Gå til innhold

Å stelle barna før barnehagen og skolen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Til og med bleiene er ofte sprayet 

Anonymkode: 5200b...7b0

Parfymert bæsj. lovely 

Anonymkode: b36b2...c6f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå starter mitt barn snart i barnehagen og han skal møte opp ren og med hele og rene klær. Han skal ikke være for varm eller kald, han skal leke, utforske og lære med klær som gjør dette mulig, for det er det barnehagen handler om. I tillegg skal barnehageansatte få slippe å styre med flotte klær, der skal gå fort og være enkelt å kle på, kle av og skifte bleie, sånn at de kan bruke tiden sin fornuftig. 

Jeg synes det er gøy å kle sønnen min i fine klær, men barnehagen er ikke plassen for det. Det får vi spare til helg og spesielle anledninger. 

ps, håper du ikke er vikar i barnehagen i skal starte i 🥰

Anonymkode: 2716d...90f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Min datter: hatet børsten. Satte jeg noe i håret så rev hun det ut. Klærne var som oftest praktiske og passende til temp/årstid slik at hun kunne leke fritt og ikke tenke at hun måtte unngå lek for å passe på klærne.

Min sønn: kan gre håret etter alle kunstens regler, men krøllene bestemmer der ja🤣 kommer aldri til å ha stylingprodukter i håret til et lite barn! Klærne hans er i samme opplegg som hans søster. Bevegelse, komfort og passende til temp og vær er viktigst. 

Vi voksne "kler oss" for arbeidsdagen osv. Kontorjobb og man er fresh. Dette her er barn som stues inn i grupper med andre barn fordi foreldrene må jobbe. De skal i det minste ha gleden av å kunne leke fritt og ikke tenke på klærne sine. 

Anonymkode: de7fc...343

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sleik 🤣

Dagens ullundertøy klør ikke, og regulerer temperaturen godt. Så har de hjemmestrikk (eller kjøpestrikk 🤯) som mellomlag. Tror ikke vi har musselinskjorter engang 🤭

Grunnen er at jeg vil at ungene skal ha ok temperatur, og fremdeles kunne bevege seg fritt. De er rene og praktisk kledd, klare for aktive dager med lek og moro. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er gøy å kle sønnen min i fine klær, men barnehagen er ikke plassen for det. Det får vi spare til helg og spesielle anledninger. 

Helt enig!! Elsker og satse opp sønnen vår ☺️

Anonymkode: 8ace1...42a

Skrevet (endret)

Pynte barna før barnehagen hvor de kommer til å møkke seg ut og skifte klær både en og to ganger? 

I barnehagen trenger de klær som er lette å bevege seg i, som det ikke gjør noe om blir ødelagt og som ikke er så innmari dyre fordi de fort blir ødelagt. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 22.19):

Noe jeg har lagt merke til som vikar i ulike barnehager (ikke faglært ), er en generell forskjell på barn med etnisk norske foreldre og barn med utenlandsk bakgrunn. Norske foreldre steller ikke barna ordentlig på håret eller kler dem pent. Kun praktisk. Dette er veldig generelt, men det er altså noe jeg har lagt merke til. Dette er selvsagt ikke for å være negativ eller lignende, men jeg lurer oppriktig på hvorfor man ikke kler barna sine finere. Man kan ha både praktiske klær og være fin i klærne på samme tid. 

Jeg er etnisk norsk, men har selv alltid stelt barna mine ordentlig når vi går ut eller til barnehage eller skole. Barna mine har aldri blitt sendt i kun ullundertøy fordi det klør som pokker, men fine bomullskjoler eller musselinskjorter for gutt og hjemmestrikk på utsiden når det er kaldt. 

Med å stelle på håret mener jeg børste, satt i strikk eller spenner, og hos gutter med sleik. 

Hva er grunnen ? 

Anonymkode: a7a2d...b21

Jeg har hatt såpass mange gjennom bhg løpet så jeg har hatt jenter som elsker å bli dillet med, pyntet og flettet og jenter som omtrent ser døden i hvitøyet og får spasmer om jeg finner frem kammen.

Hatt gutter som helst ville gå i skjorte, slips, vest og sixpence og gutter som helst ville gå i kosedress.

Barn er forskjellige og ærlig talt så lenge de er rene, spiser nok og har klær som tåler å bli dritne og som tåler bruk er de klar for en dag i bhg

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 5
Skrevet

Jeg grer og ordner alltid håret til datteren min. Pappaen som står opp, fikser henne og leverer halvparten av dagene i uka gjør det ikke alltid... Jeg sier han skal men iblant får han ikke tid eller orker ikke krangelen eller glemmer det (sier han)... Han tar og på litt rare antrekk iblant eller lar barnet velge selv, men vi tar alltid på rene klær.

Sikkert fordomsfullt men jeg tror flere norske fedre leverer og jeg tror flere fedre er sløve på sånne ting som å fikse håret pent på morningen. 

Anonymkode: 4766d...9fe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Som utlending har jeg ofte sett norske barn med foreldrene sine med masse snørr og utrolig skitne klær og rufsete hår allerede på vei til bhg. Forstår ikke hvordan de kan sende barna sine ut slik? &nbsp

😨😨😨😨

Anonymkode: 41dee...691

Og jeg er utlending og skjønner at bhg er for å bli dritten, de vanlige og pene klærene er for bruk når en ikke er i bhg

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har jobbet i bhg i mange år. Utenlandske barn er kanskje mer stylet på hår og bedre vasket rundt munnen, men de klærne…🤯 Ofte har de tre-fire lag med bomull/polyester. Og en trang jeans utenpå. De minste barna klarer ikke bevege seg🙈 Må alltid ta av de flere lag. Prøver å fortelle og vise foreldrene, men de skjønner det ikke. 

Gjett om!! Det er mye upraktiske ofte for kalde klær for norsk klima og utelek. Vi har hatt kurs i hva som trengs og hvordan kle barn i norsk klima, for foreldre med innvandrerbakgrunn men det går ikke alltid inn. De forstår ikke forskjellen på strømpebukser i nylon og ull. Eller at det ikke hjelper å ha 3 lag tynne sokker utenpå strømpebuksa osv. 

Anonymkode: 3b374...681

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe jeg har lagt merke til som vikar i ulike barnehager (ikke faglært ), er en generell forskjell på barn med etnisk norske foreldre og barn med utenlandsk bakgrunn. Norske foreldre steller ikke barna ordentlig på håret eller kler dem pent. Kun praktisk. Dette er veldig generelt, men det er altså noe jeg har lagt merke til. Dette er selvsagt ikke for å være negativ eller lignende, men jeg lurer oppriktig på hvorfor man ikke kler barna sine finere. Man kan ha både praktiske klær og være fin i klærne på samme tid. 

Jeg er etnisk norsk, men har selv alltid stelt barna mine ordentlig når vi går ut eller til barnehage eller skole. Barna mine har aldri blitt sendt i kun ullundertøy fordi det klør som pokker, men fine bomullskjoler eller musselinskjorter for gutt og hjemmestrikk på utsiden når det er kaldt. 

Med å stelle på håret mener jeg børste, satt i strikk eller spenner, og hos gutter med sleik. 

Hva er grunnen ? 

Du kødder, ikke sant?

Fine bomullskjoler og musselinskjorter og hårsveis med sleik på gutta??? Nei, rull inn a. Barna skal være nygredd, påkledd og rene når de kommer til barnehagen eller skolen. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Fordi vi vasker og steller ungen vår, og han har alltid rene og hele klær i barnehagen, men når vi henter ham er han ofte full av både matrester, maling og flekker som ikke går bort.

Det fremstår for oss som ren galskap å sende ham i barnehagen i pene klær som da blir ødelagt etter en dags bruk. Derfor har vi hjemmeklær og barnehageklær. han driter i om klærne har noen flekker som ikke gikk bort i vask så lenge han er ren og varm og kledd etter været.

Merkelig holdning fra en barnehageansatt.

Anonymkode: 0035c...b45

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Til og med bleiene er ofte sprayet 

Jeg bruker mustela sin krem den med avocado lukt, det lukter så godt 😍 

Skrevet

Er utenlandsk og jobbet selv i barnehage, men har ofte vært norske barn med pene klær og nydusjet. Jeg sender ungen min heller i ull klær enn å sende han i bomull. Men sommeren derimot er noe annet, da kjøper jeg søte shortser og sommerlige skjorter som e behagelig å ha på. Ellers går det stort sett i joggedress. Får angst av stive klær på små barn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er grunnen ? 

Folk har viktigere ting å bruke tiden sin på 

• Liker 5
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Folk har viktigere ting å bruke tiden sin på 

Hva da enn å ta vare på ungene ? Telefon eller gå tur med bikkja ? Sorry at jeg er frekk, men får helt spasmer av hele tråden her. Man må ikke komme i ullundertøy bare for at det skal være praktisk og deilig å leke i. Kordfløyel, hverdagskjoler og litt aloe vera gel i håret med vissheten at de blir skittent og bustete, men det er noe med å lære barna at man steller seg når man går ut. Og vil de ikke ? Det bestemmer jo ikke barna. De kan velge noe, men stell .. ? 

• Liker 2
Skrevet
Uglems skrev (8 minutter siden):

Hva da enn å ta vare på ungene ? Telefon eller gå tur med bikkja ? Sorry at jeg er frekk

Frekk? 
Njæh. 

Usaklig? 
Ganske. 👌

Kle og style ungene dine som du vil.
Ingen stopper deg.
Ingen bryr seg.

Bare ikke prakk på andre foreldre at de må gjøre det samme som du gjør. 🙂

• Liker 11
Skrevet

Kler de praktisk så de skal få leke fritt og være passe varme. Klærne er arva eller kjøpt brukt, så lite matcher. På toppen av det lar jeg de selv i stor grad bestemme antrekk selv (så lenge det er passene mtp været). Men ungene er rene, børsta og glade. 

Anonymkode: 991f2...44d

• Liker 5
Skrevet

Du er jo nesten litt syk som mener at et barn ikke er ordentlig stelt om de ikke går med "pene" klær. Praktiske klær er lurt i barnehagen. Og så lenge barna har rene klær, så er det vel ikke et problem? 

Her bruker barnet alt fra tights, joggebukser, penere bukser, strømpebukse og kjole en og annen gang, hettegenser, pen genser, tskjorte og strikkejakke. Og ullundertøy. Ikke alle barn klør av det. Ikke alltid klærne matcher i farger, men forsøker å unngå kombinasjoner som blir voldsomt (prikker på bukse, striper på strikkejakke og blomstrete tskjorte).

Håret blir børstet og satt opp i hestehale eller to musefletter. Skillen er kanskje ikke perfekt, men jeg streber ikke etter at barnet skal se ut som en "modell". Jeg tvinger ikke barnet til avanserte fletter. Barnet pusser tenner, vasker hender og ansiktet etter frokost. 

Klær blir gjerne brukt om igjen så lenge det ikke er skittent. 

Syns det er viktig barn lærer at klær er til for å brukes etter aktivitet, ikke at det ser stygt ut med en farge, at overdel og underdel ikke matcher, at håret må brukes lang tid på og barnet er sliten og lei før barnehagen. Barn er barn og må få lov å være det uten at voksne viser at de ikke syns barna er pene nok som de er. 

Anonymkode: 84af5...3e6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Ginny skrev (5 timer siden):

Sleik 🤣

Dagens ullundertøy klør ikke, og regulerer temperaturen godt. Så har de hjemmestrikk (eller kjøpestrikk 🤯) som mellomlag. Tror ikke vi har musselinskjorter engang 🤭

Grunnen er at jeg vil at ungene skal ha ok temperatur, og fremdeles kunne bevege seg fritt. De er rene og praktisk kledd, klare for aktive dager med lek og moro. 

Joda dagens ull klør også 

Anonymkode: a75c1...f02

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...