Gå til innhold

Barnet mitt får ikke komme på besøk

Fremhevede innlegg

Gjest sushi92
Skrevet

Mitt barn har en venninne hun har vært god venn med siden bhg. De går nå i 2 klasse. De har vært masse på besøk hos hverandre i løpet av disse årene. Plutselig sa det stopp. Ingen besøk på 2 mnd. Sender man mld å spør om besøk hit eller dit så har foreldrene enten ikke svart på mld eller avvist besøk med unnskyldning som "generell besøksforbud" eller at de har andre planer. Nå i helgen spurte vi igjen etter 2 uker siden sist mld der man ikke fikk noe svar i det hele tatt og nå sa faren at min datter prøver å bestemme eller kontrollere deres datter på skolen og at min datter ikke får komme på besøk før "dette bedrer seg". Dette er noe vi vet hun har en utfordring med. At hun er veldig sjefete i lek og vil ha viljen hennes. Dette er noe både vi og skolen jobber med å prøve å få en slutt på. Men vi synes det er veldig sårt at de velger å utestenge mitt barn pga dette. De leker sammen daglig på skolen og er gode venner,så dette er en veldig ubehagelig situasjon. Man møter jo disse menneskene nesten hver dag når man henter eller leverer og er skikkelig ubehagelig og merkelig. Vi har hatt god kontakt med dem hele veien og synes denne reaksjonen er overdrevent. De er jo bare 7 år og lærer seg enda sosiale koder og hvordan man skal være en god venn og leke fint med hverandre. Noen andre som har stått i liknende situasjoner og har noen råd hva man skal gjøre med dette? Vi svarte etter den mld vi fikk at hvis dette er grunnen til at det ikke har vært besøk på 2 mnd så synes vi det er veldig dumt at de ikke har kommet til oss før og forklart situasjonen. Og at det å holde de unna hverandre ikke hjelper på situasjonen. Vi er litt rådløse og vi vil ikke at de ikke får være med hverandre før min datter er "bra nok" til å være med deres barn. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville kanskje kobla på skolen, hatt et møte? I og med både dere foreldre og skole jobber med dette, så er det tydeligvis ingen hemmelighet . Enig i at det virker som en dum måte å løse på at din datter ikke får besøke.. 

men kan så klart også noe i dynamikken til disse som gjør ting vanskelig . Hvordan er barnet ditt med andre venner?  Har hun andre venner? I såfall kanskje lurt å koble hu litt på andre. Man har godt av å utvide nettverket sitt litt..

hva vil forresten generelt besøksforbud si?

Anonymkode: 109c7...8d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns de burde sagt fra første gang, så dere visste grunnen ja. Samtidig: får det Ann at de besøker hverandre med oppsyn av deg/far så dere kan observere og korrigere jenta deres under lek? Sikkert ikke så lett for foreldrene til venninna ta den rollen på seg

Anonymkode: 85b68...ade

• Liker 18
Gjest sushi92
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så bra de setter grenser. Barn som prøver å bestemme over andre kan være skadelig å omgås. Dere bør jobbe knallhardt med datteren deres, fortell at hun ikke er ønsket noen steder pga oppførselen sin. Kjenner jeg virkelig heier på foreldrene som tør å sette foten ned for slik oppførsel.

Anonymkode: f4af3...b6a

Å det er akkurat det vi gjør også. Men problemet er at de ikke sier i fra før 2 mnd etterpå som gjør at de ikke forteller oss hva som foregår. Det er ikke en ok måte å gjøre det på. For da er det noe man kunne ha tatt ennå mer tak i! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så bra de setter grenser. Barn som prøver å bestemme over andre kan være skadelig å omgås. Dere bør jobbe knallhardt med datteren deres, fortell at hun ikke er ønsket noen steder pga oppførselen sin. Kjenner jeg virkelig heier på foreldrene som tør å sette foten ned for slik oppførsel.

Anonymkode: f4af3...b6a

Oj dette var en enkel løsning. 
Tror du slik atferd er utelukkende vond vilje fra et lite barn?

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan følger du dem opp når denne venninnen er på besøk hos barnet ditt? Det er veldig behagelig å bare la barna underholde hverandre, men dersom du har et svært dominerende barn må du nesten være tett på og veilede barnet ditt, slik at hun lærer seg sosiale koder. 

Anonymkode: 111fd...ebf

• Liker 26
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
sushi92 skrev (6 minutter siden):

Dette er noe vi vet hun har en utfordring med. At hun er veldig sjefete i lek og vil ha viljen hennes.

Hadde også, dessverre, forsøkt å koble ungene mine av barn som sjefer, er kontrollerende og alltid vil bestemme. Det er ikke sunne vennskap å ha. Ungene mine har også her hjemme sagt i fra at de ikke vil ha slike barn på besøk. De vet at på skolen må alle leke med alle, og de kan ikke velge bort, men her hjemme og på fritiden kan de det.

Jeg kan forstå foreldrene til det andre barnet.

Anonymkode: 691b7...197

• Liker 32
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
sushi92 skrev (Akkurat nå):

Det er ikke en ok måte å gjøre det på. For da er det noe man kunne ha tatt ennå mer tak i! 

Men nå har dere fått vite sannheten så da har dere noe å jobbe med.

Det er ikke andre foreldre sitt ansvar.

Anonymkode: fb9da...6b9

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo skjønne foreldrene til jenta også, selv om jeg skjønner det føles sårt for dere og deres barn, men litt som en annen sier lenger opp, det får konsekvenser å ikke være greie mot hverandre..så nå lærer hun kanskje..

Anonymkode: a3d4e...2cb

• Liker 18
Gjest sushi92
Skrevet

Hvordan følger du dem opp når denne venninnen er på besøk hos barnet ditt? Det er veldig behagelig å bare la barna underholde hverandre, men dersom du har et svært dominerende barn må du nesten være tett på og veilede barnet ditt, slik at hun lærer seg sosiale koder. 

Vi er veldig tett på,så er ikke der problemet ligger. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns de burde sagt fra første gang, så dere visste grunnen ja. Samtidig: får det Ann at de besøker hverandre med oppsyn av deg/far så dere kan observere og korrigere jenta deres under lek? Sikkert ikke så lett for foreldrene til venninna ta den rollen på seg

Anonymkode: 85b68...ade

Godt tips. 
og tror dette er veien å gå. 
der det er atferdsproblemer hos et barn så bør forelder sterkt inn.. 

Samtidig er det jo ikke sikkert dette er så stor ting: 

Foreldre i dag har stor kontroll og vet alt om sitt og andres barn. Hvor ofte skjedde ikke dette under lek i gata osv før i tiden?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest sushi92
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nå har dere fått vite sannheten så da har dere noe å jobbe med.

Det er ikke andre foreldre sitt ansvar.

Har ikke sagt det er andre sitt ansvar,men vi reagerer på måten de har valgt å gjøre dette på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville kanskje kobla på skolen, hatt et møte? I og med både dere foreldre og skole jobber med dette, så er det tydeligvis ingen hemmelighet . Enig i at det virker som en dum måte å løse på at din datter ikke får besøke.. 

men kan så klart også noe i dynamikken til disse som gjør ting vanskelig . Hvordan er barnet ditt med andre venner?  Har hun andre venner? I såfall kanskje lurt å koble hu litt på andre. Man har godt av å utvide nettverket sitt litt..

hva vil forresten generelt besøksforbud si?

Skolen har ikke noe ansvar for hvem som vil være med hvem på fritiden. Skolen har nok av oppgaver, om man ikke skal pålegge dem dette også. 

• Liker 30
  • Nyttig 5
Gjest sushi92
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde også, dessverre, forsøkt å koble ungene mine av barn som sjefer, er kontrollerende og alltid vil bestemme. Det er ikke sunne vennskap å ha. Ungene mine har også her hjemme sagt i fra at de ikke vil ha slike barn på besøk. De vet at på skolen må alle leke med alle, og de kan ikke velge bort, men her hjemme og på fritiden kan de det.

Jeg kan forstå foreldrene til det andre barnet.

Anonymkode: 691b7...197

Selv når de bare er 7 år? De er ennå små barn. Ingen barn er engler,ikke deres barnet heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg ville gjort akkurat det samme for å skjerme barnet mitt, om h*n hadde en lekekamerat som oppførte seg slik, og det gikk utover mitt barns trivsel.

Jeg har ikke ansvar for andre unger og deres lykke og suksess sosialt.

Sorry, not sorry.

Anonymkode: 6c121...3d2

• Liker 24
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
sushi92 skrev (1 minutt siden):

Har ikke sagt det er andre sitt ansvar,men vi reagerer på måten de har valgt å gjøre dette på. 

Det vet vel at dere og skolen jobber med det og har sikkert ikke sett noen bedring. Lite annet de kan gjøre enn å trekke seg unna.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
sushi92 skrev (2 minutter siden):

Mitt barn har en venninne hun har vært god venn med siden bhg. De går nå i 2 klasse. De har vært masse på besøk hos hverandre i løpet av disse årene. Plutselig sa det stopp. Ingen besøk på 2 mnd. Sender man mld å spør om besøk hit eller dit så har foreldrene enten ikke svart på mld eller avvist besøk med unnskyldning som "generell besøksforbud" eller at de har andre planer. Nå i helgen spurte vi igjen etter 2 uker siden sist mld der man ikke fikk noe svar i det hele tatt og nå sa faren at min datter prøver å bestemme eller kontrollere deres datter på skolen og at min datter ikke får komme på besøk før "dette bedrer seg". Dette er noe vi vet hun har en utfordring med. At hun er veldig sjefete i lek og vil ha viljen hennes. Dette er noe både vi og skolen jobber med å prøve å få en slutt på. Men vi synes det er veldig sårt at de velger å utestenge mitt barn pga dette. De leker sammen daglig på skolen og er gode venner,så dette er en veldig ubehagelig situasjon. Man møter jo disse menneskene nesten hver dag når man henter eller leverer og er skikkelig ubehagelig og merkelig. Vi har hatt god kontakt med dem hele veien og synes denne reaksjonen er overdrevent. De er jo bare 7 år og lærer seg enda sosiale koder og hvordan man skal være en god venn og leke fint med hverandre. Noen andre som har stått i liknende situasjoner og har noen råd hva man skal gjøre med dette? Vi svarte etter den mld vi fikk at hvis dette er grunnen til at det ikke har vært besøk på 2 mnd så synes vi det er veldig dumt at de ikke har kommet til oss før og forklart situasjonen. Og at det å holde de unna hverandre ikke hjelper på situasjonen. Vi er litt rådløse og vi vil ikke at de ikke får være med hverandre før min datter er "bra nok" til å være med deres barn. 

Dette er et typisk svar fra det foreldre til det barnet som ikke er utsatt. Og antar at de ikke opplever deg heller som en forelder å nå inn til. Siden de velger ghosting fremfor dialog. 

Så jeg går ut fra at de har prøvd å snakke om andre småting med deg tidligere. Som du har avvist.

De kommer ikke til å sitte å se på at ditt barn ødelegger for deres barn med kontrollerende oppførsel. Dette kan kun løses på to måter, at du samarbeider med dem, og snakker med ditt barn. Og er du ikke med på det, så er det å ikke ha ungen  din på besøk eller begrense kraftig møtene deres.

Jeg har selv gjort det svært vanskelig å dra på besøk i fritiden sin. Pga foreldre har fri barneoppdragelse, med mye ulemper iht det. Eller kontrollerende oppførsel. 

Mest ekstreme var ett barn med så sterk kontrollerende oppførsel og kunne da gå til fysisk angrep. Der barnet mitt fikk kjeft for å ikke la hennes barn få viljen sin, og i tilegg nekte mitt barn å ringe til meg. Denne mora gikk det heller ikke an å snakke til. Så jeg kunne rett og slett ikke utsette barnet mitt for denne ungen, eller mora.

Så enten tar du dette på alvor, å hjelper barnet ditt å oppføre seg bedre i møte med  andre, eller så må du finne deg i at enkelte bare må ta et valg om å bryte kontakt

Anonymkode: 688d4...381

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke du skal ta dette videre, blande inn skolen osv. 

De andre foreldrene prøver å skjerme datteren sin fra en relasjon som ikke er bra for henne. Kanskje de ser at dette påvirker datteren negativt. 

Ta det til etterretning og jobb med eget barn. Prøv å koble barnet med andre barn. Kanskje dere finner en venninne som er tøffere og står mer opp for seg selv og kan takle datteren deres bedre. 

Anonymkode: 692a1...50a

• Liker 9
  • Nyttig 7
Gjest sushi92
Skrevet

Dette er et typisk svar fra det foreldre til det barnet som ikke er utsatt. Og antar at de ikke opplever deg heller som en forelder å nå inn til. Siden de velger ghosting fremfor dialog. 

Så jeg går ut fra at de har prøvd å snakke om andre småting med deg tidligere. Som du har avvist.

De kommer ikke til å sitte å se på at ditt barn ødelegger for deres barn med kontrollerende oppførsel. Dette kan kun løses på to måter, at du samarbeider med dem, og snakker med ditt barn. Og er du ikke med på det, så er det å ikke ha ungen  din på besøk eller begrense kraftig møtene deres.

Jeg har selv gjort det svært vanskelig å dra på besøk i fritiden sin. Pga foreldre har fri barneoppdragelse, med mye ulemper iht det. Eller kontrollerende oppførsel. 

Mest ekstreme var ett barn med så sterk kontrollerende oppførsel og kunne da gå til fysisk angrep. Der barnet mitt fikk kjeft for å ikke la hennes barn få viljen sin, og i tilegg nekte mitt barn å ringe til meg. Denne mora gikk det heller ikke an å snakke til. Så jeg kunne rett og slett ikke utsette barnet mitt for denne ungen, eller mora.

Så enten tar du dette på alvor, å hjelper barnet ditt å oppføre seg bedre i møte med  andre, eller så må du finne deg i at enkelte bare må ta et valg om å bryte kontakt

Anonymkode: 688d4...381

Og her har du så klart null peiling til å påstå alt du gjør. Vi har hatt åpen dialog hele veien. Har det skjedd noe på besøkene så har man snakket om det. Samme har de. Og vi tar dette på det største alvor. Snakker med henne om dette daglig. Minner henne på å være grei med vennene under lek for ellers har hun til slutt ingen som vil leke med henne. Vi lar henne ikke gjøre hva hun vil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...