Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mener at vertskapet gjør det komplisert for seg selv + bror og søster, ikke de andre gjestene. Tipper bror og søster blir med på dette fordi de merker at vertskapet allerede stresser og vil gjøre det lettere for dem. 

Anonymkode: dc197...4ac

Hva får deg til å tro at vertskapet velger en løsning som gjør det mer komplisert for seg selv?

Anonymkode: 6b928...8a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hold dere fast: her har vi invitert til ANDEBRYST på julaften!  

Hvorfor? Vi er ikke så glad i ribbe, vi er bortreist hele lille julaften og store deler av julaften. Får ikke tid til å lage ribben. 

Nå, på samme måte som dere mener at TS er rigid, skyt meg! Jeg steller meg opp som en slags skyteskive for "tradisjon fordi!"-folka. Send meg ditt bestr argument for hvordan jeg ikke tar de beste avgjørelsene for meg selv og min familie!

Anonymkode: eff33...49f

Hvorfor avsporer du tråden med hva du selv skal servere på julaften? Det er jo ikke relevant for tråden i det hele tatt! 

Anonymkode: 8e037...904

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor avsporer du tråden med hva du selv skal servere på julaften? Det er jo ikke relevant for tråden i det hele tatt! 

Enig! Vi driter vel i hva de skal spise på julaften, det var ikke temaet her!

Anonymkode: 8f2f2...c83

• Liker 4
Skrevet

Jeg har selv vært gjest i en lignende alternativ julaften.

Neste gang takker jeg nei. 

Tenker også at hvis man må kjøre såpass alternativ som spriker fra «normal» julaften, så kan man kanskje gjøre det kun innad i kjernefamilien?  

Anonymkode: 3c5bb...b23

• Liker 6
Skrevet

Dere gjør som dere vil å ingenting er "feil" her. Men har selv 4 unger som nå begynner å bli store, men har alltid spist julemiddag i 18 tiden. Ungene har fått åpnet et par gaver før selve gave bonanzan starter sånn etter middagen en gang. Husk at ungene er små så julemat er vel egentlig ikke en stor favoritt i den alderen. La barna åpne et par gaver under middagen sånn at dere får spise i fred. Er de trøtte i 19 tiden så la de legge seg da. Ikke gidd å stress! Men ja om dere vil spise kl 15 så gi klar beskjed om det om ikke så får de som mener at det er helt sinnsykt krise, feire hjemme hos seg selv eller hos noen som møter deres kriterier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig! Vi driter vel i hva de skal spise på julaften, det var ikke temaet her!

Anonymkode: 8f2f2...c83

Det var en kommentar til vedkommende som mente at vertskapet ikke visste hva som var best for seg selv og hevdet at vedkommende visste selv hva som passet. 

Det er jo helt høl i huet, og innlegget mitt belyser nøyaktig hvor høl i huet det er. 

Anonymkode: eff33...49f

Skrevet

Vi har løst det med at ungene får åpne gaver utover dagen og så spiser vi middag i seks-tiden, og dessert. Så får de leke litt og pakke ferdig opp til de gjøres klar til senga, lykkelige og forhøyde i åttetiden. Så etter det koser vi voksne oss med gaveåpning og litt vin 🙂

Anonymkode: b3957...461

• Nyttig 1
Skrevet

Dere bestemmer når dere er vertskap. Er enig i at 15 er tidlig dog, men om dere har unger som er veldig var på leggetid så er det jo forståelig. 

Vi har løst det sånn at nissen kommer rundt kl 13-14. Da drikker vi kaffe og spiser julekaker mens ungene får åpne gavene nissen har med. Vi spiser middag ca 17-18, åpner alle andre gaver etter desserten, og kjører ny runde kaffe og kaker etter gaveåpningen. Da er det litt tilrettelagt alle. Mulig for de minste å legge seg ikke alt for sent, de får med seg det viktigste, og vi voksne har litt rolig tid sammen etter leggetid 😊

Anonymkode: 042e6...3f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Julemiddag kl 15???  (...)  

Vi spiser når jula ringes inn, kl 17. Så er det dessert. Kaker settes på bordet og gaver åpnes ca 1830.  

Barna får ikke en gang åpne gaver før alle andre heller. Halve gleden er jo ventetiden. Det å gå og glede seg. 

Anonymkode: 0ecc7...1da

Så fra barna våkner til middag kl. 15 og gaver ca. 16:30 er det NULL ventetid?

Ventetiden begynner først kl. 15?

Det blir for dumt.  

Anonymkode: f008b...edf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det ingen som skjønner at det ikke blir hyggelig for NOEN hvis ungene blir helt bajas av å være oppe for lenge?? Dere skriker ut som at "ungen tåler ikke være oppe lenger men er det likevel det går helt fint." Da TÅLER jo faktisk ungen det da! Men ikke alle gjør det! Når ungen flyr rundt som en villmann og hyler så er ikke det hyggelig for NOEN. 

Anonymkode: f7c45...3a1

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det finnes ikke komplisert, vertskapet har invitert til kl 15. De inviterte står da fritt til å takke ja eller nei.

Passer ikke tidspunktet for de inviterte, så takker de enkelt og greit nei.

💯

Anonymkode: f008b...edf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det finnes ikke komplisert, vertskapet har invitert til kl 15. De inviterte står da fritt til å takke ja eller nei.

Passer ikke tidspunktet for de inviterte, så takker de enkelt og greit nei.

Som en annen påpeker er det ikke så enkelt. For de fleste er julaften en spesiell dag. Det er ikke bare å takke nei og finne på noe annet.
personlig mener jeg at de som har arrangert jul de første 25-40 åra av livet ditt bør få mene noe. For middag kl 1500 er høyst unormalt og ikke praktisk i forhold til resten av dagen for veldig mange.  Som mange har påpekt er julaften faktisk arbeidsdag for mange også.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

For middag kl 1500 er høyst unormalt og ikke praktisk i forhold til resten av dagen for veldig mange.  Som mange har påpekt er julaften faktisk arbeidsdag for mange også.

Dersom det hadde vært problematisk i forhold til jobb, kirke eller andre avtaler så er jeg enig i at det må tas hensyn til. Men TS sier i HI at dette ikke er tilfelle her 😊

Anonymkode: 9009b...9c5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere gjør helt rett.

Her har vi faktisk gaveåpning først. Før middag. 

Deres jul - dere bestemmer.

Anonymkode: c7b85...aca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Anonymkode: 3f942...bec

Dere har det opplegget dere har. Så får folk holde seg hjemme om det ikke er godt nok.

Greit med tradisjoner, men ikke på detaljnivå. Hva feiler det folk?

Er vel viktigst å være sammen vel? Jeg kunne spist ribba kl.09:57 jeg, dersom jeg feiret jul et sted med hyggelige folk og god stemning.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Julemiddag kl. 15? Da hadde jeg rett og slett feiret med noen andre. Leggetid på julaften? Altså...

Anonymkode: 2c211...24d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det ingen som skjønner at det ikke blir hyggelig for NOEN hvis ungene blir helt bajas av å være oppe for lenge?? Dere skriker ut som at "ungen tåler ikke være oppe lenger men er det likevel det går helt fint." Da TÅLER jo faktisk ungen det da! Men ikke alle gjør det! Når ungen flyr rundt som en villmann og hyler så er ikke det hyggelig for NOEN. 

Anonymkode: f7c45...3a1

Gavene er en mye mer innvirkende årsak til st barna blir propell på julaften. Det beste er å åpne de kl 1200 og spise til normal tid.

For øvrig er det rart at norske barn avviker fra resten av verdens barn. I de fleste andre land er det vanlig å spise senere og at barn er lenger oppe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns 15 er alt for tidlig. Er jo tilogmed tidligere en hva en normal familie gjør i uka når unger er i barnehagen.  Virker nesten som folk vil ha unger i seng før en hva de er i uke dag med barnehage.

Vi har og 2 tette 20 mnd i mellom. Og vi har nå altid hatt julemiddagen mellom 17 og 18 ut fra når en kommer seg fra kirka og fjøs og jobb. Har aldri hatt med at ungene har fått så mye gaver at de ikke klarer å pakke opp. Og de har kost seg med det de har fått. Og vi har hatt 2 forskjellige unger en som vi kunne fint trekke ut legge tid på uten problem, og en som søvn var viktig, men fikk nå være oppe til rundt 20 og så la seg. Og vo voksene tok kaffe og dessert etter som ungene var lagt.

For meg virker mye av den yngre garden litt rare med at det ska foregå midt på dagen, kansje dere heler burde feire som i USA å la ungene få gavene morgenen  25 i stede, så løser dere mye av styret deres

Anonymkode: b4486...74d

Jeg feirer i Norge og åpner 25'te.

Min mann var skeptisk første året, men nå stortrives han med ordningen 

• Nyttig 1
Skrevet

Her spiser barna grøt til lunsj på juleaften. Å julemiddagen ca 17. Men de får åpne en pakke på morgenen og en mellom lunsj å middag. Da gjerne en pakke hvor jeg vet det er noe de kan syssle litt med en stund 

Synes det funker.

Anonymkode: aab0f...292

Skrevet
Brunello skrev (15 minutter siden):

Som en annen påpeker er det ikke så enkelt. For de fleste er julaften en spesiell dag. Det er ikke bare å takke nei og finne på noe annet.
personlig mener jeg at de som har arrangert jul de første 25-40 åra av livet ditt bør få mene noe. For middag kl 1500 er høyst unormalt og ikke praktisk i forhold til resten av dagen for veldig mange.  Som mange har påpekt er julaften faktisk arbeidsdag for mange også.

Hvis de ikke evner å si nei, så må de finne seg i opplegget de er invitert til.

Regner med voksne mennesker klarer å stelle sin egen feiring hvis den de er invitert til ikke holder ønsket standard.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...