Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Julemiddag kl 15 er faktisk helt perfekt. Og så kan pakkeåpningen skje når "julen ringes inn" kl 17. 

Sånn har vi det hvert eneste år, og som sagt, det skjemaet er perfekt. Så er man ferdig med gavene kl 19-20, og kan kose oss resten av kvelden i ro og mak. 

Hva andre mener om dette skal du ikke bry deg om. Og har du gjester som motsier seg det så får de bare holde seg hjemme! :)

Anonymkode: 4d7bb...02c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For oss har det aldri vært noe problem fordi vår familie har feiret jul slik vi alltid har feiret jul uavhengig av alder på barna.

Anonymkode: 31df9...b6c

Det har det stort sett ikke vært hos oss heller. Men jeg er hverfall bevisst på at den dagen mine barn er voksne og inviterer og steller til hjemme hos seg, så skal jeg være takknemlig for å få være med og skal hverfall ikke gjøre feiringen ubehagelig for de 😊 

Anonymkode: 9009b...9c5

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Lillemy8 skrev (5 timer siden):

Det var ironi.

Jeg skjønte det. Og fulgte opp.

Anonymkode: c06b1...13b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er da ingen som har sagt at Jesusbarnet, Sølvguttene, Julenissen eller Walt Disney bryr seg om når folk velger å spise middag?

Ja, tradisjoner og julen er viktig for mange. Også voksne. Barn har vokst opp med de tradisjonene i flere generasjoner. Men nå skal man sy puter under barna, gjøre det om til "barnas høytid" og kaste generasjoner med tradisjoner på båten slik at Leander Alexander kan få det akkurat slik han vi - som han også får resten av året.

Anonymkode: 31df9...b6c

Hvis tradisjoner er så fordømt viktig for dere så må dere jo bare holde dere unna invitasjoner og folk som ikke følger deres tradisjoner da. Så enkelt kan det gjøres. Utover det trenger ingen å legge seg borti hva andre gjør. Dine tradisjoner er ikke fasit på hvordan andre skal gjøre det. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri sett på tv på julaften, da har pappa sittet klistret til tvn og sett fotball gjennom hele barndommen min. 3 nøtter til askepott så jeg ikke før i voksen alder .

Anonymkode: 2cf35...6cc

Det har aldri gått en eneste fotballkamp noensinne på julaften. Er eneste dagen i året det ikke skjer. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Anonymkode: 3f942...bec

Syns besteforeldren er helt på villspor. Selvfølgelig tar man hensyn til små barn. Og vertskapet som sikkert blir vekket grytidlig første juledag.

Anonymkode: 43380...f46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du ville valgt tradisjoner fremfor familie? Bra familie ikke er så viktig i dine tradisjoner da 😆

Anonymkode: 48280...85c

jeg kunne kommet og spist julelunsj kl 15, og så dratt hjem og feiret jul når jula er ringt inn. Vi spiser middag med barn og barnebarn ofte, så det er ikke viktig å også gjøre det 24.desember, så ja, tradisjoner er viktig. Feiring før det er noe å feire har liten verdi for meg, men andre kan selvsagt gjøre som de vil.

Anonymkode: ac4b2...081

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man planlegger jula rundt barn, ja. De får blant annet julegrøt med mer sent. Og noen gaver tas unna med nissen midt på dagen, eller dagen etter.

Man snur ikke hele opplegget på hodet for alle andre, bare for at barna skal sitte til bords og se på at andre spiser mat de ikke liker en gang. 

Anonymkode: 82aba...349

Herregud.. å starte middagen litt tidligere er ikke å "snu hele opplegget" på hodet.

Anonymkode: 43380...f46

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes opplegget ditt ser helt topp ut! Er helt enig i at når barna er små, så kan julen være barnas jul. Jeg forsøkte å innføre at barna kunne åpne alle gavene sine før middagen. Så kunne de leke med disse under oppsyn med besteforeldre, mens jeg og mannen laget ferdig maten. Fordelene med et slikt opplegg ville være at barna satt roligere ved middagsbordet og vi kunne spise i 17-tiden uten å stresse. Jeg ble dog nedstemt av mannen min og fikk selvsagt ingen støtte av svigermor (for hun støtter egne barn i ett og alt). Resultat: mange år med fullt stress under middagen og de andre voksne som beklaget seg over at barna var utålmodige ved middagsbordet. Så mitt forslag til deg:

Behold din plan. Eventuelt gaver kl 15 og middag kl 17/18. 

Hvis det er noen besteforeldre som insisterer på å vente med gaveåpning, så kan de vente til etter middagen. Ikke gjør noe stort nummer ut av det og vis vanlig begeistring når vedkommende åpner gaven sin. 

En runde bingo eller noe annen felleslek/underholdning hvis det er behov for det etter middagen. 

Anonymkode: b67d5...164

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (24 minutter siden):

Middag kl 1500 er noe forbanna fjas noen av dagens småbarnsforeldre tror er bra. Ingen spiser vel middag kl 1500 noen annen dag i året. Dersom man skal tilpasse seg barna er det vel mye bedre å la de åpne pakker før middag. 

Å kalle andres behov for fjas er frekt. 

Tradisjon er vel strengt tatt å spise middag i tolv-tiden, så sånn sett er jo 15 ganske sent. Det lever fremdeles en generasjon som vokste opp med middag midt på dagen (som tross alt ordet betyr…) 

Anonymkode: eff33...49f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Anonymkode: 3f942...bec

15 er vel tidlig for min del, men du er vert jeg hadde bare droppet å komme.

Vi spiser 17 på julaften, men vi har ikke pakkekaos på julaften siden vi åpner 1'ste dags morgen 

Endret av Fru Uperfekt
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri sett på tv på julaften, da har pappa sittet klistret til tvn og sett fotball gjennom hele barndommen min. 3 nøtter til askepott så jeg ikke før i voksen alder .

Anonymkode: 2cf35...6cc

Ikke julaften

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (40 minutter siden):

Middag kl 1500 er noe forbanna fjas noen av dagens småbarnsforeldre tror er bra. Ingen spiser vel middag kl 1500 noen annen dag i året. Dersom man skal tilpasse seg barna er det vel mye bedre å la de åpne pakker før middag. 

Jeg spiser middag kl 15 hver eneste dag hele året. 

Med andre ord er din bedrevitenhet feil.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (31 minutter siden):

Min beskjed hadde vært:

»Vi og søster gjør det slik, si ifra innen dato X om dere kan komme eller ikke».

Når det er sagt: ungene blir helt utslitt og overstimulert innen kl 15, så når de åpner ei pakke eller får noe middag er jo ett fett. 

Men helt fjernt av svigers/foreldre å kreve noe som helst som gjester 😅

Hvorfor er barna utslitte og overstimulert før kl 15?

Anonymkode: e9718...b3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor gjør dere det så unødvendig komplisert? De fleste av oss har vokst opp med å spise julemiddagen mellom 17-18, uten at julaften handlet noe mindre om oss barna, og det har gått helt fint uten at det har ødelagt fremtidig døgnrytme og søvnhygiene.. hvorfor ikke ha middag klokken 17, så åpne gaver før dere voksne tar oppvasken og kaffe og kaker? 

Anonymkode: dc197...4ac

Skjønner ikke hva som er komplisert med middag kl 15, enten kan gjestene takke ja eller så kan de takke nei. Møter på langt mere kompliserte ting i hverdagen enn tidspunkt for julemiddagen.

Anonymkode: 6b928...8a0

AnonymBruker
Skrevet

Når mine barn var små hadde vi julemiddag kl 16:00. 0 problemer med gjestene.

Anonymkode: 0093d...0e6

AnonymBruker
Skrevet

Klokka 18 stemmer jo heller ikke. Julen ringes inn klokken 17. Når barna mine var på samme alder som dere, tok vi middagen kl 16. Det var helt nødvendig for at barna skulle få en fin dag, og det har allerede blitt flyttet tilbake til 17 nå. Syns dere hadde lagt en fin plan for barna jeg. 

Anonymkode: 95413...7c6

Mange spiser kl 18 pga de har vært i kirka. Vi har altid spist mellom 17 og 18 ut fra kirka og fjøset

Anonymkode: b4486...74d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Å kalle andres behov for fjas er frekt. 

Tradisjon er vel strengt tatt å spise middag i tolv-tiden, så sånn sett er jo 15 ganske sent. Det lever fremdeles en generasjon som vokste opp med middag midt på dagen (som tross alt ordet betyr…) 

Anonymkode: eff33...49f

Det er ikke noe behov. De fleste som svarer det er for tidlig har både barn og har vært det selv. Det er enkelte som innbiller seg at barn ikke tåler noe. Og hva oppnår man egentlig ved å spise kl 1500. Da er de små barna sultne igjen kl 1800 og må ha kveldsmat.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe behov. De fleste som svarer det er for tidlig har både barn og har vært det selv. Det er enkelte som innbiller seg at barn ikke tåler noe. Og hva oppnår man egentlig ved å spise kl 1500. Da er de små barna sultne igjen kl 1800 og må ha kveldsmat.

Det handler ikke om å innbille seg at barn ikke tåler noe. Barn er forskjellige, og der noen tåler og være oppe lenger så gjør ikke andre det. Jeg har en av hver. Eldste ble totalt klin kokos om han ikke fikk lagt seg til riktig tid. Og ihvertfall på en dag som julaften. 

Anonymkode: f7c45...3a1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns 15 er alt for tidlig. Er jo tilogmed tidligere en hva en normal familie gjør i uka når unger er i barnehagen.  Virker nesten som folk vil ha unger i seng før en hva de er i uke dag med barnehage.

Vi har og 2 tette 20 mnd i mellom. Og vi har nå altid hatt julemiddagen mellom 17 og 18 ut fra når en kommer seg fra kirka og fjøs og jobb. Har aldri hatt med at ungene har fått så mye gaver at de ikke klarer å pakke opp. Og de har kost seg med det de har fått. Og vi har hatt 2 forskjellige unger en som vi kunne fint trekke ut legge tid på uten problem, og en som søvn var viktig, men fikk nå være oppe til rundt 20 og så la seg. Og vo voksene tok kaffe og dessert etter som ungene var lagt.

For meg virker mye av den yngre garden litt rare med at det ska foregå midt på dagen, kansje dere heler burde feire som i USA å la ungene få gavene morgenen  25 i stede, så løser dere mye av styret deres

Anonymkode: b4486...74d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...