Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Nei. Jula er barnas høytid, og å planlegge rundt barna er naturlig og dessuten vertens prerogativ. God jul.

Her er jula en famile dag. Ikke barnas dag. Barna inkluderer like mye oss i sitt som vi med  dem. Med familie som fokus, lærer barna at ikke alt altid handler om dem. Når vi deler ut pakker, må de vente på sin tur, mens mor far eller annen voksen pakker opp sin pakke. Og alle er delaktig i det. Og lærer samtidig når man engasjerer seg i voksne sine pakker, takknemlighet. Og å glede seg på andres vegne. De lærer å gi å ta. 

Nei julen er ikke barnas dag. Når de vokser opp håper jeg de evner å dele sin jul med sin familie også og ikke bare har lært å feire seg selv

Anonymkode: 50038...fe8

• Liker 8
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det kommer aldri til å skje da rutinene med tegnefilmer, middag 17-17.30 og så gaver er like innarbeidet hos barna mine at de hadde nektet for noe annet. 

Anonymkode: 5b808...936

Det var det i meg og lillebroren min og, til vi fikk egne barn. Når barna er så små er det hensiktsmessig med tidligere middag. 15 hadde vært tidlig for meg også, men vi har spist klokken 16 frem til barna tålte å være lenger oppe. Nå ringes ikke julen inn her klokken 17 24 desember. Er er det allerede julestemning, og denne holdes på til langt ut i januar. Vi har heller ikke på noe særlig tv på julaften, det er så mye annet barna ønsker. Vi spiller brettspill, drikker gløgg, koser oss med dekking av bord osv. Blir man invitert bort kan man fint takke nei, og bli hjemme. Vi fikk mange reaksjoner når vi inviterte til middag klokken 16, men når de så hvor slitne og overstimulert barna var når klokken var 19:30 hadde de full forståelse for det. For min del har det handlet mest om å tilpasse så alle får en hyggelig jul. Det er alt annet enn hyggelig med overslitne barn, som heller ikke får sove fordi det er overload av inntrykk. Nå er mine større og middagen går igjen klokken 17, med mindre det kommer små barn som ikke klarer denne forandringen. 

Anonymkode: bf90d...7e4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er alle sin jul, og selvsagt kan voksne bry seg om pakker. Men jula er jo mye mer enn pakker for voksne, det er tid med familie, god mat og drikke, koselige juleprogram, julemusikk osv. For små barn handler det selvsagt mest om pakker, så hvorfor kan de ikke heller få åpne pakker jevnt gjennom dagen da, fremfor å måtte vente med alle pakkene til etter middag? Små barn bryr seg også lite om selve julemiddagen. Det er gjerne noe de bare vil ha raskest mulig overstått, for å kunne åpne pakker etterpå. Derfor blir det fort sutring og mas rundt middagsbordet også, særlig med dagens barn som egentlig ikke er særlig vant med å vente (iallfall ikke uten å bli underholdt av mobil/ipad for å slippe å fokusere på at de venter på noe). Så hvorfor kan ikke barna heller få seg en liten middag 14/15-tiden, åpne litt pakker og heller ta julemiddagen som en kveldsmat i 17/18 tiden? Da blir det jo fort en kjekk jul for alle, både voksne og barn! 

Det er ikke selve klokkeslettet folk henger seg opp i, men julaften bør jo være noe annet enn en vanlig hverdag. Det som er så rart, er at dette med å spise middag kl. 17 gjerne ikke var et problem før, men med mange av dagens foreldre har det blitt en kjempeproblem. Det går an å tilpasse andre ting rundt barna enn selve julemiddagen, for det er for de aller fleste litt kjipt om julaften er ferdig i 17-18-tiden. Det er jo tross alt en høytid. 

Anonymkode: ac766...c1f

Men det er 2025. Det meste kan strømmes. Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke kan se 3 nøtter til askepott og høre på julemusikk etter at barna er lagt? Dere kan også spare voksnes gaver hvis du synes det er trist å åpne gaven din tidlig og hvis det ikke er noe du har fått av barna.

