Gå til innhold

Veide meg i dag…

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og bmi viser jeg straks er oppe i fedme grad 2. 

Jeg kjente det i helgen når jeg prøvde klær til julebord, størrelse large strammet over armer og alt satt som et pølseskinn. 

Jeg vet dette ikke går mer. Jeg er svett av de minste bevegelser føler jeg. Helt tragisk. Ansiktet mitt kler ikke dette. Jeg er stygg som tjukk. 

Nå har jeg handlet inn cottage Chese, lomper osv. Masse grønt. Men jeg vet dette går en uke, og så går jeg på en sjokolade smell. Jeg har spist godteri hver dag. I smug. Kjøper meg kaker på bakeri og setter meg innerst inne fordi jeg skjemmes. 
Jeg har urinlekkasjer som følge av høy vekt (og etter fødsler)

Jeg er i økonomisk knipe fordi jeg kjøper så mange klær og de er dyre, sikkert som en salgs trøst. Men jeg blir bare lei meg. 
Nå sist skulle jeg kjøpe en dongeri,  men den største i butikken passet ikke. 
Jeg kjenner ei som tok slankeoperasjon privat, og jeg vurdere også dette nå. Spare opp 100 000. Men problemet er jo at jeg sliter sånn økonomisk… 

Alt er tungt og trist, og jeg er deppa. 
Det jeg trenger å høre er at noen har hatt det slik, og nå har det bedre ❤️

Jeg er 165 og 94 kg…

Anonymkode: a7377...b52

• Liker 1
  • Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med fastlegen om du kan få livsstilsendring kurs via det offentlige. Mange tips åbta med seg. 

Anonymkode: 38782...92a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Snakk med fastlegen din. Kanskje bør du prøve slankesprøyter dersom legen foreslår det. Det koster litt med slankesprøyter, ca 50  til 100 kroner dagen, men du skal ikke kjøpe mye sjokolade og bakevarer før du bruker 50-100 kroner dagen. Hvis slankemedisinen fungerer for deg, vil du trolig lett spare inn det medisinen koster fordi du kjøper mindre kaker, sukkervarer og snacks, og generelt spiser mindre.

Endret av aksase
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde det slik for 2 år siden :) Tjukk, fæl, alt strammet, jeg var i kategorien fedme og alt var bare kjipt.

Jeg (har også skrevet om dette før her inne, så noen kjenner det kanskje igjen) måtte begynne med hodet mitt før jeg begynte med kosthold og trening. Jeg måtte endre mitt tankemønster for å kunne klare å endre, stå i og klare å holde, mat- og spisemønster. Jeg måtte jobbe med å slutte å bruke mat som belønning for noe fra og som trøst for noe dårlig. Jeg måtte jobbe med konsekvenstenkning når jeg ønsket å belønne eller trøste meg med mat / snop. Jeg brukte flere måneder på det, og enda må jeg jobbe med tankene mine for ikke å falle tilbake til gamle synder.

Så begynte jeg med kosthold og mosjon.

Lang historie kort: Det har vært en lang prosess, men jeg har gått ned 25 kilo så langt. Det går ikke så fort, men jeg klarer å holde på det og går sakte, men sikkert, ned i vekt. Har enda noen kilo igjen ;)

Mitt råd er: Tenkt langsiktig, vær god mot og med deg selv, jobb med hodet og med tankene først. Det meste sitter i hodet ditt og klarer du å styre det er du allerede på god vei til å lykkes.

Anonymkode: c7977...652

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Snakk med fastlegen. 
Når du mister kontrollen både over økonomien og maten, fordi du bruker begge deler som trøst, så bør du ha støtte for å behandle rotårsaken. 

Anonymkode: 0c641...3c8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Wegovy + jobb med vaner og få hjelp til hvorfor du overspiser/spiser usunt. 

Anonymkode: dc62d...013

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei,

For meg har den viktigste arbeidsplassen de siste to årene vært ved kjøkkenbenken. Det å bruke tid på å lage gode og sunne måltider har gjort at jeg har fått mye bedre overskudd til å trene. Det kan være så enkelt som at jeg tar på meg headset og går en lengre tur. 

Hva tenker du selv du må gjøre for å unngå sjokoladefella? Skal jo nevnes at sjokolade har blitt ganske dyrt og er ikke spesielt godt for helsa eller lommeboka. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Å jeg kjenner meg igjen. Jeg har ikke veid meg. For da detter jeg sammen vet jeg. Men vinterjakken min er for trang i år. Strammer over skuldrene og puppene. Ansiktet mitt er ikke til å kjenne igjen. Når jeg er hjemme alene så finner jeg en unnskyldning for å spise godt. For da er jeg alene. Så får jeg mensen. Da kan jeg å spise litt. Ja jeg finner noe i alt. Jeg prøver å jobbe med hodet. For jeg har klart det før. Jeg var kjempe flink før kovid kom. Da trente jeg hver dag. Men når alt ble nedstengt så ble det lagt inn en ny rutine og jeg kommer meg ikke tilbake dit jeg var i tankesettet. 

Anonymkode: 1da97...633

• Hjerte 3
Skrevet

Start smått, med å innføre grønnsaker, vente med søtsaker til rett etter middag (når man allerede er litt mer mett), drikk vann regelmessig, kom deg ut på en gåtur (samme hvor kort), og etterhvert som man venner seg til at man tar litt grep, kan man gå litt lenger, kutte litt mer ned på karbohydrater+++ wegovy kan være et godt hjelpemiddel i denne prosessen.

Anonymkode: 78193...750

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde det slik for 2 år siden :) Tjukk, fæl, alt strammet, jeg var i kategorien fedme og alt var bare kjipt.

Jeg (har også skrevet om dette før her inne, så noen kjenner det kanskje igjen) måtte begynne med hodet mitt før jeg begynte med kosthold og trening. Jeg måtte endre mitt tankemønster for å kunne klare å endre, stå i og klare å holde, mat- og spisemønster. Jeg måtte jobbe med å slutte å bruke mat som belønning for noe fra og som trøst for noe dårlig. Jeg måtte jobbe med konsekvenstenkning når jeg ønsket å belønne eller trøste meg med mat / snop. Jeg brukte flere måneder på det, og enda må jeg jobbe med tankene mine for ikke å falle tilbake til gamle synder.

Så begynte jeg med kosthold og mosjon.

Lang historie kort: Det har vært en lang prosess, men jeg har gått ned 25 kilo så langt. Det går ikke så fort, men jeg klarer å holde på det og går sakte, men sikkert, ned i vekt. Har enda noen kilo igjen ;)

Mitt råd er: Tenkt langsiktig, vær god mot og med deg selv, jobb med hodet og med tankene først. Det meste sitter i hodet ditt og klarer du å styre det er du allerede på god vei til å lykkes.

Anonymkode: c7977...652

Kan du fortelle mer konkret om hvordan du jobbet med tankemønstrene og konsekvenstenking? Evt om du har anbefalinger til linker, bøker, podcast eller lignende?

Jeg er så motivert til å jobbe med dette, men vet ikke hvor jeg skal begynne. (ikke TS)

Anonymkode: 03305...7b2

Skrevet

Takk for svar snille dere ❤️

Har vurdert Wegovy, men den psykiske belastningen med det blir for høy, og ikke minst økonomiske. Jeg må bruke mindre penger. 
Mange gode tips her. Og så fint å lese om andre som har vært der jeg er og klart det. 

Jeg kommer jo om noen få år til å komme i overgangsalderen også, og da kommer jeg aldri til å klare å gå ned i vekt. Så for meg er det viktig å starte denne reisen nå. Og i første omgang for meg selv…

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg hadde vurdert å prøve Wegovy. Å begynne på det har vært den beste beslutningen jeg har tatt. Var 167 cm og 86 kg for 6 måneder siden, og er nå 67 kg. Føler meg og ser bedre ut en noen gang. 

Har personlig ikke hatt noen bivirkninger i det hele tatt. Har også bare vært positivt for meg psykisk og.

Har holdt meg på en lav dose, er fremdeles på nest laveste dose. Legen min ga meg bare en penn på høyeste dose, slik at jeg kunne fordele dosene ut selv, i stedet for å kjøpe en ny penn hver måned. Det betyr at jeg i prinsipp betalte ca 620 kr i måneden siden jeg kunne bruke den samme pennen i 5 måneder.

Anonymkode: 7db6e...7f6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja det frister veldig med Wegovy. Men jeg hører om så mange bivirkninger og at man må gå på det resten av livet. Jeg har ikke mulighet til det… 

Er det ingen sjans å klare det uten sprøyte? 

