Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da hadde jeg mest sannsynlig vært på jobb til kl.15 eller kl.16, slik at andre ansatte med små barn kunne få fri på julaften :)

Anonymkode: 96cae...f8f

Jo, men da stiller det seg jo selvsagt annerledes 😊 Som ts skriver, her er hennes generasjon enig om at dette passer best ( inkl mannens bror uten barn). Og det er ikke praktiske ting som jobb eller kirke som hindrer generasjonen over, det er kun viljen. 

Anonymkode: 9009b...9c5

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er et viktig poeng, men ikke tema for tråden. 

Hvis du leser hi, så ser du at det er snakk om småbarn, tenk småbarnsavdeling i barnehage. Alle vet hvor viktig rutiner og søvn er i den alderen. 

Hvis det var snakk om en 7-åring, så kan de ha godt av å lære seg å vente og mange kan være oppe lenger uten at dagen derpå blir utrivelig for alle parter. Man kan ikke forvente at en 2-åring skal holde seg våken flere timer etter leggetid pga voksnes tvangstanker!

Anonymkode: ccd0a...a82

Men en 2-åring er det da null problem å legge til vanlig tid dersom den trenger det, uten å avbryte selskapet for alle de andre gjestene? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Småbarn kan åpne gaver gjennom hele dagen. De orker ikke åpne 20 gaver på en halvtime etter middag, uansett om den er tidlig, så antagelig har du gaver igjen som du kan åpne gjennom hele romjula. Vi har aldri spist middag før kl 17 selv med småbarn, og det har alltid gått fint. Litt julelopper må man regne med :D 

Anonymkode: 06232...87c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Deilig, da kan man ha litt restelag utpå kvelden! Kald ribbe på lefse! Momse litt av hvert, hadde kosa meg.

Anonymkode: c229b...f42

Som vert hadde jeg ikke orket å servere og rydde opp etter et kveldsmåltid også 😄. Da har vi først ordnet frokost, grøt til lunsj og god julemiddag. Vil ha fri fra kjøkkentjeneste på kvelden. Vi har middag ca 1730, og da orket ingen noe annet enn litt konfekt utpå kvelden 🙂 

Anonymkode: e9718...b3a

• Nyttig 3
Skrevet
Snok1 skrev (3 timer siden):

Det er ingen som snakker om å ødelegge jula, det er snakk om å planlegge rundt barna og deres ekte juleglede. 

Hvis du ikke liker tradisjonene til de som har funnet plass til deg rundt deres julebord, er det alltid behov for hjelpere hos de hjemløses jul. Vær til nytte, ikke syt og vær utakknemlig.

Man planlegger jula rundt barn, ja. De får blant annet julegrøt med mer sent. Og noen gaver tas unna med nissen midt på dagen, eller dagen etter.

Man snur ikke hele opplegget på hodet for alle andre, bare for at barna skal sitte til bords og se på at andre spiser mat de ikke liker en gang. 

Anonymkode: 82aba...349

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Jula ringer inn 1700 til Sølvguttene som synger julen inn. 

Vi har åpnet noen gaver mellom middag og dessert. Med så små barn så sparte vi noen gaver til dagen etterpå. 

Greit julen er for barn, men også for voksne. Jeg er bare 37, men holder på tradisjonene jeg vokste opp med.

Hele dagen går til barna med barnetv, julrstrømpe, barna leker, noen ganger kommer venner på besøk, spiser god lunsj. Middagen lager seg selv. 

Barna er våkne til 20 ca på den aldereb 

Nå er barna 9 og 12. Har fortsatt de samme tradisjonene. Forandret aldri på noe. Så forstår den eldre generasjonen sånn egentlig 🤶

Anonymkode: b229a...931

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo, men da stiller det seg jo selvsagt annerledes 😊 Som ts skriver, her er hennes generasjon enig om at dette passer best ( inkl mannens bror uten barn). Og det er ikke praktiske ting som jobb eller kirke som hindrer generasjonen over, det er kun viljen. 

Jeg synes også det er rart at når alle søsknene, både de med og uten små barn, er enige om at dette er et opplegg som passer dem og barna, at besteforeldrene da setter seg helt på bakbeina, og ikke engang forsøker å være med på et kompromiss. 

Jeg er veldig glad for at alle rundt oss var villige til 4-5 år med å tilpasse seg oss og barna, slik at de fikk gleden av å feire med besteforeldrene sine. 

Anonymkode: 22771...35c

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så trist med tidlig middag? Er så tåpelig hvordan voksne henger seg opp i klokkesletter i julen. Hvorfor er det så viktig EGENTLIG? Tenk på de små barna, er dem sin jul, er de som gleder seg og har barnslig lyst, voksne bryr seg ikke om pakker engang.

Anonymkode: 2cf35...6cc

Vi er mange som aldri spiser så tidlig. Og i alle fall ikke har matlyst da. 

Kjipt å ødelegge hele julemiddagen på at tidspunktet er latterlig tidlig. Kan servere ribba til frokost da...og bare bli ferdig med det. 

Og - har du noen gang møtt et barn som liker ribbe eller pinnekjøtt? Her lagde vi kalkunfilet ved siden av noen år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes også det er rart at når alle søsknene, både de med og uten små barn, er enige om at dette er et opplegg som passer dem og barna, at besteforeldrene da setter seg helt på bakbeina, og ikke engang forsøker å være med på et kompromiss. 

Jeg er veldig glad for at alle rundt oss var villige til 4-5 år med å tilpasse seg oss og barna, slik at de fikk gleden av å feire med besteforeldrene sine. 

Man setter ned foten først som sist, og holder på tradisjonene. 

Tilpasninger er greit, ja. Men å snu opp ned alt?

Gi det 10 år, så blir man invitert på sushi, for 12-åringen liker ikke lukten av svin og lam i huset. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det så trist med tidlig middag? Er så tåpelig hvordan voksne henger seg opp i klokkesletter i julen. Hvorfor er det så viktig EGENTLIG? Tenk på de små barna, er dem sin jul, er de som gleder seg og har barnslig lyst, voksne bryr seg ikke om pakker engang.

Fordi klokken 15 er vi ikke sultene enda, det er fremdeles lyst og de voksne i familien som går i kirka har ikke kommet tilbake enda. 

Utenom det, snakk for deg selv, hos oss gleder de voksne seg like mye og bryr seg absolutt om pakker.

Anonymkode: 5b808...936

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

En bestefar foreslo å varme egen mat litt senere, TS tok det som en spøk, men det kan jo ha vært seriøst ment. Det ville vært et fint kompromiss, først barnemiddag for de små med gaver etterpå, og så kunne besteforeldrene stelt i stand en middag til de voksne mens barna sov. Sånn som TS planlegger legges det egentlig opp til at julekvelden er over klokka sju og at gjestene drar hjem da. 

Om disse barna var mine (eneste) barnebarn ville jeg selvfølgelig ha kommet likevel, men med egne, eldre barn hadde vi nok blitt hjemme. Denne feiringen hadde blitt for kort og heseblesende. 

Anonymkode: a300d...724

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man setter ned foten først som sist, og holder på tradisjonene. 

Tilpasninger er greit, ja. Men å snu opp ned alt?

Gi det 10 år, så blir man invitert på sushi, for 12-åringen liker ikke lukten av svin og lam i huset. 

Det var da voldsomt. Det er snakk om å spise et par timer tidligere enn vanlig. Men selvfølgelig, dersom man heller vil være hjemme og ha alt på sin vanlige måte, står man jo fritt til det. De som inviterer hjem til seg må få lov til å bestemme visse detaljer. Og i Ts sitt tilfelle høres det ikke ut som de er de som blir sittende alene uansett. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde ikke hatt noen problemer med at middagen er kl 15. Ser ikke problemet med å være litt fleksibel for at dagen skal bli best mulig for foreldre og barn. Det er i utgangspunktet koselig med tradisjoner, men ikke når de blir en tvangstrøye. 

Anonymkode: 6a6f3...4e2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Anonymkode: 3f942...bec

Jeg synes det er veldig rart og har aldri gjort det selv. Julemiddag kl 15??? Det har heller aldri vært noe problem med mine fire barn, ei heller nieser/nevøer både med og uten diagnoser. 

Vi spiser når jula ringes inn, kl 17. Så er det dessert. Kaker settes på bordet og gaver åpnes ca 1830. Da barna var helt små sov de duppen sin litt senere og uten å vekke de, slik at de holdt ut en time ekstra. Vi la barna når de ble trøtte, så satt vi voksne utover kvelden og åpnet gaver, pratet og koste oss. 

Barna får ikke en gang åpne gaver før alle andre heller. Halve gleden er jo ventetiden. Det å gå og glede seg. 

Anonymkode: 0ecc7...1da

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var da voldsomt. Det er snakk om å spise et par timer tidligere enn vanlig. Men selvfølgelig, dersom man heller vil være hjemme og ha alt på sin vanlige måte, står man jo fritt til det. De som inviterer hjem til seg må få lov til å bestemme visse detaljer. Og i Ts sitt tilfelle høres det ikke ut som de er de som blir sittende alene uansett. 

Man flytter gavene til barna. Ikke selve middagen. Hva er så vanskelig med det? 

Vi valgte uansett å bli hjemme - og endte med at alle med unntak av den ene barnefamilien ville feire her. 

Skrevet

Hvorfor gjør dere det så unødvendig komplisert? De fleste av oss har vokst opp med å spise julemiddagen mellom 17-18, uten at julaften handlet noe mindre om oss barna, og det har gått helt fint uten at det har ødelagt fremtidig døgnrytme og søvnhygiene.. hvorfor ikke ha middag klokken 17, så åpne gaver før dere voksne tar oppvasken og kaffe og kaker? 

Anonymkode: dc197...4ac

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

En bestefar foreslo å varme egen mat litt senere, TS tok det som en spøk, men det kan jo ha vært seriøst ment. Det ville vært et fint kompromiss, først barnemiddag for de små med gaver etterpå, og så kunne besteforeldrene stelt i stand en middag til de voksne mens barna sov. Sånn som TS planlegger legges det egentlig opp til at julekvelden er over klokka sju og at gjestene drar hjem da. 

Om disse barna var mine (eneste) barnebarn ville jeg selvfølgelig ha kommet likevel, men med egne, eldre barn hadde vi nok blitt hjemme. Denne feiringen hadde blitt for kort og heseblesende. 

Anonymkode: a300d...724

Det er mulig jeg gjør meg vanskelig. Men om jeg har laget julemiddag, som ribbe eller pinnekjøtt, så bruker jeg en del timer på det. Og maten er aller best da. 
Dersom gjestene ikke vil komme når jeg serverer maten, men vil "varme opp noe senere" så viser det ganske lite respekt for den jobben jeg har lagt ned for å få det "perfekt" til et gitt tidspunkt. 

Jeg hadde heller satt pris på om de forsøkte å møte meg på halvveien tidsmessig, ved å si ting som "Vi er vant til å spise 18.00, så 15.00 blir veldig tidlig for oss. Kunne vi spist 16.00 eller 16.30, som et slags kompromiss" 
Ikke at "Blir det ikke mat 18.00, så kommer vi ikke!" 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Anonymkode: 3f942...bec

Dere gjør det som passer dere. Voksne folk klarer å spise før kl. 18.00. Noe annet er bare vrangvilje.

Anonymkode: 6e5e1...526

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man flytter gavene til barna. Ikke selve middagen. Hva er så vanskelig med det? 

Vi valgte uansett å bli hjemme - og endte med at alle med unntak av den ene barnefamilien ville feire her. 

Ok, som sagt må jo alle få lov til å velge dette selv. For meg er det viktigste at vi er samlet, så er ikke alle detaljene og at tidspunktene er nøyaktig samme tid hver år, like viktige. 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi holdt julen ifjor med 2åring og 3åring hvor julemiddag er klokken 15 det gikk veldig fint og passet veldig bra med barna. Vi begynte å pakke opp gaver etter middag- og pakker med barn kan fort ta 2-3 timer, deretter dessert og barna leker og deretter leggetid for de minste, folk kunne bli så lenge de ønsket, svigerinne med 4åring og eldre sønner reiste hjem klokka 20. Alle var fornøyde og alle skjønte at med små barn så må man holde julen innen for deres tid, sånn er det bare. 

Sett denne familien deres på plass og be dem bli voksne. Julen er barna sin høytid og når det er julefeiring uten barn- så kan de ta det til sent på kvelden som de selv ønsker. Aldri hørt om så lite forståelsesfulle folk som du beskriver. Synes de at barna skal legge seg stuptrøtte før de har fått åpnet gavene og spist dessert? Snakk om å ødelegge jula for barna strengt tatt!

Julen.er også høytid for oss voksne. Jeg hadde takket nei til julemiddag kl 15, og helker feiret voksenjul hjemne. Det betyr ikke at jeg ikke forstår situasjonen ts er i, men at jeg ikke ønsker å feire jul på den måten. Jeg forventer også forståelse for at tradisjoner ee viktig for meg, og at jeg derfor avstår fra en fwiring som ts beskriver.

Anonymkode: ac4b2...081

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...