Anonymkode: ccd0a...a82

• Liker 1
Skrevet
Tomas77 skrev (30 minutter siden):

En annen ting er jo hva man gjør etter at middagen en fortært.

Med såpass små barn og så tidlig middag er det sannsynlig med ganske lite alkohol så da er man ferdigspist klokka 16 og klink edru. 

Det blir mye "og bilen går bra?" og "skulle visst bli kaldere til uka" utover ettermiddagen. 

Vi har aldri alkohol på julaften. Ser virkelig ikke behovet. 

Anonymkode: bf90d...7e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tomas77 skrev (7 minutter siden):

Ja og det må man jo hvis det ikke er lagt opp til noe annet enn nettopp smalltalk. Derfor formuleringen hva har man tenkt å gjøre etter middagen? For det virker jo som de har tenkt å fortsette laget men uten noen særlig plan for hva som da skal skje. Og voksne mennesker i en sofa i time etter time er jo verdens kjedeligste affære. 

Vi har yatzy, kinasjakk og quiz på nyttårsaften. 

De som er skjermavhengige i tråden, kan jo se på tv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er 2025. Det meste kan strømmes. Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke kan se 3 nøtter til askepott og høre på julemusikk etter at barna er lagt? Dere kan også spare voksnes gaver hvis du synes det er trist å åpne gaven din tidlig og hvis det ikke er noe du har fått av barna.

Var det 3 nøtter til Askepott, julemusikk og julegaver du fikk ut av innlegget mitt? Du skjønte ikke budskapet? 

Skrevet

Skjønner behovet for å tilpasse, men 15 var tidlig. Når barna var så små brukte vi å ha middag rundt 16.30-17, deretter åpne litt gaver, også dessert. Av og til dessert etter at de minste barna var lagt, de visste jo uansett ikke om den😅 Da kan man også slappe litt mer av når man spiser. Ungene åpnet litt gaver på julaften og resten 1. Juledag 

Anonymkode: 16cab...a97

• Liker 1
Skrevet

Vertskapet bestemmer.  

Søsteren med 2 åring kan feire dagen med dere. De andre kan la være å komme. Eventuelt kan dere spise middag kl 16 som et slags kompromiss.

Anonymkode: 07455...77b

• Liker 1
Skrevet

Har feiret jul i snart 60 år og aldri spist tidligere enn kl 17, ofte en time senere. Minst. 

Og barna har alltid vært fornøyde, enten det har vært åtte små eller ti store til stede. 

Selv hadde jeg ikke satt pris på en julemiddag så tidlig som kl 15, høres mest ut som du og din søster har bestemt dere for å gjøre det så lite koselig dere bare kan. For de voksne ;)

Barna fikser da fint å spise tidlig, så kan de pakke opp en eller to pakker mens dere spiser. 

Anonymkode: 9ed7e...eec

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er det dummeste jeg hører, småbarnsforeldre som ikke klarer å tilpasse seg tradisjoner og normalt kutyme. 

Jula ringes inn 17.00.

Julemiddag er etter dette. Jeg har fem barn, yngste er fortsatt småbarn som legges 19, men det ordner seg, det er jo jul!

Anonymkode: 8f2f2...c83

Man kan jo heller tilpasse tradisjonene til barna? Julen er faktisk ikke så viktig spør du meg. Jeg driter lang mars i om julemiddagen er på nøyaktig riktig tid. Med små barn betyr det ingenting 😄

Anonymkode: a2cd5...acb

Skrevet

Jeg er ikke rutinert nok til å greie å ha middagen ferdig til 15, men hadde gjerne feiret med noen som hadde fått det til. Vi har barn på 3 og 1 år, så hadde vært deilig å ikke strekke tiden 

Anonymkode: 2f5be...eb4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har aldri sett på tv på julaften, da har pappa sittet klistret til tvn og sett fotball gjennom hele barndommen min. 3 nøtter til askepott så jeg ikke før i voksen alder .

