Gå til innhold

Hvorfor klør det noen ganger i halsen når man spiser torsk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor klør det bare innimellom? Jeg kjøper alltid frossen, beinløs torskefilet, så ingen små bein som irriterer i halsen. 

Anonymkode: 30f23...f12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du være allergisk? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor klør det bare innimellom? Jeg kjøper alltid frossen, beinløs torskefilet, så ingen små bein som irriterer i halsen. 

Kanskje du er allergisk? Enten mot torsken eller tilbehøret. 

Anonymkode: 5328d...afd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det klør i halsen (eller i munnen eller på huden, inkludert i håndflatene, eller mat oppleves sur, bitter, sterkt krydret eller annet for deg men ikke for folk flest) så er du sensitiv /allergisk for den maten.

Utvis forsiktighet ved inntak fremover. Og forsøk, sånn på det jevne, å holde porsjonen så liten at du ikke opplever reaksjoner. Eller bare unngå matvaren.

Anonymkode: 08d26...a7c

• Liker 1
Skrevet

Ta dette med en klype salt, lenge siden jeg leste om det. Torsk har et protein som mange er allergiske mot. Det finnes egentlig i all fisk, men er mer markant i torsk.

Så litt avhengig av dagsformen din(immunforsvar etc) , så kan det være derfor du enkelte ganger reagerer

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva?! Klør dere aldri i halsen når dere spiser torsk? Jeg er 40 år, så jeg kan vel ikke være allergisk? Jeg trodde alle klødde i halsen av torsk?

Skrevet

Jeg vet ikke, aldri erfart med torsk-

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva?! Klør dere aldri i halsen når dere spiser torsk? Jeg er 40 år, så jeg kan vel ikke være allergisk? Jeg trodde alle klødde i halsen av torsk?

Man kan bli allergisk når som helst!

Har aldri klødd i halsen av torsk.

Anonymkode: 5f59e...8d9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan bli allergisk når som helst!

Har aldri klødd i halsen av torsk.

Jeg har hatt det sånn hele livet. Hatet torsk som barn pga kløen. Kan vel ikke være allergisk og overleve i 40 år med torsk til middag 1-2 ganger i uken? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri klødd i halsen av torsk.

Jeg tenker en av to årsaker, eller tre, egentlig.

Enten er det torsk i seg selv du reagerer på.

Eller du reagerer på torsk som har spist mer reker enn annen torsk (Havforskningsinstituttet har f.eks. sett at torsk noen steder spiser mer reker enn andre steder.)

Eller, om du kjøper den såkalte gourmet-torsken til Findus, så tipper jeg du reagerer på noe i vannet den fisken er frosset ned med i Kina etter at den først er fisket og fryst ned på båt, så sendt til Kina, deretter tint før den blir filetert, deretter fryses den ned slik at den får en vannhinne rundt hvert stykke, før den så sendes hele veien tilbake til Norge via container i frakteskip, så kjøres ut til butikker. Findus kaller det "miljøvennlig"... den torsken sluttet jeg å spise for veldig mange år siden, fordi jeg merket at kvaliteten gikk kraftig ned på et tidspunkt, og ved kontakt med Findus var dette det de selv svarte meg. Når jeg påpekte at hvis en restaurant hadde gjort det samme fryst ned fisk, tint den og filetert den, så fryst den ned igjen og deretter solgt den som "gourmet-fisk", så hadde restauranten risikert å bli stengt... Jeg fikk heller aldri noen forklaring på sikkerheten rundt vannkvaliteten på det vannet de spyler frosne, ferdigfileterte stykker med... Dermed kan det også være ting med det vannet som du teoretisk reagerer på.

Anonymkode: cea9f...45d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt det sånn hele livet. Hatet torsk som barn pga kløen. Kan vel ikke være allergisk og overleve i 40 år med torsk til middag 1-2 ganger i uken? 

Joda, jeg er allergisk mot melk, men kan fint drikke det. Får bare litt verk i brystet som går over raskt.

Og nei, torsk skal ikke klø. Har spist mye fisk i løpet av livet og har aldri opplevd kløe av det.

Anonymkode: fd4fe...eff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det går tydeligvis an 😅

AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan overleve selv om du er mildt allergisk. Jeg har også en mild allergi som stort sett gir meg mild kløe, av og til urofølelse i kroppen. Noen ganger av uvisse grunner, slår det hardere ut med utslett. Jeg holder meg bare mest mulig unna. Du bør ta en allergitest. Og noen allergier kan bli verre når man blir eldre. 

Anonymkode: 02761...c2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klart du kan overleve selv om du er mildt allergisk. Jeg har også en mild allergi som stort sett gir meg mild kløe, av og til urofølelse i kroppen. Noen ganger av uvisse grunner, slår det hardere ut med utslett. Jeg holder meg bare mest mulig unna. Du bør ta en allergitest. Og noen allergier kan bli verre når man blir eldre. 

Og ved å fortsette å spise det man er allegori mot. 

Anonymkode: 0c113...b41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og ved å fortsette å spise det man er allegori mot. 

Anonymkode: 0c113...b41

Ja, definitivt, slutt å spis torsk Ts. Gå til legen og ta en allergitest. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du trodd at alle opplever kløe etter å ha spist torsk i alle disse årene? 

Jeg har aldri oppmevd det og heller aldri hørt om andre - denne tråden er første gang jeg hører lignende. Men deler andres oppfatning om at det må handle om allergi! Vær forsiktig. 

Anonymkode: 37b56...933

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bare lurer, når du var liten - sa du ikke dette til foreldrene dine? Sa de det var helt normalt? Nå ser jeg bare for meg at halve slekta di er allergisk, og tror at dette er sånn det skal være 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slik da jeg var barn. En prikkende følelse i ansiktet, kan ikke huske kløe i halsen. Men jeg må ha vokst det av meg etter hvert, for jeg merker det ikke nå lenger.

Anonymkode: b8040...333

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som allergi. Alle kan bli allergiske når som helst. Tydelig tegn er kløe i halsen.

Anonymkode: d42fe...732

AnonymBruker
Skrevet

Haha 🤣 Vel vel, fikk faktisk selv påvist astma først som godt voksen. 
Men klør ikke av torsk. Man kan reagere mer allergisk hvis man allerede er redusert eller syk. Også er det noe som heter kryssalergi. Hvis du f.eks inhalerer pollen eller annet som har kryssallergi med torsk, er det større sjanse for å reagere allergisk 

Anonymkode: 8543f...d18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...