AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #81 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det er jo denne ventetidens om gjorde jula helt magisk. Spenningen som bygget seg opp. Jeg kunne ligge under juletreet å kjenne på pakker i timesvis og spekulere på hva det kunne være inni. I blant fikk vi åpne en "ventegave" for å stagge spenningen litt. Anonymkode: 58572...ebf Tenk å komme her og preike om viktigheten av å vente til kl. 17 i stedet for kl. 15 fordi høytidelighet og magi og whatnot, og så kunne dere ikke vente selv! Herregud så kleint. Anonymkode: f008b...edf 6 1 2
Gummiand Skrevet 19 timer siden #82 Skrevet 19 timer siden Høres ut som en solid plan. Hos oss, hos svigers og hos mine foreldre har vi julemiddag ca. 15-1600 både med/som små barn, tenåringer og kun voksne. Helt uproblematisk, og de fleste var fornøyd de kunne reise hjem på et allright tidspunkt. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #83 Skrevet 19 timer siden Uanonym bruker skrev (26 minutter siden): Jeg synes middag kl. 15 høres veldig tidlig ut. Hvis dere har så rigide unger at de ikke tåler en eneste rutine-endring, er det kanskje på tide å begynne og øve på det? Flott med rutiner, men det kan bli for mye av det gode. Friske unger har bare godt av å bryte rutinene i blant. Mistenker at det ofte er foreldrene som er vel så avhengige av rutiner som ungene. Og hvis du er så opptatt av at jula er for barna, så høres det veldig trist ut med ei jul som er akkurat som barnas hverdag! Har svart tidligere i tråden, og er en av de som startet middagen 15.30-16.00 av hensyn til barna, eller spesielt det ene. Vårt barn var og er veldig rigid, først langt opp i skolealder fikk vi stadfestet at barnet har sterk ADHD. I årene vi tilpasset julaften var barnet "friskt", men vi valgte allikevel og gjøre det vi følte var best for oss. Nå som barna er blitt store er jeg veldig glad for at vi hele veien har valgt å følge magefølelsen, og tatt valg basert på hva som kjennes rett for oss og våre barn. Samt at vi har klart og klarer å stå støtt i valgene, selv når det bryter med "alle" andre sine forventinger og tradisjoner, gjelder ikke bare juletradisjoner. Vi har forklart hvorfor vi gjør som vi gjør, forventer ikke at andre skal følge våre behov, men har vært tydelig på hvilke tilpasninger vi må ha. På andre områder trenger vi ingen tilpasninger og følger andre sine ønsker og behov. Til tross for vårt rigide liv, vil folk feire jul med oss, dra på ferie sammen med oss, feire påske med oss osv. Mulig det er fordi vi er tydelige på hva vi trenger, men samtidig ikke krever mer enn det som er helt nødvendig for at vår familie skal fungere. Anonymkode: 6b928...8a0 2 1
Daria Skrevet 19 timer siden #84 Skrevet 19 timer siden DesmondMiles skrev (30 minutter siden): Hva skjer om man fjerne alle klokker i huset, eller stiller de to timer frem - får du julemagien da? 😂 Du er avhengig av å se på en klokke for å ha noe begrep om når på dagen det er, eller hvor langt tid noe tar? Når andre tradisjoner, fra tv-program til kirkegang, må vike, og middag, kaffe og gaveåpning gjennomføres på halvparten av den tida man vanligvis bruker, er det ikke hva som står på klokka som er poenget. 4
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #85 Skrevet 19 timer siden Høres fint ut. Vi spiser vanligvis kl 17 men serverte middagen i 15:30-16-tiden når barna var små. Hvis de har tvangstanker om at de må spise til en fast tid, så får de spise hjemme da. Anonymkode: ccd0a...a82 1 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #86 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂 Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss! Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld. Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil. Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”. Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte. Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅 Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt. Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn? (Rettskrevet med hjelp fra ai) Anonymkode: 3f942...bec Ungen skjønner jo ikke så mye uansett. Kan jo bare fjerne noen leker en mnd eller to og gi de som nye uten at de husker det, eller bare gi de pappesker de kan leke med. Legg de som vanlig og ha vanlig jul. Anonymkode: 2113a...2bd
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #87 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): 15 er altfor tidlig, det er jo midt i juleprogrammet på tv. Julen starte 17, kan ikke ha middag før det. Vertskapet bestemmer, men personlig liker jeg som vertskap å legge opp en kveld så den tilpasses gjestene så de trives best mulig. Vi har heller tilpasset dette til barna ved å ikke sitte evigheter til bords og ta desserten i sofaen innimellom gavene. Gjør det det? Skaper kaos gjennom flere dager.. Har selv tre store barn og det å forskyve leggetiden litt på julaften og andre merkedager har ikke gjort noe annet enn at de har blitt mer tilpasningsdyktige til forandringer. Anonymkode: 5b808...936 Du kunne lært deg en ting om å tilpasse deg selv du. "Jeg må dessverre takke nei til å feire jul med barnebarna fordi jeg må se noe viktig på tv". Hører du selv hvor koko du høres ut? Anonymkode: ccd0a...a82 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #88 Skrevet 19 timer siden Uanonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes middag kl. 15 høres veldig tidlig ut. Hvis dere har så rigide unger at de ikke tåler en eneste rutine-endring, er det kanskje på tide å begynne og øve på det? Flott med rutiner, men det kan bli for mye av det gode. Friske unger har bare godt av å bryte rutinene i blant. Mistenker at det ofte er foreldrene som er vel så avhengige av rutiner som ungene. Og hvis du er så opptatt av at jula er for barna, så høres det veldig trist ut med ei jul som er akkurat som barnas hverdag! Les hi. Ungene er 2-3 år. Har dere juletre og gaver til hverdags? Rar du XD Anonymkode: ccd0a...a82 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #89 Skrevet 19 timer siden Ts, du må nesten høre med slekta. Hvis de er normalt oppegående mennesker, så går det fint. Hvis de er tv-slaver med tvangstanker, så kommer de ikke. Men hvis de er av sistnevnte type, så er det ikke mennesker det er noe hyggelig å omgås uansett så det er ikke noe tap. Anonymkode: ccd0a...a82 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #90 Skrevet 19 timer siden Er det ikke litt rart å feire jul før det ER jul? Anonymkode: 1e37c...57a 3
Lillemy8 Skrevet 19 timer siden #91 Skrevet 19 timer siden Kjempelurt opplegg ts, det er snakk om noen få ganger når barna er små, det må de voksne tåle! Ler meg i hjæl av all innringing i jula, folk er sjuke i hue! 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #92 Skrevet 19 timer siden Jeg tenker at det ikke trenger å være noen motsetning mellom å tenke at dere er på villspor tidsmessig - og å bite det i seg og dukke opp som invitert. Barna vil helt fint tåle et mer normalt tidsskjema, det er så mange andre tilpasninger man kan gjøre enn å spise julemiddagen som lunsj. Så hadde jeg selvfølgelig, hvis vertskapet klart ønsket å gjøre det sånn, tenkt at «pytt, det koster meg lite å bare bli med på opplegget deres her» og sagt at det var helt ok. Anonymkode: 3ab9a...e95 1
Tomas77 Skrevet 19 timer siden #93 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Er det ikke 17. mai som er barnas dag? Anonymkode: 77a21...be2 Det er visstnok alt som er av merkedager som er barnas dager. Det er absurd. Jeg har tre barn selv, men de trenger da vitterlig ikke alle merkedager lagt opp etter dem. Middag kl 15.00 har jo det problemet at man trenger ny middag kl 20ish. Med så små barn som 2 og 3 kan man jo ha grøtmiddag kl 15 med dem og så mer formell julemiddag senere. Full ribbemiddag kl 15.00 hadde jeg ikke giddet. 8 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #94 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er helt enig med deg. Hva er det med dagens småbarnsforeldre som tror at alle høytider/festdager er «barnas dag» og handler om at de skal følge den fastsatte barnehagerytmen? Anonymkode: 8f2f2...c83 Julaften er både for barna og voksne, og jul ringes inn kl 17 24.desember og det er da julemiddagen inntas (eller litt senere). Jeg har hatt småbarn og aldri tilpasset slik hi gjør, og nå som jeg har ungdommer hadde vi takket nei hvis vi hadde blitt bedt til julefeiring med middag kl 15. Det hadde faktisk vært helt uaktuelt og da hadde jeg med glede feiret uten de som ønsker å starte julefeiring lenge for julen ringes inn. Anonymkode: 2fbd0...4ce 9 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #95 Skrevet 19 timer siden Jeg mener at vertskapet bestemmer, men synes også at 15 var veldig tidlig. Skjønner godt at man vil legge 19, jeg vil og helst det med mitt barn men det ble 20 de forrige julaftenene (med da litt overtrøtt unge, stress synes jeg), men man burde vel rekke det om man har middag feks 16 eller 1630 også. Vet en del familier har julenisse og gaver til barna før middagen Anonymkode: cdbb7...ee8
Lillemy8 Skrevet 19 timer siden #96 Skrevet 19 timer siden Tomas77 skrev (4 minutter siden): Det er visstnok alt som er av merkedager som er barnas dager. Det er absurd. Jeg har tre barn selv, men de trenger da vitterlig ikke alle merkedager lagt opp etter dem. Middag kl 15.00 har jo det problemet at man trenger ny middag kl 20ish. Med så små barn som 2 og 3 kan man jo ha grøtmiddag kl 15 med dem og så mer formell julemiddag senere. Full ribbemiddag kl 15.00 hadde jeg ikke giddet. Å ja, selvfølgelig – spiser man middag kl. 15 så må man jo ha et fullverdig måltid igjen kl. 20, ellers sovner man jo på stedet av ren underernæring. Et enormt problem. Nærmest livstruende, faktisk. 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #97 Skrevet 19 timer siden Må jo også si at det er gjenganger i tråder om barn, jul og klokkeslett en haug med voksne som er veldig på at barna må tilpasse seg, de må tåle brudd i rutiner, alt kan ikke styres etter deres pipe. Fordi de selv MÅ ha julaften på sekundet akkurat slik de er vant til og de kan ikke spise middag en time tidligere enn vanlig eller åpne gaver i en annen rekkefølge eller droppe det faste akevittglasset eller ikke se alt de skal på TV eller NOE form for brudd på egne rutiner eller tilpasse seg andres behov 🙃 Anonymkode: cdbb7...ee8 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #98 Skrevet 19 timer siden Tomas77 skrev (4 minutter siden): Middag kl 15.00 har jo det problemet at man trenger ny middag kl 20ish. Behøver man virkelig ny middag kl 20? Kan man ikke evt ha et koselig kveldsmatbord, rundstykker/ flatbrød / eggerøre og laks / rester av kaldt kjøtt og poteter i lefser, osv. Anonymkode: 9009b...9c5 5 2
Tomas77 Skrevet 18 timer siden #99 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Behøver man virkelig ny middag kl 20? Kan man ikke evt ha et koselig kveldsmatbord, rundstykker/ flatbrød / eggerøre og laks / rester av kaldt kjøtt og poteter i lefser, osv. Anonymkode: 9009b...9c5 Det kan man selvfølgelig. Jeg hadde syntes det var stusslig, men det må jo hver familie gjøre som de vil med. Selv om jeg syntes ts opplegg er snodig så har hun jo vært klar på hva som er deres plan. Da hadde jeg personlig takket nei framfor å prate om å varme opp mat og greier som det snakkes om her. 4
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #100 Skrevet 18 timer siden Lillemy8 skrev (5 minutter siden): Å ja, selvfølgelig – spiser man middag kl. 15 så må man jo ha et fullverdig måltid igjen kl. 20, ellers sovner man jo på stedet av ren underernæring. Et enormt problem. Nærmest livstruende, faktisk. Ja, for det er jo et kjempeproblem i de fleste hjem at man ikke har nok mat på julaften… Hos oss er kakefat og frukt mest til pynt. Ingen orker noe særlig av det. Anonymkode: c06b1...13b 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå