Gå til innhold

Tynn venninne som serverer ting hun ikke rører selv..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fatter ikke at noen kan se på dette som provoserende.. Man sier jo bare nei-takk om det er noe man ikke vil ha. 

Jeg spiser ikke søtt og sukker selv, liker det ikke. Men jeg liker faktisk å bake. Og å servere gjester. Man trenger ikke å være spiseforstyrret for å gjøre det slik?

Den type gjester som ts hadde nok raskt klagd om det ikke ble servert noe heller, da de kun ser at venninna er tynnere enn en selv, og det vekker vonde følelser på ene eller andre måten. 

Anonymkode: 6b816...dc2

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg elsker å bake, alltid gjort det, men etter at jeg måtte legge om kosten selv pga sykdom og ikkelengre selv kan spise det jeg baker har jeg aldri tenkt at gjestene skulle reagerere negativt på å få servert hjemmebakst.. 

Anonymkode: 326d6...a65

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker det er veldig stor forskjell på å sette frem kaker man ikke har tenkt å spise selv om det er flere på besøk, og om det bare er en. Det er noe med at det er så mange sosiale forventninger rundt mat. Mat er en «gave» fra verten, men man spiser sammen, det er litt av poenget.

Om man som gjest da blir sittende og spise alene, kan man føle seg veldig observert. Samtidig føles det som en forpliktelse å faktisk smake, for ikke å avvise verten. Får man besøk av bare en, er det litt rart å bare sette frem om man selv ikke skal spise. Da kan man jo like godt avklare først om gjesten har lyst på noe, og slik gi gjesten et reelt valg.

Er det flere på besøk, blir det annerledes. Da er det lettere å la være å forsyne seg for dem som ikke vil ha, mens dem som vil, har tilbudet. 

• Liker 11
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må passe vekten og synes det er helt uaktuelt å gomle kake mens den slanke verten sitter og ser på. Jeg hadde enten takket høflig nei, eller til nød spist et lite stykke sammen med verten for syns skyld.

Anonymkode: 18efb...630

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt innafor å si at man bare ønsker kaffe/te/vin, men at man ikke har lyst på noe å spise. 

Det er også innafor å like å bake uten å nødvendigvis være en storspiser av kaker etc. Jeg er glad i å bake selv, men familien er ikke storspisere av kaker etc, så alt for mye blir bare kastet dessverre. Jeg byr gjerne gjester på kake/kjeks etc om jeg har, mest fordi det er synd det ikke blir spist og ikke fordi jeg får noen kick ut av å se gjester spise sukker....

Når det er sagt, jeg har anorektiker i nær familie og food noise er vanlig og kan være ganske ekstremt hos dem. Det gjør at de gjerne lager mat og baker for å få utløp, samtidig klarer de faktisk ikke å spise det de lager selv.  Jeg kjenner godt følelsen av å spise noe min anorektiker ikke klarer å spise selv, det er ikke kjekt for jeg vet hva som ligger bak. 

Anonymkode: 180e5...bd7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De skal slippe å skjerpe seg for meg, men å bake kake og ikke spise selv..

En kopp svart kaffe er mer enn godt nok for meg.

Anonymkode: 85bc8...28d

Hadde ikke vært nok for meg om jeg skal være på besøk en stund og hatt reisevei, da måtte jeg spurt om jeg kunne fått en brødskive eller noe, så uhøflig å ikke servere noe som helst spiselig til planlagte besøk mener jeg. 

Jeg hadde sikkert spurt om venninnen ikke skulle hatt noe å spise også, men hadde ikke egentlig brydd meg om bare jeg tok et kakestykke eller to.

Anonymkode: 02b10...506

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke sant. Skulle tatt seg ut om man sluttet å servere gjester bare fordi man har anoreksi selv. 

Anonymkode: a0541...79c

Men hvorfor skal man på død og liv servere gjester? Jeg er ikke interessert i mat eller sukker, bare fordi jeg er innom noen en tur... 

Anonymkode: c7f47...3a5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde ikke vært nok for meg om jeg skal være på besøk en stund og hatt reisevei, da måtte jeg spurt om jeg kunne fått en brødskive eller noe, så uhøflig å ikke servere noe som helst spiselig til planlagte besøk mener jeg. 

Jeg hadde sikkert spurt om venninnen ikke skulle hatt noe å spise også, men hadde ikke egentlig brydd meg om bare jeg tok et kakestykke eller to.

Anonymkode: 02b10...506

Ja, men så kommer det an på besøket. Jeg går ofte på besøk til mine foreldre eller 2 venninner etter middag. De kommer jo til oss også. Da spiser vi ingenting. Alle har nettopp spist middag... Men klart at hvis jeg er invitert på klubb f.eks., da forventer vi mat for det er det vi gjør. Min mormor er sånn at hvis du kommer innom henne, så MÅ hun finne frem noe. Selv om jeg sier at jeg har fått diabetes (som er sant) og ikke skal ha sukker i ukedagene, så blir hun helt fortvilet, for jeg MÅ da være noe jeg kan spise.... Ingen hensyn til om jeg har lyst på noe eller ei. Min mormor spiser aldri søtt selv, fordi hun skal passe linjene... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fatter ikke at noen kan se på dette som provoserende.. Man sier jo bare nei-takk om det er noe man ikke vil ha. 

Jeg spiser ikke søtt og sukker selv, liker det ikke. Men jeg liker faktisk å bake. Og å servere gjester. Man trenger ikke å være spiseforstyrret for å gjøre det slik?

Den type gjester som ts hadde nok raskt klagd om det ikke ble servert noe heller, da de kun ser at venninna er tynnere enn en selv, og det vekker vonde følelser på ene eller andre måten. 

Jeg er en av de du beskriver, og jeg har ikke lyst å sitte å spise noe når jeg ikke har lyst på, og hvert fall ikke sitte å spise alene mens verten ser på.... Hadde aldri klagd på å ikke få noe. Jeg liker å velge selv hva jeg spiser, og med mindre jeg er invitert på noe som selskap, klubb, vennekveld med middag etc, så forventer jeg INGENTING, og vil som regel heller ikke ha NOENTING. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvorfor skal man på død og liv servere gjester? Jeg er ikke interessert i mat eller sukker, bare fordi jeg er innom noen en tur... 

noen er vokst opp i møblerte hjem der det å by på noe til kaffien er regnet som normal forlkesikk.. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor er slik! Hver gang jeg og mannen er på besøk så skal hun ALLTID servere noe usunt som kaker å godteri, selv om vi har bedt henne om at hun ikke trenger å gjøre det. Jeg prøver å gå ned i vekt og mannen prøver å bygge muskler. Så vi er opptatt av hva vi får i oss. 

Anonymkode: b5eb0...b54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så slemt sagt. Skaff deg medfølelse 😮‍💨

Og nei...jeg har ikke anoreksi. Heller tvert i mot. Jeg har noen kg ekstra,  men jeg klarer da å forstå at det ikke bare er å skjerpe seg når man har spiseforrstyrrelser

Anonymkode: bc94b...bff

Det var i sin rette at hun gav dette svaret. Det er slemt å ville påføre andre usunne kaker og godteri men ikke spiser det selv. Det viser lite empati og medfølelse med andres helse (greit at de spiser usunt og blir tykke) og ikke bare egen helse.

Anonymkode: 4791a...eea

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Litt flåsete sagt kanskje, men jeg har ei venninne som er svært tynn og rigid på å spise sunt og sukkerfritt. Hun elsker å bake til alle andre, og hver gang jeg er der varter hun opp med kaker og bakst.

Jeg føler jeg bør spise litt for å være hyggelig, men hun rører ikke maten selv og jeg føler meg litt dum og sitter med en litt dårlig følelse etterpå. 

Har noen vært borti noe av det samme, og hvordan sier jeg til henne på en ok måte at jeg foretrekker kun en kaffe? Er selv normalt slank, så ingen krise liksom 

Anonymkode: c32e0...b55

Det har vært kultur for å servere besøket kaffe eller te med noe attåt i Norge. Sannsynligvis er dette bare oppdragelsen og personligheten hennes.

Jeg elsker å få hjemmebakt, så jeg hadde forsynt meg grådig og takket for gesten.

Ærlig talt, man trenger ikke gå inn i en freudiansk psykoanalyse fordi man får serverte litt bakst eller kaker til kaffen på besøk hos en venn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud og mange dømmende og ufine kommentarer. jeg har selv anoreksi, men for meg føles det uansett naturlig og sette frem noe når jeg får gjester uten at jeg har noen baktanke med det. Og om folk ikke vil spise så er det helt greit.

Anonymkode: d07ea...392

Det er milevis forskjell på å sette frem noe begge er ment å forsyne seg av, og å sette frem noe til bare gjesten og så sitte og se på. Det er dritsært. 

Det er ansett som folkeskikk å servere noe til kaffen, men det kan være mange grunner til at folk ikke ønsker å spise. Jeg løser det ved å servere te/kaffe/vin/whatever og si "jeg har litt kake/kjeks/frukt stående, vil du ha?".

Anonymkode: abe9d...0a9

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jævlig ufint å servere usunne ting man ikke vil spise selv engang, på gjesten sin. Spesielt om det bare en en gjest. Det blir et sosialt press on å være høflig og smake, og når verten da selv ikke engang gidder å spise, så føler man at man sitter på utstilling som feitingen som ikke klarer å begrense seg. jeg er 162 og 53 kilo, så er ikke at jeg er bælfeit heller, men det er en sosialt skikkelig ubehagelig situasjon. Har man spiseproblemer kan det løses med å si f.eks. "jeg skal bare ha svart kaffe, men jeg kan finne frem noen kjeks/et kakestykke/noe oppskåret melon/et knekkebrød/whatever hvis du vil ha?" Så hadde jeg kanskje takket ja til en skål jordbær, noen moreller eller , men nei til kjeks, kake, cookie eller annen usunn junk. En ting er å dele litt usunn snacks med en venn, noe HELT annet å bli sittende å føle seg som den grenseløse grådigpeisen mens anorektikeren sitter der selvtilfreds og koser seg over å ha mer viljestyrke.

Anonymkode: e72f8...ccf

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

noen er vokst opp i møblerte hjem der det å by på noe til kaffien er regnet som normal forlkesikk.. 

I så fall er det vel også normal folkeskikk å selv spise, så man faktisk deler et måltid, og ikke bare sitter og ser på den stakkars gjesten som blir presset til å spise noe du selv ikke vil spise (om det er fordi du ikke liker det - dødssært å servere noe man selv ikke synes er godt en gang, og enda verre om det er noe usunt/helseskadelig!)

Men spiser du selv kake er det selvsagt normal folkeskikk å tilby gjesten også. 

Man inviterer vel ikke noen med å bade og så sitter man selv oppe på land med klærne på og glor på den andre som bader alene, heller? 

Anonymkode: e72f8...ccf

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min svigermor er slik! Hver gang jeg og mannen er på besøk så skal hun ALLTID servere noe usunt som kaker å godteri, selv om vi har bedt henne om at hun ikke trenger å gjøre det. Jeg prøver å gå ned i vekt og mannen prøver å bygge muskler. Så vi er opptatt av hva vi får i oss. 

Anonymkode: b5eb0...b54

Om mannen din skal bygge muskler, så er ikke litt bakst farlig. Han skal strengt tatt spise så mye som mulig. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en gang en lunsj der vi skulle spise ute, så hadde en av venninene våre spist hjemme. Hun satt og nippet til seg et glass vann og så på oss spise. Rar situasjon.

Anonymkode: e593f...c01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi hadde en gang en lunsj der vi skulle spise ute, så hadde en av venninene våre spist hjemme. Hun satt og nippet til seg et glass vann og så på oss spise. Rar situasjon.

Anonymkode: e593f...c01

Hvorfor det?

Enten har hun veldig dårlig råd. Eller hun liker ikke kjøkkenet dere har valgt - og ville ikke ødelegge for resten.

Ville ikke følt noe annet enn omsorg for en god venninne i en slik situasjon. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er eksempel på noe TS burde ta opp med den det er snakk om, og ikke KG. Helt utrolig at folk kan reagere og være så nedlatende mot det som er ment som en hyggelig gest. Jeg er bombesikker på at hun liker å bake, styre og ordne og liker å kunne by på noe! Og tror at hun gjør noe positivt. Sjeldent ondsinnet å servere folk.

Klarer vel ikke lese tanker og skjønne at det er ubehagelig for deg at hun serverer hjemmebakst når du er på besøk (les denne setningen høyt…)

Løsningen (tro det eller ei):

Ta en prat med henne. Si det akkurat som det er, at du føler det er ubehagelig når det kun er du som spiser (bakst). Da vet hun det.  

Sånn. Da blir hun bevisst på det. Problem solved.

Anonymkode: 7954f...291

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...