Gå til innhold

Blir man minstepensjonist med ung ufør?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke de på minstepensjon fritatt fra å betale skatt? De får vel også frikort "gratis"?

Anonymkode: 98307...457

Det stemmer.

Anonymkode: 1e383...bfc

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Minstepensjon for oss under 62 år er den dritten du må huke av på NAV sin nettside, altså finne den seksjonen som sier: "Født etter 1963" tror jeg den heter. 

Tror minstepensjonen ligger på 240.000, så er faktisk mindre enn 2 G. Tragiske greier. Det betyr 20.000 per måned, og eier man ikke egen bolig (helst nedbetalt) innen tiden, så er man fucked ganske heavy in the behind, for å si det passe diplomatisk, for husleie blir minst halvparten av det allerede uverdige månedsbeløpet en enslig, eldre person får. 

De rike fortsetter selvsagt å bare være rikere og rikere for hvert eneste år, så det er ikke så nøye med folk som "cruiser" inn mot minstepensjon, særlig om man IKKE eier egen bolig innen den tid. Vi er ment bare for å daue så raskt som mulig. 

Anonymkode: 2c804...1a4

Man er vel strengt tatt ansvarlig for eget liv og å spare til pensjon selv så man har tilstrekkelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er ikke de på minstepensjon fritatt fra å betale skatt?

Anonymkode: 98307...457

Fritatt for all skatt? Også formueskatt? 

Anonymkode: 6586c...5f0

Skrevet
Grüner skrev (1 time siden):

Pensjonen utbetales til hver enkelt. Men er du f.eks. enke etter en mann som var yrkesaktiv og hadde opparbeidet seg pensjon, kan du få enkepensjon i tillegg.

Vel... nei... enkepensjon eksisterer ikke lengre.  Hvorfor vet ingen her inne hva de svarer? Folk spør seriøst og folk svarer totalt svada. 

Anonymkode: 82423...2f5

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
William_S skrev (1 time siden):

Man kan jo lure på hvorfor minstepensjon er lavere enn minstesats uføretrygd.  Ganske teit igrunn 

Vi som har jobbet hele livet får jo også mindre utbetalt når vi blir pensjonister.

Anonymkode: f2267...8d7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi som har jobbet hele livet får jo også mindre utbetalt når vi blir pensjonister.

Anonymkode: f2267...8d7

Så derfor skal de på minstesats uføretrygd få det og? Det er et hån mot kronisk syke.

• Liker 2
Skrevet
William_S skrev (5 minutter siden):

Så derfor skal de på minstesats uføretrygd få det og? Det er et hån mot kronisk syke.

Hvis man snur på det, ville det ikke vært et hån mot de  som etter et langt yrkesliv går over til minstepensjon mens kronisk syke har høyere pensjon?

Anonymkode: 5051a...734

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja.

Derfor jeg har begynt å spare til pensjon i fond allerede nå - i slutten av 20 årene.

Anonymkode: 780d3...4e5

Hvorfor svarer du når du ikke vet?  

Nei, du blir ikke minstepensjonist hvis du har “ung ufør”-tillegget.

Her er hvordan det fungerer: Hvis du blir ufør før fylte 26 år og har hatt varig sykdom/skade før du fylte 26, kan du få et ung ufør-tillegg. Dette gir høyere uføretrygd enn vanlig.

Når du fyller 67 år, går uføretrygden automatisk over til alderspensjon. Da beregner NAV pensjonen din som om du har hatt høyere inntekt i opptjeningsårene

Anonymkode: 7925b...5f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvis man snur på det, ville det ikke vært et hån mot de  som etter et langt yrkesliv går over til minstepensjon mens kronisk syke har høyere pensjon?

Hvem med et langt yrkesliv går over på minstepensjon? Da må man mer eller mindre ha jobbet deltid gjennom hele yrkeslivet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er ikke minstepensjon for ektefeller 231645 og for enslige 279933?

Ingen av disse blir 17300 i mnd...

Får minstepensjonister så mye mer enn uføretrygdede? Bare og glede seg da.. 

etter hva jeg vet får jeg garantipensjon. 

Anonymkode: 20e4f...abb

Skrevet

Litt merkelig tankegang du har... Du ser veldig ned på de som er så uheldig å bli syk....

Anonymkode: 0c550...5c3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Får minstepensjonister så mye mer enn uføretrygdede? Bare og glede seg da.. 

etter hva jeg vet får jeg garantipensjon. 

Tror du må sjekke ut hva minste uføretrygd er...

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror du må sjekke ut hva minste uføretrygd er...

Jeg vet hva det er. Så jeg hadde gått opp i inntekt om dette stemmer. Det gjør det ikke dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet hva det er. Så jeg hadde gått opp i inntekt om dette stemmer. Det gjør det ikke dessverre.

Åpenbart vet du ikke det.

Minste uføretrygd i 2025 er 

303 143 kroner per år for deg som lever med ektefelle, partner eller samboer, og 329 175 kroner per år for deg som er enslig. 

Minstepensjonssatser i 2025 
  • Ordinær sats: 231 645 kroner per år. 
  • Høy sats: 243 759 kroner per år. 
  • Særskilt sats for enslige: 279 933 kroner per år.
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, det gjør du ikke. Du driter deg loddrett ut.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Litt merkelig tankegang du har... Du ser veldig ned på de som er så uheldig å bli syk....

På hvilken måte? Og du ser veldig ned på lavtlønnede du da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På hvilken måte? Og du ser veldig ned på lavtlønnede du da?

Absolutt ikke. Det var du som skrev det var et hån…

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 24.11.2025 den 23.35):

Åpenbart vet du ikke det.

Minste uføretrygd i 2025 er 

303 143 kroner per år for deg som lever med ektefelle, partner eller samboer, og 329 175 kroner per år for deg som er enslig. 

Minstepensjonssatser i 2025 
  • Ordinær sats: 231 645 kroner per år. 
  • Høy sats: 243 759 kroner per år. 
  • Særskilt sats for enslige: 279 933 kroner per år.

Så minsteopensjenonen var ikke over 27k lenger? For da hadde høy sats vært 335 916. 

jeg trekker mye skatt og har 24k utebetalt. Jeg hadde fått mer utbetalt som pensjonist om tallet til hen jeg siterte stemte. Jeg visste jo at det ikke gjør det, men hyggelig at du bekrefter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 19.59):

Vel... nei... enkepensjon eksisterer ikke lengre.  Hvorfor vet ingen her inne hva de svarer? Folk spør seriøst og folk svarer totalt svada. 

Anonymkode: 82423...2f5

Jeg måtte forklare dette til min mor når min far døde. Hun trur fortsatt ikke på meg at hun får bare en støtte i 3 år. Så vi får se da. Når det blir slutt på den hva hun sier da. Hun vet at jeg er mye borti dette. Men lell så stoler hun ikke på hva jeg sier. 

Anonymkode: 08f30...48e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så minsteopensjenonen var ikke over 27k lenger? For da hadde høy sats vært 335 916. 

jeg trekker mye skatt og har 24k utebetalt. Jeg hadde fått mer utbetalt som pensjonist om tallet til hen jeg siterte stemte. Jeg visste jo at det ikke gjør det, men hyggelig at du bekrefter. 

Du trekker for mye skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...