Skrevet

Selvfølgelig kan du klare det uten sprøyter, men du behøver en plan og så må du være motiviert. Ta et steg om gangen. Få en vane på plass om gangen. For meg var det først trening. 

Anonymkode: b6ad5...713

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og bmi viser jeg straks er oppe i fedme grad 2. 

Jeg kjente det i helgen når jeg prøvde klær til julebord, størrelse large strammet over armer og alt satt som et pølseskinn. 

Jeg vet dette ikke går mer. Jeg er svett av de minste bevegelser føler jeg. Helt tragisk. Ansiktet mitt kler ikke dette. Jeg er stygg som tjukk. 

Nå har jeg handlet inn cottage Chese, lomper osv. Masse grønt. Men jeg vet dette går en uke, og så går jeg på en sjokolade smell. Jeg har spist godteri hver dag. I smug. Kjøper meg kaker på bakeri og setter meg innerst inne fordi jeg skjemmes. 
Jeg har urinlekkasjer som følge av høy vekt (og etter fødsler)

Jeg er i økonomisk knipe fordi jeg kjøper så mange klær og de er dyre, sikkert som en salgs trøst. Men jeg blir bare lei meg. 
Nå sist skulle jeg kjøpe en dongeri,  men den største i butikken passet ikke. 
Jeg kjenner ei som tok slankeoperasjon privat, og jeg vurdere også dette nå. Spare opp 100 000. Men problemet er jo at jeg sliter sånn økonomisk… 

Alt er tungt og trist, og jeg er deppa. 
Det jeg trenger å høre er at noen har hatt det slik, og nå har det bedre ❤️

Jeg er 165 og 94 kg…

Tror du har vondt i viljen din.Virker ikke som du tar dette seriøst i det hele tatt.

Anonymkode: e2c9c...f74

• Nyttig 2
Skrevet

Ut av huset og gå en lang tur. Akkurat nå! Ingen dårlige unnskyldninger, bare ut og gå. Gode livsstilsendringer starter i det små og en gåtur er det enkleste du kan gjøre og det fins ingen unnskyldning i verden for å ikke gjøre det.

Anonymkode: 667dd...e90

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du ? sjekket deg for om du har noe lavt stoffskifte?man må ha viljestyrke for å gå ned, nytter ikke å gomle gotteri om du vil ned i vekt...

Anonymkode: 38ea3...0a6

Skrevet

Tar du noen medisiner? de kan endre appetitt og forbrenning.

Anonymkode: 38ea3...0a6

Skrevet

Boken Fast, Feast, Repeat. Kjøp. Les. Gjør. 

Tuller ikke. 99% sikkert at det virker som wegovy, bare uten kostnaden, bivirkningene og det gigantiske problemet at du aldri kan slutte. 

For det er ironisk er det ikke. Å først skrive at man plages av å oppdage fedme grad to, og det første du gjør er å reise på butikken etter mer mat å spise? ;) Løsningen kan ligge i å se på hvor ofte du spiser, heller enn hva… 

Så jeg ville lest boken, og startet med periodisk faste. Ditt ny liv. Der du tar kontroll på maten heller at den har kontroll på deg. 

https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/kosthold-og-diett/fast-feast-repeat?gad_source=1&gad_campaignid=22316185389&gclid=Cj0KCQiAoZDJBhC0ARIsAERP-F_HOhkksd_V4KWYHljzeb8pUYixSm4xuhMekKmP8YtqJ4qkFzfuLW8aAiEUEALw_wcB

Anonymkode: 6942a...faf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville absolutt vurdert slankesprøyter. Ja, noen får bivirkninger, men det vil du også få av medisiner du ender opp med å bruke grunnet fedmen (og sykdommene vil garantert komme). 

Du snakker om kost, men sier også at du går på sjokoladesmeller. En sjokoladeplate koster 60 kr + i dag. Du vil også generelt spare mye på matkost fordi du må spise mye for å opprettholde en vekt som tilsvarer fedme grad 2. 

Jeg tror mindre og mindre på at man kan fikse fedme på egenhånd. Statistikken forteller oss det. Viljestyrken blir fort brukt opp. Heldigvis har vi effektive midler i dag. Det er synd å ikke prøve. 

Anonymkode: 360cd...eee

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...