AnonymBruker Skrevet i går, 01:43 #301 Skrevet i går, 01:43 Så må man slutte å presse hele jula inn på selve julaften. Vi startet dagen med en lang frokost, ut i kirken, se på tv og så kom nissen med halvparten av gavene. Disse ble åpnet, lekt med/sett på frem til vi spiste klokken 17. Så var det dessert og kaker rundt 18:30 og barna var i seng før 20. Etter at barna var i seng så åpnet de voksne sine gaver og hadde resten av kvelden uten barn. På morningen 1 juledag så åpnet barna resten av gavene sine i pysjen før frokosten/før vi skulle bort i selskap. Dette funket helt fint frem til de ble store nok til å delta i hele feiringen sin helhet, med middag klokken 17 som alltid har vært vår tradisjon. Når man har juleselskap så bør alle hensynstas enten man er 8 eller 80. Og det å spise julemiddag klokka 15 det gidder jeg bare ikke. Akkurat den tradisjonen med middag til Sølvguttene klokka 17 sitter så hardt i meg at jeg nekter å bryte den. Jeg tenker at barna egentlig er så unge når de må spise så tidlig at de egentlig ikke skjønner så mye av julaften uansett. Jeg har en svigerinne som er sånn. Skal tilrettelegge alt for ungene, middag klokken 15, nulltoleranse for alkohol, ikke engang én øl til maten er greit. Ungene skal åpne alle gavene først og alle andre må vente med sine gaver til de er ferdige. Så må vi bruke kvelden på leke med ungene og deres leker sammen med dem frem til de skal legge seg. Ellers blir svigerinne sint og mener vi ødelegger for barnas jul. Vi feiret med dem én gang og aldri mer for å si det sånn. Foreldrene og besteforeldrene til mannen min vil ikke feire hos de lenger, ikke den andre søstre til mannen min, og ingen i familien til mannen til svigerinne ønsker å være hos dem. De blir heller ikke bedt til noen andre heller pga kravene deres. Så nå har de sittet "alene" de 4 i de siste 3 årene med barna på 6 og 8 år. Sikkert kjipt for dem, men jeg orker ikke sånn detaljstyring. Anonymkode: 4227c...030 7 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #302 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så må man slutte å presse hele jula inn på selve julaften. Vi startet dagen med en lang frokost, ut i kirken, se på tv og så kom nissen med halvparten av gavene. Disse ble åpnet, lekt med/sett på frem til vi spiste klokken 17. Så var det dessert og kaker rundt 18:30 og barna var i seng før 20. Etter at barna var i seng så åpnet de voksne sine gaver og hadde resten av kvelden uten barn. På morningen 1 juledag så åpnet barna resten av gavene sine i pysjen før frokosten/før vi skulle bort i selskap. Dette funket helt fint frem til de ble store nok til å delta i hele feiringen sin helhet, med middag klokken 17 som alltid har vært vår tradisjon. Når man har juleselskap så bør alle hensynstas enten man er 8 eller 80. Og det å spise julemiddag klokka 15 det gidder jeg bare ikke. Akkurat den tradisjonen med middag til Sølvguttene klokka 17 sitter så hardt i meg at jeg nekter å bryte den. Jeg tenker at barna egentlig er så unge når de må spise så tidlig at de egentlig ikke skjønner så mye av julaften uansett. Jeg har en svigerinne som er sånn. Skal tilrettelegge alt for ungene, middag klokken 15, nulltoleranse for alkohol, ikke engang én øl til maten er greit. Ungene skal åpne alle gavene først og alle andre må vente med sine gaver til de er ferdige. Så må vi bruke kvelden på leke med ungene og deres leker sammen med dem frem til de skal legge seg. Ellers blir svigerinne sint og mener vi ødelegger for barnas jul. Vi feiret med dem én gang og aldri mer for å si det sånn. Foreldrene og besteforeldrene til mannen min vil ikke feire hos de lenger, ikke den andre søstre til mannen min, og ingen i familien til mannen til svigerinne ønsker å være hos dem. De blir heller ikke bedt til noen andre heller pga kravene deres. Så nå har de sittet "alene" de 4 i de siste 3 årene med barna på 6 og 8 år. Sikkert kjipt for dem, men jeg orker ikke sånn detaljstyring. Anonymkode: 4227c...030 Opplegget du beskriver er noe helt annet enn det TS presenterer. Anonymkode: 6a6f3...4e2
DesmondMiles Skrevet 19 timer siden #303 Skrevet 19 timer siden Alice123 skrev (15 timer siden): I en annen tråd om matrutiner på julaften med barn, kom en bruker med det helt geniale tipset om å ha sen julelunch kl. 15 som fungerer som middag for de yngste barna. Så pakkeåpning og legging kl. 19, så den faktiske julemiddagen for de voksne. Å spise en svær julemiddag i 19.30-20-tiden hørtes jo heeelt forferdelig ut😅 2 2
Megmegmeg1 Skrevet 14 timer siden #304 Skrevet 14 timer siden For noen uspiselige besteforeldre. Her er barna 6 og 7 år. Er vanligvis i seng innen 19.30. Vi har kjørt middag 15-16. Og kommer til å fortsette med det. Man skal få inn både dessert/kaker, og gaveåpning. Og da er barna helt ferdig av dagen 19.30-20. Fulle av spenning og lufta er ute.. og barna skal gjerne lande et sekund eller to før natta.. her i huset starter morgen tidligere desto mer overtrøtt de er når de legger seg. Nei, på tide å ta hensyn til barna. 2 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 14 timer siden #305 Skrevet 14 timer siden DesmondMiles skrev (4 timer siden): Å spise en svær julemiddag i 19.30-20-tiden hørtes jo heeelt forferdelig ut😅 Nei, det går helt fint. Vi har gjort det i alle år. Mye hyggeligere å ha god tid til maten, enn å stresse for å bli ferdig til fjøsstellet kl. 18. 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #306 Skrevet 13 timer siden Synes middag klokka 15 er tidlig, selv på en alminnelig hverdag er dette i tidligste laget. Så den ser jeg. Men at de eldste ikke har mer hensyns-følelse overfor barnebarn og dere som er vertskap skjønner jeg er litt skuffende. Her ville jeg kanskje inngått et kompromiss, hva om middagen er 16? Enig i at jul er først og fremst for barn og mye av gleden jeg kjenner ved jul i dag er nettopp fordi jeg har gode juleminner fra barndommen som jeg henter fram. Så det er viktig å sette barna først uten å gå helt av hengslene. Anonymkode: f24f3...9c0
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #307 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Opplegget du beskriver er noe helt annet enn det TS presenterer. Anonymkode: 6a6f3...4e2 Joda, det er jeg klar over men, poenget står like fullt. Og det er: må du gjøre om på de tradisjoner som familien har hatt i alle år pga små barn, så er barna for små til å skjønne jula. Da lager du heller en "alternativ" jul til de små på formiddagen, slik at de voksne og de eldre barna kan få ha tradisjonene sine i fred. Anonymkode: 4227c...030 5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #308 Skrevet 13 timer siden Megmegmeg1 skrev (49 minutter siden): For noen uspiselige besteforeldre. Her er barna 6 og 7 år. Er vanligvis i seng innen 19.30. Vi har kjørt middag 15-16. Og kommer til å fortsette med det. Man skal få inn både dessert/kaker, og gaveåpning. Og da er barna helt ferdig av dagen 19.30-20. Fulle av spenning og lufta er ute.. og barna skal gjerne lande et sekund eller to før natta.. her i huset starter morgen tidligere desto mer overtrøtt de er når de legger seg. Nei, på tide å ta hensyn til barna. Hvorfor? som du sier så skal du "få inn", både gaver, middag og kaker, i tillegg til å lande før 19:30. Hvis du mener det er på tide å ta hensyn til barna så du begynne med å la de slippe så mye inntrykk og opplegg på så kort tid. Det handler ikke om hvor tidlig du begynner men, om at det er for mye som skjer på en og samme dag. Det er derfor barna blir utslitt. Anonymkode: 4227c...030 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #309 Skrevet 13 timer siden Jeg kjører mitt opplegg og så får de som vil tilpasse seg barna delta på det, de andre får seile sin egen sjø. Høres kanskje hardt ut men med ett familiemedlem som mener vi helst skal spise julemiddag kl 22 om kvelden fordi det er deres tradisjon som er ufravikelig så går det ikke an å få til noe. Syns kanskje 15 var litt tidlig, jeg bruker å ta det 18 men da har vi jo noe annet i 14-15 tiden så vi ikke sulter ihjel. Men om det passer for dere, hvorfor ikke Anonymkode: e9c8f...540
narutoleed Skrevet 12 timer siden #310 Skrevet 12 timer siden Det var ett stort problem her og når jeg hadde første liten og feiret med far min og hans nye familie. Det skulle vær til ett kl slett og barn skulle ikke tas hensyn til og ingen fekk lov å legge seg før alt var pakket opp inkludert ungene.. Det var det første jeg endret på når jeg ble aleine på jul med jentungen og nå med ny familie så har vi satt middagen litt tidligere, vi er vell ferdig med alt så han minste får lagt seg absolutt seinast 21, men våres er møje eldre enn dåkas minus minste på 5. Nei jeg tenker dere skal gjøre så det passe dere og ungene jeg skulle ønske jeg hadde satt foten ned og gjort det. Det er ikke så mangen år det er snakk om og julen er tross alt for barna.. Så kos dere med tidlig jul og uthvilte unger både på jul og dagene etter 😊
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #311 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 8.34): Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂 Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss! Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld. Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil. Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”. Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte. Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅 Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt. Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn? (Rettskrevet med hjelp fra ai) Anonymkode: 3f942...bec Hvis man kaller middagen kl 15 for sen lunsj, og kveldsmaten til barna (for de skal sikkert spise igjen før sengetid uansett) kl 18 kalles middag, så tror jeg det kan være en løsning (Ellers gjør dere som dere vil! Det gjør vi også 😅) Anonymkode: edb9c...159 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #312 Skrevet 12 timer siden Vi har alltid gjester på julaften og ingen har noen gang klagd på at vi har tilpasset tiden etter barnas alder. Vi lar de yngste barna åpne gaver før middag. Middag mellom klokken ca 16. Barna leker med de nye lekene etter middag, spiser kveldsmat og legger seg i vanlig tid. Eldre søsken og vi voksne åpner gaver på kvelden når de yngste er i seng. Det funker helt ypperlig hos oss. Vi holder barnas rutiner gjennom hele romjula, og kommer til å fortsette med det. Våre står opp mellom 04-05 uansett hvor lenge de har våkt. Så klokken 06.00 første juledag er vi ute å leker før de andre står opp og vi har felles brunsj. Passer OSS perfekt. Og da får eventuelle gjester tilpasse seg det. Gjør det som funker for dere. Det er deres jul! Anonymkode: e06f7...0ab
Trinepusenlusken Skrevet 12 timer siden #313 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 8.34): Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂 Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss! Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld. Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil. Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”. Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte. Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅 Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt. Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn? (Rettskrevet med hjelp fra ai) Anonymkode: 3f942...bec Midddag kl 15? Er du ett gamlehjem eller? 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #314 Skrevet 12 timer siden Trinepusenlusken skrev (10 minutter siden): Midddag kl 15? Er du ett gamlehjem eller? Hvorfor sier du det når du vet at gamlehjem spiser middag kl 12-13? Anonymkode: 4d7bb...02c 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #315 Skrevet 12 timer siden Trinepusenlusken skrev (10 minutter siden): Midddag kl 15? Er du ett gamlehjem eller? Ikke en gang de spiser middag kl 15. Anonymkode: 34227...dc7
Trikken Skrevet 12 timer siden #316 Skrevet 12 timer siden Vi skal også arrangere i år, med små barn blir middagen 15:30. vi spiser alltid i 15-15:30 tiden. Aldri tenkt over at det er tidlig, når vi har vært hos andre etter vi fikk barn har de også hatt middagen tidlig. Barna legger seg kl 19:00. Så er det kaffe mens man åpner gaver kl 17-17:30. 1
Brunello Skrevet 12 timer siden #317 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Opplegget du beskriver er noe helt annet enn det TS presenterer. Anonymkode: 6a6f3...4e2 Ts opplegg koker ned til middag kl 1500 som for de fleste er sen lunsj. 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #318 Skrevet 12 timer siden Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger å gjøre slike ting til et problem. De fleste normale mennesker er tilpasningsdyktige, til og med barn. Så det må kunne gå an å møtes et sted midt i mellom. Jeg har aldri vært borti at det er et tema i mine kretser. Foreldrene mine hadde tradisjon med oss barna og vis spiste kl 17, men alle årene med slekt og besteforeldre så var det de som satte tidspunkt. Vi husker julen som en koselig familietid med alle samlet, og ikke uoverensstemmelser vedrørende julemiddag. Anonymkode: 142e7...20f
Brunello Skrevet 12 timer siden #319 Skrevet 12 timer siden DesmondMiles skrev (7 timer siden): Å spise en svær julemiddag i 19.30-20-tiden hørtes jo heeelt forferdelig ut😅 Middag 1930 er helt vanlig. Vi spiser sjelden før det i helgene. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #320 Skrevet 12 timer siden Hadde sagt at middagen serveres det klokkeslettet. Punktum. Om de vil sitte ved bordet og se på dere spise er opp til dem. Hadde ryddet vekk maten etter middagen så får de forsyne seg, og vaske etter seg, når de er ferdig. Ærlig talt. Når en er invitert på besøk så er det frekt å ikke følge vertskapets opplegg. Vi spiser middag 17/18 her med 3 barn mellom 8-10. Da har vi god tid til pakker, slappe av og spise litt julegodteri. Anonymkode: 96f70...935
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå