Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 1,5 år og vi vurderer nr to. Problemet er at jeg hadde en komplisert graviditet, en forferdelig fødsel (knakk både halebein og bekken blant annet) og holdt på å blø ihjel i barseltiden. Kjenner jeg gruer meg for ny graviditet/fødsel/barseltid. Har fortsatt smerter i halebeinet også… Er det noen man kan snakke med om dette? Hvor er det naturlig å ta kontakt? Pga komplikasjoner i graviditet har jeg fått beskjed om at jeg må stå på blodfortynnende hele neste svangerskap, noe jeg da er skeptisk til mtp at jeg holdt på å blø ihjel. Hadde også styrtfødsel, men ble igangsatt så var allerede på sykehus, men var i aktiv fødsel i ca 30 min. Bor 1,5 time unna nærmeste sykehus også, så er så utrolig redd for hva som kan skje ved neste graviditet/fødsel/barsel

Anonymkode: d9c18...dd4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være en ide å snakke om å få planlagt keisersnitt? 

Anonymkode: 67155...bdc

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man da utsette seg for dette en gang til? Det er fullt lov å si seg fornøyd med en og bruke årene framover til både det ene barnet og til å komme ovenpå selv og se framover etter alt man har vært i gjennom ☺️

Anonymkode: da46a...19b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde min nummer tre, vært nummer en så hadde jeg ikke fått flere. Truende prematur, sengeliggende 12 uker, sterke smerter, følelse av at fødsel startet hver natt de siste 3 ukene. Igangsatt dag etter termin

I styrtfødselen satt han noe fast og da hjalp det verken med lystgass eller epidural. Fra 9 cm til hode var delvis ute tok det 2 min. Da han endelig kom ut så satt morkaken fast, mistet 1.5l blod. Blodoverføring dagen etter. Deretter fikk jeg vite at babyen hadde 3 feil på hjertet. På føden ble jeg forlatt av samboer så der sto jeg med alt alene.

Så ble det kolikk og store mengder sykdom på lille, blant annet flere pustestopp, ofte feber, lite fremgang frem til han var rundt 8 mnd. Nå er han nærmere 1.5år og det er like mye sykdom + manglende søvn på natten. 

Har lært så mye om meg selv denne tiden, men det er de tøffeste årene jeg har hatt hittil i livet. 

Anonymkode: 7171e...c86

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en ganske trøblete fødsel med nummer 1. Hun endte på nfi i 10 dager, og jeg var rimelig traumatisert av hele greia. Jeg ønsket likevel et søsken til henne, så jeg bestilte time for å prate med jordmor med en gang da jeg ble gravid på nytt. Vi så på papirer fra fødselen sammen, og jeg forklarte hvordan jeg hadde det. Det var null problem å få planlagt snitt. Med din historie kan det til og med hende de anbefaler det. 

Anonymkode: 87906...b9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har et barn på 1,5 år og vi vurderer nr to. Problemet er at jeg hadde en komplisert graviditet, en forferdelig fødsel (knakk både halebein og bekken blant annet) og holdt på å blø ihjel i barseltiden. Kjenner jeg gruer meg for ny graviditet/fødsel/barseltid. Har fortsatt smerter i halebeinet også… Er det noen man kan snakke med om dette? Hvor er det naturlig å ta kontakt? Pga komplikasjoner i graviditet har jeg fått beskjed om at jeg må stå på blodfortynnende hele neste svangerskap, noe jeg da er skeptisk til mtp at jeg holdt på å blø ihjel. Hadde også styrtfødsel, men ble igangsatt så var allerede på sykehus, men var i aktiv fødsel i ca 30 min. Bor 1,5 time unna nærmeste sykehus også, så er så utrolig redd for hva som kan skje ved neste graviditet/fødsel/barsel

Hør med helsestasjonen

AnonymBruker
Skrevet

Jordmor kan hevise til fødselssamtale og til fødselsplanlegging, slik at det kommer opp i journalen din hva du trenger og hva som skjedde sist. Da kan du nok også spørre om vurdering til planlagt keisersnitt. Jeg har også mistet mye blod (1 liter og 1,5 liter) i mine fødsler, men albyl e var ikke problematisk. Stoppet på de i uke 36. Siden du har mistet mye blod burde du vurdere å ta ekstra jerntabletter i graviditeten og følge med på jernverdiene dine jevnlig 

Anonymkode: 8d252...373

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en traumatiserende fødsel og barseltid selv. En blir tilbudt fødsel samtale og oppfølging i eventuelt nytt svangerskap. Hadde ett helt annet svangerskap og fødsel med nr to, var rake motsetninger. Det er 2,5 år mellom de. Drømme fødsel, alt gikk etter boka. Du vil også kunne få planlagt keisersnitt i ditt tilfelle. 

Anonymkode: 43014...c86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor skal man da utsette seg for dette en gang til? Det er fullt lov å si seg fornøyd med en og bruke årene framover til både det ene barnet og til å komme ovenpå selv og se framover etter alt man har vært i gjennom ☺️

Anonymkode: da46a...19b

Fordi man ønsker seg ett tilskudd til. Er ikke alle som klarer å falle til ro med kun ett barn og det finnes gode hjelpemidler / oppfølging i helsevesenet ved ett nytt svangerskap som kan bidra til en helt annen opplevelse

Anonymkode: 43014...c86

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde en ganske trøblete fødsel med nummer 1. Hun endte på nfi i 10 dager, og jeg var rimelig traumatisert av hele greia. Jeg ønsket likevel et søsken til henne, så jeg bestilte time for å prate med jordmor med en gang da jeg ble gravid på nytt. Vi så på papirer fra fødselen sammen, og jeg forklarte hvordan jeg hadde det. Det var null problem å få planlagt snitt. Med din historie kan det til og med hende de anbefaler det. 

Det kan også hende de ikke anbefaler det pga blødningen. Men uansett bør TS snakke med føden. Det går an å få time selv om man ikke er gravid (ennå). Jeg fikk det ca ni måneder etter en traumatisk fødsel som endte i akutt keisersnitt. Jeg fikk lovnad der og da om planlagt keisersnitt i evt senere graviditeter. 
Det kan også være en idé å vente litt lengre enn 1,5 år. Det er slitsomt med to så tette, og særlig når traumer er involvert. Du kan også bruke tiden på å bearbeide traumene fra første runde. Det gjorde ikke jeg, i alle fall ikke godt nok, og jeg fikk svi i form av at jeg var helt eller delvis sykemeldt (primært pga psyken) i hele svangerskapet (det er to år og to mnd mellom mine to eldste). Anbefales ikke. 

Anonymkode: a71ff...6af

Skrevet

Min siste fødsel var 11 år siden. Har 4 fødsler bak meg. 2 av dem var i kategorien "røde" pga komplikasjoner. En endte i katastrofesnitt. Det var ekstremt og det tok noen år å bli "normal" igjen. 

Men nå er det mange år siden siste fødsel. Jeg har for lengst kommet over og gått videre. Fødslene blir liksom uvesentlige med årene, et bittelite kapittel i livet. Alt blekner og man går videre. Det tatt i betraktning syns jeg ikke du skal la komplikasjoner stoppe deg fra å få de barna du ønsker deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom de mener du kan ha keisersnitt høres det ut som et trygt alternativ for deg. Jeg hadde planlagt keisersnitt med nr. 3 (medisinske årsaker) og det føltes veldig trygt og kontrollert. Jeg hadde to relativt fine vaginale fødsler tidligere, så for meg var det nedtur da jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha keisersnitt. Det var veldig klinisk og tiden etterpå var ekstra tung pga. tok lengre tid å komme seg fysisk etter operasjonen, men det føltes hele tiden 100% trygt for både babyen og meg.

Anonymkode: bb39f...562

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hadde min nummer tre, vært nummer en så hadde jeg ikke fått flere. Truende prematur, sengeliggende 12 uker, sterke smerter, følelse av at fødsel startet hver natt de siste 3 ukene. Igangsatt dag etter termin

I styrtfødselen satt han noe fast og da hjalp det verken med lystgass eller epidural. Fra 9 cm til hode var delvis ute tok det 2 min. Da han endelig kom ut så satt morkaken fast, mistet 1.5l blod. Blodoverføring dagen etter. Deretter fikk jeg vite at babyen hadde 3 feil på hjertet. På føden ble jeg forlatt av samboer så der sto jeg med alt alene.

Så ble det kolikk og store mengder sykdom på lille, blant annet flere pustestopp, ofte feber, lite fremgang frem til han var rundt 8 mnd. Nå er han nærmere 1.5år og det er like mye sykdom + manglende søvn på natten. 

Har lært så mye om meg selv denne tiden, men det er de tøffeste årene jeg har hatt hittil i livet. 

Anonymkode: 7171e...c86

Hva mener du med at mannen din forlot deg på føden? 😲

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du høres jo ut som en åpenbar kandidat til planlagt keisersnitt.

Det med å blø ihjel i barseltiden - jeg forstår deg da slik at blødningen ikke var i forbindelse med fødsel, men i etterkant når du var hjemme? (Jeg ser på de seks første ukene som barseltid t.o.).

Jeg stod også på blodfortynnende med nummer to grunnet alvorlig svangerskapsforgiftning med førstemann, sluttet i enten uke 34 eller 36, så i god tid før fødsel, som er normal prosedyre.

Anonymkode: 07bfb...3e2

Skrevet

Allier deg med en gynekolog og be vedkommende skrive et brev til sykehuset der du søker om planlagt keisersnitt. Gjør det tidlig i svangerskapet slik at du bruker minst mulig av graviditeten på å grue deg. Forhør deg med fysioterapeut og lege hvordan du kan trene for å holde bekken og haleben smertefritt. 

Jeg har en tilstand som medfører høyere blødningsrisiko under fødsel, og for meg var planlagt keisersnitt det beste. Blødde ikke mer enn normalt , en stor kontrast til den voldsomme og ukontrollerbare blødningen jeg tidligere hadde opplevd.

Anonymkode: e3d61...b61

Skrevet

Skremmende lik min historie med førstemann. På detaljnivå likt, til og med styrtfødsel og avstand til sykehus. 

Først må jeg bare si at jeg fikk avslag på planlagt snitt - det var blankt nei fra to ulike leger. Selv om jeg fikk en kjempestor og dramatisk blødning og måtte hasteopereres første gang. Begrunnelsen var at det var liten sannsynlighet for at det skjedde igjen, og at fødselen ville bli enklere siden jeg var annengangs. Jeg sier bare dette fordi jeg også var innstilt på at jeg "må" jo få keisersnitt, og ble veldig redd og lei meg da jeg ikke fikk det - og ble gående hele svangerskapet med ganske sterk angst...

Jeg gikk til samtaler hele svangerskapet på sykehuset. Fikk også tilbud om igangsettelse på termin (fødte over termin første gang) for å unngå hjemme/transportfødsel. De skrev også ned hva som skjedde sist for å være forberedt, ble tatt en del forhåndsregler før de satt i gang fødsel nr 2. 

Fødsel nr 2 ble en helt annen opplevelse, og jeg blødde nesten ingenting hverken under fødsel eller etterpå :) 

Anonymkode: 4a232...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...