AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Skrevet 18 timer siden Er sykepleier og var i vår ferdig med en mastergrad (kreftsykepleier). Jobber i kommunen og har etter endt master fått en del andre oppgaver uten å få lønn for dette. Jeg har tatt det opp med leder flere ganger og nå kom det endelige svaret: kommunen har ikke råd til å gi meg lønn for masteren og jeg får dermed ikke lønnsøkning for mer utdanning og ansvar. Jeg sa da klart i fra at jeg da ikke kommer til å ta på meg flere oppgaver enn de vanlige oppgavene jeg tidligere hadde, noe det ble stor misnøye rundt. Føler meg nå uglesett på jobb, ledelsen behandler meg dårlig og kollegaene mine irriterer seg over at jeg ikke er interessert i å bruke kompetansen jeg har i avdelingen. Noen som har vært borti lignende? Har tatt kontakt med NSF, venter på svar derifra. Anonymkode: 4ba5d...f98 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Skrevet 18 timer siden Får heller ikke betalt for videreutdanning og master. Får kun lønn basert på bachelor og ansiennitet. Men, jeg får også oppdrag som foreleser på universitetet og der får jeg lønn for masteren. Så jeg tjener godt ved siden av hovedjobben min. Det er iallfall noe Anonymkode: 8e826...b92 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Skrevet 18 timer siden Hadde dere noen avtale før du startet på masteren? Anonymkode: 13ed3...aef 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde dere noen avtale før du startet på masteren? Anonymkode: 13ed3...aef Når vedkommende får endrede oppgaver som følge av en ferdig master så skal hun også ha lønn for dette. Anonymkode: 8e826...b92 3
TomKrus Skrevet 18 timer siden #5 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er sykepleier og var i vår ferdig med en mastergrad (kreftsykepleier). Jobber i kommunen og har etter endt master fått en del andre oppgaver uten å få lønn for dette. Jeg har tatt det opp med leder flere ganger og nå kom det endelige svaret: kommunen har ikke råd til å gi meg lønn for masteren og jeg får dermed ikke lønnsøkning for mer utdanning og ansvar. Jeg sa da klart i fra at jeg da ikke kommer til å ta på meg flere oppgaver enn de vanlige oppgavene jeg tidligere hadde, noe det ble stor misnøye rundt. Føler meg nå uglesett på jobb, ledelsen behandler meg dårlig og kollegaene mine irriterer seg over at jeg ikke er interessert i å bruke kompetansen jeg har i avdelingen. Noen som har vært borti lignende? Har tatt kontakt med NSF, venter på svar derifra. Anonymkode: 4ba5d...f98 Det er ingen automatikk i at du får ekstra betalt fordi du har en master, selv om den er direkte relevant. Mange som bommer på dette her. Noen bedrifter gir dette, andre ikke. Det som ofte teller mye mer er lederoppgaver og erfaring om det er konkurranse om dine ferdigheter.
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når vedkommende får endrede oppgaver som følge av en ferdig master så skal hun også ha lønn for dette. Anonymkode: 8e826...b92 Du, det er jeg klar over, men det er likevel et poeng hvis det for eksempel foreligger en skriftlig avtale. Anonymkode: 13ed3...aef
TomKrus Skrevet 18 timer siden #7 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når vedkommende får endrede oppgaver som følge av en ferdig master så skal hun også ha lønn for dette. Anonymkode: 8e826...b92 Det kommer ikke frem her, joda som tilleggsarbeid som vedkommende tar på seg ut over den stillingen vedkommende egentlig har. Det er noe helt annet.
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når vedkommende får endrede oppgaver som følge av en ferdig master så skal hun også ha lønn for dette. Anonymkode: 8e826...b92 Bare dersom hun har forhandlet seg frem til slike. Om din leder spør om du kan fikse x og y og du sier «det kan jeg» så får du ikke penger. Da burde du ha sagt «det kan jeg - om jeg får et tillegg». Arbeidsgiver har også rimelig stor anledning til å flytte deg til oppgaver tilstøtende de du har nå, fordi de behøver løses. Ts spesifiserer ikke om de «andre oppgavene» forutsetter master, eller om leder har gitt hen oppgaver som påregnelig kan brukes til å kartlegge ts sin egnethet til en mer ansvarsfull (og bedre betalt) posisjon. Ts spesifiserer ikke engang om de «andre oppgavene» løses selvstendig, om hen har påtatt seg økt ansvar eller annet som påregnelig kan resultere i et lønnskrav. Det ts må gjøre i dette tilfellet er å søke seg over i en stilling med bedre betaling og mer ansvar. Anonymkode: c612a...d00 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #9 Skrevet 18 timer siden Ts her. Tok nettopp denne masteren da det var ønskelig fra kommunen med denne kompetansen. Vi hadde ingen avtale om lønn nei, men så på det som en selvfølge at jeg skulle få betalt for det når jeg fikk endret ansvarsområde Anonymkode: 4ba5d...f98
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Når vedkommende får endrede oppgaver som følge av en ferdig master så skal hun også ha lønn for dette. Anonymkode: 8e826...b92 Altså; Det finnes ingen generell regel som støtter dette nei. Det må i så fall være forhandlet frem i tariffavtalen. Den har jeg ikke sett så det vet jeg ikke. Men det er ingen generell overordnet regel i arbeidslivet som sier at man skal ha høyere lønn dersom man får endrede arbeidsoppgaver, uavhengig av om det er pga en master eller andre ting. Men man kan selvsagt forhandle seg frem til det. Anonymkode: 30f12...11c 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 17 timer siden #11 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Tok nettopp denne masteren da det var ønskelig fra kommunen med denne kompetansen. Vi hadde ingen avtale om lønn nei, men så på det som en selvfølge at jeg skulle få betalt for det når jeg fikk endret ansvarsområde Anonymkode: 4ba5d...f98 Jeg skjønner at det er kjipt å ikke få betalt for masteren og endrede oppgaver, men det er litt naivt å ta det som en selvfølge uten å ha fått et skriftlig løfte om økt lønn. 4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden): Jeg skjønner at det er kjipt å ikke få betalt for masteren og endrede oppgaver, men det er litt naivt å ta det som en selvfølge uten å ha fått et skriftlig løfte om økt lønn. Jeg synes ikke det er naivt. Faktisk synes jeg det er skikkelig kjipt og kynisk av kommunen. TS, jeg ville søkt etter andre jobber. Anonymkode: e1f76...2cd 3 1
Brunello Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden (endret) Det er i alle fall dumt å ikke utføre arbeid en er kvalifisert for. Det vil være relevant ved senere lønnsforhandlinger og ikke minst om man søker andre stillinger. Jeg ville i alle fall ikke ansatt en som svarte «fordi jeg ikke ville» på spørsmålet om hvorfor hun ikke har hatt relevante oppgaver. Endret 15 timer siden av Brunello 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden): Jeg skjønner at det er kjipt å ikke få betalt for masteren og endrede oppgaver, men det er litt naivt å ta det som en selvfølge uten å ha fått et skriftlig løfte om økt lønn. Det er ikke urimelig å forvente at det med økt ansvar følger med høyere lønn, men man bør likevel ha en skriftlig avtale. Når det er sagt så er det ingen hemmelighet at kommunenes økonomi er skakkjørt, så at det ikke finnes penger kan være helt reelt. Anonymkode: 13ed3...aef 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke urimelig å forvente at det med økt ansvar følger med høyere lønn, men man bør likevel ha en skriftlig avtale. Når det er sagt så er det ingen hemmelighet at kommunenes økonomi er skakkjørt, så at det ikke finnes penger kan være helt reelt. Anonymkode: 13ed3...aef Jeg har jobbet i det offentlige i mange år og det har aldri vært noe automatikk i at økt ansvar gir høyere lønn. Man har måtte sende inn krav om lønnsøkning til arbeidsgiver og fagforeningene hvis det: "Har skjedd vesentlige endringer i de forhold som er lagt til grunn ved fastsetting av stillingenes/ansattes lønn." "Merknad: Forhandlingskrav som er basert på punkt 1 a) ovenfor bør være dokumentert ved en stillingsbeskrivelse/stillingsvurdering eller opplysninger som på en annen måte gjør det mulig å måle endringene i de pålagte oppgaver."
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ts her. Tok nettopp denne masteren da det var ønskelig fra kommunen med denne kompetansen. Vi hadde ingen avtale om lønn nei, men så på det som en selvfølge at jeg skulle få betalt for det når jeg fikk endret ansvarsområde Anonymkode: 4ba5d...f98 Men fikk du fri med lønn for å ta master? Anonymkode: 35609...9ba
Mariss@68 Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden I tariffavtalen vil jeg tro det står spesifisert noe om gruppen spesialsykepleier. Dette er en utdannelse utover bachelor (en master) som gir rett til denne tittelen. Med denne tittelen følger en lønnsøkning om kommunen ønsker å benytte seg av kompetansen. Du vil da hete spesialsykepleier. Er du organisert?
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Når vedkommende får endrede oppgaver som følge av en ferdig master så skal hun også ha lønn for dette. Anonymkode: 8e826...b92 kun om det forhandles frem i forkant av at hun tar oppgavene. Anonymkode: 6f78d...9ad
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden ingen får betalt for utdannelse man tar uten at man har en avtale i forkant der arbeidsgiver er positiv til videreutdannelse osv, man får lønn etter den rollen man ansettes i og de oppgavene rollen har. Skal man ha endret ansvar og lønn underveis må det forhandles frem i forkant av at man aksepterer de ekstra oppgavene. Det er kun de som kommer rett fra skole som "får lønn for en master" kontra "bare en bachelor" fordi da kan arbeidsgiver og den ansatte bruke dette som forhandlingskort for å få ned/opp lønn osv i starten - når man er ansatt er det andre regler som gjelder. Da kan man be om en stillingsendring, eller en stillingsoppsigelse i den gamle osv for å forhandle på, dette vet fagforeningen veldig godt da disse reglene er ganske like i privat og offentlig sektor. Anonymkode: 6f78d...9ad
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden Skift jobb. Sykepleier med master? Altså du vil jo ikke ha problemer med å finne ny jobb hvis du bor i eller i nærheten av en litt større by. Lykke til! Jeg hadde gjort som deg. Anonymkode: 75691...502
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå