Linerla29 Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Kjæresten og jeg har begge vært gift før. Vi har vært sammen i 2 år, hvorav 1 som samboere. Han har store barn, jeg har ikke barn (og er nok for gammel til å få). I sommer fridde han til meg, og jeg sa ja. Dette er mannen i mitt liv og det er ikke noe jeg heller vil enn å være kona hans. Så langt så vel. Vi har snakket om sensommerbryllup 2026, hvilket vi har meldt ut til venner og familie (uten eksakt dato). Utfordringen min er at nå når det nærmer seg tid for å sette dato og booke lokale, kjenner jeg mer og mer på at jeg ikke ønsker den store festen. Mitt ideelle bryllup er vigsel på rådhuset og deretter middag med bonusbarna og kanskje et vennepar. Vi har venner fra forskjellige steder og livsfaser, som er meget forskjellige. Mine foreldre er sære og vanskelige. De fleste gjestene bor langt vekk. Jeg klarer ikke å se annet en jobb, bekymringer og stress ved å skulle samle alle. Og jeg har allerede hatt det store bryllupet. Jeg har hele tiden delt med kjæresten at jeg er lunken mht. festen. Det vil derfor ikke komme som noe sjokk hvis jeg seier at jeg ikke vil allikevel, men han blir nok veldig lei seg. Jeg har spurt om vi ikke heller skal lage en stor feiring ut av hans neste runde bursdag, men det vil han ikke. Jeg burde selvfølgelig sagt klart nei fra start, men det er først nå når jeg har ‘kniven på strupen’ det går opp for meg hvor lite lyst jeg har. Og jeg har tenkt at dette skal vi gjøre for mannens skyld. Men nå har jeg altså iskalde føtter. What to do?
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Du må sette deg ned og snakke med han, og se om dere ikke kan komme til et kompromiss. Hvordan er han sån praktisk sett, tar han tak og ordner, eller kommer mesteparten av organiseringen til å falle på deg? Anonymkode: 6ee5f...ab7 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Du må snakke med han. Om du ikke kan snakke med han for å komme frem til noe som fungerer for dere begge, av frykt for at han skal bli lei seg, så blir det også vanskelig å være gift. Dette er helt essensielt i ekteskap. Avstand oppstår ved at man holder tilbake ting man ønsker og ting man er misfornøyd med, til man blir utbrent og bitter. Anonymkode: 86c2f...ac4 1 3
Linerla29 Skrevet 7 timer siden Forfatter #4 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Du må sette deg ned og snakke med han, og se om dere ikke kan komme til et kompromiss. Hvordan er han sån praktisk sett, tar han tak og ordner, eller kommer mesteparten av organiseringen til å falle på deg? Anonymkode: 6ee5f...ab7 Han tar tak og ordner, står ikke på det.
Linerla29 Skrevet 7 timer siden Forfatter #5 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du må snakke med han. Om du ikke kan snakke med han for å komme frem til noe som fungerer for dere begge, av frykt for at han skal bli lei seg, så blir det også vanskelig å være gift. Dette er helt essensielt i ekteskap. Avstand oppstår ved at man holder tilbake ting man ønsker og ting man er misfornøyd med, til man blir utbrent og bitter. Anonymkode: 86c2f...ac4 Helt enig. Men i min bok er det også essentielt å være raus og strekke seg litt ekstra for sin kjære. Det er her jeg har trådt feil, ved å kompromisse for mye med mine egne ønsker. Og så gå tilbake på noe jeg har sagt ja til.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Kanskje han egentlig er enig. Ta praten. Lykke til Anonymkode: 5289e...3a9 1 2
Ruskesara1973 Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Ta praten 😊 Som skrevet før meg, hvis du ikke klarer å ta den, er det ikke liv laga for ekteskap heller 😊 1
Maleficenta Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden Linerla29 skrev (14 minutter siden): Helt enig. Men i min bok er det også essentielt å være raus og strekke seg litt ekstra for sin kjære. Det er her jeg har trådt feil, ved å kompromisse for mye med mine egne ønsker. Og så gå tilbake på noe jeg har sagt ja til. Men det skal gå begge veier
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden Linerla29 skrev (1 time siden): Jeg burde selvfølgelig sagt klart nei fra start, Sagt nei da han fridde, fordi du ikke ønske stort bryllup? Det skjønner jeg ikke. Det er lov å endre mening. Anonymkode: 12506...e69 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Har han hatt stort bryllup tidigere slik som deg, eller er dette første gang for han? For dersom ikke, og han alltid har ønsket seg en stor feiring med slekt og venner - så skjønner jeg han også. Men ha uansett, du må ta praten med han og se hva dere kan lande på. Anonymkode: 6ee5f...ab7 3
AprilLudgate Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden Kompromisset kan jo være å dra til utlandet sammen med eller uten bonusbarna som vitner feks. Enig med deg i at dette høres lite attraktivt ut for andre å delta i, du har heller ikke lyst - og det er igrunnen bare han som får det mye mindre hyggelig enn han hadde sett for seg. 1
Linerla29 Skrevet 6 timer siden Forfatter #12 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Sagt nei da han fridde, fordi du ikke ønske stort bryllup? Det skjønner jeg ikke. Det er lov å endre mening. Anonymkode: 12506...e69 Jeg burde sagt ja til å gifte seg, men at jeg ikke ville ha stor bryllupsfest. 1
Linerla29 Skrevet 6 timer siden Forfatter #13 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har han hatt stort bryllup tidigere slik som deg, eller er dette første gang for han? For dersom ikke, og han alltid har ønsket seg en stor feiring med slekt og venner - så skjønner jeg han også. Men ha uansett, du må ta praten med han og se hva dere kan lande på. Anonymkode: 6ee5f...ab7 Ja, hans første var kirkebryllup med fest.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden Nummer én er å ta det opp med ham. Er det viktig for ham, så synes jeg du skal bite tenna sammen og gjøre det. Anonymkode: 68828...014 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden Linerla29 skrev (23 minutter siden): Jeg burde sagt ja til å gifte seg, men at jeg ikke ville ha stor bryllupsfest. Men du sier jo at du har gjort det klart fra start at du ikke ønsket ('er lunken til') stor bryllupsfest, så han vet da det er mot din vilje. Anonymkode: 12506...e69
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden Det er ikke naturlig med stor bryllupsfest i runde to når man er godt voksen og har voksne særkullsbarn. Synes ts' opplegg bedre.a Anonymkode: eb51a...788 1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden Vi har hatt en lignende diskusjon her, og fant fram til et kompromiss. Han ønsket en svær fest med innleid musikk, underholdning og all verdens greier. Jeg kunne tatt en middag på restaurant med nærmeste vennepar. Det endte med en relativt stor fest målt i antall gjester, men null underholdning, bare fingermat etc. Stemningen ble kjempebra og vi koste oss veldig alle sammen. Sier ikke at dere skal velge samme løsning, men kanskje dere kan ha en samling med venner og familie, men gjøre det litt enklere enn planlagt, for eksempel grillfest, fingermat og musserende i hagen en formiddag el.l. Anonymkode: 35a58...d66
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden Hva med å gifte dere først og så invitere til fest senere? Da føler du kanskje ikke så veldig på at det er "bryllup" (selv om det er det)? Anonymkode: 930ed...516
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå