AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Jeg har en datter på 23 år som har jobbet ved siden av skolen/ studier siden hun var 16, betalt sitt eget mobilbruk, betalt for klær/sko og sparte opp og betalte 75 % av det sertifikatet kostet, og nå sparer hun opp til egenkapital for fremtidig bolig. Hun har toppkarakter på studiet og er med i studentorganisasjoner og i lokalpolitikken+jobb. Hun bor nå veldig billig i et hus som min nabo eier, mot at hun holder et øye med utleiers gamle mor som bor i overetasjen og gjør noen oppgaver som å hente inn posten 2 dager en uke og 3 ganger den andre uken og bruke snøfreser eller strø i oppkjørselen de dagene den eldre skal ut med spark eller til matleveringen kommer 2 ganger i uken-til fast tidspunkt hver gang, altså ganske lite arbeid for å få bo der veldig rimelig. Problemet er at jeg tror at min datter ikke forstår at hun ikke har tid til disse oppgavene, og tar veldig lett på at hun glemmer eller ikke har tid til å gjøre disse oppgavene, og ikke forstår at hun må prioritere disse oppgavene, siden det er grunnen til at hun får bo der. Hun har de 4 siste ukene glemt at hun skal bruke snøfreser for å rydde oppkjørselen/strø (det tar 10 min), hun dropper noen dager å hente inn posten fordi hun ikke husker det fordi hun har det travelt eller prioriterer heller å være med venner. Hun får høflig påminnelse fra den gamle damen eller hennes datter/min nabo om å fjerne snøen/hente posten ol og svarer de med ok, og så ringer hun meg og vil at jeg skal snakke med den gamle damen eller hennes mor/min nabo, fordi hun synes det er ubehagelig selv. I starten fikk jeg inntrykk via min datter at de påla min datter enda flere oppgaver, men etter å ha snakket med utleier skjønner jeg nå at min datter ikke forstår viktigheten av det hun skal gjøre, og grunnen til at hun får bo der rimelig. Hun sier hun ikke skjønner når hun skal strø på isen, siden hun ikke oppfatter at det er glatt eller at det ikke er nok snø til snømåking/snøfreser. Hun tenker også at det ikke er krise om hun ikke sjekker postkassen tirsdag/torsdag en uke og mandag/onsdag/fredag den andre uken, fordi det er jo nesten aldri post der. Jeg har kommet i midten og vet ikke hvor mye jeg skal involvere meg, og ønsker ikke å bli uvenner med min datter eller naboen min som er hennes utleier. Anonymkode: 99d25...2db
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en datter på 23 år som har jobbet ved siden av skolen/ studier siden hun var 16, betalt sitt eget mobilbruk, betalt for klær/sko og sparte opp og betalte 75 % av det sertifikatet kostet, og nå sparer hun opp til egenkapital for fremtidig bolig. Hun har toppkarakter på studiet og er med i studentorganisasjoner og i lokalpolitikken+jobb. Hun bor nå veldig billig i et hus som min nabo eier, mot at hun holder et øye med utleiers gamle mor som bor i overetasjen og gjør noen oppgaver som å hente inn posten 2 dager en uke og 3 ganger den andre uken og bruke snøfreser eller strø i oppkjørselen de dagene den eldre skal ut med spark eller til matleveringen kommer 2 ganger i uken-til fast tidspunkt hver gang, altså ganske lite arbeid for å få bo der veldig rimelig. Problemet er at jeg tror at min datter ikke forstår at hun ikke har tid til disse oppgavene, og tar veldig lett på at hun glemmer eller ikke har tid til å gjøre disse oppgavene, og ikke forstår at hun må prioritere disse oppgavene, siden det er grunnen til at hun får bo der. Hun har de 4 siste ukene glemt at hun skal bruke snøfreser for å rydde oppkjørselen/strø (det tar 10 min), hun dropper noen dager å hente inn posten fordi hun ikke husker det fordi hun har det travelt eller prioriterer heller å være med venner. Hun får høflig påminnelse fra den gamle damen eller hennes datter/min nabo om å fjerne snøen/hente posten ol og svarer de med ok, og så ringer hun meg og vil at jeg skal snakke med den gamle damen eller hennes mor/min nabo, fordi hun synes det er ubehagelig selv. I starten fikk jeg inntrykk via min datter at de påla min datter enda flere oppgaver, men etter å ha snakket med utleier skjønner jeg nå at min datter ikke forstår viktigheten av det hun skal gjøre, og grunnen til at hun får bo der rimelig. Hun sier hun ikke skjønner når hun skal strø på isen, siden hun ikke oppfatter at det er glatt eller at det ikke er nok snø til snømåking/snøfreser. Hun tenker også at det ikke er krise om hun ikke sjekker postkassen tirsdag/torsdag en uke og mandag/onsdag/fredag den andre uken, fordi det er jo nesten aldri post der. Jeg har kommet i midten og vet ikke hvor mye jeg skal involvere meg, og ønsker ikke å bli uvenner med min datter eller naboen min som er hennes utleier. Anonymkode: 99d25...2db Glemte å legge til at min datter mener at utleier/den gamle damen er urimelige og at hun gjør så godt hun kan. ts Anonymkode: 99d25...2db
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 18? Anonymkode: 9f4ff...8db Hun er 23 år ts Anonymkode: 99d25...2db
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Du må be naboen varsle oppsigelse om de trenger det og forsikre dem om at du er nøytral ift leieforholdet. Du er ikke parti saken og skal ikke blande deg. Blir datteren din kastet ut for kontraktsbrudd må hun så klart fikse det selv. Du kan komme med gode råd til henne, ikke noe mer. Og snakk med naboen så de skjønner at du vil at de skal behandle henne som enhver annen leietaker/en voksen. Anonymkode: 7fdf6...b80 15 8
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må be naboen varsle oppsigelse om de trenger det og forsikre dem om at du er nøytral ift leieforholdet. Du er ikke parti saken og skal ikke blande deg. Blir datteren din kastet ut for kontraktsbrudd må hun så klart fikse det selv. Du kan komme med gode råd til henne, ikke noe mer. Og snakk med naboen så de skjønner at du vil at de skal behandle henne som enhver annen leietaker/en voksen. Anonymkode: 7fdf6...b80 De kan da ikke si henne opp? Jeg har vært der to ganger den siste uken og strødd på isen fordi min datter glemte det før hun dro på forelesning. Hun er veldig pliktoppfyllende, så skjønner ikke helt at de mener at hun glemmer oppgavene sine. Jeg tenker at det ikke er krise om min datter ikke sjekker postkassen en dag, men det er vel det at den gamle sitter i vinduet og følger med og gir beskjed til sin datter hvis det ikke blir gjort. ts Anonymkode: 99d25...2db
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden Da må hun regne med å bli kastet ut hvert øyeblikk. Så spørs det om du duller med henne da, og lar henne flytte hjem? Hun trenger å lære og ta ansvar, og ta plikter og ansvar på alvor. Hadde ikke latt henne bo billig om jeg hadde vært utleier. Anonymkode: df85e...b78 9 3
Nymerïa Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Glemte å legge til at min datter mener at utleier/den gamle damen er urimelige og at hun gjør så godt hun kan. ts Anonymkode: 99d25...2db Jeg ville ha sagt til henne at jeg ikke tror denne boformen er noe for henne og at lav husleie ikke er verdt å bli konfrontert i lokalpolitikken resten av livet om den gangen hun gjennom sin uansvarlighet sørget for brukket lårhals hos en 90 år gammel medborger. Liker hun ikke oppgavene skal hun ikke bo der. 27 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Pliktene er en del av husleiekontrakten hennes. Gjør hun ikke disse etter avtale, bør hun sies opp. Da kan huseier leie ut til noen andre som forstå hva som kreves av dem og din datter vil lære at det koster å bo og når man gir blaffen i plikter så får dette konsekvenser Anonymkode: e1817...b64 18 1 6
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De kan da ikke si henne opp? Jeg har vært der to ganger den siste uken og strødd på isen fordi min datter glemte det før hun dro på forelesning. Hun er veldig pliktoppfyllende, så skjønner ikke helt at de mener at hun glemmer oppgavene sine. Jeg tenker at det ikke er krise om min datter ikke sjekker postkassen en dag, men det er vel det at den gamle sitter i vinduet og følger med og gir beskjed til sin datter hvis det ikke blir gjort. ts Anonymkode: 99d25...2db De kan vel det om hun bryter vilkårene for å bo der. Ev. kreve normal leie, men jeg gjetter på at det er mer aktuelt for utleier å finne noen som følger opp avtalen. Jeg synes ikke det var så mye som ble krevd, samtidig får det være grenser for hvor rigid det skal være. Måking er viktigere enn posten, men posten kommer vel ikke hver dag lenger? Her i Oslo kommer den tirs/tors der jeg bor i hvert fall. Anonymkode: 8377c...31b 5
Me0987 Skrevet 9 timer siden #11 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De kan da ikke si henne opp? Jeg har vært der to ganger den siste uken og strødd på isen fordi min datter glemte det før hun dro på forelesning. Hun er veldig pliktoppfyllende, så skjønner ikke helt at de mener at hun glemmer oppgavene sine. Jeg tenker at det ikke er krise om min datter ikke sjekker postkassen en dag, men det er vel det at den gamle sitter i vinduet og følger med og gir beskjed til sin datter hvis det ikke blir gjort. ts Anonymkode: 99d25...2db Hæ? Hvis du var der og strødde to ganger så var det vel fordi datteren din ikke hadde gjort det? Men du "skjønner ikke helt at de mener at hun glemmer oppgavene sine"? 12 12
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden Du sier til din datter at hun er voksen. Og her har en unik mulighet. Innimellom gjør man ting man selv føler er unødvendig - det vil hun møte på igjen og igjen gjennom livet. Og at du ikke vil følge opp videre. Og gjennomfører det. Du sier til din nabo at din datter er voksen, og får ta ansvar for egne handlinger. Om det betyr oppsigelse så er det opp til naboen å vurdere. Og understreker at det ikke vil gå ut over naboforholdet. (den type prat fikk jeg første gang jeg passet besteforeldres hus som 13-åring, og igjen da jeg hadde min første sommerjobb som 15-åring) Anonymkode: 86910...6da 4 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker at det ikke er krise om min datter ikke sjekker postkassen en dag, men det er vel det at den gamle sitter i vinduet og følger med og gir beskjed til sin datter hvis det ikke blir gjort. Anonymkode: 99d25...2db Om det er viktig for den eldre damen - og en forutsetning for godene din datter nå har - så er det viktig for din datter. Den type logikk skulle hun lært for 10 år siden. Så her har du sviktet i oppdragelsen. Anonymkode: 86910...6da 12 1 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Skrevet 9 timer siden Me0987 skrev (2 minutter siden): Hæ? Hvis du var der og strødde to ganger så var det vel fordi datteren din ikke hadde gjort det? Men du "skjønner ikke helt at de mener at hun glemmer oppgavene sine"? De mener hun har glemt det flere ganger, men min datter strødde ikke fordi hun sier det ikke var glatt. ts Anonymkode: 99d25...2db
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har en datter på 23 år som har jobbet ved siden av skolen/ studier siden hun var 16, betalt sitt eget mobilbruk, betalt for klær/sko og sparte opp og betalte 75 % av det sertifikatet kostet, og nå sparer hun opp til egenkapital for fremtidig bolig. Hun har toppkarakter på studiet og er med i studentorganisasjoner og i lokalpolitikken+jobb. Hun bor nå veldig billig i et hus som min nabo eier, mot at hun holder et øye med utleiers gamle mor som bor i overetasjen og gjør noen oppgaver som å hente inn posten 2 dager en uke og 3 ganger den andre uken og bruke snøfreser eller strø i oppkjørselen de dagene den eldre skal ut med spark eller til matleveringen kommer 2 ganger i uken-til fast tidspunkt hver gang, altså ganske lite arbeid for å få bo der veldig rimelig. Problemet er at jeg tror at min datter ikke forstår at hun ikke har tid til disse oppgavene, og tar veldig lett på at hun glemmer eller ikke har tid til å gjøre disse oppgavene, og ikke forstår at hun må prioritere disse oppgavene, siden det er grunnen til at hun får bo der. Hun har de 4 siste ukene glemt at hun skal bruke snøfreser for å rydde oppkjørselen/strø (det tar 10 min), hun dropper noen dager å hente inn posten fordi hun ikke husker det fordi hun har det travelt eller prioriterer heller å være med venner. Hun får høflig påminnelse fra den gamle damen eller hennes datter/min nabo om å fjerne snøen/hente posten ol og svarer de med ok, og så ringer hun meg og vil at jeg skal snakke med den gamle damen eller hennes mor/min nabo, fordi hun synes det er ubehagelig selv. I starten fikk jeg inntrykk via min datter at de påla min datter enda flere oppgaver, men etter å ha snakket med utleier skjønner jeg nå at min datter ikke forstår viktigheten av det hun skal gjøre, og grunnen til at hun får bo der rimelig. Hun sier hun ikke skjønner når hun skal strø på isen, siden hun ikke oppfatter at det er glatt eller at det ikke er nok snø til snømåking/snøfreser. Hun tenker også at det ikke er krise om hun ikke sjekker postkassen tirsdag/torsdag en uke og mandag/onsdag/fredag den andre uken, fordi det er