Gå til innhold

Hvor gamle skal våre voksne barn være før vi slutter å ordne opp for de?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Nei, vettu hva! Det der er ikke store, vanskelige oppgaver - enten får hun finne tiden til å gjøre de, eller risikere at utleier finner en annen leieboer. Du må bare si det til henne. Noen ganger må folk lære av EGNE dårlige valg, så om hun har lyst på den erfaringen så kan hun få lov til det.

Endret av katties
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er fullstendig klar over at jeg har vært og fremdeles er litt curlingforelder, men vanskelig å ikke blande seg når datter ber meg om hjelp

ts

Anonymkode: 99d25...2db

Det er litt klassisk. Curlingforeldre tror de er hjelpsomme med barna sine, men de er ikke det. Datteren din trenger ikke hjelp til å strø, hun trenger hjelp til å bli selvstendig og ta ansvar selv. 

Anonymkode: d62c3...aa2

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg og mannen flyttet inn på gården da hjalp svigers oss mye med praksise ting. Litt på jorder, strøde, brøytet osv hvis vi trengte hjelp.  Nå er det vi som hjelper dem med å måke, strøm, klippe plen osv.

Men her blir jo ting anderledes siden ho leier og er oppgave i leia som er avtalt . Så burde jo klare der, eller at leie for settes opp slik at de kan kjøpe hjelp av andre.

Ung her leier et sted der ska ho klippe plenen på den ene delen ho dka bruke og brøyte snø der hennes bil er. I mot at strøm og Internett er i leia

Anonymkode: c6fe3...07a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De kan da ikke si henne opp? Jeg har vært der to ganger den siste uken og strødd på isen fordi min datter glemte det før hun dro på forelesning. Hun er veldig pliktoppfyllende, så skjønner ikke helt at de mener at hun glemmer oppgavene sine.

Jeg tenker at det ikke er krise om min datter ikke sjekker postkassen en dag, men det er vel det at den gamle sitter i vinduet og følger med og gir beskjed til sin datter hvis det ikke blir gjort.

ts

Jeg tror jeg skjønner hvor din datter har det fra.

Anonymkode: 3ba01...421

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er rart at hun ikke ser på det å glemme en oppgave som en big deal, når hun tar serøst all annen jobb hun har og alltid hatt gode skussmål når hun har jobbet i butikker og cafeer.

ts

Jeg hadde virkelighetsorientert henne så det sang. Og gitt klar beskjed om at dette var hennes ansvar. Hun ber deg ta kontakt med utleierne???

Her har du vært alt for sløv. Jeg har ei på 20 som er mer ansvarlig. Tilsammen 4 jenter på 20- 28. De både leier og eier. Vi er der, men de må ta ansvar og ordne opp. Det er viktig at de lærer seg.. Vi gir råd, og de kan komme hjem.

Gi beskjed og la henne ordne opp. Og hvis det er slik hun overholder avtaler, så får hun flytte lenger unna slik at hun ikke skjemmer ut dere.

Anonymkode: cb053...b7e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Forskjell på studenter i kollektiv sine ønsker og behov kontra en eldre dame. 

Kjernen i problemet er det samme; At en 23 åring ikke er voksen nok til å reflektere over hvorfor enkelte oppgaver bare skal utføres, uavhengig av personlige meninger. 

Anonymkode: 86910...6da

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde virkelighetsorientert henne så det sang. Og gitt klar beskjed om at dette var hennes ansvar. Hun ber deg ta kontakt med utleierne???

Her har du vært alt for sløv. Jeg har ei på 20 som er mer ansvarlig. Tilsammen 4 jenter på 20- 28. De både leier og eier. Vi er der, men de må ta ansvar og ordne opp. Det er viktig at de lærer seg.. Vi gir råd, og de kan komme hjem.

Gi beskjed og la henne ordne opp. Og hvis det er slik hun overholder avtaler, så får hun flytte lenger unna slik at hun ikke skjemmer ut dere.

Anonymkode: cb053...b7e

Ja, der traff du et poeng. Jeg hadde blitt så flau og skamfull hvis en av ungene mine hadde holdt på sånn. Men datteren har åpenbart arvet curlingmors mangel på skamvett. 

• Liker 6
Skrevet

Tenker at hvis hun ikke gjennomfører avtalen så må hun betale noen for å gjøre det for seg.

Gjør hun ikke det så får hun flytte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De kan da ikke si henne opp? Jeg har vært der to ganger den siste uken og strødd på isen fordi min datter glemte det før hun dro på forelesning. Hun er veldig pliktoppfyllende, så skjønner ikke helt at de mener at hun glemmer oppgavene sine.

Jeg tenker at det ikke er krise om min datter ikke sjekker postkassen en dag, men det er vel det at den gamle sitter i vinduet og følger med og gir beskjed til sin datter hvis det ikke blir gjort.

ts

Hun er jo åpenbart ikke "veldig pliktoppfyllende". En avtale er en avtale, uansett om hun glemmer, ikke gidder eller det sitter gamle i vinduet og følger med.

Anonymkode: 7c49a...4a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slutter nok aldri å hjelpe barna hvis det trenges uansett om jeg er 95 og de er i 70 åra

Anonymkode: af0e0...335

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er fullstendig klar over at jeg har vært og fremdeles er litt curlingforelder, men vanskelig å ikke blande seg når datter ber meg om hjelp

ts

Jeg forstår deg godt - vi ønsker alle å hjelpe barna våre, og jeg skjønner at du tenker at hun er såpass pliktoppfyllende til vanlig at utleier må være litt urimelig som ikke er fornøyde med den innsatsen datteren din legger inn. Problemet er at datteren din trolig er litt umoden eller «bortskjemt», da hun ikke virker å forstå at disse oppgavene ikke er valgfrie, de er kontraktsfestet og en del av kompensasjonen hun bidrar med som betaling for husværet. At hun selv syns det er unødvendig, ikke mener det er glatt, at det kan gjøres senere etc spiller ingen rolle. Godt mulig hun ikke er urimelig i vurderingene sine heller - kanskje er det sjeldent post, det er mindre snø enn folk flest tar med snøfreser osv - men det spiller ingen rolle. Utleier har uttrykt et ettertrykkelig ønske om at disse oppgavene utføres jevnlig, da må de også utføres jevnlig, uavhengig om datteren din er enig eller ei. Hvis sjefen min ber meg gjøre noe jeg mener er unødvendig kan jeg gi beskjed om hva jeg tenker, men hvis svaret er at jeg fortsatt må gjøre det, da må jeg altså gjøre det likevel. Sånn må også datteren din tenke rundt disse oppgavene, ellers må hun vurdere om det er bedre å betale mer for annen bolig hvor huseier ikke maser like mye.

Anonymkode: ebe80...1bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Det spiller da ingen rolle hva du synes om saken. Dette er jobben hennes for å bo der. Da må den gjøres. Så enkelt er det.

Anonymkode: 2b3e2...a01

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om dette står i kontakten og hun gjentatte ganger ikke følger opp sin del av avtalen er det grunn til oppsigelse. Synes i grunnen litt synd på den gamle damen som stolte på at din datter skulle følge opp sin del av avtalen og nå trolig kjenner på en uro. 
Nå vet vi jo ikke vi hvor mange timer i uken som går med til disse oppgavene og hvor mye hun sparer på billig husleie. Men hun må jo enten skjerpe seg eller flytte ut, det er sikkert andre unge som gladelig gjør jobben mot billigere husleie. 

Anonymkode: 45c61...55f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke involvere deg i det hele.

Ringer nabo så svarer du at hen må ta det med din datter. Og ringer din datter må du si at det får hun ta med sin utleier.

Blir konsekvensen at din datter må finne seg annet bosted? Ok. Der er en fullt ut akseptabel konsekvens din datter er gammel nok til å leve med. La henne.

Svaret på «når lar man barn leve med konsekvensene av egne valg» er «fra barnehagealder skal de stå i alle konsekvenser de tåler». Og fra samme alder skal de stå i og veiledes i å løse alle konflikter de tenkelig mulig kan håndtere. Et barn skal til enhver tid ha alderstilpassede utfordringer helt på grensen av sin yteevne. Det lærer dem å leve voksenlivet helt på grensen av sin yteevne. Og det igjen gir eskalerende økt livskvalitet.

Anonymkode: 615e1...ba2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir en bra politiker det der. Opptatt av de eldres ve og vel, så lenge hun ikke selv behøver å gjøre noe.

Hun må virkelig skjerpe seg. Vet hun hvor farlig glatt is er for eldre??  

Anonymkode: c409c...0a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes det er rart at hun ikke ser på det å glemme en oppgave som en big deal, når hun tar serøst all annen jobb hun har og alltid hatt gode skussmål når hun har jobbet i butikker og cafeer.

ts

En avtale er en avtale. Jeg kjenner folk som klarer ting fint der de får betalt eller det det teller for dem, og svikter totalt på andre områder. Det at man er god på slikt på ett område trenger ikke bety at man er like pliktoppfyllende langs hele linja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ts

Og du lurer på hvorfor datteren din ikke forstår alvoret?

Anonymkode: 9327a...e95

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Be huseier om å gi bot (feks 500kr, så det svir litt) hver gang hun glemmer en oppgave. Vil tro det går rimelig kort tid før hun slutter å «glemme»

Burde være unødvendig, men da slipper datteren din kanskje utkastelse

Anonymkode: 57239...688

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ts

Hjelp kan jo være så mangt. Hun ber om hjelp til å ordne opp, men det hun i det lange løp trenger hjelp til, er å forstå konsekvensen av egne valg og handlinger. 

Be datteren din om å ta en kikk på Finn etter tilsvarende boliger i området, som det hun nå leier for en billig penge, og så får hun se hva de små oppgavene hun har sagt seg villig til å utføre egentlig utgjør i kroner og øre for henne.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Be huseier om å gi bot (feks 500kr, så det svir litt) hver gang hun glemmer en oppgave. Vil tro det går rimelig kort tid før hun slutter å «glemme»

Burde være unødvendig, men da slipper datteren din kanskje utkastelse

Anonymkode: 57239...688

Støtter ikke dette forslaget. Moren bør ikke blande seg i sin voksne datters leieforhold. Å dele ut bøter vil også bare forkludre dette i utgangspunktet litt uvanlige leieforholdet.

Anonymkode: 7c49a...4a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...