AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #181 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er det dummeste jeg hører, småbarnsforeldre som ikke klarer å tilpasse seg tradisjoner og normalt kutyme. Jula ringes inn 17.00. Julemiddag er etter dette. Jeg har fem barn, yngste er fortsatt småbarn som legges 19, men det ordner seg, det er jo jul! Anonymkode: 8f2f2...c83 Litt dummere med godt voksne som ikke kan tilpasse seg. Høres virkelig ut som de godt voksne er barna her angående tilbakemeldinger…. Ei kommer kl 16! På trass. Og en skal varme opp maten kl 18. . Den barnslige oppførselen de kom med hadde gjort at jeg sa det er kl 15 eller de kan utebli, og ja så tydelig og bestemt er jeg. Bruker ikke tid på sånt fjas. Anonymkode: 99d50...ac9 2 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #182 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Julen.er også høytid for oss voksne. Jeg hadde takket nei til julemiddag kl 15, og helker feiret voksenjul hjemne. Det betyr ikke at jeg ikke forstår situasjonen ts er i, men at jeg ikke ønsker å feire jul på den måten. Jeg forventer også forståelse for at tradisjoner ee viktig for meg, og at jeg derfor avstår fra en fwiring som ts beskriver. Anonymkode: ac4b2...081 Du ville valgt tradisjoner fremfor familie? Bra familie ikke er så viktig i dine tradisjoner da 😆 Anonymkode: 48280...85c 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #183 Skrevet 11 timer siden Jeg forstår ikke problemet. En 2-åring bryr seg verken om ribbe, gaver eller tradisjoner. Hvorfor ikke feire jul som vanlig og så legge 2-åringen til vanlig tid? Det er da helt meningsløst å endre alle tradisjoner for et barn så er så lite at det ikke forstår hva som skjer engang. Anonymkode: 31df9...b6c 2 5
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #184 Skrevet 10 timer siden Aaaah lite vekker så sterke reaksjoner som noen som prøver gjøre en høytid enklere for seg selv og sin situasjon, på bekostning av at jævla TIDSPUNKT. Som om Jesusbarnet, Sølvguttene, Julenissen eller Walt Disney bryr seg et kvekk om når folk velger spise middag. Ts: dere inviterer slik DERE vil. Gjestene kan alltids takke nei om det er såååå viktig å spise 17.30. Anonymkode: eff33...49f 3
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #185 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aaaah lite vekker så sterke reaksjoner som noen som prøver gjøre en høytid enklere for seg selv og sin situasjon, på bekostning av at jævla TIDSPUNKT. Som om Jesusbarnet, Sølvguttene, Julenissen eller Walt Disney bryr seg et kvekk om når folk velger spise middag. Ts: dere inviterer slik DERE vil. Gjestene kan alltids takke nei om det er såååå viktig å spise 17.30. Anonymkode: eff33...49f Det er da ingen som har sagt at Jesusbarnet, Sølvguttene, Julenissen eller Walt Disney bryr seg om når folk velger å spise middag? Ja, tradisjoner og julen er viktig for mange. Også voksne. Barn har vokst opp med de tradisjonene i flere generasjoner. Men nå skal man sy puter under barna, gjøre det om til "barnas høytid" og kaste generasjoner med tradisjoner på båten slik at Leander Alexander kan få det akkurat slik han vi - som han også får resten av året. Anonymkode: 31df9...b6c 1 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #186 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er da ingen som har sagt at Jesusbarnet, Sølvguttene, Julenissen eller Walt Disney bryr seg om når folk velger å spise middag? Ja, tradisjoner og julen er viktig for mange. Også voksne. Barn har vokst opp med de tradisjonene i flere generasjoner. Men nå skal man sy puter under barna, gjøre det