jo nesten aldri post der. Jeg har kommet i midten og vet ikke hvor mye jeg skal involvere meg, og ønsker ikke å bli uvenner med min datter eller naboen min som er hennes utleier. Anonymkode: 99d25...2db Nå som hun er voksen og i praksis greier seg selv, så kan du slutte å tilrettelegge for at hun gjør seg selv "hjelpeløs" og "ubrukelig". Hjelp henne gjerne med å forstå avtalen hun har inngått, og hvilke krav hun i praksis har gått med på. Men ikke vær støttende om hun sutrer til deg. Fortell henne realitetene. Hun har inngått en avtale, der henting av post, og strøing/snømåking til faste tider er en del av avtalen, og dette gjør at hun får lavere leie. Forklar henne at det er de hun leier av som bestemmer når de mener hun skal strø eller måke, og at hun faktisk må avklare med dem, dersom hun er usikker. Og ikke via deg. Du er ikke part, og skal ikke måtte ta hennes dialog med sin utleier. Og at de har lov å kaste henne ut, selv om hun har betalt pengebeløpet i leien, fordi hun ikke overholder leieavtalen. Det blir som om hun stiller til eksamen og krever å få ta den, selv om hun bare har gjort 6 av 8 obligatoriske øvinger. "Jeg ser det har snødd, men ikke så mye. Forventes det at jeg måker i dag? Eller kan jeg vente til det snør mer? " At hun ikke engang sjekker postkassen på avtalte dager, bare fordi det sjelden kommer noe, er en dårlig unnskyldning. Hun må legge seg til vanen å sjekke likevel. Kanskje når hun uansett er på vei forbi, i sitt opptatte liv. Hold deg helt utenfor, og ikke gjør oppgavene hennes dersom hun ikke gjør dem selv. La henne ta konsekvensene av egne valg. Anonymkode: 4fa3f...2fc 6 3
BobbySocks Skrevet 9 timer siden #16 Skrevet 9 timer siden Da må din datter strø selv om hun ikke synes det er glatt. Du er jo overhode ikke nøytral, og du støtter din datter, og er da med å bygge opp under at dette ikke er viktig. Det er viktig, dette er vilkårene for lav husleie. Det er det samme som at hun dropper å betale, rett og slett. Klarer hun ikke følge opp de enkle kravene til den eldre damen må hun ut, uansett hvor urimelig dere synes det er. Det er det hun har signert. Det ligger ikke rom for synsing i den kontrakten. 9
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #17 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De mener hun har glemt det flere ganger, men min datter strødde ikke fordi hun sier det ikke var glatt. ts Anonymkode: 99d25...2db Hvis de mener det var glatt, og trengtes strøing, så er det de som oppdragsgiver som definerer det. Da tar de det opp med henne, og hun må strø neste gang det er tilsvarende forhold. Du skal ikke strø for henne. Hun må ordne opp selv. Anonymkode: 4fa3f...2fc 8 1
AprilLudgate Skrevet 9 timer siden #18 Skrevet 9 timer siden Hadde tatt en prat med datter først uten å kjefte. Men ssgt at dette fungerer ikke pga tid osv, så nå må hun inn i kollektiv. Når kollektiv er funnet oppgir du grunnen til nabo: hun har for mye å gjøre, surrer derfor noe med tidsplanleggingen. Derav flytter. Høres ut som hun overvurderer egen tidsplan. Det hun driver med inkl jobb tar all tid. 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Skrevet 9 timer siden AprilLudgate skrev (4 minutter siden): Hadde tatt en prat med datter først uten å kjefte. Men ssgt at dette fungerer ikke pga tid osv, så nå må hun inn i kollektiv. Når kollektiv er funnet oppgir du grunnen til nabo: hun har for mye å gjøre, surrer derfor noe med tidsplanleggingen. Derav flytter. Høres ut som hun overvurderer egen tidsplan. Det hun driver med inkl jobb tar all tid. Dette er jo ikke alderstilpasset i det hele tatt. En 23 åring får ordne opp selv. Uansett - gitt holdningene vil hun slite vel så mye i et kollektiv. "Jeg vasket ikke trappene selv om det er min uke, jeg synes ikke de var møkkete nok". Anonymkode: 86910...6da 7
Nymerïa Skrevet 9 timer siden #20 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er jo ikke alderstilpasset i det hele tatt. En 23 åring får ordne opp selv. Uansett - gitt holdningene vil hun slite vel så mye i et kollektiv. "Jeg vasket ikke trappene selv om det er min uke, jeg synes ikke de var møkkete nok". Anonymkode: 86910...6da Men da er det neppe noen som skader seg. Slik det er nå kan hun få skylda for at en gammel dame havner på sykehus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå