Gå til innhold

Hva er vitsen med å forlove seg og ikke gifte seg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt, men det er enklere reversibelt

Anonymkode: 5c86c...788

Og her er vel selve essensen på hvorfor noen forlover seg - men ikke ønsker giftemål..

Frykt for å forplikte seg 100%. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vera skrev (4 minutter siden):

Og her er vel selve essensen på hvorfor noen forlover seg - men ikke ønsker giftemål..

Siden forlovelse per definisjon er en avtale om å gifte seg, er det en ganske rar meninibg.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Siden forlovelse per definisjon er en avtale om å gifte seg, er det en ganske rar meninibg.

Hva er det som er rar mening?

Skrevet

Jeg var forlova i mange år uten tegn til giftemål, det forholdet gikk ikke til slutt av forskjellige årsaker.. Nåværende samboer fridde og vi skal gifte oss om ikke lenge. Jeg ser ikke poenget med bare forlovelse og ikke giftemål. Trenger ikke en ring på fingeren om ikke. Her ville egentlig ingen av oss gifte oss når vi møttes. Men endret syn på det og han fridde med alt som hører til.

Anonymkode: 377f5...fb6

Skrevet
Mardina skrev (1 time siden):

Det er ikke en norsktime dette her. Hvordan folk skriver og tolker ord er ikke så viktig i den store sammenhengen. 

Sånn flisespikkeri har jeg lite til overs for. 

Jo, det er akkurat det det er. Vi diskuterer betydningen av ordet "forlovelse".

Det betyr "avtale om giftermål". Har man ikke planer om giftermål, kan man ikke bruke ordet "forlovet".

"Frieri" er også et ord med en bestemt betydning. Et frieri er et tilbud om ekteskap; en forespørsel om giftermål. Et ja/nei-spørsmål. Å erklære sin uendelige og livslange kjærlighet til noen er ikke et frieri, men en kjærlighetserklæring.

Når det er sagt, ville jeg aldri ha kommentert dette til noen (voksne) som gledestrålende fortalte om "forlovelse" uten plan om ekteskap. Ikke min business. Men jeg hadde himlet med øynene innvendig og tenkt mitt om norskferdighetene.

Anonymkode: 1e1a9...407

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan folk tolker ord er jo svært viktig i alle sammenhenger. Vi har ikke et fungerende språk og fungerende kommunikasjon hvis folk bare skal velge selv hva ord betyr.

Anonymkode: 23e2b...c71

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo, det er akkurat det det er. Vi diskuterer betydningen av ordet "forlovelse".

Det betyr "avtale om giftermål". Har man ikke planer om giftermål, kan man ikke bruke ordet "forlovet".

"Frieri" er også et ord med en bestemt betydning. Et frieri er et tilbud om ekteskap; en forespørsel om giftermål. Et ja/nei-spørsmål. Å erklære sin uendelige og livslange kjærlighet til noen er ikke et frieri, men en kjærlighetserklæring.

Når det er sagt, ville jeg aldri ha kommentert dette til noen (voksne) som gledestrålende fortalte om "forlovelse" uten plan om ekteskap. Ikke min business. Men jeg hadde himlet med øynene innvendig og tenkt mitt om norskferdighetene.

Anonymkode: 1e1a9...407

Fortsatt flisespikkeri og fortsatt ikke en norsktime 🙄 

Men på et diskusjonsforum må man forvente at folk har forskjellige meninger. Og det skal være lov. 

Skrevet
Mardina skrev (37 minutter siden):

Men på et diskusjonsforum må man forvente at folk har forskjellige meninger. Og det skal være lov. 

Og på et diskusjonsforum diskuterer vi med ord. Det blir svært vanskelig å få til hvis alle plutselig skal bestemme selv hva ordene skal si. Og det å påpeke dette er "flisespikkeri".

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og på et diskusjonsforum diskuterer vi med ord. Det blir svært vanskelig å få til hvis alle plutselig skal bestemme selv hva ordene skal si. Og det å påpeke dette er "flisespikkeri".

Må jeg virkelig si det en gang til? 🙄

Skrevet
Mardina skrev (3 minutter siden):

Må jeg virkelig si det en gang til? 🙄

Du kan si det så mange ganger du vil, det er like meningsløst uansett.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan si det så mange ganger du vil, det er like meningsløst uansett.

Det er det dere som siterer meg også 

Skrevet
Mardina skrev (6 timer siden):

Kan ikke folk få ta sine egne valg da? Jeg vet om folk som har vært forlovet i årevis uten å gifte seg. Jeg ser da ikke ned på dem som personer fordi de har valgt å gjøre det på den måten. 

Bryllup er dyrt, så jeg skjønner godt at folk venter.

Ødelegger for andre? På hvilken måte? 😄

Skriv det nå riktig, om du først skal skrive det da 😄

For meg så framstår det som sjalusi. 

Og nå er det vel du som misbruker ordet "misbruk" 🤔 

Slutt å legg dere opp i hvordan andre mennesker lever livet sitt 🙄

Sjalusi overfor hva? At mannen din ikke vil forplikte seg til deg 100 prosent? Det er ikke veldig misunnelsesverdig. 

Anonymkode: d506e...ec7

• Liker 2
Skrevet

Jøsses, 6 sider om noe som ikke går ut over noen andre og ikke betyr en dritt for andre enn paret som har forlovet seg 🤭

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sjalusi overfor hva? At mannen din ikke vil forplikte seg til deg 100 prosent? Det er ikke veldig misunnelsesverdig. 

Anonymkode: d506e...ec7

Hvorfor blander du han jeg er sammen med inn i dette? Jeg har ikke nevnt han i denne tråden. 

Grønnsaksvaffel skrev (21 minutter siden):

Jøsses, 6 sider om noe som ikke går ut over noen andre og ikke betyr en dritt for andre enn paret som har forlovet seg 🤭

Nettopp 😄 Helt utrolig at man kan lage en diskusjon utav bagateller 😄

• Liker 2
Skrevet
Mardina skrev (2 timer siden):

Nei, er mer historie- eller samfunnsfagstime i så fall. Altså hvilken sosial betydning ordet har.

I riktig gamle dager var forlovelse en rettslig bildende avtale om ekteskap. Så har det tatt veien via uformell intensjoner om ekteskap, til nå hvor det betyr en forpliktelse som ikke nødvendig fører til ekteskap. 

Anonymkode: d9348...d80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 18.08):

En kollega forlovet seg i helgen og da vi spurte om når de hadde tenkt å gifte seg, sa hun at de ikke hadde tenkt på å gifte seg.

Er ikke det litt merkelig?

Anonymkode: ca1e7...f45

Nei,ikke i det hele tatt

Skrevet
Maleficenta skrev (På 24.11.2025 den 18.13):

Men dere er jo ikke forlovet 

Jo man er jo det

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 18.30):

Synes også det er merkelig. Og det tyder på manglende historiekunnskaper.

Skal man "forlove" seg som et slags statussymbol der man kan flashe en kostbar diamantring til omverdenen uten at det betyr noe...?

(Vet forøvrig om flere par som har vært forlovet i årevis, men bare ikke "fått ut fingeren" til å gifte seg. Ofte fordi de ønsker å feire "skikkelig" bryllup, men så har det ikke blitt tid, eller det har skjedd diverse ting som gjør at økonomien ikke er på plass, og så videre. Mange vil sikkert mene at dette også er rart, men jeg synes likevel det skiller seg fra dem som forlover seg uten å ha til hensikt å gifte seg)

Anonymkode: 53d38...44e

Historie eller at verden går videre,ikke alle lever i oldtiden

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og samboer har aldri hatt behov for å gifte oss,og derfor heller aldri forlovet oss. Betyr vel ikke at vi ikke er like forpliktet til hverandre eller ikke like glad i hverandre som andre? Vi har tross alt vært sammen i snart 30 år,og har barn og hus.  Tror ikke det hadde gjort noen forskjell om vi hadde hatt hver vår ring på fingeren. 

Anonymkode: c2534...7d7

Forskjellen merker du den dagen dere går fra hverandre eller den ene dør.

Anonymkode: 568c8...8dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (15 timer siden):

Men får barn gjør de. Og det er 1000 ganger mer forpliktende enn et giftemål.

Vi hadde vært samboere i over 25 år da vi giftet vi oss. Aldri forlovet. Men jeg taklet ikke den forpliktelsen og vi ble skilt/brøt ekteskapet få uker etterpå. Ringen ga meg frysninger og symboliserte fangenskap. At jeg nå var forpliktet til å tilbringe alderdommen med han og ingen vei ut😵

Anonymkode: c5ed4...54a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men får barn gjør de. Og det er 1000 ganger mer forpliktende enn et giftemål.

Vi hadde vært samboere i over 25 år da vi giftet vi oss. Aldri forlovet. Men jeg taklet ikke den forpliktelsen og vi ble skilt/brøt ekteskapet få uker etterpå. Ringen ga meg frysninger og symboliserte fangenskap. At jeg nå var forpliktet til å tilbringe alderdommen med han og ingen vei ut😵

Anonymkode: c5ed4...54a

Men så fant du en vei ut likevel, som het brudd/skilsmisse.  Og det viste seg at den hadde vært der hele tiden, og finnes for alle som er gift? 

Det er ingen i dag som er "låst" inne i et ekteskap mot sin vilje, uten mulighet til å komme seg ut. 
Tidligere var det det. Da var man gift, og det var en juridisk avtale det var tilnærmet umulig å komme seg ut av.

Anonymkode: aab58...67e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...