om til "barnas høytid" og kaste generasjoner med tradisjoner på båten slik at Leander Alexander kan få det akkurat slik han vi - som han også får resten av året. Anonymkode: 31df9...b6c Alle står fritt til å delta i de julefeiringene de vil. Hvis man må ha middag servert 17.30 så kan man takke nei, og heller holde seg hjemme. Hvis du er så rigid i tradisjonene at du heller vil være alene enn å feire med en familie med litt andre behov enn deg så vær så god. Anonymkode: eff33...49f 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #187 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er da ingen som har sagt at Jesusbarnet, Sølvguttene, Julenissen eller Walt Disney bryr seg om når folk velger å spise middag? Ja, tradisjoner og julen er viktig for mange. Også voksne. Barn har vokst opp med de tradisjonene i flere generasjoner. Men nå skal man sy puter under barna, gjøre det om til "barnas høytid" og kaste generasjoner med tradisjoner på båten slik at Leander Alexander kan få det akkurat slik han vi - som han også får resten av året. Anonymkode: 31df9...b6c Men det handler jo ikke om at barnet får det som det vil?! Synes du virkelig det er hyggelig med overtrøtte barn? For det synes ikke jeg. Vi hadde en toåring her i fjor, og han forstod utmerket godt hva som skjedde. Derav spiste vi middag klokken 16. Det gikk helt fint, innmari koselig julestemning med glade barn, barn som viste juleglede og som oppriktig koste seg! Selv min svigerfar som ikke har relasjon til denne 2 åringen koste seg så verdien i dette. For min del er barna en viktig del av magien, gleden, latteren, spenningen, maset osv. Men av erfaring spiser barna bedre når de ikke er overtrøtte, det blir mer kos osv. hvis du foretrekker voksen jul uten dette er det ingen som stopper deg fra det. Jeg har aldri tvunget noen hit for julefeiring. Men vil de komme blir det til tidspunktene som vi inviterer til. Vi tar hensyn til de minste, men også min gamle besteforelder likte godt tidligere middag da hun legger seg tidligere og ville tidlig hjem. Men vi blir vel kritisert for å ikke servere alkohol på julaften heller. Her er ikke alkohol ønskelig på slike merkedager. Anonymkode: bf90d...7e4 2
Alice123 Skrevet 10 timer siden #188 Skrevet 10 timer siden Orker ikke lese gjennom 10 sider med krangling, så vet ikke om dette er nevnt før: I en annen tråd om matrutiner på julaften med barn, kom en bruker med det helt geniale tipset om å ha sen julelunch kl. 15 som fungerer som middag for de yngste barna. Så pakkeåpning og legging kl. 19, så den faktiske julemiddagen for de voksne. 3
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #189 Skrevet 10 timer siden Ikke sikkert dette kun handler om å sy puter under armene på barna. En del er kanskje også at foreldrene ( og tydeligvis barnas onkel) har lyst til å bruke mest mulig av dagen sammen med disse barna, og leke og kose seg sammen med de? I stedet for å stresse med å gjøre tingene etter en timeplan som ikke passer de akuratt disse småbarnsårene? 😊 Så er det ingenting som sier at ikke sølvguttene kan stå på i bakgrunnen, og huset lukter julemat som vanlig. Anonymkode: 9009b...9c5 1
Daria Skrevet 10 timer siden #190 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du ville valgt tradisjoner fremfor familie? Bra familie ikke er så viktig i dine tradisjoner da 😆 Anonymkode: 48280...85c Familiens små kan jeg treffe når som helst (og som regel flere ganger i løpet av romjula, hvor alle dessuten er mer avslappet), julaften er bare en dag i året - og alle i familien har ikke små. Å velge bort å feire med barnefokus kan bety å feire med andre deler av familien.
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #191 Skrevet 10 timer siden Daria skrev (8 minutter siden): Familiens små kan jeg treffe når som helst (og som regel flere ganger i løpet av romjula, hvor alle dessuten er mer avslappet), julaften er bare en dag i året - og alle i familien har ikke små. Å velge bort å feire med barnefokus kan bety å feire med andre deler av familien. Det er jo et ærlig valg. Å velge vekk julaften med barnebarn er rimelig sært i mine øyne, men et valg ja Anonymkode: 48280...85c 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #192 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Alle står fritt til å delta i de julefeiringene de vil. Hvis man må ha middag servert 17.30 så kan man takke nei, og heller holde seg hjemme. Hvis du er så rigid i tradisjonene at du heller vil være alene enn å feire med en familie med litt andre behov enn deg så vær så god. Anonymkode: eff33...49f For oss har det aldri vært noe problem fordi vår familie har feiret jul slik vi alltid har feiret jul uavhengig av alder på barna. Anonymkode: 31df9...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #193 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For oss har det aldri vært noe problem fordi vår familie har feiret jul slik vi alltid har feiret jul uavhengig av alder på barna. Anonymkode: 31df9...b6c Så fint at det ikke var problematisk i din familie! Men så sen middag hadde definitivt skapt problemer i min familie, og overtrøtte unger dreper julestemning raskere enn du kan si svor! Og så sen middag skaper tydeligvis problemer i TS sin familie - derfor vil de gjøre ting annerledes. Anonymkode: eff33...49f
Maleficenta Skrevet 10 timer siden #194 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂 Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss! Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld. Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil. Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”. Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte. Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅 Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt. Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn? (Rettskrevet med hjelp fra ai) Anonymkode: 3f942...bec Hva er argumentet deres for at middag kl tre er fullstendig uaktuel
Brunello Skrevet 10 timer siden #195 Skrevet 10 timer siden Middag kl 1500 er noe forbanna fjas noen av dagens småbarnsforeldre tror er bra. Ingen spiser vel middag kl 1500 noen annen dag i året. Dersom man skal tilpasse seg barna er det vel mye bedre å la de åpne pakker før middag. 7 3
Brunello Skrevet 10 timer siden #196 Skrevet 10 timer siden Alice123 skrev (20 minutter siden): Orker ikke lese gjennom 10 sider med krangling, så vet ikke om dette er nevnt før: I en annen tråd om matrutiner på julaften med barn, kom en bruker med det helt geniale tipset om å ha sen julelunch kl. 15 som fungerer som middag for de yngste barna. Så pakkeåpning og legging kl. 19, så den faktiske julemiddagen for de voksne. Og da kan de voksne til og med få seg en øl til middagen. For jeg vil tro at de fleste som har middag kl 1500 for barnas skyld er de samme som mener at et barn ikke kan de en voksen drikke alkohol. 1
Maleficenta Skrevet 10 timer siden #197 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Middag kl.15 var svært tidlig. Vi er så vidt ferdig med å se "Tre nøtter til Askepott" da og er neppe klar til middag så tidlig. VI er nok heller ikke særlig sultne kl.15. Ungene deres er så små at middagen betyr lite for dem. Ville invitert til middag kl.17, da julen ringes inn, og lagt barna litt senere. Siden det er jul Du må gjerne invitere til middag kl.15, men da hadde jeg satt pris på å vite om det i god tid slik at vi kunne takket nei. Anonymkode: 96cae...f8f 16 burde nå vært innafor
Maleficenta Skrevet 10 timer siden #198 Skrevet 10 timer siden Verbena skrev (8 timer siden): Enig med de fleste her at kl 15 er veldig tidlig å spise middag. Og jeg hadde ønsket å flytte den til kl 17. Barna er vel ikke vant til middag kl 15 ellers heller? Da er jo de færreste hjemme fra jobb / skole / barnehage.. Men jeg hadde så klart tilpasset meg for å kunne feire jul med familien.. Vi tro at mange da blir veldig sultne igjen utover kvelden, hva gjør dere da? Må gjestene reise hjem for å spise hos seg selv, eller lager dere nok mat så dere kan varme opp til en god kveldsmat? Håper nå de skal servere noe til kaffen etterpå og ikke kun middag....
Daria Skrevet 10 timer siden #199 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo et ærlig valg. Å velge vekk julaften med barnebarn er rimelig sært i mine øyne, men et valg ja Anonymkode: 48280...85c Jeg synes det er like sært å forvente at alle skal tilpasse seg barn, særlig ved anledninger som betyr mye for mange. 2 3
AprilLudgate Skrevet 10 timer siden #200 Skrevet 10 timer siden Min beskjed hadde vært: »Vi og søster gjør det slik, si ifra innen dato X om dere kan komme eller ikke». Når det er sagt: ungene blir helt utslitt og overstimulert innen kl 15, så når de åpner ei pakke eller får noe middag er jo ett fett. Men helt fjernt av svigers/foreldre å kreve noe som helst som gjester 😅
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå