Gå til innhold

Hva er vitsen med å forlove seg og ikke gifte seg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vil gjerne forlove meg men ikke gifte meg. Men typen mener det er meningsløst. Så jeg må for alltid aldri oppleve å bli fridd til. Av en eller annen årsak så har jeg lyst til å oppleve det men ikke gifte meg.

Anonymkode: 43568...a4d

Dette er jo meningsløst. Man er forlovet når noen sier "vil du gifte deg med meg" og du svarer ja. Da gifter man seg. Hvis man ikke vil gifte seg svarer man jo "nei" og er dermed ikke forlovet. Kjære vene....

Anonymkode: 267c3...6bb

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ser egentlig ikke hva folk har med det å gjøre. Folk gifter seg jo uten å være sammen til døden også. Det er ikke noe mer dumt å være forlovet uten å gifte seg. 

Det hele betyr vel at de er veldig seriøse om forholdet. Skjønner ikke hvorfor folk bryr seg om hva andre gjør.

Endret av Meowmere
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alt kan ikke fikses uten giftemål nei. Jeg får enkepensjon gjennom staten. Det får du ikke når du ikke er gift. 

Anonymkode: 02f8f...97e

Det er skremmende at voksne folk med forpliktelsesangst ikke vet om det i 2025. Jeg trodde vi var mer opplyst enn som så. Enkepensjon, større andel arv, retten til uskifte og enkelte andre rettigheter får man ikke som samboer/uforpliktende partner. Det er også mye mindre tungvint å dele alt i 2 ved skilsmisse enn å begynne å regne på kvitteringer 15 år tilbake i tid for å finne ut hvem sitt kort den aktuelle gjenstanden var trukket fra, hvem som har betalt for ditten og datten. I tillegg koster advokat masse penger, og man burde bruke advokat for å få gode samboerkontrakter og testament. Å gifte seg er gratis, og da får man et helt sett med standardrettigheter som de fleste er fornøyd med. Men alt for å ikke forplikte seg, vet du.

Anonymkode: d506e...ec7

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Meowmere skrev (3 minutter siden):

Jeg ser egentlig ikke hva folk har med det å gjøre. Folk gifter seg jo uten å være sammen til døden også. Det er ikke noe mer dumt å være forlovet uten å gifte seg. 

Det hele betyr vel at de er veldig seriøse om forholdet. Skjønner ikke hvorfor folk bryr seg om hva andre gjør.

"Folk" har noe med det å gjøre når du misbruker en ordning og tradisjon som har en reell og viktig betydning for de fleste. 

Når man begynner med sånt barneskolefjas og kaller seg "forlovet" men uten at det betyr at det har noe med giftemål å gjøre, så bidrar man til å vanne ut betydningen av det også for de som tar det seriøst. 

Finn heller på deres egne tulletradisjoner enn å ødelegge andres. 

Anonymkode: 4a9a5...0bc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er jo meningsløst. Man er forlovet når noen sier "vil du gifte deg med meg" og du svarer ja. Da gifter man seg. Hvis man ikke vil gifte seg svarer man jo "nei" og er dermed ikke forlovet. Kjære vene....

Anonymkode: 267c3...6bb

Rart med voksne mennesker, ikke sant? Når man frir, så spør man om den andre vil gifte seg. Svarer man "ja", så er man forlovet. Svarer man "nei," så er man ikke forlovet. Hvorfor så stor trang til å modifisere etablerte begreper for å "få status", men ikke konsekvensene som følger med den?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe.. slapp av. Skal ikke ødelegge tulletradisjonen din

• Liker 1
Skrevet
Kålrota skrev (3 timer siden):

Tipper det føles mer forpliktende? 

Men det er jo ikke det så lenge man ikke gifter seg allikevel? 

Anonymkode: c2534...7d7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ikke det så lenge man ikke gifter seg allikevel? 

For noen føles det vel slik, da? Jeg vet ikke, ser det bare for meg. 

Skrevet

En forlovelse er per definisjon en kunngjøring av hensikt å gifte seg. Om man ikke har til hensikt å gifte seg, er man heller ikke forlovet. Så det høres egentlig bare ut som noen som ikke forstår hva det vil si å forlove seg.

Anonymkode: 46438...297

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er noen som vil vise at de er emosjonelt forpliktet men ikke vil gifte seg juridisk. Da forlover de seg og kun det. Formålet har de gjensidig testamente og lignende.

Anonymkode: d9348...d80

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg vil gjerne forlove meg men ikke gifte meg. Men typen mener det er meningsløst. Så jeg må for alltid aldri oppleve å bli fridd til. Av en eller annen årsak så har jeg lyst til å oppleve det men ikke gifte meg.

Anonymkode: 43568...a4d

Men… når du frir til noen, så spør du jo gjerne om vedkommende vil gifte seg med deg. Hvis typen din spør om du vil gifte deg med han, så har han fridd. Men siden du ikke vil gifte deg så er jo svaret ditt på spørsmålet nei, og du avviser dermed frieriet. Hvis han vet det på forhånd er jo frieriet meningsløst?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er rart, og framstår som litt barnslig når det er snakk om voksne mennesker.

Å gifte seg er enkelt og gratis. Man MÅ ikke ha en stor fest. Man kan også ta festen seinere - vi hadde stor fest for å markere 10 års bryllupsdag. Vi hadde ikke råd til en slik fest den gangen vi faktisk gifta oss.

Før, da samboerskap ikke var en akseptert samlivsform, gifta jo folk seg selv om de hadde dårlig råd. Festen ble "etter evne". Det er bare nå de siste tiåra at "alle" skal ha nærmest kongelige bryllup. Man blir like mye gift uten stor fest og brudekjole til 50 000.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi det devaluerer viktige tradisjoner og betydningen for de som faktisk er forlovet på ordentlig.  Det ødelegger faktisk for andre når man vanner ut ting som har en betydning. 

Lag heller egne tradisjoner. Det finnes allerede noe som heter "trofasthetsring". Hvorfor ikke heller gjøre det? 

Kan ikke folk få ta sine egne valg da? Jeg vet om folk som har vært forlovet i årevis uten å gifte seg. Jeg ser da ikke ned på dem som personer fordi de har valgt å gjøre det på den måten. 

Bryllup er dyrt, så jeg skjønner godt at folk venter.

Ødelegger for andre? På hvilken måte? 😄

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

sjempe kjaluuuuuu 😭

Anonymkode: 68449...5c0

Skriv det nå riktig, om du først skal skrive det da 😄

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man er ikke automatisk sjalu når man ikke liker noe/synes noe er teit. Det blir veldig barnslig å skylde på sjalusi i slike tilfeller, jeg trodde vi sluttet med det i sjette klasse.

For meg så framstår det som sjalusi. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Folk" har noe med det å gjøre når du misbruker en ordning og tradisjon som har en reell og viktig betydning for de fleste. 

Når man begynner med sånt barneskolefjas og kaller seg "forlovet" men uten at det betyr at det har noe med giftemål å gjøre, så bidrar man til å vanne ut betydningen av det også for de som tar det seriøst. 

Og nå er det vel du som misbruker ordet "misbruk" 🤔 

Slutt å legg dere opp i hvordan andre mennesker lever livet sitt 🙄

• Liker 1
Skrevet
Mardina skrev (24 minutter siden):

Kan ikke folk få ta sine egne valg da? Jeg vet om folk som har vært forlovet i årevis uten å gifte seg. Jeg ser da ikke ned på dem som personer fordi de har valgt å gjøre det på den måten. 

Her kommer det bryllup er dyrt argumentet igjen. Altså tror folk det er obligatorisk å betale flere tusen for brudekjole ob bryllupsfest når man gifter seg?? Man må ikke ha bryllup om man ikke ønsker bryllupsfest. Det alene er slett ikke noe argument for ikke å gifte seg, for å gifte seg er helt gratis.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Her kommer det bryllup er dyrt argumentet igjen. Altså tror folk det er obligatorisk å betale flere tusen for brudekjole ob bryllupsfest når man gifter seg?? Man må ikke ha bryllup om man ikke ønsker bryllupsfest. Det alene er slett ikke noe argument for ikke å gifte seg, for å gifte seg er helt gratis.

Og om man venter fordi bryllup er dyrt,da venter man med forlovelsen også,da vel?  Det er jo bare teit å være "forlovet" i 25 år..

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Siden forlovelse er en avtal om å inngå ekteskap, så er man per definisjon ikke forlovet dersom det ikke foreligger noen plan om å gifte seg. 

Anonymkode: c17e5...76a

Ikke sant.

Jeg synes generelt det man sier er "vi skal gifte oss". Å si "vi er forlovet" er å lage en sak ut av noe som ikke egentlig er noe i seg selv.

Vi bare bestemte oss for å gifte oss, og så giftet vi oss. Men vi kalte oss aldri "forlovet". Med en gang vi bestemte oss for å gifte oss fikk jo bestilt time og satt en dato, og da ble det jo det som var det vi hadde å fortelle folk, ikke en eller annen "status" som  "forlovet". 

Anonymkode: 7057c...c44

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (14 minutter siden):

Det skjønner jeg ikke jeg heller. Vi bare giftet oss, vi. Vi hadde ikke noe "bryllup".

• Liker 2
Skrevet

Det lurer jeg og på, min venninne sa hun ville forlove seg men aldri gifte seg

Anonymkode: 7852c...410

Skrevet
Mardina skrev (42 minutter siden):

Folk kan jo kalle seg hva som helst selvfølgelig, men det blir jo litt forvirrende når de bruker begreper feil. Da må de faktisk forvente at folk blir litt forvirret og ikke helt forstår hva de egentlig mener.

Bryllup kan være dyrt, men det trenger ikke å være det. Og man trenger absolutt ikke ha et bryllup, selv om man gifter seg.

Det er litt pussig å begynne å snakke om "sjaulsi" her. Hva skulle man være sjalu på? Beklager, men det gir ingen mening.

Igjen: dette handler ikke om å legge seg opp i hvordan folk lever, men om hva ord bestyr. Det er greit å bruke korrekte ord, om man ønsker å formidle noe til omverdenen. Å forlove seg betyr at man har avtalt å gifte seg. Om man har lyst til å gå med matchende ringer uten å ha planer om å gifte seg, kan man gjerne gjøre det. Men det er noe annet enn å være "forlovet".

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vel, å fri betyr å spørre om du skal gifte deg med ham. Svarer du ja, så er neste steg giftemål. Så enkelt. 

Eventuelt trenger man ikke være en rigid tradisjonalist og heller ta frieriet som et uttrykt  ønske om å leve sammen for resten av livet. Det er en jo en bekreftelse mange kan ønske seg, uten alt bryllupstjafs og styr.

Anonymkode: 2f3ce...603

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...