Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tv trumpfer alt??? 

På julaften er tegnefilmene en like viktig del av tradisjonen som maten og gaver. Da sitter vi alle samlet, spiser litt godteri og bygger opp stemningen til julen ringes inn klokken 17. Så ja, om det ikke trumfer alt, så trumfer tv ganske mye akkurat da.

Anonymkode: 5b808...936

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes middag kl. 15 høres veldig tidlig ut.

Hvis dere har så rigide unger at de ikke tåler en eneste rutine-endring, er det kanskje på tide å begynne og øve på det? Flott med rutiner, men det kan bli for mye av det gode. Friske unger har bare godt av å bryte rutinene i blant. Mistenker at det ofte er foreldrene som er vel så avhengige av rutiner som ungene.

Og hvis du er så opptatt av at jula er for barna, så høres det veldig trist ut med ei jul som er akkurat som barnas hverdag!

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Anonymkode: 3f942...bec

Jeg skjønner deg godt.

Her spiser vi rundt kl.1600 og det må gjester bare godta (hvilket de også gjør).

Skrevet

Dere må jo gjøre det dere vil tenker jeg.

Personlig synes jeg at kl 15 er veldig tidlig. Broren min og svigerinnen min med barn feiret jul med oss flere år på rad fordi søsteren hennes skulle ha alt så tidlig.

Om dere skal tilrettelegge litt for alle, så kan jo dere ha julegrøt sammen med barna kl 13 ,  så kan dere åpne litt gaver rundt 15 . Barna kan leke å kose seg, så spise middag som kvelds 17-17.30 tiden så legge seg til 19. Etterpå kan dere voksne slappe av litt før dere pakker opp gaver 

Anonymkode: 4b490...4b7

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Anonymkode: 3f942...bec

Dette tenker jeg er helt individuelt fra familie til familie. Men i utgangspunktet tenker jeg at når dere arrangerer så er det dere som bestemmer. For meg personlig er tradisjonene viktig, og det hadde føltes litt "feil" å ha middagen så tidlig. Og det følte jeg som barn også, men det var jo fordi det var vår tradisjon. Nå har jeg barn selv, og middagen fortsetter å være i 17-tiden. De minste får være med på litt gaver, og så evt åpne noe tidligere på dag eller morgenen etter. De litt eldre får være oppe lenge. 

Her er det ikke noe fasit. Dere kan være rause og utsette middagen, eller dere kan stå for sånn dere vil ha det. Dere arrangerer, dere bestemmer. Det kan fint bli barnas jul, selv om middagen er sein. Ikke undervurder det å gjøre det likt hvert år. Tradisjoner og at alt var likt var det jeg satte mest pris på som barn (men skjønner at deres er litt små, og at dere derfor vil gjøre tilpasninger). 

Anonymkode: 0cf8e...968

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har også hatt tidligere middag da ungene var små, men kl 16 da. Det var ikke populært hos gjestene det heller. Men så er det jo også forskjell på ungene. Noen tåler helt fint andre rutiner og senere legging, andre ikke. Jeg ville kanskje prøvd et kompromiss. Flytte middagen litt senere, men tidlig nok for barna likevel. 

• Nyttig 3
Skrevet

Har ikke lest svarene, men kjenner jeg hadde blitt litt skuffet over en så voldsom tilrettelegging. Vi har alltid spist i 17-18 tiden både da jeg var liten og nå med egne barn. Vi har fire stk, og alle har vært lenge oppe på julaften. Det er slitsomt om man alltid skal holde på alle rutiner bare fordi man har små barn. Vi har f.eks både ungdommer og små barn i familien vpr. Ungdommene ville bli veldig skuffa om alt opplegg skal være for å holde på de små sine leggerutiner. Min erfaring er at små barn storkoser seg jukaften uansett. Så lenge man ikke stresser og lager kaos. Og de får sitte å putle litt med sine gaver. Man kan jo dele gaveppningen litt, så man gjennomfører den for de minste før man er helt ferdig med de eldste evt. men liker godt at de små får være med på mesteparten av stemningen. Ellers er og et godt tips å ikke være så mange akkurat den kvelden. Ville valgt enten egne foreldre eller svigers, og ikke feiret med så mange andre små barn. Da blir det mer kaos er min erfaring. Og om folk må dra i 19-20 tiden blir stemningen veldig amputert. Det må være litt høytid over det syns jeg. Ungene her elsker det. Kjeder seg i kirken, men får liksom delt opp dagen og det blir forskjell på julemorgen og julekvelden liksom. Syns dere bør ta litt hensyn til de gamle og her jeg.

Anonymkode: 06780...af6

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Snok1 skrev (12 minutter siden):

Nei. Jula er barnas høytid, og å planlegge rundt barna er naturlig og dessuten vertens prerogativ. God jul.

Jula er definitivt IKKE barnas høytid.

Jula er for gammeltante, barnløse Tom og Tina, farmor og bestefar, Emma på perm fra førstegangstjenesten, Odin på 15 som helst vil game og alle de andre. Det er en selvfølge at høytiden ikke skal ødelegges for å tekkes hysteriske småbarnsforeldre.

Anonymkode: 8f2f2...c83

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er jo denne ventetidens om gjorde jula helt magisk. Spenningen som bygget seg opp. Jeg kunne ligge under juletreet å kjenne på pakker i timesvis og spekulere på hva det kunne være inni. I blant fikk vi åpne en "ventegave" for å stagge spenningen litt.

Barn har ikke noe vondt av å ikke få alt i fanget akkurat når det passer dem. Jeg har inntrykk av at det er sånn vanvittig overflod av pakker for barna i dag  at de omtrent er dritlei av å åpne pakker innen de er ferdig. Denne overfloden forringer opplevelsen av at jule og julas gaver er noe helt spesielt. Noe man må vente litt på, glede seg til, bygge opp spenningen.

For meg høres dette opplegget ditt  ut som misforstått "barnevennlighet". Det var noe med den voksne høytideligheten gjennom hele dagen som var ekstra spennende å få være en del av. Og så få det endelige utløpet for denne spenning med pakkeåpning en time eller to etter middagen.

Høres ut som dere lager et maraton-opplegg for barna som er over før selve roen og høytiden har fått senket seg over julekvelden.

Anonymkode: 58572...ebf

Ja ventingen var noe av det aller viktigste! Magisk var det. Å måtte vente hele dagen på de pakkene ❤️ og når middagen endelig kom seint utpå ettermiddagen så nærmet det seg. De voksne skulle jo også rekke å lage all denne maten uten å stresse seg i hjel, og nyte dagen litt sammen med oss også. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette tenker jeg er helt individuelt fra familie til familie. Men i utgangspunktet tenker jeg at når dere arrangerer så er det dere som bestemmer. For meg personlig er tradisjonene viktig, og det hadde føltes litt "feil" å ha middagen så tidlig. Og det følte jeg som barn også, men det var jo fordi det var vår tradisjon. Nå har jeg barn selv, og middagen fortsetter å være i 17-tiden. De minste får være med på litt gaver, og så evt åpne noe tidligere på dag eller morgenen etter. De litt eldre får være oppe lenge. 

Her er det ikke noe fasit. Dere kan være rause og utsette middagen, eller dere kan stå for sånn dere vil ha det. Dere arrangerer, dere bestemmer. Det kan fint bli barnas jul, selv om middagen er sein. Ikke undervurder det å gjøre det likt hvert år. Tradisjoner og at alt var likt var det jeg satte mest pris på som barn (men skjønner at deres er litt små, og at dere derfor vil gjøre tilpasninger). 

Enig i at man ikke skal undervurdere tradisjoner. Det er det fineste med julen. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde vel tenkt litt om helikopterforeldre, men som gjest må man selvsagt godta opplegget eller bli hjemme. 

Men altså, vi har hatt mange barn i hus i årevis og alltid hatt hyggelige julaftenfeiringer, selv med middag kl 17.00.  Jeg synes det blir i overkant å tilrettelegge så mye. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis noen hadde giddet å invitere meg på feiring og middag den 24.12, hadde jeg takket ja og spist middag om det så var kl 11🙂

Det er riktig at jula ringes inn kl 17. Det er ingen helligdag og mange jobber halv dag. 

Nå er jo ts' opplegg tidlig for å tilpasse det smårollinger på 2-3 år. Jeg vil heller tilbringe tid med opplagte barn enn med trøtte og grinete. 

Om et par år kan starttidspunktet skyves til 17 - i alle dager for noen forstokkede folk.

Hilsen gamlemor.

Anonymkode: 4c606...66e

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har småbarn. Spiser middag kl. 16, åpner gaver etter det, også har vi dessert etter det. Ungene har alltid lagt seg etter eget ønske på julaften. Det er tross alt ingen viktige planer 1. juledag, og verden går ikke under om barn ikke legger seg til samme tidspunkt én dag. Det blir ikke "kaos" i flere dager av det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jula er definitivt IKKE barnas høytid.

Jula er for gammeltante, barnløse Tom og Tina, farmor og bestefar, Emma på perm fra førstegangstjenesten, Odin på 15 som helst vil game og alle de andre. Det er en selvfølge at høytiden ikke skal ødelegges for å tekkes hysteriske småbarnsforeldre.

Anonymkode: 8f2f2...c83

Det er ingen som snakker om å ødelegge jula, det er snakk om å planlegge rundt barna og deres ekte juleglede. 

Hvis du ikke liker tradisjonene til de som har funnet plass til deg rundt deres julebord, er det alltid behov for hjelpere hos de hjemløses jul. Vær til nytte, ikke syt og vær utakknemlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo denne ventetidens om gjorde jula helt magisk. Spenningen som bygget seg opp. Jeg kunne ligge under juletreet å kjenne på pakker i timesvis og spekulere på hva det kunne være inni. I blant fikk vi åpne en "ventegave" for å stagge spenningen litt.

Barn har ikke noe vondt av å ikke få alt i fanget akkurat når det passer dem. Jeg har inntrykk av at det er sånn vanvittig overflod av pakker for barna i dag  at de omtrent er dritlei av å åpne pakker innen de er ferdig. Denne overfloden forringer opplevelsen av at jule og julas gaver er noe helt spesielt. Noe man må vente litt på, glede seg til, bygge opp spenningen.

For meg høres dette opplegget ditt  ut som misforstått "barnevennlighet". Det var noe med den voksne høytideligheten gjennom hele dagen som var ekstra spennende å få være en del av. Og så få det endelige utløpet for denne spenning med pakkeåpning en time eller to etter middagen.

Høres ut som dere lager et maraton-opplegg for barna som er over før selve roen og høytiden har fått senket seg over julekvelden.

Anonymkode: 58572...ebf

Så enig i dette! Venting er halve magien. Og lang kveld med koselig voksne som så på lekene med oss og vi fikk sitte på fang og spise mandaringer og småkaker og marsipan. Alle våre har tålt det helt fint med litt senere kveld. Og uansett om middag er kl.17, så får man lagt ungene ikke så altfor sent dersom man ønsker det. Bare sørge for litt færre gaver. Føler det er så mange småbarnsforeldre som er så firkanta på rutiner at de blir skikkelig vanskelige å omgås. Rett og slett fordi det ødelegger kosen for mange rundt. Og ungene dems hadde mest sannsynlig kost seg med litt mer slingring (ikke fullt ut rangling altså).

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Middag kl 15 julaften er tidlig - som andre sier er jeg knapt ferdig med formiddagstradisjonene mine da. Helt ærlig - min stusselige julaften var det året alt var tilpasset familiens to yngste. Vi raste gjennom alt, og kl 19 var julaften i praksis over, før jeg hadde rukket å kjenne på julefølelsen. Nå er jeg eldre og tøffere og hadde sannsynligvis takket nei til en sånn feiring. Jula er viktig for meg også - kanskje mer enn for småbarn som egentlig ikke skjønner så mye.

Endret av Daria
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det ikke 17. mai som er barnas dag? 

Anonymkode: 77a21...be2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Middag kl 15 julaften er tidlig - som andre sier er jeg knapt ferdig med formiddagstradisjonene mine da. Helt ærlig - min stusselige julaften var det året alt var tilpasset familiens to yngste. Vi raste gjennom alt, og kl 19 var julaften i praksis over, før jeg hadde rukket å kjenne på julefølelsen. Nå er jeg eldre og tøffere og hadde sannsynligvis takket nei til en sånn feiring. Jula er viktig for meg også - kanskje mer enn for småbarn som egentlig ikke skjønner så mye.

Hva skjer om man fjerne alle klokker i huset, eller stiller de to timer frem - får du julemagien da? 😂

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde middag 16:00 de årene barna var små, og måtte legge seg i 18-tiden. 

Da var det middag 16-17, gaver rett etter middag, og så var det leggetid for barna. 

Gjestene fikk kaffe og kaker mens vi la barn, men gikk oftest hjem mellom 19 og 20 fordi de i stor grad kom for å være sammen med barna på julaften. 

Nå er barna store, og middag er ofte fra 17 igjen. Gaveåpning venter vi da med til nærmere kaffe, som pleier å bli rundt 20. 
21-22 pleier vi uansett å avslutte kvelden. Det er en hektisk dag, og de fleste ønsker å roe ned litt hjemme før det er natta. 

Jeg synes det er rart besteforeldrene protesterer. Men de har kanskje glemt hvor slitsomt det er med små barn. 

Vi kunne sikkert ha latt ungene være oppe lenger på dager som julaften. Og noen år forsøkte vi også dette. Men det viser seg at overtrøtte unger, masse stimuli, og besøk samtidig, ikke er noen særlig bra kombinasjon. Så alle hadde det egentlig mye bedre når ungene var i seng til vanlig tid, og vi heller startet feiringen litt tidligere. 

Vi har hatt tradisjon for at vi går i kirken på julaften. Når barna var små, var vi da i kirken på en tidlig barne-gudstjeneste. Og kom derfra i 14-tiden. Mens nå som de er store, drar vi på en senere, som gjør at vi akkurat kommer til middag 17.00. 

Anonymkode: 22771...35c

Skrevet

Med middag (middag) kl 15. skal dere da også ha en bordsetting til? Det er jo fryktelig lenge fra kl 15, og til kvelden uten å få noe mat? 

Anonymkode: 2c8c6...39b

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...