Anonymkode: 2cf35...6cc

Ok 👍

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor er det så trist med tidlig middag? Er så tåpelig hvordan voksne henger seg opp i klokkesletter i julen. Hvorfor er det så viktig EGENTLIG? Tenk på de små barna, er dem sin jul, er de som gleder seg og har barnslig lyst, voksne bryr seg ikke om pakker engang.

Anonymkode: 2cf35...6cc

La oss si at det er barnas dag, noe jeg er sterkt uenig i da det er familiens dag.

Men som barnas dag hadde middag 15.00 vært like uaktuelt. Skulle likt å se at mine unger skrudde av tegnefilmene for å spise. Så skulle det legges opp til barnas tidsskjema hadde det blitt tegnefilmer ++ og middag TIDLIGST 17.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Deilig, da kan man ha litt restelag utpå kvelden! Kald ribbe på lefse! Momse litt av hvert, hadde kosa meg.

Anonymkode: c229b...f42

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Anonymkode: 3f942...bec

Høres ut som gjestenes problem. For oss er det opplegget perfekt jul! Vi og spise rundt 15:00. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det høres ut som en fantastisk plan, og tror barna deres kommer til å storkose seg.

Etter min mening er det det som er ekte juleglede

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var det 3 nøtter til Askepott, julemusikk og julegaver du fikk ut av innlegget mitt? Du skjønte ikke budskapet? 

Du skriver at du er redd det blir sutring under middagen når småbarn skal sitte lenge til bords. Det er ikke et problem hos oss. Barna får gå fra bordet når de er mette, og sitter i nærheten og bygger duplo og leker med bamser. 

Du nevner også at julen bør være noe annet en en hverdag. Jeg forstår ikke hva du mener her. 

Min mor foreslo å servere pinnekjøttet tidligere når hennes barnebarn skulle feire jul hos henne. Hun framskyndet middagen på 80-tallet når jeg var liten. Dette er noe de fleste med små barn gjør, det er ikke en ny greie. 

Du skriver " Men jula er jo mye mer enn pakker for voksne, det er tid med familie, god mat og drikke, koselige juleprogram, julemusikk osv."

Er det en grunn til at dere ikke kan tilbringe tid med familie og se på tv og høre på musikk på kvelden? Det er dere som bestemmer når "julaften er over", som du sier. Julaften behøver slett ikke være over når gavene er åpnet! 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok 👍

La oss si at det er barnas dag, noe jeg er sterkt uenig i da det er familiens dag.

Men som barnas dag hadde middag 15.00 vært like uaktuelt. Skulle likt å se at mine unger skrudde av tegnefilmene for å spise. Så skulle det legges opp til barnas tidsskjema hadde det blitt tegnefilmer ++ og middag TIDLIGST 17.

ingen kommentar

Skrevet

For meg er dette umusikalsk. Julen ringes inn kl 17.00 og da spiser vi middag. Så barn eller ikke. En del av julemagien handler også om ventetiden. 

Dere gjør selvsagt som dere vil, men det er ikke sikkert at deres gjester ønsker å delta på dette og skaper sin egen feiring, etter sine tradisjoner. Du kan jo prøve med å gi og ta, en mellomting mellom kl 15 og 18

Anonymkode: 34227...dc7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kl 15 var jo vanvittig tidlig for julaften, men dette er jo drevet av tradisjoner. Her har det alltid vært kl 17, uansett.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man kan jo heller tilpasse tradisjonene til barna? Julen er faktisk ikke så viktig spør du meg. Jeg driter lang mars i om julemiddagen er på nøyaktig riktig tid. Med små barn betyr det ingenting 😄

Anonymkode: a2cd5...acb

Jeg leser i tråden at mange gjør det, har julemiddag før en vanlig tirsdagsmiddag i oktober. Dem om det, men da håper jeg at de har en bror eller svigerinne som får barn når deres egne barn er tenåringer, så må de servere julemiddag til lunsjtid da også. Lykke til!

Hos oss er julen tradisjonsrik og forutsigbar, og alle elsker den. Unge, gamle, nye familiemedlemmer, tilreisende og hjemmeboende, alle tilpasser seg tradisjonene i vår familie. Måtte det vare!

Anonymkode: 8f2f2...c83

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...