AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Vi har en 2013-modell Lexus, og vi føler at utgiftene våre er veldig høye. I februar byttet vi bremserskiver og klosser, noe som kostet 15 000 kr. Nå har vi vært på service igjen, og nå må bremsene og kallipter byttes – denne gangen til en kostnad på 20 000 kr ink. service. Jeg skjønner selvfølgelig at kostnader varierer mellom ulike biltyper, men jeg er nysgjerrig på hvor mye dere andre vanligvis bruker på bilvedlikehold i løpet av et år. Anonymkode: 32188...4dc
newman01 Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Men hvorfor ble ikke alt byttet i februar om tilstanden var så dårlig at kaliper må byttes nå? De må ha sett noen tegn til dårlig tilstand da de byttet skivene…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden newman01 skrev (6 minutter siden): Men hvorfor ble ikke alt byttet i februar om tilstanden var så dårlig at kaliper må byttes nå? De må ha sett noen tegn til dårlig tilstand da de byttet skivene… Kan ikke kalipere komme i dårlig stand i etterkant fra februar til nå..? Jeg spør fordi jeg ikke er så flink mekanisk Anonymkode: 32188...4dc
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan ikke kalipere komme i dårlig stand i etterkant fra februar til nå..? Jeg spør fordi jeg ikke er så flink mekanisk Anonymkode: 32188...4dc Jo det kan de, men ikke alle som svarer har peiling. Anonymkode: d7b77...c86
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden 10 år gammel E-up, eid den i fire år. Forutenom helt vanlig service årlig til ca 2000,-, og eu-kontroll uten feil så er dette vedlikeholdet: Hadde service og byttet bremser foran nylig. 6500,-. Og byttet bremser bak, pluss vaier til håndbrekk for tre år siden. 11 000,-. Nye sommerdekk til 4000,- i fjor. Ellers går det kun penger til vask og spylevæske 🤔 Anonymkode: c2f66...66e
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden Ix 50 drive fully changed BMW. Ingentimg. Garanti og service inkludert. Så null. Anonymkode: 8639b...9ea
aksase Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden Det er nok dyrere deler til Lexus enn mange andre merker(jeg vet litt om det for jeg har eldre Lexus selv), men uansett blir det mer vedlikehold på en eldre bil. Ting varer ikke evig. Kostnadene mine varierer veldig fra år til år. I 2024 gikl det ca 30 000,-(støtdempere, et hjullager og service) og i år ca 25 000, hvorav 18 000 til nye vinterdekk. Men selv om du bruker 20-30 000 i året i snitt, er det mye billigere enn å ha en helt ny bil. En ny bil mister jo veldig mye verdi. Verdifallet kan, avhengig av nyprisen, være mer enn 100 000 kroner i året de første to årene og avtar litt for hvert år den blir eldre, og det er også tapte penger selv om det ikke vises før du skal selge bilen igjen.
aksase Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ix 50 drive fully changed BMW. Ingentimg. Garanti og service inkludert. Så null. Anonymkode: 8639b...9ea Inkludert og inkludert...... "Finnes ikke noe som heter gratis lunsj", sies det, og det tror jeg er sant. Du betaler nok for service og garanti på en eller annen måte, enten innbakt i nybilprisen eller innbakt i leasingavtalen. Som sagt, ingenting er gratis, men noen selgere ver veldig gode til å kamuflere kostnadene.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden Jeg har de siste tre årene brukt rundt 60K på min eldre Audi A3. Har byttet så og si alt av slitedeler og bremser pluss et par litt større reparasjoner. Alt utført på verksted. Nå har jeg ikke råd til å kvitte meg med den, så nå får den bare vare noen år til. I det minste er den pr i dag i utrolig god teknisk stand for alderen 🫣 Anonymkode: d1ab1...b81
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden Kjøpte bil i sommer, Toyota Auris 2013-modell. Kjøpte den hos Toyota, de hadde hatt full service på den før den ble lagt ut for salg. Likevel måtte det byttes kaliper etter fire måneder, to lys som ikke virket og feil innstilling på tåkelys av alle ting. Alt i alt ble det 8.800kr. Er spent på hva dette vil koste fremover, men når de legger ned bussruter hele fylket hadde jeg ikke noe valg lenger. Anonymkode: 4dd94...ebb
AnonymBruker Skrevet 57 minutter siden #11 Skrevet 57 minutter siden Etter å ha jobbet tidligere i bilbransjer / bilverkstad og er heldigvis mykje ein kan få utført selv. Har ein Passat 2000 mod. som har fått god omsorg, og har mye deler til den på Biltema. Understellsreprasjoner, bremserep. har ikkje endret seg stort, men derimot er nyere biler velfylte med "svart bokser" og m.a. dekkluftsenorer, som er mer til forbannelse en nytte. Siste EU-kontroll matte lykteglass, mansjett drivknute , pulserende bremser bak. Byttet skive bak (begge) Br. klosser Calipter bak (Begge) Rubbet lykteglass. Kostnad omlag kr. 2000,- Anonymkode: 63117...4ab
AnonymBruker Skrevet 54 minutter siden #12 Skrevet 54 minutter siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kjøpte bil i sommer, Toyota Auris 2013-modell. Kjøpte den hos Toyota, de hadde hatt full service på den før den ble lagt ut for salg. Likevel måtte det byttes kaliper etter fire måneder, to lys som ikke virket og feil innstilling på tåkelys av alle ting. Alt i alt ble det 8.800kr. Er spent på hva dette vil koste fremover, men når de legger ned bussruter hele fylket hadde jeg ikke noe valg lenger. Anonymkode: 4dd94...ebb Dersom du hadde forlangt at bilen skulle vera EU-godkjent før salg hadde feil m/ bremser blitt avdekt. Anonymkode: 63117...4ab
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden #13 Skrevet 34 minutter siden Reprasjonskostandene har eksplodert, og idag er det arbeidslønna som koster ofte mer en delekostnader. Bilvrak-motagere melder om nedgang i innleverte biler på hele 30% , og det skyldes nok at folk flest reparerer med en før, og mange kjøper deler på nettet. Bilen er ofte eit nedprioriteringsprosjekt hos mange, men kan også verta ein høy kostnad om ein nedprioriterer forlenge. Ved dekkskifte vinter til sommer kan det ha en forebyggende effekt på m.a. bremser å ta en skikkeleg høytrykks vask av bremseunderstell og få bort all møkka m/ saltlake. Idag er det ferre, ferre som bytter dekk selve, og understellspyling på bensinstasjoner kommer ikkje til v/ bremseutrustning, fjæroppheng m.m. Har ein ikkje høytrykkvasker så kan en vanleg spyleslange også vera til stor nytte. Anonymkode: 63117...4ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå