Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er den villeste tråden jeg har lest. Hjelpe meg! Tenk å bli så sint for å tilpasse seg små barn i noen år 😅

Vi kjører samme opplegg som dere TS, og alle i familien er helt med på det. Vi har ingen gjester på overnatting og når både vi og mine søsken har små barn så er det fint at alle barna får være med på hele feiringen. Hadde foreldrene mine satt seg på bakbeina så vet jeg ikke om jeg hadde ledd eller grått😅 heldigvis er de oppegående og ønsker å feire julaften med barnebarna sine. Min mann og jeg var de siste som fikk barn, og vi spiste julemiddag kl 15 i flere år uten egne barn. Det viktigste og kjekkeste er jo at vi er sammen alle og har en fin dag sammen.

I år blir vi 20 stk hos oss med 9 barn i alderen 11 år - 5 mnd. Middagen serveres kl 15, det serveres ikke alkohol og (hold dere fast) barna som ikke vil ha pinnekjøtt  får hotdog! 😅 Og vi kommer til å ha en såå fin dag med mette, opplagte og fornøyde barn😎 som gjør at julefreden senker seg for meg i hvert fall ❤️

Anonymkode: a83aa...3c6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Det er helt feil. Tidligere spiste man mye senere.

Fra google

På 1800-tallet spiste man julemiddag 

sent på kvelden, ofte nærmere midnatt, i motsetning til dagens tradisjon med middag tidlig på kvelden. 

Jeg er oppvokst med at fasten ble avsluttet ved midnatt så mat 00:00 med påfølgende pakkeåpning. 

Jeg har et kompromiss mellom mine tradisjoner og de norske 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

Gavene er en mye mer innvirkende årsak til st barna blir propell på julaften. Det beste er å åpne de kl 1200 og spise til normal tid.

For øvrig er det rart at norske barn avviker fra resten av verdens barn. I de fleste andre land er det vanlig å spise senere og at barn er lenger oppe.

Mange norske barn tåler også det, men ikke alle. Man må jo se an sine egne unger. For øvrig helt enig med deg, gavene kan gjerne åpnes før middag. Da er det ingen problem å spise kl 17.

Anonymkode: f7c45...3a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hold dere fast: her har vi invitert til ANDEBRYST på julaften!  

Hvorfor? Vi er ikke så glad i ribbe, vi er bortreist hele lille julaften og store deler av julaften. Får ikke tid til å lage ribben. 

Nå, på samme måte som dere mener at TS er rigid, skyt meg! Jeg steller meg opp som en slags skyteskive for "tradisjon fordi!"-folka. Send meg ditt bestr argument for hvordan jeg ikke tar de beste avgjørelsene for meg selv og min familie!

Anonymkode: eff33...49f

And var en av rettene jeg hadde ifjor pga noen av gjestene var danske

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (19 minutter siden):

Som en annen påpeker er det ikke så enkelt. For de fleste er julaften en spesiell dag. Det er ikke bare å takke nei og finne på noe annet.
personlig mener jeg at de som har arrangert jul de første 25-40 åra av livet ditt bør få mene noe. For middag kl 1500 er høyst unormalt og ikke praktisk i forhold til resten av dagen for veldig mange.  Som mange har påpekt er julaften faktisk arbeidsdag for mange også.

Boo–fucking–hoo. Du kan 'mene noe' hjemme hos deg selv hvis du ikke kan skippe lunsj og spise middag kl. 15. Arbeidstider og andre praktiske anliggender er ikke nevnt som problem for de involverte parter.  

Anonymkode: f008b...edf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er den villeste tråden jeg har lest. Hjelpe meg! Tenk å bli så sint for å tilpasse seg små barn i noen år 😅

Vi kjører samme opplegg som dere TS, og alle i familien er helt med på det. Vi har ingen gjester på overnatting og når både vi og mine søsken har små barn så er det fint at alle barna får være med på hele feiringen. Hadde foreldrene mine satt seg på bakbeina så vet jeg ikke om jeg hadde ledd eller grått😅 heldigvis er de oppegående og ønsker å feire julaften med barnebarna sine. Min mann og jeg var de siste som fikk barn, og vi spiste julemiddag kl 15 i flere år uten egne barn. Det viktigste og kjekkeste er jo at vi er sammen alle og har en fin dag sammen.

I år blir vi 20 stk hos oss med 9 barn i alderen 11 år - 5 mnd. Middagen serveres kl 15, det serveres ikke alkohol og (hold dere fast) barna som ikke vil ha pinnekjøtt  får hotdog! 😅 Og vi kommer til å ha en såå fin dag med mette, opplagte og fornøyde barn😎 som gjør at julefreden senker seg for meg i hvert fall ❤️

Anonymkode: a83aa...3c6

Har du prøvd pigs in a blanket? Har ofte engelske og amerikanske gjester og det er endel av deres tradisjonelle retter

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (58 minutter siden):

Dere har det opplegget dere har. Så får folk holde seg hjemme om det ikke er godt nok.

Greit med tradisjoner, men ikke på detaljnivå. Hva feiler det folk?

Er vel viktigst å være sammen vel? Jeg kunne spist ribba kl.09:57 jeg, dersom jeg feiret jul et sted med hyggelige folk og god stemning.

Nettopp. Men dessverre virker folk heller å være opptatt av regelrytteri rundt noe de kaller tradisjon og klokkeslett enn å ha det trivelig i godt selskap. 

Enda verre er det når folk skal legge premisser for vertskapet. 

Tenk å si nei til en kjempekoselig hel julefeiring med "sine" fordi middagen tilfeldigvis av praktiske årsaker ble servert kl 15 istedenfor kl 17. Er jo helt hodet i egen ræv og god natt, spør du meg. 

Anonymkode: 4d7bb...02c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Men dessverre virker folk heller å være opptatt av regelrytteri rundt noe de kaller tradisjon og klokkeslett enn å ha det trivelig i godt selskap. 

Enda verre er det når folk skal legge premisser for vertskapet. 

Tenk å si nei til en kjempekoselig hel julefeiring med "sine" fordi middagen tilfeldigvis av praktiske årsaker ble servert kl 15 istedenfor kl 17. Er jo helt hodet i egen ræv og god natt, spør du meg. 

Du får lov til å gjøre ditt valg, men da må du også la andre få gjøre sitt valg. Om du forventer respekt fra andre, så må du være respektfull tilbake. For mange er det ikke "ordentlig" jul før kl 17, og mange liker at julefeiringen varer hele kvelden, ok ikke er ferdig kl 20. Dessuten så er det litt vanskelig å forstå for mange at dagens barn ikke skal klare det millioner av barn i flere generasjoner før har kost seg med.

Kan du ikke bare gjøre som du vil, og respektere det om andre ønsker noe annet? Verre er det vel ikke. Om noen år, når barna dine blir større, så kan vel storfamilien feire sammen igjen. Ingen familiebånd blir ødelagt av at man deler seg opp litt på julaften 🙂

Anonymkode: e9718...b3a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Herregud for en respons! Dette traff tydeligvis en nerve hos mange 😂 Jeg har lest gjennom alle svarene, og skjønner at en god del mener vi er helt på jordet 😆 – men også at mange forstår og støtter opplegget vårt. Det setter jeg pris på!

For å svare på noen av spørsmålene som har kommet:

1. Ja, vi spiser middag kl. 15 nesten hver dag.
Men det er i seg selv ikke poenget. Jeg har ingen problemer med å endre rutiner på julaften.

2. Grunnen til at vi vil ha middag kl. 15, er at vi vil at barna skal være med på hele feiringen.
Hvis vi spiser kl. 15, varer middagen kanskje en times tid. Da er barna uthvilte etter luren sin, de er i bedre humør, og klarer å sitte i hvert fall i 20 hyggelige minutter før de er ferdige 😅
Da får vi også tid til å fordøye maten før dessert – som jo faktisk smaker bedre når man ikke er stappmett. Jeg vil at de skal få være med på dessert og kaffekos, ikke sove seg gjennom alt.

3. Barna våre står opp kl. 06–07, og planen er brunch rundt kl. 10 når søsteren min og svogeren min kommer.
Barna sover vanligvis lur rundt 12.
Og nei – jeg har ingenting imot at de er våkne til midnatt hvis de faktisk vil det. Men det vil de aldri.
Den yngste sovner hvor han står, og den eldste sier “jeg vil sove” og “kan jeg vær så snill få legge meg” rundt kl. 19 hver eneste dag. Min nevø MÅ ha rutiner, ellers blir han helt ute av seg.
Søsteren min har dessuten veldig lyst til å få være med på dessert i år uten å måtte pakke ungen i bilen midt i middagen slik som i fjor.

4. Hvis det virkelig er så viktig for folk, så kan vi strekke oss til middag kl. 16.

5. Ja – vi hadde også sen middag da vi var barn, tenåringer og voksne.
Og helt ærlig? Det var ikke bare idyll.
Vi husker at dagen var koselig, vi gledet oss lenge, og middagen var fin. Men etterpå ble det dessert som alle var for mette til å spise, men som vi presset i oss “fordi sånn gjør man det”.
Da pakkene kom var vi så trøtte at vi nesten ikke fikk med oss hvem gavene var fra, og vi orket ikke utforske noe før neste dag.
Vi husker godt følelsen av å sitte der stuptrøtte med glassblikk og prøve å tvinge oss selv til å holde oss våkne “for å ikke gå glipp av jula”, mens vi egentlig bare ønsket at kvelden skulle være over så vi kunne legge oss 😵‍💫

Og det er egentlig hovedpoenget: Vi vil lage en jul hvor barna faktisk får med seg dagen – ikke bare overlever den.

Anonymkode: 3f942...bec

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som dere vil, vi har også tilpasset oss barn en tid og det er faktisk veldig mye hyggeligere for alle når unga har det bra. 

Anonymkode: 6e370...e3e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har små barn, vi spiser middag klokken fire 😊 Er bare en time før vanlig tid, og da får de minste være med på moroa litt lengre. Minste legger seg sju til vanlig, men skal få være oppe litt lengre på julaften. Klokken åtte er hen sikkert i seng.

Anonymkode: 2bc97...234

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Her må besteforeldrene ta seg sammen.

Nå er de heldige nok som har fått barnebarn. 
Småbarnslivet ER hektisk. 

Man må gjøre ting annerledes og inngå noen kompromisser. 

Tidlig julaften feiring betyr også tidlig kvelden. 

Da kan de eldste planlegge en fin og rolig voksenkveld, hver for seg. 

Synes du skal stå på ditt.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi inviterer til kl tre, med middag halv fire-fire. Gjort de siste tre årene. Alle kommer hvert år, enda det bare er vi som har barn, så antar barnebarn trekker mer enn "jula ringes inn kl 17" ❤️🎅

Anonymkode: 0018e...516

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du får lov til å gjøre ditt valg, men da må du også la andre få gjøre sitt valg. Om du forventer respekt fra andre, så må du være respektfull tilbake. For mange er det ikke "ordentlig" jul før kl 17, og mange liker at julefeiringen varer hele kvelden, ok ikke er ferdig kl 20. Dessuten så er det litt vanskelig å forstå for mange at dagens barn ikke skal klare det millioner av barn i flere generasjoner før har kost seg med.

Kan du ikke bare gjøre som du vil, og respektere det om andre ønsker noe annet? Verre er det vel ikke. Om noen år, når barna dine blir større, så kan vel storfamilien feire sammen igjen. Ingen familiebånd blir ødelagt av at man deler seg opp litt på julaften 🙂

Anonymkode: e9718...b3a

Men snu på holdningen din. Er det ikke perfekt å la jula ringes inn med pakkeåpning kl 17 sånn egentlig? Med sølvguttene på TV og alt. 

Jeg gjør som jeg vil, og bryr meg midt på ryggen hva dere gjør. Jeg bare reagerer på de som ikke vil komme til sin egen familie på julefeiring bare fordi maten blir servert 1 eller 2 timer før denne såkalte tradisjonen. Maten serveres jo ikke kl 15 for å være vanskelig, men av praktiske årsaker. Og det er nærmeste familie man snakker om. 

Det er jo ingen dramatikk i å spise 15 kontra 17, annet enn den dramatikken dere lager om det. 

Neste år kan vi spise kl 17 hos dere! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet julemiddagen til klokken 16 de få årene barna var små. Alle gjester fikk en herlig julefeiring og ingen klaget. 

Man kan like gjerne si at besteforeldrene i dette scenarioet er rigide som å si at foreldrene er det.

Vertskapet bestemmer uansett. Jeg ville kjørt på med deres opprinnelige plan. 

Anonymkode: e721d...135

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen – jeg glemte noen spørsmål!

6. Når det gjelder drikke:

Nesten ingen i familien vår drikker, men vi kommer selvfølgelig til å servere litt forskjellig til de som ønsker det.Og tradisjonen med cognac til konfekten og julekakene – den tuller vi ikke med 😆Det er uansett ingen som drikker seg beruset i familieselskap hos oss, så dette er ikke et tema i den forstand.

7. Matlaging og tidsbruk:

Jeg er ikke det minste bekymret for å få maten ferdig til rett tid. Både jeg og svogeren min er kokker, søsteren min tar seg av desserten, og til sammen er vi fem voksne som står på kjøkkenet. Og pinnekjøttet lager seg selv 

Vi klarer helt fint å få unna matlaging, pynting, borddekking og litt barneopplegg før kl. 15. Det er faktisk ganske overkommelig når man er så mange som hjelper.

• Liker 2
Skrevet

Det er prisverdig å gjere noko fint for ungane, men eg må seie at det er drøyt tidleg med middag klokka tre fordi dokker har planlagt fullt program etterpå.

Eg ville ha foreslått å innføre julemiddag klokka fire så lenge ungene er små - også ville eg ha senka ambisjonane litt i alle fall dette året. Ein skokk toåringar kjem ikkje til å merke om det er tre eller fire timar med feiring før leggetid, langt mindre hugse stort av dagen utanom gåvene. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her igjen – jeg glemte noen spørsmål!

6. Når det gjelder drikke:

Nesten ingen i familien vår drikker, men vi kommer selvfølgelig til å servere litt forskjellig til de som ønsker det.Og tradisjonen med cognac til konfekten og julekakene – den tuller vi ikke med 😆Det er uansett ingen som drikker seg beruset i familieselskap hos oss, så dette er ikke et tema i den forstand.

7. Matlaging og tidsbruk:

Jeg er ikke det minste bekymret for å få maten ferdig til rett tid. Både jeg og svogeren min er kokker, søsteren min tar seg av desserten, og til sammen er vi fem voksne som står på kjøkkenet. Og pinnekjøttet lager seg selv 

Vi klarer helt fint å få unna matlaging, pynting, borddekking og litt barneopplegg før kl. 15. Det er faktisk ganske overkommelig når man er så mange som hjelper.

Dere høres ut som et dream team! 👨‍🍳👩‍🍳

Fire-fem timer med turbo-unger, mat, dessert, mange voksne, prat, osv. så tror jeg det må gå bra for de voksne å få resten av kvelden hjemme for seg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her:

Herregud for en respons! Dette traff tydeligvis en nerve hos mange 😂 Jeg har lest gjennom alle svarene, og skjønner at en god del mener vi er helt på jordet 😆 – men også at mange forstår og støtter opplegget vårt. Det setter jeg pris på!

For å svare på noen av spørsmålene som har kommet:

1. Ja, vi spiser middag kl. 15 nesten hver dag.
Men det er i seg selv ikke poenget. Jeg har ingen problemer med å endre rutiner på julaften.

2. Grunnen til at vi vil ha middag kl. 15, er at vi vil at barna skal være med på hele feiringen.
Hvis vi spiser kl. 15, varer middagen kanskje en times tid. Da er barna uthvilte etter luren sin, de er i bedre humør, og klarer å sitte i hvert fall i 20 hyggelige minutter før de er ferdige 😅
Da får vi også tid til å fordøye maten før dessert – som jo faktisk smaker bedre når man ikke er stappmett. Jeg vil at de skal få være med på dessert og kaffekos, ikke sove seg gjennom alt.

3. Barna våre står opp kl. 06–07, og planen er brunch rundt kl. 10 når søsteren min og svogeren min kommer.
Barna sover vanligvis lur rundt 12.
Og nei – jeg har ingenting imot at de er våkne til midnatt hvis de faktisk vil det. Men det vil de aldri.
Den yngste sovner hvor han står, og den eldste sier “jeg vil sove” og “kan jeg vær så snill få legge meg” rundt kl. 19 hver eneste dag. Min nevø MÅ ha rutiner, ellers blir han helt ute av seg.
Søsteren min har dessuten veldig lyst til å få være med på dessert i år uten å måtte pakke ungen i bilen midt i middagen slik som i fjor.

4. Hvis det virkelig er så viktig for folk, så kan vi strekke oss til middag kl. 16.

5. Ja – vi hadde også sen middag da vi var barn, tenåringer og voksne.
Og helt ærlig? Det var ikke bare idyll.
Vi husker at dagen var koselig, vi gledet oss lenge, og middagen var fin. Men etterpå ble det dessert som alle var for mette til å spise, men som vi presset i oss “fordi sånn gjør man det”.
Da pakkene kom var vi så trøtte at vi nesten ikke fikk med oss hvem gavene var fra, og vi orket ikke utforske noe før neste dag.
Vi husker godt følelsen av å sitte der stuptrøtte med glassblikk og prøve å tvinge oss selv til å holde oss våkne “for å ikke gå glipp av jula”, mens vi egentlig bare ønsket at kvelden skulle være over så vi kunne legge oss 😵‍💫

Og det er egentlig hovedpoenget: Vi vil lage en jul hvor barna faktisk får med seg dagen – ikke bare overlever den.

Så i oppveksten satt dere hver julaften stuptrøtte og bare ventet på å få legge dere, må være de mest unike barna i hele verden i så fall. Eventuelt enormt overdrevet.

Støtter ellers det mange her sier, man skal ikke snu alt på hodet kun for å tilpasse en rigid timeplan for egne barn. Rart hvordan de som alltid er mest gira på faste leggetider og rutiner, også er de samme som har barn de mener har null slingringsmonn. Ene følger av det andre... 

AnonymBruker
Skrevet
Mandagsunge skrev (2 timer siden):

Det er prisverdig å gjere noko fint for ungane, men eg må seie at det er drøyt tidleg med middag klokka tre fordi dokker har planlagt fullt program etterpå.

Eg ville ha foreslått å innføre julemiddag klokka fire så lenge ungene er små - også ville eg ha senka ambisjonane litt i alle fall dette året. Ein skokk toåringar kjem ikkje til å merke om det er tre eller fire timar med feiring før leggetid, langt mindre hugse stort av dagen utanom gåvene. 

Hvis familien har vært våkne siden syvtiden, spiste lunsj i 11-tiden og planlegger middag klokken 15 så er jo ikke det helt absurd? 

«Vi må spise middag kl 1800 på julaften fordi det har vi alltid gjort, i alle generasjoner» Virker mer absurd 

Anonymkode: 08ce5...14d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...