Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da svarer dere bare «da får dere feire hjemme, siden dere ikke har lyst til å sette barnas behov før egne ønsker.»

Og så feirer dere med de som tåler justere seg.

Med foreldre: begynn tidlig med å justere adferden deres. Og vær konsekvent på at de ikke får bestemme noe som helst. Vær klar på forventninger om at de tilpasser sine holdninger og verdier etter dagens. Og la dem tåle konsekvensene av å velge å forstokke seg i gamle uskikker. Begynner dere for sent så blir de bare utålelige. Og da må dere kutte kontakten om få år.

Anonymkode: 2882b...94b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville drøyd middagen til 16 ihvertfall, ellers ok . 

Anonymkode: 08fd7...998

• Nyttig 1
Skrevet

Å spise middag ødelegger jo hele julemagien for alle sammen! Jeg husker jo fortsatt såå godt spenningen den dagen. Tidlig opp for å se på juletreet, klemme på pakker og se på juletv i pysjen. Så fikk vi ofte en liten godteriting mens vi koste oss der før frokost. Så var det på med yttertøy og ut i snøen og leke og rope GOD JUL til alle man møtte, herregud så stas det var! Og så inn og dusje, krangle litt om den julekjolen mamma insisterte på som jeg syntes klødde men som faktisk var helt grei. Og så gå i beina på mamma mens hun lagde mat, si hei til bestforeldre og kusiner som kom og så spørre tusen ganger «når er er det middag???», «når er det gaver?». Og så den laaaange middagen som føltes som et helt år, men som sikkert ikke var mer enn en time. Og hos oss måtte man la maten synke, koke kaffe osvosvosv. Tortur!! Og magisk!! 

Jeg er så glad for disse tradisjonene i dag, og synes at dagen nå fyker av sted. Minnene om ventingen på sølvguttene og pakkene og maten og riskremen er jo 80% av minnene. Og i tillegg er det jo fint å lære seg å tilpasse seg samfunnet fra man er ung, slik at man er forberedt på verden og klarer å være en normalt fungerende voksen også. 

Anonymkode: b46de...a36

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å spise middag ødelegger jo hele julemagien for alle sammen! Jeg husker jo fortsatt såå godt spenningen den dagen. Tidlig opp for å se på juletreet, klemme på pakker og se på juletv i pysjen. Så fikk vi ofte en liten godteriting mens vi koste oss der før frokost. Så var det på med yttertøy og ut i snøen og leke og rope GOD JUL til alle man møtte, herregud så stas det var! Og så inn og dusje, krangle litt om den julekjolen mamma insisterte på som jeg syntes klødde men som faktisk var helt grei. Og så gå i beina på mamma mens hun lagde mat, si hei til bestforeldre og kusiner som kom og så spørre tusen ganger «når er er det middag???», «når er det gaver?». Og så den laaaange middagen som føltes som et helt år, men som sikkert ikke var mer enn en time. Og hos oss måtte man la maten synke, koke kaffe osvosvosv. Tortur!! Og magisk!! 

Jeg er så glad for disse tradisjonene i dag, og synes at dagen nå fyker av sted. Minnene om ventingen på sølvguttene og pakkene og maten og riskremen er jo 80% av minnene. Og i tillegg er det jo fint å lære seg å tilpasse seg samfunnet fra man er ung, slik at man er forberedt på verden og klarer å være en normalt fungerende voksen også. 

*spise middag klokken 15.00

Skrevet

Norsk Standard sier middag klokken 17. vel

Anonymkode: c1ea4...be8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det så farlig om barna er oppe litt senere da? Jeg hadde ikke holdt meg så hard på dette. Middag kl 15 spiser dere vel ikke ellers heller. Hva med å foreslå kl 17? Dere påfører ikke barna traumer med at leggingen utsettes en time eller to. 

Anonymkode: 35a6c...306

• Nyttig 3
Skrevet

Julen ringes inn kl 17. 

Tidligere på dagen er det arbeidsdag for veldig mange.

Er det to unger under 4 år som styrer hos dere? 

Anonymkode: aa034...faa

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Julemiddag kl 15 er faktisk helt perfekt. Og så kan pakkeåpningen skje når "julen ringes inn" kl 17. 

Sånn har vi det hvert eneste år, og som sagt, det skjemaet er perfekt. Så er man ferdig med gavene kl 19-20, og kan kose oss resten av kvelden i ro og mak. 

Hva andre mener om dette skal du ikke bry deg om. Og har du gjester som motsier seg det så får de bare holde seg hjemme! :)

Anonymkode: 4d7bb...02c

Kan jo åpne gavene før middag .

Anonymkode: c1ea4...be8

Skrevet

Oi klokken 15 var veldig tidlig TS! Her har vi tre barn og tilpasset oss litt pga det. I stedenfor å starte kl 17 har gjester kommet kl 16 og så middag 16:30. barna har fått åpne en gave på formiddagen samt åpner en eller to før middagen. Gaveåpning med barna mellom middag og dessert. Har funket bra for både store og små. Klokken tre hadde jeg følt var lunsj som mange skriver. Dere velger jo såklart selv siden dere inviterer, men jeg skjønner også veldig godt at gjestene reagerer og også om de velger å ikke komme. 

julen er ikke bare barnas dag. Det er en viktig dag for mange. Såklart skal vi ta hensyn til barna, på lik linje som vi skal ta hensyn til Gudrun på 88 og Per på 56 :) Med deres opplegg blir det imidlertid kun barnas dag og en litt halvveis feiring for de andre 🙈

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Til TS: Spiser dere middag til hverdags også kl. 15.00? 

Anonymkode: 8dd45...be4

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det så farlig om barna er oppe litt senere da? Jeg hadde ikke holdt meg så hard på dette. Middag kl 15 spiser dere vel ikke ellers heller. Hva med å foreslå kl 17? Dere påfører ikke barna traumer med at leggingen utsettes en time eller to. 

Anonymkode: 35a6c...306

For noen blir det faktisk totalt mayhem å ha "barna oppe litt senere". 

Anonymkode: eff33...49f

• Nyttig 1
Skrevet

Til TS: Spiser dere middag til hverdags også kl. 15.00? 

Anonymkode: 8dd45...be4

Tenkte det samme.

De fleste småbarn er vel i barnehagen til minst kl 15. Så er det hjem og lage middag, kanskje handle først for noen. Så de fleste spiser vel ikke middag før i 16-tiden. Hvorfor spise tidligere på julaften?

Anonymkode: 31df9...b6c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da svarer dere bare «da får dere feire hjemme, siden dere ikke har lyst til å sette barnas behov før egne ønsker.»

Og så feirer dere med de som tåler justere seg.

Med foreldre: begynn tidlig med å justere adferden deres. Og vær konsekvent på at de ikke får bestemme noe som helst. Vær klar på forventninger om at de tilpasser sine holdninger og verdier etter dagens. Og la dem tåle konsekvensene av å velge å forstokke seg i gamle uskikker. Begynner dere for sent så blir de bare utålelige. Og da må dere kutte kontakten om få år.

Anonymkode: 2882b...94b

Det samme rådet kan man gi til foreldre/besteforeldre. For guds skyld ikke la nybakte foreldre tro at all høytid er barnas høytid, og at absolutt all feiring må tilpasses barna. Lar man nybakte foreldre diktere at alt skal sentreres rundt barna vil barnebarna ende opp som motbydelige og selvsentrerte drittunger som ikke evner å se andre enn seg selv og sine egne behov. 

Anonymkode: 2fbd0...4ce

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det handler ikke om å innbille seg at barn ikke tåler noe. Barn er forskjellige, og der noen tåler og være oppe lenger så gjør ikke andre det. Jeg har en av hver. Eldste ble totalt klin kokos om han ikke fikk lagt seg til riktig tid. Og ihvertfall på en dag som julaften. 

Anonymkode: f7c45...3a1

Selvsagt handler det om skapt behov. Og uansett hvordan man innretter seg risikerer du at et barn oppfører seg annerledes på julaften. De blir langt mer stresset av alle gavene enn maten. Så dersom det er noe en bør tilpasse er det å la de pakke opp gaver alene midt på dagen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skjønner ikke hva som er komplisert med middag kl 15, enten kan gjestene takke ja eller så kan de takke nei. Møter på langt mere kompliserte ting i hverdagen enn tidspunkt for julemiddagen.

Anonymkode: 6b928...8a0

Tidspunktet er ikke komplisert, det som er «komplisert» er at alle andre skal tilpasse seg fordi at denne familien skal være vertsskap. Søster og bror involveres, barna skal ha opplegg, søster drar tidlig på kvelden etter desserten. Så mange tiltak, bare fordi at denne småbarnsfamilien har fått det for seg at barna ikke tåler en ussel dag utenom rutine. 

Anonymkode: dc197...4ac

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Å kalle andres behov for fjas er frekt. 

Tradisjon er vel strengt tatt å spise middag i tolv-tiden, så sånn sett er jo 15 ganske sent. Det lever fremdeles en generasjon som vokste opp med middag midt på dagen (som tross alt ordet betyr…) 

Det er helt feil. Tidligere spiste man mye senere.

Fra google

På 1800-tallet spiste man julemiddag 

sent på kvelden, ofte nærmere midnatt, i motsetning til dagens tradisjon med middag tidlig på kvelden. 

• Nyttig 1
Skrevet

Dette gjorde gamlingen i vår familie også da ungene var små. Hos oss var det middag kl 16, ferdig snakket. De som syntes det ble for vanskelig i noen år fikk holde seg hjemme. Vet utmerket godt at julen ringes inn kl 17, det gjør den her også etterhvert som barna ble større:) 

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er helt feil. Tidligere spiste man mye senere.

Fra google

På 1800-tallet spiste man julemiddag 

sent på kvelden, ofte nærmere midnatt, i motsetning til dagens tradisjon med middag tidlig på kvelden. 

Jeg snakker om middag på generelt grunnlag……..

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tidspunktet er ikke komplisert, det som er «komplisert» er at alle andre skal tilpasse seg fordi at denne familien skal være vertsskap. Søster og bror involveres, barna skal ha opplegg, søster drar tidlig på kvelden etter desserten. Så mange tiltak, bare fordi at denne småbarnsfamilien har fått det for seg at barna ikke tåler en ussel dag utenom rutine. 

Anonymkode: dc197...4ac

Men søksknene er jo tydeligvis enige i at dette passer best i år. Søsteren ønsker å dra hjem til leggetid ( fikk ikke inntrykk av at hun er jaget ut), og den barnløse onkelen ønsker å leke og finne på noe med barna på dagen, og så tilbringe kvelden med de voksne. Det høres jo ut som de riktig har tenkt å kose seg. De som har problemer med dette er den eldre generasjonen - som ikke har noe annet på tapetet den dagen, og som kun behøver møte opp, få mat og tilbringe ettermiddag og kveld med familien sin. 

Anonymkode: 9009b...9c5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg snakker om middag på generelt grunnlag……..

Uansett spiser de fleste middag senere enn 1500 hver eneste dag ellers i året. Hva og når de spiste tidligere er ikke relevant.

Selv synes jeg man bør spise julemiddagen senere enn 1700. Da er man fortsatt mett fra sen frokost/lunsj.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...