Gå til innhold

Hva er vitsen med å forlove seg og ikke gifte seg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eventuelt trenger man ikke være en rigid tradisjonalist og heller ta frieriet som et uttrykt  ønske om å leve sammen for resten av livet. Det er en jo en bekreftelse mange kan ønske seg, uten alt bryllupstjafs og styr.

Anonymkode: 2f3ce...603

Du kan absolutt gjøre noe ut av at dere bestemmer dere for å leve sammen osv. Men det er altså feil å bruke ordet "forlovelse" om dette. Og igjen (tror det har blitt nevnt ørti ganger nå, men det går tydleligvis ikke inn) det er absolutt ikke noe krav å om "bryllupstjafs" eller neon som helst form for feiring for at man skal gifte seg. Å stikk på rådhus/kommunehus en vanlig ettermiddag og feire akkurat slik man selv ønsker er en fullgod versjon av ekteskapsinngåelse. 

Anonymkode: 7057c...c44

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maleficenta skrev (20 timer siden):

Er mer lettvint å ikke forlove seg og...

Absolutt, men det er enklere reversibelt

Anonymkode: 5c86c...788

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så poenget er en "forpliktelse" men raskest mulig kan reversere? Så altså ikke egentlig noen forpliktelse likevel?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg og samboer har aldri hatt behov for å gifte oss,og derfor heller aldri forlovet oss. Betyr vel ikke at vi ikke er like forpliktet til hverandre eller ikke like glad i hverandre som andre? Vi har tross alt vært sammen i snart 30 år,og har barn og hus.  Tror ikke det hadde gjort noen forskjell om vi hadde hatt hver vår ring på fingeren. 

Anonymkode: c2534...7d7

Skrevet

Når noen spør: vil du gifte deg med meg og vedkommende sier ja, så er jo det på en måte en lovnad om at de skal gifte seg. Og lovnaden vises som en forlovelse. Men viss lovnaden ikke blir innfridd, så er den vel over og man er ikke forlovet likevel ? Da er jo lovnaden brutt og den som er blitt fridd til kan føle seg "lurt". For hvorfor fridde hen i første omgang. Å fri skaper en forventning om et giftemål skal skje. 

Samme som med barn. Vil du ha barn med meg og vedkommende sier ja, så er det på en måte en aksept at de to skal få barn sammen. Men om den som spurte i utgangspunktet trekker det etter noen år, så vil jo vedkommende som ble spurt og sa ja, føle seg ført bak lyset. For det også skapte en forventning om at de skulle få barn sammen.

Tror at de som forlover seg, men ikke gifter seg gjør det av ulike grunner, romantikk i hverdagen, sprite opp forholdet, vise at man er opptatt eller kanskje redde et skrantende forhold.

Anonymkode: c5ed4...54a

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes forlovelse er en fin erstatning for giftemål, om man ulike grunner ikke ønsker å gifte seg. Forlovelse blir jo feil ord, man kunne kalt det ring-kjærester, ring-committed, forpliktelse dem imellom ol. Man har i alle fall noe synlig utad, og mange ønsker å vise det at man har noen til omverden. (f.eks at mannen ønsker at det er en ring på fingeren hennes når hun går ut med venninnene)

Når det er sagt synes jeg det er temmelig teit å ikke gifte seg hvis man allerede har barn og skapt familie sammen. Da er det stort sett at den ene utnytter den andre økonomisk. 

Anonymkode: a0267...74d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes forlovelse er en fin erstatning for giftemål, om man ulike grunner ikke ønsker å gifte seg.

Nei. Forlovelse betyr at man har lovet seg bort til giftemål. Avtalt giftemål, om du vil. Det er dette det betyr og ingenting annet. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forlovelse blir jo feil ord, man kunne kalt det ring-kjærester, ring-committed, forpliktelse dem imellom ol. Man har i alle fall noe synlig utad, og mange ønsker å vise det at man har noen til omverden.

Yes! Du har skjønt det - selv om jeg er uenig i første setningen din. Den blir feil uansett. Trofasthetsringer finnes allerede. Ring-kjærester, osv , mye fint man kan gjøre uten å døpe om allerede etablerte tradisjoner. 

Anonymkode: 4a9a5...0bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og om man venter fordi bryllup er dyrt,da venter man med forlovelsen også,da vel?  Det er jo bare teit å være "forlovet" i 25 år..

Jeg trodde det var snakk om å bare droppe å gifte seg altogether fordi bryllup er dyrt jeg ..

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes forlovelse er en fin erstatning for giftemål, om man ulike grunner ikke ønsker å gifte seg. Forlovelse blir jo feil ord, man kunne kalt det ring-kjærester, ring-committed, forpliktelse dem imellom ol. Man har i alle fall noe synlig utad, og mange ønsker å vise det at man har noen til omverden. (f.eks at mannen ønsker at det er en ring på fingeren hennes når hun går ut med venninnene)

Når det er sagt synes jeg det er temmelig teit å ikke gifte seg hvis man allerede har barn og skapt familie sammen. Da er det stort sett at den ene utnytter den andre økonomisk. 

Nå er det jo de færreste som sitter og diskuterer om andre formelt er gift eller forlovet eller noe annet. 
Så om målet er at det skal fremstå som om man er "opptatt" utad, så kjøp "gifteringer" og bli enige om å bruke dem. 
Om noen spør, så er det "forpliktelsesringer" eller "forholdsringer" eller bare "en ring jeg fikk av samboeren min" eller hva som helst. 
Da har man på en ring, og man ser opptatt ut når man er ute sammen med andre. (Ikke at det å ha på en ring gir noen garanti for at noen ikke er utro.) 

Å være "ringforlovet" og tenke at det er en forpliktelse sterkere enn å bare være kjærester, men uten plan om giftemål, det er en greie en del gjorde på ungdomsskolen, husker jeg. 
Men de tok man jo ikke seriøst, for de var jo bare barn, og forsto ikke bedre. 

Om man vil forplikte seg, men ikke gifte seg, så heter det "skrive gjensidig testamente og samboeravtale". Ikke så romantisk, men veldig forpliktende. 
Alternativt kan man få barn sammen. Det er veldig forpliktende. 

Som flere nevner, så velger man selv hvor mye man gjør ut av det å gifte seg. 
Noen ønsker ikke bryllup, eller det å bruke masse penger på en fest. 
Men å gifte seg er egentlig en mer formell juridisk greie. Som ikke koster penger, men som skaper en juridisk trygghet om at man formelt er hverandres nærmeste.  

Men er forlovelse er altså en avtale om å gifte seg. Verken mer eller mindre. 
Det trenger ikke være noe romantisk i det. Man kan strengt tatt bare ha blitt enige om at man vil gifte seg, og bestille time på rådhuset. Da er man forlovet i perioden fra man blir enige, og frem til man er gift, etter timen på rådhuset. 

Anonymkode: aab58...67e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

En venn av meg pleide å si at man forelsker seg, man forlover seg, man forgifter seg. Det siste trinnet virker kanskje litt skumlere enn de to første.

Skrevet

Folk kan jo kalle seg hva som helst selvfølgelig, men det blir jo litt forvirrende når de bruker begreper feil. Da må de faktisk forvente at folk blir litt forvirret og ikke helt forstår hva de egentlig mener.

Bryllup kan være dyrt, men det trenger ikke å være det. Og man trenger absolutt ikke ha et bryllup, selv om man gifter seg.

Det er litt pussig å begynne å snakke om "sjaulsi" her. Hva skulle man være sjalu på? Beklager, men det gir ingen mening.

Igjen: dette handler ikke om å legge seg opp i hvordan folk lever, men om hva ord bestyr. Det er greit å bruke korrekte ord, om man ønsker å formidle noe til omverdenen. Å forlove seg betyr at man har avtalt å gifte seg. Om man har lyst til å gå med matchende ringer uten å ha planer om å gifte seg, kan man gjerne gjøre det. Men det er noe annet enn å være "forlovet".

Det er ikke en norsktime dette her. Hvordan folk skriver og tolker ord er ikke så viktig i den store sammenhengen. 

Sånn flisespikkeri har jeg lite til overs for. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg og samboer har aldri hatt behov for å gifte oss,og derfor heller aldri forlovet oss. Betyr vel ikke at vi ikke er like forpliktet til hverandre eller ikke like glad i hverandre som andre? Vi har tross alt vært sammen i snart 30 år,og har barn og hus.  Tror ikke det hadde gjort noen forskjell om vi hadde hatt hver vår ring på fingeren. 

Det er få forpliktelser i livet som er større enn det å få barn sammen. Da er du "stuck" med den andre resten av barnets liv. 

Det finnes mange samboere som er forpliktet til hverandre og glade i hverandre. Og det finnes gifte som er gift fordi "de ville ha stor fest", men som egentlig ikke er så forpliktet, og som kanskje også ikke er så glade i hverandre likevel. 

Men begge deler er i en helt annen kategori enn de som vil kalle seg forlovet uten å være forlovet, fordi de opplever det å si at man er enige om å gifte seg, er mer forpliktende enn å "bare" være samboere. 
Litt som å si at "vi har kjøpt hus", uten å faktisk ha inngått kjøpskontrakt på huset, men avtale om å leie det. (For det fremstår som så mye mer forpliktet å si at man har kjøpt det.)

Anonymkode: aab58...67e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

noen tenker at har man ring signaliserer man liksom mer utad til verden at man er i et forhold og det er nok.. Det får være opp til dem om de faktisk gifter seg eller ikke tenker jeg. 

Anonymkode: c874c...2c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jussen kan man fikse uten bryllup i 2025.

Ikke alt. Og det er mye å tenke på. Lett at noe glipper.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo helt marginalt, gifter man seg er det i dag veldig lett å skille seg, bare å fylle ut et elektronisk skjema og sende det til statsforvalteren, joda det tar et år før du får gifte deg igjen. Men kan ikke se at det er veldig problematisk. De som forlover seg i dag vil dedikere seg i forhold til hverandre "formelt" og så skal de gifte seg en gang der fremme når de får råd til et bryllup som er veldig dyrt om dette skal gjøres med mange gjester. Koster veldig lite om man bare gifter seg uten gjester. Men mange unge tenker at dette er noe vi bare skal gjøre en gang, og så tar de den gigantregningen når de får råd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Mardina skrev (51 minutter siden):

Det er ikke en norsktime dette her. Hvordan folk skriver og tolker ord er ikke så viktig i den store sammenhengen. 

Sånn flisespikkeri har jeg lite til overs for. 

Hvordan folk tolker ord er jo svært viktig i alle sammenhenger. Vi har ikke et fungerende språk og fungerende kommunikasjon hvis folk bare skal velge selv hva ord betyr.

Anonymkode: 23e2b...c71

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes forlovelse er en fin erstatning for giftemål, om man ulike grunner ikke ønsker å gifte seg.

Blir litt ungdomsskoleforelskelse over "forlovet" uten noen videre planer.

Anonymkode: 1c7d8...abe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Før var det mange som bare giftet seg med forlovere. Nå skal det liksom være så svært. Folk bruker penger på et ryllup som de egentlig trenger til å skaffe seg bolig/barn. Å gifte seg er jo egentlig (så å si) gratis. 

Er forøvrig så mange som kaller seg forlovet når de er samboere uten gifteplaner, at jeg ikke lenger spør når de skal gifte seg.

Anonymkode: d9348...d80

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Før var det mange som bare giftet seg med forlovere. Nå skal det liksom være så svært. Folk bruker penger på et ryllup som de egentlig trenger til å skaffe seg bolig/barn. Å gifte seg er jo egentlig (så å si) gratis. 

Er forøvrig så mange som kaller seg forlovet når de er samboere uten gifteplaner, at jeg ikke lenger spør når de skal gifte seg.

Anonymkode: d9348...d80

Dette med bryllup er høytidelig og en begivenhet i livet til mennesker ! Men det er som du sier det er bortimot gratis å faktisk gjøre det. Ta på finstasen og møte hos noen med vigselsrett om det er prest eller byfogd. Så bare ha en god middag sammen med de aller nærmeste. Selvstendige selvsikre mennesker velger lett dette alternativet. Problemet er at mange unge føler at dette blir for enkelt og ikke oppfyller andre alle sine forventninger til å bli bedt til bryllup.  Forstår det presset også, men de som gifter seg for 2 gang gir blaffen i slike forventninger. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eventuelt trenger man ikke være en rigid tradisjonalist og heller ta frieriet som et uttrykt  ønske om å leve sammen for resten av livet. Det er en jo en bekreftelse mange kan ønske seg, uten alt bryllupstjafs og styr.

Anonymkode: 2f3ce...603

Hvis man ønsker en "bekreftelse uten alt bryllupstjafs og styr", kan man jo bare dra på rådhuset og gifte seg. Helt gratis, veldig lite styr.

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...