AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:54 #1 Skrevet mandag kl. 17:54 Jeg vokste selv opp på et lite sted, der vi var mellom 8 og 15 elever per trinn. Helt fint på barneskolen, men jeg lengtet ut fra 8. klasse. I klassen under meg var det 3 jenter, og alltid mye konflikt. Og jeg kan ikke huske at vi hadde særlig godt læringsmiljø i noen fag. Nå er det snakk om å slå sammen to skoler, og det har vekket mye følelser i svigerfamilien. Men... Er det virkelig en bra ting for ungdommene å være i så små forhold? Og hvor skal man trekke grensa? Anonymkode: f9f05...a5f 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:01 #2 Skrevet mandag kl. 18:01 Nei, jeg synes ikke det. Med mindre reisetid vil overstige en drøy time. Anonymkode: 78e43...dd1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:01 #3 Skrevet mandag kl. 18:01 Mitt inntrykk er at slike saker skaper et hylekor av folk som vil bevare skoler med 2 elever så... Selv så mener jeg at man skal legge ned skoler når man har lavt elevtall både for økonomien og elevene sine del. Sunnere for ungdommmer å flere å spille på, både lærere og jevnaldrende. Anonymkode: 06eaf...e0e 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:02 #4 Skrevet mandag kl. 18:02 Nei. Steder som for eksempel i Hordaland bør man slå sammen flere skoler. Anonymkode: a20b9...a39 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:04 #5 Skrevet mandag kl. 18:04 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt inntrykk er at slike saker skaper et hylekor av folk som vil bevare skoler med 2 elever så... Selv så mener jeg at man skal legge ned skoler når man har lavt elevtall både for økonomien og elevene sine del. Sunnere for ungdommmer å flere å spille på, både lærere og jevnaldrende. Anonymkode: 06eaf...e0e Ts her: Men hvor går grensen? Svigerfamilien er for så vidt enige om at den kanskje burde legges ned, men tørr nesten ikke åpne munnen. For folk blir jo aggressive. Måtte bare sjekke her. Mine unger gar gått på skole med flere paralleller, og ser ikke at de på noen vis har hatt ulemper pga. dette Anonymkode: f9f05...a5f 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:07 #6 Skrevet mandag kl. 18:07 Det varierer jo , for noen er det topp med ikke for mange Anonymkode: fb83d...04d 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:09 #7 Skrevet mandag kl. 18:09 Det er vanskelig det der. Pedagogisk skal dette kunne gå helt fint,- vi har selv hatt barn på små skoler som lå år foran faglig, i forhold til "storskolen" Problemet blir mer sosialt. Blir ett barn litt utafor i 2-3 klasse og ikke finner venner de faktisk trives med, så blir det garantert lange år på skolen. Dette er noe som vil vise spesielt godt i tenårene da barna blir enda mer selektive på vennefronten. Anonymkode: 669c8...f8f 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:11 #8 Skrevet mandag kl. 18:11 Min bestevenninne gikk på en skole med 13 elever. De hadde ikke ordentlige lærere(bare bønder som var villig til å reise på skolen etter fjøsstellet), bygget var gammelt og ikke prioritert å pusse opp og hun ble mye mobbet(dette kan man selvsagt bli overalt, men hun måtte se han hele tiden på skole og fritid pga svært liten plass). Da hun kom til «byen» og skulle begynne på ungdomsskole ble hun skikkelig outsider, hun og de andre 12 på den skolen. De var «rare», «umoderne» og «teite». Anonymkode: 360c9...4ad 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:12 #9 Skrevet mandag kl. 18:12 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her: Men hvor går grensen? Svigerfamilien er for så vidt enige om at den kanskje burde legges ned, men tørr nesten ikke åpne munnen. For folk blir jo aggressive. Måtte bare sjekke her. Mine unger gar gått på skole med flere paralleller, og ser ikke at de på noen vis har hatt ulemper pga. dette Anonymkode: f9f05...a5f Jeg tenker den nedre grensen for et sted der et barn *påregnelig* kan ha noen sjanse til å treffe andre barn det reelt har noe til felles med er 2-300 elever. Fortrinnsvis da selvsagt nærmere 3 enn 2. Barn som er føyelige og forlagte vil ha mest vondt av små forhold - de vil påregnelig underordne seg den rådende «interessen» på stedet og helt miste seg selv. Barn med sterk personlighet vil gjøre opprør, og slik bli ensomme, men også ha større sjanse til å bare drive med sine egne greier, uten bifall fra de andre barna. Med dem går det bedre. Uansett tenker jeg voksne ofte er for feige i slike sammenhenger. Barna skal busses 1 time hit og dit. Men det er jo de voksne som har bestemt bosted. Nærhet til skole og skoleveiene egnethet er to viktige kriterier de har tatt høyde for. Endrer det seg? Ok. Da må man flytte på seg. Enklere å flytte enn å busse. Og om «noen» skal måtte pendle en time? Bedre en voksen enn et barn. Anonymkode: e78c3...fa8 4 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:13 #10 Skrevet mandag kl. 18:13 Min datter gikk fra en skole med 28/29 elever i hver klasse og med 4 paralleller til en liten bygdeskole med 6 elever på hennes trinn. De er vel totalt 17 elever på ungdomstrinnet og hun elsker det. Hun blir absolutt mer utfordret i en mindre klasse, de får gjøre mye mer, ingen går under radaren og alle må bidra. For hennes del har det vært perfekt Hun har gått på skolen i 3 år og trives veldig bra. Neste år er det videregående og tilbake til storskole igjen (byttet skole pga. flytting) Anonymkode: 79c92...9b9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:18 #11 Skrevet mandag kl. 18:18 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min datter gikk fra en skole med 28/29 elever i hver klasse og med 4 paralleller til en liten bygdeskole med 6 elever på hennes trinn. De er vel totalt 17 elever på ungdomstrinnet og hun elsker det. Hun blir absolutt mer utfordret i en mindre klasse, de får gjøre mye mer, ingen går under radaren og alle må bidra. For hennes del har det vært perfekt Hun har gått på skolen i 3 år og trives veldig bra. Neste år er det videregående og tilbake til storskole igjen (byttet skole pga. flytting) Anonymkode: 79c92...9b9 Men. 17 elever er vel noe helt annet enn 8-9? Her er det altså snakk om færre enn 10, totalt. På 3 ulike årstrinn. Anonymkode: f9f05...a5f
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:18 #12 Skrevet mandag kl. 18:18 Jeg tenker en grunnskole bør ha maks 100 elever og derfor ca 10 elever per trinn. Da kan man også slå sammen klasser og eventuelt dele etter nivå istedenfor årstrinn. Da skal det godt gjøres å ikke finne noen å spille på. Tenk for et flott miljø det hadde vært for elevene? Anonymkode: faea1...96a
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:26 #13 Skrevet mandag kl. 18:26 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker en grunnskole bør ha maks 100 elever og derfor ca 10 elever per trinn. Da kan man også slå sammen klasser og eventuelt dele etter nivå istedenfor årstrinn. Da skal det godt gjøres å ikke finne noen å spille på. Tenk for et flott miljø det hadde vært for elevene? Anonymkode: faea1...96a Jeg ser rett og slett ikke at det er bedre enn klasser på noen og tyve... Anonymkode: f9f05...a5f 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:38 #14 Skrevet mandag kl. 19:38 Nå har jeg barn som ikke er helt A4. Og de har gått på ungdomsskole med 600 elever. Men de har jo da begge, hatt hver sin gode venne gjeng. De hadde nok ikke hatt det bra på en skole med få elever. På barneskolen så var de 3 klasser på hvert trinn. Anonymkode: edd83...bae 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:43 #15 Skrevet mandag kl. 19:43 Da er vel skolen nedleggingstruet vil jeg tro Anonymkode: 03316...ae0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:57 #16 Skrevet mandag kl. 19:57 Synd dette er en +sak, men her står der om en gutt som er eneste elev på hele skolen: https://www.vg.no/nyheter/i/lw8BPM/eleven-nico-14-er-ni-ganger-saa-dyr Han sier det funger så mye bedre enn da han gikk på en vanlig stor skole i Oslo. Her slipper han å miste konsentrasjonen hver gang noen i klassen finner på ett eller annet. Det eneste han savner er 2-3 andre elever i friminuttene. Anonymkode: b32c8...db4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:59 #17 Skrevet mandag kl. 19:59 Når det er så små forhold vil det gi dårligere rammebetingelser både sosialt og faglig. Anonymkode: 0ede0...944 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:38 #18 Skrevet mandag kl. 22:38 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ser rett og slett ikke at det er bedre enn klasser på noen og tyve... Anonymkode: f9f05...a5f Det er stor forskjell for en lærer å måtte veilede og undervise 10 elever og å gjøre det samme med 20 elever. Det tenker jeg alle klarer å se for seg. Anonymkode: faea1...96a
AnonymBruker Skrevet i går, 01:56 #19 Skrevet i går, 01:56 Mmmm høres merkelig ut. Anonymkode: c3410...c60
Rødvinsfilosofen Skrevet i går, 02:18 #20 Skrevet i går, 02:18 💚 Bøgda 💚 10-15 elever hadde vært en topp størrelse på en skoleklasse. Utfordringen er nok mer økonomien enn elevtallet. Det som er så vanskelig med distriktspolitikk er at det ikke bor mange nok i de minste bygdene, på de minste øyene, og de små tettstedene til at de klarer å drifte ting. Lennsmannskontor legges ned. NAV holder åpent én dag i uka, hvis det i det hele tatt eksisterer. Barnehager og skoler slås sammen, og legges ned. Hjelpetrengende pasienter tvangsflyttes til eldresenter og sykehjem i nabokommunen. Osv. Folk flytter fra = Tilbud forsvinner. Tilbud forsvinner = Folk flytter fra. Gratis barnehageplass, gratis SFO, gunstige boliglån til unge voksne og sletting av studielån er ikke nok til å friste utflyttere til å flytte hjem igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå