AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden På trinnet til vår yngste (5.trinn) har det utviklet seg en kultur for veldig stygg ordbruk. Lærerne er klar over det og jobber med saken. Jeg er trener for disse guttene og har observert det samme på fotballbanen. Det er mange flotte gutter som aldri sier noe, men også da altså en del som er svært ufine. Jeg vil gjerne at vi trenere tar tak i dette, men trenger litt hjelp til hvordan. Vi planlegger å ha det som tema på et foreldremøte nå snart og selvfølgelig også snakke med guttene. Men hvordan bør vi reagere når noen allikevel blir for stygge i munnen på banen? Anonymkode: c197e...c6c 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Skrevet 19 timer siden timeout? konsekvenser? bryter du reglene så får du ikke være med. hvor tafatt kan man bli? Anonymkode: 1b6fd...bac 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden Kjenner du voksne som aldri banner? Anonymkode: 1a348...166
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner du voksne som aldri banner? Anonymkode: 1a348...166 Jeg gjør det! Tror egentlig at de fleste jeg kjenner har jeg aldri hørt banne. Er ikke det normalen? Anonymkode: 818d1...a73
itiswhatitis Skrevet 10 timer siden #5 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gjør det! Tror egentlig at de fleste jeg kjenner har jeg aldri hørt banne. Er ikke det normalen? Anonymkode: 818d1...a73 Tja da vil jeg si du lever med unormale mennesker. Kun 3.2 % av menn sier de aldri banner, kontra 5.8 prosent av kvinner som sier de ikke banner - dette er basert på Norges befolkning. Tallene indikerer at et overveldende flertall av de voksne i Norge banner i visse situasjoner, da enten for å forsterke et poeng, når de blir sinte eller frustrerte, eller når de slår seg. Det er viktig å merke seg at det å banne viser at de unge tester grenser og prøver å bryte seg løs fra reglene satt av det de vil anse om gamle rigide folk. 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden itiswhatitis skrev (1 time siden): Tja da vil jeg si du lever med unormale mennesker. Kun 3.2 % av menn sier de aldri banner, kontra 5.8 prosent av kvinner som sier de ikke banner - dette er basert på Norges befolkning. Tallene indikerer at et overveldende flertall av de voksne i Norge banner i visse situasjoner, da enten for å forsterke et poeng, når de blir sinte eller frustrerte, eller når de slår seg. Det er viktig å merke seg at det å banne viser at de unge tester grenser og prøver å bryte seg løs fra reglene satt av det de vil anse om gamle rigide folk. Det er forskjell på å rope «faaaen!» Når man taper i fotball og det å rope «din fuckings jævla fittehore» til en som bommer på ballen. Hilsen lærer. Anonymkode: 56586...1f3 2 4
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden itiswhatitis skrev (3 timer siden): Tja da vil jeg si du lever med unormale mennesker. Kun 3.2 % av menn sier de aldri banner, kontra 5.8 prosent av kvinner som sier de ikke banner - dette er basert på Norges befolkning. Tallene indikerer at et overveldende flertall av de voksne i Norge banner i visse situasjoner, da enten for å forsterke et poeng, når de blir sinte eller frustrerte, eller når de slår seg. Det er viktig å merke seg at det å banne viser at de unge tester grenser og prøver å bryte seg løs fra reglene satt av det de vil anse om gamle rigide folk. Virker som det ikke handler om kun banning når man slår seg e.l, men stygg ordbruk generelt. Altså i dagligtalen og mot hverandre. Jeg er også lærer og har ingenting imot om en elev banner litt når han slår seg, mister noe e.l. Men å kalle folk for homo, hore, fitte og si ting som "det gidder jeg faen ikke" når de skal gjøre oppgaver osv er ikke greit. Da blir man ikke tatt seriøst. Anonymkode: ff6e0...9b3 3 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden Vi hadde samme problem da sønnen min gikk i 5.klasse. Vi hadde et møte for alle gutteforeldrene og ble enig om en streng linje alle sammen, ha skikkelig fokus på dette og at både vi - og de på skolen skulle slå hardt ned på ordbruken. Jeg vet det er straff, og at mange mener det er helt feil, men for mange av guttene betydde det at om vi fikk melding fra lærer ang stygg språkbruk på skolen = null gaming den dagen. Der funket veldig godt, og etter den første uken med det fokuset var over, så bedret det seg betraktelig. Anonymkode: 8c538...d05 1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kjenner du voksne som aldri banner? Anonymkode: 1a348...166 Det er da mangen voksne som.sjeldent banner i min familie banner vi aldri forann barna er sjeldent jeg hører banning. Folk greier da å kontrollere munnen! Anonymkode: 8a043...fd8
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden Gi strenge konsekvenser da. Herlighet altså. Mine barn måtte ha et såpesrykke i munnen i 5 mibutter hvis de bannet. Anonymkode: 4339e...b8d
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): På trinnet til vår yngste (5.trinn) har det utviklet seg en kultur for veldig stygg ordbruk. Lærerne er klar over det og jobber med saken. Jeg er trener for disse guttene og har observert det samme på fotballbanen. Det er mange flotte gutter som aldri sier noe, men også da altså en del som er svært ufine. Jeg vil gjerne at vi trenere tar tak i dette, men trenger litt hjelp til hvordan. Vi planlegger å ha det som tema på et foreldremøte nå snart og selvfølgelig også snakke med guttene. Men hvordan bør vi reagere når noen allikevel blir for stygge i munnen på banen? Anonymkode: c197e...c6c Gå i dialog med lærer og ha lignende konsekvenser. Du vil vel ikke ha de der hvis de har ufin attitude? Lag klare regler. Anonymkode: 42231...d42
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er forskjell på å rope «faaaen!» Når man taper i fotball og det å rope «din fuckings jævla fittehore» til en som bommer på ballen. Hilsen lærer. Anonymkode: 56586...1f3 Dette!! Jeg banner selv, kan fint si ting som "det var jævli glatt idag" eller "faen" hvis jeg mister et glass i gulvet. Vi er ikke religiøse, så disse kristendomsrelaterte banneordene har ingen betydning for oss. Jeg har hatt dialog med ungene fra de var små, og forklart dem at jeg ikke har noe problem med at de banner i slike situasjoner, men at det er helt uaktuelt å kalle andre stygge ting. Jeg har også gitt klar beskjed om at vi ikke banner foran morfar og mormor, som er veldig kristne. I tillegg har jeg forklart dem at selv om banning i seg selv ikke er problematisk for oss, så vil det reflektere dårlig på meg og pappa som foreldre hvis dere banner mye ute blandt folk. Det er ikke sosialt akseptert at barn banner selv om voksne gjør det. De er oppegående barn med god tilknytning, som ikke ønsker at oppførselen deres skal reflektere negativt på oss foreldre, så de bestemte seg rett og slett for å ikke banne. Og det var det. Anonymkode: c7e1f...0bf 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden Jeg tenker at om man informerer foreldrene om at «vi har nulltoleranse for stygt språkbruk på trening og ser behov for å sette ekstra fokus og gjennomføre nulltoleranse på dette en periode fremover», og at konsekvensene er klare: barna sendes hjem/må hentes om de bruker slikt språk på trening, da kan dere fint gjennomføre det. Det gjelder kanskje ikke et enkelt banneord når noen ikke får til et eller annet, men slikt som går utover andre - verbale angrep, karakteristikker, kjefting. Eller bare ufyselig testing av stygge ord så klart. Tror de fleste foreldre setter pris på dette, og at foreldrene får beskjed om at deres lille gullunge er med på dette. De fleste foreldre du når med generelle meldinger som «snakk med barna deres om dette» er de som ikke har barn som er et problem. De som virkelig trenger tilbakemeldingen følger aldri opp sånt. Bedre å gi målrettet tilbakemelding at «barnet ditt må hentes» eller «barnet ditt er på vei hjem fordi det sa xxxx til motstanderen». Anonymkode: 9d73b...edc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå