Gå til innhold

Å stelle barna før barnehagen og skolen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noe jeg har lagt merke til som vikar i ulike barnehager (ikke faglært ), er en generell forskjell på barn med etnisk norske foreldre og barn med utenlandsk bakgrunn. Norske foreldre steller ikke barna ordentlig på håret eller kler dem pent. Kun praktisk. Dette er veldig generelt, men det er altså noe jeg har lagt merke til. Dette er selvsagt ikke for å være negativ eller lignende, men jeg lurer oppriktig på hvorfor man ikke kler barna sine finere. Man kan ha både praktiske klær og være fin i klærne på samme tid. 

Jeg er etnisk norsk, men har selv alltid stelt barna mine ordentlig når vi går ut eller til barnehage eller skole. Barna mine har aldri blitt sendt i kun ullundertøy fordi det klør som pokker, men fine bomullskjoler eller musselinskjorter for gutt og hjemmestrikk på utsiden når det er kaldt. 

Med å stelle på håret mener jeg børste, satt i strikk eller spenner, og hos gutter med sleik. 

Hva er grunnen ? 

Anonymkode: a7a2d...b21

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt oppriktig, så rett og slett fordi det bare aldri kunne falt meg inn. Børster håret, og de er rene. Pynter ikke barna som små dokker nei, ikke meg selv heller. Vi går praktisk kledd både store og små. Dette gjelder de fleste vi kjenner også, så vi skiller oss på ingen måte ut. 

Anonymkode: 3f378...ae8

• Liker 35
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal gutter ha sleik? Hvorfor ikke kle de i behagelige klær de kan leke i? La barn være barn…

Det mest harry jeg ser er (ofte) innvandrerforeldre som kler barna i dyre merkeklær typ Dior og Ralph Lauren og strigla hår.

Anonymkode: a1c09...5c2

• Liker 22
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Hahaah nei kunne aldri falt meg inn å sende pene musselinklær i barnehagen. Barna bryr seg ikke, det blir skittent av lek og aktiviteter og alle voksne der daffer rundt i joggebukse selv. 

Synes det ser skikkelig komisk ut med stivpyntede barn i barnehagen. 

De er rene, har på rene, praktiske klær og praktisk hårsveis.

Anonymkode: 2dc5c...f02

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Ingenting ser dummere ut enn stivpynta barn i barnehage🙈 
De skal være rene såklart, og jeg tar gjerne håret til jenta mi i strikk. Vil ho ha kjole en dag så kjør på, men ulltøyet skal være under. Det skal være praktisk, de skal leke uten at noe strammer noe sted.

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

🙄

Anonymkode: 14ed1...e48

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Haha, bedre at det er praktisk enn å se ut som en liten snobb på byen😂

Anonymkode: da5fc...a4a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Barnehager og skoler bruker da å gi beskjed om at nå bør en legge vekk bomull, nå er det ull som gjelder. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer aldri til å gi guttungen her sleik. 
jentungen har hestehale eller flette, men det er fordi hu er 3 år og ikke klarer å passe håret sitt når hun spiser og det bare er i veien ved lek. 
Pent tøy sender vi ikke i barnehagen. Alt som sendes i barnehagen her vaskes etter en dag (da snakker jeg ikke ulltøy, superundertøy osv, men bukser, gensere og andre ting som kan bli offer for andre ungers snørr og spytt) fordi barnehager er fulle av mye rart. Men dette betyr jo større slitasje, og vi bruker tørketrommel i tillegg. Nei her går det i klespakker på finn som vi slipper å være redde for. Barna kles fint når det er noe ekstra (avslutning, høstfest osv). 
Styrete å dolle opp unger hver dag. 

Anonymkode: b36b2...c6f

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i bhg i mange år. Utenlandske barn er kanskje mer stylet på hår og bedre vasket rundt munnen, men de klærne…🤯 Ofte har de tre-fire lag med bomull/polyester. Og en trang jeans utenpå. De minste barna klarer ikke bevege seg🙈 Må alltid ta av de flere lag. Prøver å fortelle og vise foreldrene, men de skjønner det ikke. 

Anonymkode: 5200b...7b0

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel forskjell på stivpyntet og kun ullundertøy..

Skrevet

Hvorfor? 

Fordi det tar tid. 

Fordi barna mine har STERKE meninger om både klær og frisyre.

Fordi de ikke er dukkene mine.

Fordi mine foreldre heller ikke var opptatt av det med meg, og jeg hadde en strålende barndom. 

Så hvorfor skulle jeg egentlig bruke tid og energi på noe som ikke betyr noe for oss?? 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Min datter (4 år)  har sterke meninger om hva hun skal ha på seg og hvordan håret skal være, og jeg orker ikke krangle med henne om det bare fordi hun skal ha på seg noe penere. Hvorfor i all verden er det viktig? Det jeg er opptatt av er at hun er ren, ikke har håret hengende i ansiktet og at hun er kledd komfortabelt etter årstid og vær. 

Endret av Saltwatertaffy
  • Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi gått for praktiske klær. De litt finere klærne brukes til andre ting enn skole/bhg. De få gangene jeg har sendt i litt finere klær, så er klærne møkkete. Så lærte fort at jeg ikke gjør det. Håret til min sønn gjør jeg ikke noe med. Det er lue tid om dagen, og en ev sveis blir da ødelagt. Aldri hatt det behovet for pynting. Heia praktisk klær og lue sveis 🥳 

Anonymkode: 8ace1...42a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

OMG! Nei, altså, hva oppnår en ved pynte barna til barnehagen? Ikke har vi tid til det heller, og kunne ikke brygg meg mindre. Vi pynter oss når vi skal noe spesielt 😊

Anonymkode: 41552...4a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og forresten - hvor lenge holder sleik og hårpynt, når de skal ha lue på?! 

Anonymkode: 41552...4a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som utlending har jeg ofte sett norske barn med foreldrene sine med masse snørr og utrolig skitne klær og rufsete hår allerede på vei til bhg. Forstår ikke hvordan de kan sende barna sine ut slik? &nbsp

😨😨😨😨

Anonymkode: 41dee...691

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Noe jeg har lagt merke til som vikar i ulike barnehager (ikke faglært ), er en generell forskjell på barn med etnisk norske foreldre og barn med utenlandsk bakgrunn. Norske foreldre steller ikke barna ordentlig på håret eller kler dem pent. Kun praktisk. Dette er veldig generelt, men det er altså noe jeg har lagt merke til. Dette er selvsagt ikke for å være negativ eller lignende, men jeg lurer oppriktig på hvorfor man ikke kler barna sine finere. Man kan ha både praktiske klær og være fin i klærne på samme tid. 

Jeg er etnisk norsk, men har selv alltid stelt barna mine ordentlig når vi går ut eller til barnehage eller skole. Barna mine har aldri blitt sendt i kun ullundertøy fordi det klør som pokker, men fine bomullskjoler eller musselinskjorter for gutt og hjemmestrikk på utsiden når det er kaldt. 

Med å stelle på håret mener jeg børste, satt i strikk eller spenner, og hos gutter med sleik. 

Hva er grunnen ? 

😂😂 

Anonymkode: 0c09f...bc7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i bhg. Jeg reagerer på at utenlandske foreldre sprayer barna sine med parfyme. Hvorfor?? 

Anonymkode: 1213e...bad

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber i bhg. Jeg reagerer på at utenlandske foreldre sprayer barna sine med parfyme. Hvorfor?? 

Anonymkode: 1213e...bad

Til og med bleiene er ofte sprayet 

Anonymkode: 5200b...7b0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...