Gå til innhold

Hva er vitsen med å forlove seg og ikke gifte seg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

En kollega forlovet seg i helgen og da vi spurte om når de hadde tenkt å gifte seg, sa hun at de ikke hadde tenkt på å gifte seg.

Er ikke det litt merkelig?

Anonymkode: ca1e7...f45

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er mange årsaker som er sammensatte. Dersom det passer noen best, er det da helt innenfor. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi har vært forlovet i ørten år. Det er bare en markering oss imellom. 

Anonymkode: a545d...2b0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vil gjerne forlove meg men ikke gifte meg. Men typen mener det er meningsløst. Så jeg må for alltid aldri oppleve å bli fridd til. Av en eller annen årsak så har jeg lyst til å oppleve det men ikke gifte meg.

Anonymkode: 43568...a4d

• Liker 3
Skrevet

Ikke noe nytt dette. Det ligger i tiden i dag. Dvs folk lever med mindre og mindre substans. 

Anonymkode: 00adb...cd3

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En kollega forlovet seg i helgen og da vi spurte om når de hadde tenkt å gifte seg, sa hun at de ikke hadde tenkt på å gifte seg.

Er ikke det litt merkelig?

Anonymkode: ca1e7...f45

Syns og det er merkelig. Forstår ikke helt vitsen med å forlove seg da. De kan jo bare fortsette å være kjærester som før og om de ikke har samboerkontrakt kan de jo fikse det om de vil gjøre forholdet mer seriøst heller. Syns ikke de egentlig er forlovet på ordentlig om de ikke skal gifte seg.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har vært forlovet i ørten år. Det er bare en markering oss imellom. 

Anonymkode: a545d...2b0

Men dere er jo ikke forlovet 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil gjerne forlove meg men ikke gifte meg. Men typen mener det er meningsløst. Så jeg må for alltid aldri oppleve å bli fridd til. Av en eller annen årsak så har jeg lyst til å oppleve det men ikke gifte meg.

Hvorfor er det så viktig å bli fridd til uten mål og mening? Hva skal han fri med da? Han kan ikke spørre vil du gifte deg med meg liksom

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du ønsker å bli fridd til bare for å svare nei? Eller tenkte du at du skulle svare ja, men lyve? 

Anonymkode: 7b6a9...126

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Kjenner mange som har vært forlovet i årevis - jeg har aldri brydd meg om å mene noe om det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi lever i en tid der alt unormalt er normalt. 

Anonymkode: 40aea...522

• Liker 5
Skrevet

Var forlovet i 21 år med exen, passet han liksom aldri med bryllup, ble aldri noe mer , helt unødvendig og tullete med bare en forlovelse. Burde heller hatt en samboerkontrakt # gikk i kvinnefella mht økonomi. 

Anonymkode: 514e3...835

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vel, å fri betyr å spørre om du skal gifte deg med ham. Svarer du ja, så er neste steg giftemål. Så enkelt. 

Anonymkode: d506e...ec7

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er jo ikke vits å gifte seg heller.
Å "bare" forelove seg er mer lettvint. De slipper bryllup og evt skille seg igjen, samtidig markerer de at de er et par. 

Anonymkode: 5c86c...788

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes også det er merkelig. Og det tyder på manglende historiekunnskaper.

Skal man "forlove" seg som et slags statussymbol der man kan flashe en kostbar diamantring til omverdenen uten at det betyr noe...?

(Vet forøvrig om flere par som har vært forlovet i årevis, men bare ikke "fått ut fingeren" til å gifte seg. Ofte fordi de ønsker å feire "skikkelig" bryllup, men så har det ikke blitt tid, eller det har skjedd diverse ting som gjør at økonomien ikke er på plass, og så videre. Mange vil sikkert mene at dette også er rart, men jeg synes likevel det skiller seg fra dem som forlover seg uten å ha til hensikt å gifte seg)

Anonymkode: 53d38...44e

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er merkelig.

Vi ble enige om giftemål, satt en dato, og begynte planleggingen. Sa jo da vi var forlovet - i og med at vi hadde konkrete planer om å gifte oss. 

Anonymkode: 2b96b...ab0

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo ikke vits å gifte seg heller.
Å "bare" forelove seg er mer lettvint. De slipper bryllup og evt skille seg igjen, samtidig markerer de at de er et par. 

Å gifte seg er jo juss, og det å være hverandres nærmeste i statens øyne. At det er mannen, og ikke dine foreldre, som er din nærmeste familie. Det er jo et reelt skifte i livet. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å gifte seg er jo juss, og det å være hverandres nærmeste i statens øyne. At det er mannen, og ikke dine foreldre, som er din nærmeste familie. Det er jo et reelt skifte i livet. 

Jussen kan man fikse uten bryllup i 2025.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Må det være aller ingenting, da? Kan jo være at noen ønsker å markere at det skal være de to, uten å trekke Norges lover inn i forholdet. Man er da ikke mer garantert at forholdet varer livet ut bare fordi man blir gift heller, og for noen kan forlovelse sikkert bety like mye som et fullt giftemål. Hva som har vært normen i flere hundre år er vel i grunn irrelevant, tidene forandrer seg og man må vel få gjøre det som passer sitt forhold best.

Jeg er ufør, og for meg er det pr.d.d. uaktuelt å gifte meg fordi jeg da ville fått redusert trygd, og det har jeg ikke råd til. Tenker at det likevel kunne vært romantisk å forlovet seg, fått en ring på fingeren, og hatt den enigheten om at det er deg og meg for alltid. Kommer vel neppe til å skje, det heller, men man må da få lov til å drømme.

• Liker 7
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...