Gå til innhold

Tynn venninne som serverer ting hun ikke rører selv..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva om man ikke vil spise noe? Er det greit bare la vær servere noe spiselig? Leser man litt her på KG så er man gjerrig om man ikke servere noe... Serverer man ikke fordi man er syk, så presser man sin sykdom på andre... 

Hadde du vært fornøyd med ett salatblad, uansett hvor lenge du var på besøk? 

Anonymkode: 68b8b...ad5

Dette! Hadde jeg ikke satt frem noe så har du blitt postet et innlegg hvor det står «Var er på besøk hos venninne med anoreksi og ble ikke tilbudt noe. Det er greit at hun ikke vil spise noe, men det betyr ikke at vi andre må gå sulten av den grunn»

Anonymkode: d07ea...392

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det var i sin rette at hun gav dette svaret. Det er slemt å ville påføre andre usunne kaker og godteri men ikke spiser det selv. Det viser lite empati og medfølelse med andres helse (greit at de spiser usunt og blir tykke) og ikke bare egen helse.

Anonymkode: 4791a...eea

Det er ikke slemt å tilby noe godt. Det er ingen som påfører deg en dritt. De vil være hyggelige og ha noe å by på. Med mindre de dytter det inn i kjeften på deg. 

Kanskje de også vet at om du spiser 10g kake eller en halv hvetebolle akkurat når du er på besøk så dauer du ikke. 

Om det er livsødeleggende for deg, så si ifra! Og da mener jeg skikkelig. vet det er lett å se ned og si litt usikkert og sjenert med et lurt smil at «neeei det ser veldig godt ut men jeg burde ikke». Ta heller en ordentlig prat med vedkommende, forklar og fortell helt ærlig om at det faktisk er ubehagelig. 

Det er i større grad slemt og viser lite empati å la andre tro de gjør noe hyggelig (servere noe godt) uten å si ifra tydelig og på en ordentlig måte, for deretter å gå på KG og prate nedlatende om folk som bare ønsker å servere noe godt.

Anonymkode: 7954f...291

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Neste gang så ta med et lite fat med oppskåret frukt. Forsyn deg bare fra det og la hennes bakst være i fred. Er faktisk utrolig provoserende. Har en i familien med spiseforstyrrelse. Hun setter fram alt mulig elendig mat og bare sitter der med vannet sitt.

Anonymkode: 36fbe...1bc

Kanskje på tide å jobbe med seg selv når de blir provosert over et menneske som lider av en alvorlig sykdom.

Det var i sin rette at hun gav dette svaret. Det er slemt å ville påføre andre usunne kaker og godteri men ikke spiser det selv. Det viser lite empati og medfølelse med andres helse (greit at de spiser usunt og blir tykke) og ikke bare egen helse.

Anonymkode: 4791a...eea

kanskje på tide å se seg selv i speilet før du slenger ut av deg ord som empati og medfølelse.

Det er jævlig ufint å servere usunne ting man ikke vil spise selv engang, på gjesten sin. Spesielt om det bare en en gjest. Det blir et sosialt press on å være høflig og smake, og når verten da selv ikke engang gidder å spise, så føler man at man sitter på utstilling som feitingen som ikke klarer å begrense seg. jeg er 162 og 53 kilo, så er ikke at jeg er bælfeit heller, men det er en sosialt skikkelig ubehagelig situasjon. Har man spiseproblemer kan det løses med å si f.eks. "jeg skal bare ha svart kaffe, men jeg kan finne frem noen kjeks/et kakestykke/noe oppskåret melon/et knekkebrød/whatever hvis du vil ha?" Så hadde jeg kanskje takket ja til en skål jordbær, noen moreller eller , men nei til kjeks, kake, cookie eller annen usunn junk. En ting er å dele litt usunn snacks med en venn, noe HELT annet å bli sittende å føle seg som den grenseløse grådigpeisen mens anorektikeren sitter der selvtilfreds og koser seg over å ha mer viljestyrke.

Anonymkode: e72f8...ccf

nummer en: du burde virkelig begynne å jobbe med deg selv.

nummer to: kanskje på tide å lese seg litt opp når kunnskapen man besitter er for lengst utdaterte myter vedrørende spiseforstyrrelser som man kunne finne å lese i ukeblader på tidlig nittitall.

• Nyttig 3
Skrevet

Enig i at det er kjempesært å servere én gjest kaker og bakst mens man selv ikke skal ha noe. Da får man servere noe man selv liker da. Eller sette frem enkle kjeks eller noe annet man småspiser. Kaker og bakst er en sosial greie, og det er rett ut uhøflig å sette gjesten i en situasjon der vedkommende må spise alene mens man blir beglodd. 

At man liker å bake men ikke liker kaker selv er en dårlig unnskyldning. Finn en annen anledning for hobbyen din da! 

Anonymkode: 65d21...dfb

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Altså hun gjør det vel også for å være høflig først og fremst!? Det er lettere å si nei takk enn å be om mat hos andre! Si at du er mett neste gang, eller ta med noe sunnere selv. 

Skrevet
DesmondMiles skrev (19 timer siden):

Om mannen din skal bygge muskler, så er ikke litt bakst farlig. Han skal strengt tatt spise så mye som mulig. 

Han spiser ikke bakst pga liker det ikke. 

Anonymkode: b5eb0...b54

Skrevet

Men hvorfor er det relevant at hun er tynn? Jeg har aldri beskrevet et menneske på den måten før, eller aldri hørt om. Det. "Hei jeg får besøk i dag, jeg gleder meg masse . Han ene er veldig tykk og 3 andre er kjempe tynn". Synes det var veldig merkelig, å jeg ble rett og slett kvalm. Hvorfor ikke si "jeg er på besøk hos en veldig hyggelig venninne..." istedet? Og hvorfor ikke bare si nei takk. Jeg er lik henne, jeg er ikke glad i kaker av natur. Men elsker å bake fordi jeg er kokk. Det betyr ikke at jeg har anoreksi, jeg er bare ikke et dessert menneske 😅

Anonymkode: 3f766...c76

• Liker 1
Skrevet

Jeg har anoreksi, og synes også dette med servering er vanskelig. Vet jo at det gjerne er forventet at det settes frem noe, og hvis folk er lenge på besøk, må de selvsagt få mat. Min løsning hvis det bare er noe enkelt, er å sette frem noe jeg også kan spise litt av sånn for syns skyld, men også noe jeg tror de andre kan like. Men pleier ikke bake osv., da. Når det skal være mer formelle greie med middag og sånt, spiser jeg - men da kan jeg ha planlagt og lagt til rette for at jeg skal klare det lenge på forhånd. 

TS: Det jeg setter mest pris på, er når folk bare "act normal" og egentlig ikke gjør noen greie ut av maten verken på den ene eller den andre måten. Men du kan jo selvsagt si at du synes det blir litt rart med kake når hun ikke spiser. Det synes jeg hun nesten må tåle å høre. Men kanskje ta det opp i en situasjon uten mat? 

Skrevet

Dette er veldig vanlig for folk som har spiseforstyrrelser. Man lager mat til andre og legger gjerne ut bilder på nett av hva de har laget.

• Liker 1
Skrevet

Venninna mi har ikke spiseforstyrrelser men snakker mye om sjokoladen og smågodtet hun spiser. Ja hun kjøper inn mye. Og er tynn. Men når jeg er på besøk og får servert, så spiser hun faen meg aldri noe selv. Kanskje en bit. Så hun sitter vel og spiser all sjokoladen alene da?! Mens jeg gafler i meg. Vel, jeg er så vant med det at jeg tenker ikke over det. Men det er jamme ganske sært. 

Anonymkode: a0541...79c

Skrevet

Venninen din er nok psyk. 

Hadde noen gjort dette med meg hadde jeg påkalt det umiddelbart! 

Anonymkode: bbf58...918

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 20.47):

Jeg er så miljøskadet av spiseforstyrrelser at jeg hadde takket nei. Mange med anoreksi elsker å se andre spise usunt.

"Nei takk, hvis du selv ikke skal ha kake trenger ikke jeg heller"

Anonymkode: ec635...f11

Hvordan er det praktisk og fysisk mulig å være miljøskadet av spiseforstyrrelser? 

Anonymkode: 2be95...113

Skrevet

Jeg har ikke anoreksi, og er helt normal i strl. Jeg elsker å bake men er ikke så glad i bakst selv. Derfor tar jeg gjerne med bakst til andre på kontoret, events eller hvis jeg har gjester.. ikke noe merkelige «feeding»-ideer eller baktanker, jeg forsøker bare å glede andre og jeg setter pris på når folk liker det jeg lager. Men det er jo så lett som å si at man ikke er sulten, no hard feelings. Hva er egentlig problemet?

Anonymkode: 789b2...17c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Venninen din er nok psyk. 

Hadde noen gjort dette med meg hadde jeg påkalt det umiddelbart! 

Anonymkode: bbf58...918

Påkalt hva?

Anonymkode: a0541...79c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv hatt anoreksi i mange år, så jeg kjenner godt igjen mønsteret.

Nå har jeg vært frisk i over 20 år, men liker fortsatt ikke å putte i meg usunne ting. Jeg HATER at folk skal prakke på meg kaker i tide og utide (dette er jo en heeelt annen diskusjon her på KG, så skal ikke gå inn på den.)

Jeg vet ikke om du mistenker at venninnen din har anoreksi eller ikke, men noe er usunt her. Jeg foreslår at du gjerne sier til henne at du ikke trenger noen servering, og at du eventuelt tar med deg noe sunt å spise når du skal til henne. Melon, bær.. et eller annet. Rører hun ikke det heller ville jeg nok fått en mistanke om anoreksi. Den gangen jeg var syk var det tabu å snakke om spiseforstyrrelser, men nå har det jo blitt annerledes (heldigvis!). Da blir det opp til deg om du ønsker å ta det opp med henne eller la det være - men å spise kake på utstilling skal du uansett slippe å gjøre.

Anonymkode: 864d3...5f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han spiser ikke bakst pga liker det ikke. 

Anonymkode: b5eb0...b54

Hvordan kunne jeg vite det, når du først skyldte på muskelbyggingen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 0.47):

Herregud og mange dømmende og ufine kommentarer. jeg har selv anoreksi, men for meg føles det uansett naturlig og sette frem noe når jeg får gjester uten at jeg har noen baktanke med det. Og om folk ikke vil spise så er det helt greit.

Men setter du frem kaker og usunne ting hver gang du har gjester?

De fleste byr på noe de også forsyner seg av selv.

Anonymkode: e283c...52f

• Liker 3
Skrevet
Hactar skrev (På 25.11.2025 den 7.45):

Jeg tenker det er veldig stor forskjell på å sette frem kaker man ikke har tenkt å spise selv om det er flere på besøk, og om det bare er en. Det er noe med at det er så mange sosiale forventninger rundt mat. Mat er en «gave» fra verten, men man spiser sammen, det er litt av poenget.

Om man som gjest da blir sittende og spise alene, kan man føle seg veldig observert. Samtidig føles det som en forpliktelse å faktisk smake, for ikke å avvise verten. Får man besøk av bare en, er det litt rart å bare sette frem om man selv ikke skal spise. Da kan man jo like godt avklare først om gjesten har lyst på noe, og slik gi gjesten et reelt valg.

Er det flere på besøk, blir det annerledes. Da er det lettere å la være å forsyne seg for dem som ikke vil ha, mens dem som vil, har tilbudet. 

Dette. 

Jeg er enig med de som sier at ts burde prate med venninnen sin om dette. Hun mener det nok godt, men det ER ubehagelig og spise alene på den måten. En løsning kan være å sette fram noen kjeks fra butikken for eksempel, da føler ikke gjesten det samme presset for å smake som om man har bakt selv. Og det er mye mindre kleint å ta en kjeks selv om den andre ikke tar, enn å spise hjemmebakt kake på utstilling. 

Venninna har sikkert ikke vært i den situasjonen selv og ikke tenkt over at det er ubehagelig for besøket, så ts vil gjøre henne en tjeneste med å ta opp dette på en hyggelig måte. 

• Liker 1
Skrevet

Hallo!! Folk driver å prater på at dama har anoreksi.

Hvor i teksten står det at hun har diagnosen anoreksi? Det er så skummelt når folk skriver at folk har det eller det basert på èn persons subjektive mening.

Jeg kunne skrive mye her, men jeg velger å gi et råd:

Si " nei takk, jeg vil ikke ha noe å spise, det holder med kaffe. Jeg trenger ikke noe neste gang heller!".

Tydelig tale. Da legger man den ballen død 😅

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke reagert. Jeg spiser sjelden ting jeg lager til andre, det smaker liksom ikke like godt eller gir den samme opplevelsen når en har gått rundt i lukten av det. Syns du overtenker 

Anonymkode: 10d25...3a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...