Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor? som du sier så skal du "få inn", både gaver, middag og kaker, i tillegg til å lande før 19:30. Hvis du mener det er på tide å ta hensyn til barna så du begynne med å la de slippe så mye inntrykk og opplegg på så kort tid. Det handler ikke om hvor tidlig du begynner men, om at det er for mye som skjer på en og samme dag. Det er derfor barna blir utslitt.

Anonymkode: 4227c...030

Er jo derfor vi tilrettelegger. Hva mener du man skal skippe? Mat, dessert og pakker? Vi har ikke flere timer med pakkeåpning. Og begrenser antall pakker. Åpner litt om morgen også. Og stresser ikke med noen verdens ting før middagen. Ute å aker eller en annen aktivitet. Men klart det hjelper å spise tidligere enn å vente 2/3 av dagen før besøket kommer. Det er jo ventetiden som er "verst". Og barn har ikke noe godt av å rangle. Er en grunn til man anbefaler samme leggetid hver dag, helg eller ei. Så ja, jeg mener besteforeldre kan tilpasse seg barnebarna når de er små, selv om de ga f i egne barns behov da de kunne bestemme. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
DesmondMiles skrev (12 timer siden):

Å spise en svær julemiddag i 19.30-20-tiden hørtes jo heeelt forferdelig ut😅

Det er en smakssak, jeg har gjort det hele mitt voksne liv, og spiser middag resten av året i det tidsrommet. Om man ikke takler middag på kveldstid er det selvfølgelig ingen tvang å gjøre det på julaften, men det vurderer TS selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er muligens like vanlig for deg som uvanlig for andre. Vi spiser aldri så sent. Hadde blitt fysisk dårlig av ett stort måltid så nært på leggetid. Vi spiser mellom 15-17 hver dag, uavhengig av merkedager. 

Anonymkode: bf90d...7e4

Kl 15. er ikke ungene her ferdige på skolen engang de..  

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jobber fra 06-14. innimellom trener vi før middag, men generelt spiser vi tidlig middag. 

Men om dere er to voksne, så kan vel ikke begge jobbe fra 6-14? Hvor er barna fra før jobb til barnehage åpner? Vil tro barna deres er så små at de ikke kan være alene, siden julemiddag må være så tidlig. 

Anonymkode: 2c8c6...39b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kl 15. er ikke ungene her ferdige på skolen engang de..  

Men om dere er to voksne, så kan vel ikke begge jobbe fra 6-14? Hvor er barna fra før jobb til barnehage åpner? Vil tro barna deres er så små at de ikke kan være alene, siden julemiddag må være så tidlig. 

Anonymkode: 2c8c6...39b

Vi spiser julemiddag klokken 17 nå som barna er større. Mine går på mellomtrinnet og klarer seg fint på morgenen selv. Jeg er ikke Ts. Men når mine var så små som ts sine barn spiste vi julemiddag klokken 16. hverdagene går ikke opp med treninger om vi spiser senere. Da blir det middag til kvelds, noe ingen av oss ønsker. Middag klokken 25 er helt perfekt hos oss.

AnonymBruker
Skrevet

Du er vert, dere gjør som dere vil, men med 3 barn på 2 og 3 år ... så synes jeg du er kjip som sier at dette er "barnas jul". Det går fint an å lage det både til barnas jul og de voksnes jul. Barn på 2 og 3 år bryr seg ikke om pinnekjøttet, og kan få en annen type middag tidligere, og så kan dere ha de voksne til jul i 18- tiden. 

Hadde jeg vært ditt søsken uten barn hadde jeg nok funnet på noe annet enn å møte opp hos noen som skal ha to toåringer og en treåring til å være hovedperson hele julaften. 

Anonymkode: 83332...a67

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 8.34):

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Anonymkode: 3f942...bec

Dere bestemmer jo, men kl 15 var jo veldig tidlig, vi har alltid spist kl 17-18 tida, selv med så små barn som dere har

Anonymkode: 82166...313

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jobber fra 06-14. innimellom trener vi før middag, men generelt spiser vi tidlig middag. 

Har dere barnehage som åpner 05 eller 05:30 da? Slik at dere får levert før jobb.

Anonymkode: 4227c...030

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...