Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men søksknene er jo tydeligvis enige i at dette passer best i år. Søsteren ønsker å dra hjem til leggetid ( fikk ikke inntrykk av at hun er jaget ut), og den barnløse onkelen ønsker å leke og finne på noe med barna på dagen, og så tilbringe kvelden med de voksne. Det høres jo ut som de riktig har tenkt å kose seg. De som har problemer med dette er den eldre generasjonen - som ikke har noe annet på tapetet den dagen, og som kun behøver møte opp, få mat og tilbringe ettermiddag og kveld med familien sin. 

Anonymkode: 9009b...9c5

De som m har problemer med dette er de som har gjenomført jula mange ganger før med tre små barn og vet at det går helt fint med middag 1800.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Uansett spiser de fleste middag senere enn 1500 hver eneste dag ellers i året. Hva og når de spiste tidligere er ikke relevant.

Selv synes jeg man bør spise julemiddagen senere enn 1700. Da er man fortsatt mett fra sen frokost/lunsj.

Poenget er at tradisjoner forandrer seg. 
Noen spiser sent, noen spiser tidlig. 

Noen tar hensyn til barna, noen krever at andre tar hensyn til de. 

Noen er rigide, andre mer rundkantede. 

Noen takker ja til en invitasjon, noen takker nei. 

Og så synger Sølvguttene 17.00 (som forøvrig er et opptak fra oktober :vetikke: for å ødelegge illusjonen av den viktigste delen av julaften for mange  ) og jaggu ble det jul allikevel. 

Anonymkode: eff33...49f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Uansett spiser de fleste middag senere enn 1500 hver eneste dag ellers i året. Hva og når de spiste tidligere er ikke relevant.

Selv synes jeg man bør spise julemiddagen senere enn 1700. Da er man fortsatt mett fra sen frokost/lunsj.

Familier med flere små barn er ikke det, de spiser kl 07 om ikke tidligere både denne dagen og alle andre dager..da er du alt annet enn mett når kl er 17. Når mine var små og jula skulle feires med 5-10 ekstra gjester så står en på kjøkkenet den dagen, den andre parten har henda fulle med 1,2,3 ( i vårt tilfelle 3) små barn som er full av lykke fordi julen endelig er her, nekta å sove på store dager husker jeg å de gjorde..det e snakk om tilpassing i Noen år, så er man tilbake i rutine igjen.. 

• Nyttig 3
Skrevet

Til dere som repeterer i det uendelige at "julaften er barnas dag". 

Nei, tenk det er ikke det. 

Julaften er en dag da mange voksne og gamle minnes tradisjoner. 

Og ikke fortell med at en 2-åring har noen relasjoner til julaften. Heller ikke en 3-åring (som knapt husker noe fra året før). 

Dette juleopplegget er kun for å lette arbeidet for småbarnsforeldrene. Hvem spiser middag kl. 15.00 i Norge i dag? 

Anonymkode: 8dd45...be4

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Brunello skrev (1 time siden):

Og da kan de voksne til og med få seg en øl til middagen. For jeg vil tro at de fleste som har middag kl 1500 for barnas skyld er de samme som mener at et barn ikke kan de en voksen drikke alkohol.

Det var ikke mitt inntrykk. Jeg forsto det sånn at det ga rom for at de voksne kunne sitte lenge ved middagsbordet og kose seg med julematen og snakke og hygge seg. Såvidt jeg husker fra innlegget jeg referer til ble ikke alkohol nevnt. 

Endret av Alice123
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

De som m har problemer med dette er de som har gjenomført jula mange ganger før med tre små barn og vet at det går helt fint med middag 1800.

Men likevel, hvorfor lage dårlig stemning når ikke vertsskapet ønsker å ha middag så seint? Jeg er også vant med å spise seinere, men jeg dikterer ikke når andre skal servere. Det er jo de som inviterer, dermed de som bestemmer. 

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Poenget er at tradisjoner forandrer seg. 
Noen spiser sent, noen spiser tidlig. 

Noen tar hensyn til barna, noen krever at andre tar hensyn til de. 

Noen er rigide, andre mer rundkantede. 

Noen takker ja til en invitasjon, noen takker nei. 

Og så synger Sølvguttene 17.00 (som forøvrig er et opptak fra oktober :vetikke: for å ødelegge illusjonen av den viktigste delen av julaften for mange  ) og jaggu ble det jul allikevel. 

Sølvguttene kan være fra året før faktisk.

Tradisjoner endrer seg, men hvorfor skal noen bestemme at siden de synes eget barn er viktigst så bestemmer de? Middag 1500 er rett og slett for tidlig for veldig mange. Selv er jeg aldri sulten kl 1500. 
Og spiser et barn kl. 15, må det ha kveldsmat kl 18-18.30. Og da er jo hele opplegget øydelagt.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er så drit lei av at alle dager skal være barnas dag. Middag klokken 15, det er jo før man spiser middag i ukedager. 

Julekvelden skal alle kunne glede seg til, derfor skal alle gi og ta. Og barna skal se frem til en litt senere og staselig middag. 

Stusselig med julekveld midt på dagen. 

Anonymkode: 79149...cdb

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Om man holder på gode, gamle tradisjoner som har vært i mange generasjoner uten problemer, så slipper man diskusjoner som dette 😄. Problem løst. 

Barnegudstjeneste fra 16 - 17, når jula ringes inn. Etterfulgt av middag og gaveåpning. Ofte var en fra husholdningen ikke i kirka, og ordnet innspurten på middagslagingen.

Anonymkode: e9718...b3a

• Nyttig 1
Skrevet
Eva00 skrev (5 minutter siden):

Familier med flere små barn er ikke det, de spiser kl 07 om ikke tidligere både denne dagen og alle andre dager..da er du alt annet enn mett når kl er 17. Når mine var små og jula skulle feires med 5-10 ekstra gjester så står en på kjøkkenet den dagen, den andre parten har henda fulle med 1,2,3 ( i vårt tilfelle 3) små barn som er full av lykke fordi julen endelig er her, nekta å sove på store dager husker jeg å de gjorde..det e snakk om tilpassing i Noen år, så er man tilbake i rutine igjen.. 

Nå har jeg tre barn og vet at det du skriver ikke stemmer for oss og sikkert ganske mange andre.

Barn som spiser frokost tidlig spiser både lunsj og mellommåltider. Og skulle de spist middag 1500, ville det ha blitt kveldsmat kl 18-1830. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

g så synger Sølvguttene 17.00 (som forøvrig er et opptak fra oktober :vetikke: for å ødelegge illusjonen av den viktigste delen av julaften for mange  ) og jaggu ble det jul allikevel. 

Og der dret du deg ut gett🤣  De fleste oppegående folk med en fungerende hjerne vet det altså😉 Skal du komme her og være dum i kjeften får du jammen få til noe bedre enn det altså 😉

Anonymkode: a0f0c...b25

• Liker 1
Skrevet

Men likevel, hvorfor lage dårlig stemning når ikke vertsskapet ønsker å ha middag så seint? Jeg er også vant med å spise seinere, men jeg dikterer ikke når andre skal servere. Det er jo de som inviterer, dermed de som bestemmer. 

Ikke hvis man rullerer på det, for eksempel. Det høres ut som om folk tror dette er en tilfeldig søndagsmiddag, men dette er jo en dag der de folk ofte bruker å feire sammen fast. Med litt til og fra selvfølgelig. Og da tilpasser alle seg alle. Det er ikke barebare å takke nei på julaften når det er fast at man feirer sammen. Og en dag man gjerne ønsker å være sammen. 

Det hadde vært noe annet om de hadde invitert til søndagsmiddag andre helgen i februar. Da setter de selvfølgelig tidspunkt selv, og de det ikke passer for takker nei. Det kan man ikke like enkelt gjøre på julaften. Derfor er det ikke greit at noen dikterer noe så avvikende fra hvordan det har brukt å være, vertskap eller ei. 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg tre barn og vet at det du skriver ikke stemmer for oss og sikkert ganske mange andre.

Barn som spiser frokost tidlig spiser både lunsj og mellommåltider. Og skulle de spist middag 1500, ville det ha blitt kveldsmat kl 18-1830. 

Ja,barna åt, jeg og mannen min spiste svært lite da det gikk i ett..Ja,mine åt igjen kl 19 og la seg rundt 21, kan huske at han og jeg heller ikke va seine i seng på disse dagene i 5-6 år..dog,nå er de tenåringer og vi har spist kl 17.30 i ganske mange år, men det var noen år våre gjester måtte finne seg i at vårt hus,våre regler..de kan jo bare feire en annen plass om det blir vanskelig..? Eller innpasse seg i noen år..

Skrevet

Vi spiste i 18 tiden og det gikk helt fint selv om ungene var mindre.  De var oppe en god del lenger også, nå hadde vi vanligvis nisse innom  før middag med et par gaver til de.

Jeg synest kl 15 er veldig tidlig og så har jeg ikke sansen for at alt skal være (bare) barnas dag, det er en familie tradisjon i mitt hodet. Når det er sagt, dere arrangerer så dere kan gjøre som dere vil.

Anonymkode: b0fb7...2d7

• Nyttig 4
Skrevet

Dere er verten, dere bestemmer. Vi har også små barn og skjønner deg veldig godt.

Anonymkode: 4d218...0a4

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tidspunktet er ikke komplisert, det som er «komplisert» er at alle andre skal tilpasse seg fordi at denne familien skal være vertsskap. Søster og bror involveres, barna skal ha opplegg, søster drar tidlig på kvelden etter desserten. Så mange tiltak, bare fordi at denne småbarnsfamilien har fått det for seg at barna ikke tåler en ussel dag utenom rutine. 

Anonymkode: dc197...4ac

Det finnes ikke komplisert, vertskapet har invitert til kl 15. De inviterte står da fritt til å takke ja eller nei.

Passer ikke tidspunktet for de inviterte, så takker de enkelt og greit nei.

Anonymkode: 6b928...8a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke hvis man rullerer på det, for eksempel. Det høres ut som om folk tror dette er en tilfeldig søndagsmiddag, men dette er jo en dag der de folk ofte bruker å feire sammen fast. Med litt til og fra selvfølgelig. Og da tilpasser alle seg alle. Det er ikke barebare å takke nei på julaften når det er fast at man feirer sammen. Og en dag man gjerne ønsker å være sammen. 

Det hadde vært noe annet om de hadde invitert til søndagsmiddag andre helgen i februar. Da setter de selvfølgelig tidspunkt selv, og de det ikke passer for takker nei. Det kan man ikke like enkelt gjøre på julaften. Derfor er det ikke greit at noen dikterer noe så avvikende fra hvordan det har brukt å være, vertskap eller ei. 

Ja, jeg kunne vært enig dersom avviket var enormt og gjorde dagen ugjenkjennelig fra alt man forbinder med jul. Men her er det snakk om å begynne programmet et par timer tidligere! Ellers er det vanlig mat, gaver og dessert. Og mulighet til å sitte og være sammen utover kvelden. Og ingenting som kolliderer med jobb eller kirke. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det finnes ikke komplisert, vertskapet har invitert til kl 15. De inviterte står da fritt til å takke ja eller nei.

Passer ikke tidspunktet for de inviterte, så takker de enkelt og greit nei.

Anonymkode: 6b928...8a0

Jeg mener at vertskapet gjør det komplisert for seg selv + bror og søster, ikke de andre gjestene. Tipper bror og søster blir med på dette fordi de merker at vertskapet allerede stresser og vil gjøre det lettere for dem. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at vertskapet gjør det komplisert for seg selv + bror og søster, ikke de andre gjestene. Tipper bror og søster blir med på dette fordi de merker at vertskapet allerede stresser og vil gjøre det lettere for dem. 

Ballsy move å mene at vertskapet gjør det komplisert for seg selv, all tid de selv har lagt opp denne planen fordi det passer dem best. 

Si meg - tror du ikke at andre mennesker vet hva som passer dem selv best? Hvem er du til å hevde hva som er enkelt eller komplisert for vilt fremmede mennesker? 

• Nyttig 1
Skrevet

Hold dere fast: her har vi invitert til ANDEBRYST på julaften!  

Hvorfor? Vi er ikke så glad i ribbe, vi er bortreist hele lille julaften og store deler av julaften. Får ikke tid til å lage ribben. 

Nå, på samme måte som dere mener at TS er rigid, skyt meg! Jeg steller meg opp som en slags skyteskive for "tradisjon fordi!"-folka. Send meg ditt bestr argument for hvordan jeg ikke tar de beste avgjørelsene for meg selv og min familie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...