Gå til innhold

Hva er vitsen med å forlove seg og ikke gifte seg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men så fant du en vei ut likevel, som het brudd/skilsmisse.  Og det viste seg at den hadde vært der hele tiden, og finnes for alle som er gift? 

Det er ingen i dag som er "låst" inne i et ekteskap mot sin vilje, uten mulighet til å komme seg ut. 
Tidligere var det det. Da var man gift, og det var en juridisk avtale det var tilnærmet umulig å komme seg ut av.

Anonymkode: aab58...67e

Vet jo det. Men det var ringen som utløste det

Anonymkode: c5ed4...54a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var egentlig i mot evig forlovelse. Men etter å ha vært skilt og funnet en partner (10 år siden), så orker jeg rett og slett ikke å gifte meg igjen. Men jeg svarte ja på frieri vel vitende om at giftermålet blir når vi blir "hundre år". Det blir som et mindre juristisk ekteskap. Men et symbol på at det er oss livet ut. Et hakk videre enn ring-kjærester. Innerst inne ville jeg ikke kalt det forlovelse, akkurat som jeg er i mot at borgerlig konfirmasjon kalles konfirmasjon. Men jeg gir rett og slett blaffen.

Anonymkode: 8e952...ed1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vet jo det. Men det var ringen som utløste det

Anonymkode: c5ed4...54a

Du vet det ikke er noe krav om å bruke ringer? Verken som forlovet eller gift. 
Selv om mange tradisjonelt sett gjør det. 

Men, joda, jeg kan forstå opplevelsen av å føle seg fanget, selv om man rasjonelt sett vet at man ikke er det. 

Anonymkode: aab58...67e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 15.18):

Absolutt, men det er enklere reversibelt

Anonymkode: 5c86c...788

Lite vits uansett da

Skrevet
Vera skrev (23 timer siden):

Og her er vel selve essensen på hvorfor noen forlover seg - men ikke ønsker giftemål..

Frykt for å forplikte seg 100%. 

Da burde man forbli singel 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 15.59):

Jeg synes forlovelse er en fin erstatning for giftemål, om man ulike grunner ikke ønsker å gifte seg. Forlovelse blir jo feil ord, man kunne kalt det ring-kjærester, ring-committed, forpliktelse dem imellom ol. Man har i alle fall noe synlig utad, og mange ønsker å vise det at man har noen til omverden. (f.eks at mannen ønsker at det er en ring på fingeren hennes når hun går ut med venninnene)

Når det er sagt synes jeg det er temmelig teit å ikke gifte seg hvis man allerede har barn og skapt familie sammen. Da er det stort sett at den ene utnytter den andre økonomisk. 

Anonymkode: a0267...74d

At.. Mannen vil at hun skal ha ring på fingeren når hun går ut med venninnene? Så han har markert sin eiendom, eller hva er greia? Hva slags menn har du rundt deg/er du som tenker på denne måten? 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...