Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (41 minutter siden):

Middag 1930 er helt vanlig. Vi spiser sjelden før det i helgene.

Det er muligens like vanlig for deg som uvanlig for andre. Vi spiser aldri så sent. Hadde blitt fysisk dårlig av ett stort måltid så nært på leggetid. Vi spiser mellom 15-17 hver dag, uavhengig av merkedager. 

Anonymkode: bf90d...7e4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er muligens like vanlig for deg som uvanlig for andre. Vi spiser aldri så sent. Hadde blitt fysisk dårlig av ett stort måltid så nært på leggetid. Vi spiser mellom 15-17 hver dag, uavhengig av merkedager. 

Hvordan rekker dere å spise kl 15? Jobber dere ikke? 

Anonymkode: 8e037...904

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde syns det var flott! Og hadde svart "takk for invitasjon. Ses på julaften kl. 15"

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er likens. Om jeg spiser et stort måltid etter kl 19 på kvelden så får jeg problemer både med å sove og ikke minst med fordøyelsen på natta og dagen etter. Jeg vet ikke hvorfor jeg er slik, men sånn har det alltid vært hos meg. Derfor må jeg spise middag før kl 17, og helst kl 15-16. 

Anonymkode: 4d7bb...02c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er likens. Om jeg spiser et stort måltid etter kl 19 på kvelden så får jeg problemer både med å sove og ikke minst med fordøyelsen på natta og dagen etter. Jeg vet ikke hvorfor jeg er slik, men sånn har det alltid vært hos meg. Derfor må jeg spise middag før kl 17, og helst kl 15-16. 

Anonymkode: 4d7bb...02c

Slik er jeg og. 

Anonymkode: eff33...49f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sædproduksjon spist kl 17.,  barna sov enten senere eller fikk en ekstra hvil , null problem 

Anonymkode: 746d9...b7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sædproduksjon spist kl 17.,  barna sov enten senere eller fikk en ekstra hvil , null problem 

:blunke: atte var

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (På 24.11.2025 den 10.19):

Nei. Jula er barnas høytid, og å planlegge rundt barna er naturlig og dessuten vertens prerogativ. God jul.

Ei jula er alle øs høytid 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ei jula er alle øs høytid 

:blunke: er du rusa…? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan rekker dere å spise kl 15? Jobber dere ikke? 

Anonymkode: 8e037...904

Jobber fra 06-14. innimellom trener vi før middag, men generelt spiser vi tidlig middag. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vokste opp med julemiddag kl 16, god tid til å rydde og vaske opp før pakker og dessert kl 18.  Det fortsatte til barna mine var voksne. Ingen protester fra verken svigerfamilie eller noen om det.  Det var veldig greit.  Ungene fikk vanligvis alltid nye tøfler og pysjamaser først blant alle pakkene, og de måtte på med det samme. Så var det kaker, godteri og lek med gaver så lenge de orket.  Vi hadde alltid avslappede julekvelder uansett hvor mange eller hvem som var med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde sagt at middagen serveres det klokkeslettet. Punktum.

Om de vil sitte ved bordet og se på dere spise er opp til dem.

Hadde ryddet vekk maten etter middagen så får de forsyne seg, og vaske etter seg, når de er ferdig.

Ærlig talt.

Når en er invitert på besøk så er det frekt å ikke følge vertskapets opplegg.

Vi spiser middag 17/18 her med 3 barn mellom 8-10.

Da har vi god tid til pakker, slappe av og spise litt julegodteri.

Anonymkode: 96f70...935

Normalt er jeg enig, men ikke når det gjelder julaften. Hvor en er på julaften er ofte noe en blir enig om etter å ha snakket sammen. Alle vil kanskje ha det hos seg, og så blir en enige om å være ett sted. Da må den som arrangerer også ta hensyn. Å servere middag 1700 er greit. Ikke 1500 eller 1900 dersom gjestene ikke ønsker så tidlig eller sen middag. Personlig kunne jeg tenkt meg middag 1930, men det blir 1730 på grunn av svigermors ønske.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også små, så vi har invitert til middag klokken 16. Synes det er helt innafor å starte jula tidlig, så de små får med seg hele. Da er det tid til voksentid etter at ungene er i seng

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Julemiddag kl 15 tenker jeg ikke er vits, da kan man like gjerne kjøre koldtbord. Vi har hatt mange små, tidligste vi har spist er 16:30. Selv er jeg vokst opp med gaver før julemiddag, og julemiddag sent. Ikke en tradisjon jeg har videreført, men begge mine foreldre hadde den tradisjonen med seg.

Anonymkode: 36e92...d9d

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde selvsagt tilpasset oss og overhodet ikke klaget på det. Likevel er det ikke slik vi kommer til å gjøre det hos oss, med to stk på nesten 20 måneder. 

Det er likevel så enkelt at dere inviterer til en tilstelning med en gitt agenda, og da får folk takke nei eller (forhåpentligvis) ja til det de inviteres til.

God jul😊

Anonymkode: 0d7da...f4a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

:blunke: er du rusa…? 

🤦🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

:blunke: atte var

Autokorrektur uten at jeg skjønner hvordan det ordet ble til 😳

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS her igjen – jeg glemte noen spørsmål!

6. Når det gjelder drikke:

Nesten ingen i familien vår drikker, men vi kommer selvfølgelig til å servere litt forskjellig til de som ønsker det.Og tradisjonen med cognac til konfekten og julekakene – den tuller vi ikke med 😆Det er uansett ingen som drikker seg beruset i familieselskap hos oss, så dette er ikke et tema i den forstand.

7. Matlaging og tidsbruk:

Jeg er ikke det minste bekymret for å få maten ferdig til rett tid. Både jeg og svogeren min er kokker, søsteren min tar seg av desserten, og til sammen er vi fem voksne som står på kjøkkenet. Og pinnekjøttet lager seg selv 

Vi klarer helt fint å få unna matlaging, pynting, borddekking og litt barneopplegg før kl. 15. Det er faktisk ganske overkommelig når man er så mange som hjelper.

Anonymkode: 3f942...bec

Er det kjekt å kopiere fra reddit eller få AI til å lage innlegg kun for å trigge og provosere? 😃

Du vil jo ikke ha tilbakemeldinger så da er det jo bare å si god jul! 🎅

Anonymkode: 79149...cdb

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare la være å invitere noen da, og sitte der ferdig med alt som er kl 18?

Anonymkode: aa034...faa

AnonymBruker
Skrevet

Som syvbarnsmor skjønner jeg godt at dere velger å spise middag kl 15! 
Før opplevde vi ofte at ventetiden ble lang før pakkeåpning for barna. Tradisjon tro, spiste vi julemiddag da sølvguttene ringte jula inn (kl.17), men da var ofte de minste barna trøtte, har opplevd  at de sovnet i tripptrappstolen til desserten. Vi startet pakkeåpning etter middagen, og da vi var så mange tok dette gjerne flere timer, så flere av de litt eldre barna ble grinete fordi de var trøtt. Det hendte at barna måtte få legge seg for å fortsette pakkeåpning neste dag.. Så dette handler ikke bare om å la barna få lov til å være oppe senere, det har også med at barna ønsker/ har behov for å legge seg i riktig tid. I år skal vi feire med vårt barnebarn på ett år- han er trøtt og legger seg ca kl 18. Han vil ikke sette pris på «få være oppe» en ekstra time eller to. Vi har ikke små barn lengre, men har holdt på den tradisjonen vi laget oss for mange år siden- vi spiser julemiddag mellom kl 14-15, etterpå dessert. Så kommer mine foreldre kl 16, og da starter vi pakkeåpninga. Underveis i pakkeåpninga tar vi oss tid til å spise kaker og drikke kaffe/ brus. 
Jeg støtter dere fullt ut i å gjøre det dere mener er best for barna😊

Anonymkode: 56eaa...101

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...