med sleik. 

Hva er grunnen ? 

Anonymkode: a7a2d...b21

Dette må vel være tull? Hvis du jobber i barnehage som vet du vel at det er sykt mye bedre for barna å gå i praktiske klær enn penklær? Å ta håret i strikk er fornuftig men så mye mer enn det er unødvendig 

Anonymkode: ef3d6...257

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Har to jenter med lang hår, så de må stelles på håret hver morgen for å unngå at alt blir en eneste stor floke. Fletter og hestehaler er mest brukt her.

Når det gjelder klær så kler jeg de sånn passe pent. Barnehagebarnet er svært bestemt på hva hun vil ha på, så det blir noen litt merkelige kombinasjoner av og til. Det godtar jeg så lenge det er praktisk for henne og de barnehageansatte. Skolebarnet interesserer seg mindre for klær og tar på det jeg legger frem. Det er normalt pene hverdagsklær som er behagelige og praktiske. Vi pynter gjerne antrekket litt opp med noe fin hårpynt. Sender de aldri i skole/barnehage i "pentøy" som vi er veldig redde for.

• Nyttig 1
Skrevet

Sleik ja :ler: 

Dagens! 

• Liker 1
Skrevet

Mine gutter er store nå men da de gikk i barnehagen var de alltid fint kledd i den forstand at de hadde klær som «hørte sammen» og en ganske plain basisgarderobe. For eksempel ensfargede joggebukser fremfor de med masse trykk på, for da passet alt av gensere til. 

Jeg er helt for at de skal se stelt ut men skjorter og finbukser sparte vi til det var finere anledning :) 

Anonymkode: 73c0e...8ee

• Liker 1
Skrevet

Kjøp ullundertøy som ikke klør…

Anonymkode: 9e753...b34

• Liker 1
Skrevet

Ungen kommer hjem med maling, søle og matrester på klærne. Så nei, jeg sender henne ikke i barnehagen med fine klær. Hun ser så klart ikke ut som en dass, men går i helt vanlige klær. Hun har veldog kort hår enda selv om hun snart er 3. Men har fine, naturlige krøller som vi lar være. Har ikke begynt å gre håret hennes enda. Har noen ganger strikk i håret.

I dag ble det ullundertøy og tyllskjørt.... de har turdag og da sender vi henne i ullundertøy, men ofte tr hun på seg et tyllskjørt 🤣. Sånn er det med små barn. 

Anonymkode: 9d234...82d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er uenig, innvandrere sender trøtte barn som legger seg 22 på kvelden, og leverer dem i nattbleien ustelt.  Alltid slitte klær som de sikkert har fått gratis

Anonymkode: 00b13...8d5

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Altså, siden nordmenn utgjør hva 5 millioner mennesker? Og "utlendinger" potensielt kan komme fra ALLE ANDRE kulturer denne planeten byr på er det jo et litt rart skille å gjøre. Det er både kulturforskjeller og individuelle forskjeller på hva som er greit og normalt. 

Ellers synes jeg TS sin påstand om at "sleik = passe på barna sine" og "ikke sleik = bryr seg ikke om barna sine" er hysterisk morsom. 

Anonymkode: e854b...343

• Nyttig 7
Skrevet

Tatt seg ut med musselinskjorte i mange minusgrader i en friluftsbarnehage 🤣

Nei, det går i ull året rundt, det er det bhg anbefaler. 

Anonymkode: 62da7...858

• Liker 6
Skrevet

Barna velger egne klær og noen dager ser de ut som fugleskremsler mens andre dager er de fine.

Å børste håret, pusse tennene og vaske ansiktet er fast rutiner og ikke noe som er oppe til diskusjon hjemme.

Anonymkode: 7dd6f...c01

• Liker 3
Skrevet

Barna er store nå, men vi brukte nesten utelukkende ullundertøy på barna når det var vinter. De var ute i flere time i all slags vær, og da er det viktig at de har klær som holder de passe temperert over tid. Penklær kan brukes andre plasser enn i barnehagen på kalde dager.

På kontoret hos oss (ikke barnehage eller skole) dukket flere opp i ullgenser av typen Bergans/Ullvang i dag, sikkert en dødssynd i manges øyne, men vi slipper i det minste å fryse.

Anonymkode: 10ae1...c1d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...