Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri sett på tv på julaften, da har pappa sittet klistret til tvn og sett fotball gjennom hele barndommen min. 3 nøtter til askepott så jeg ikke før i voksen alder .

Anonymkode: 2cf35...6cc

Fotball på julaften er jo helt unormalt! Hverken pappa eller min stefar har noensinne sett sport på julaften, og de ser ellers på "alt" av sport! Tre nøtter til Askepott, Reisen til Julestjernen og 2 x disney er tradisjon for ganske mange tror jeg 😊😊

Anonymkode: a0f0c...b25

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En annen ting er jo hva man gjør etter at middagen en fortært.

Med såpass små barn og så tidlig middag er det sannsynlig med ganske lite alkohol så da er man ferdigspist klokka 16 og klink edru. 

Det blir mye "og bilen går bra?" og "skulle visst bli kaldere til uka" utover ettermiddagen. 

Endret av Tomas77
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes middag klokka 15 er tidlig, og ville nok slitt litt med den delen. Spiser aldri middag så tidlig til vanlig heller. Har selv to barn, mine er 4 og 6, og de får være lenger oppe på julaften. De spiser mat med oss andre, også får de gå fra når de er ferdige med å spise. Da leker de, bruker nettbrettet eller tegner frem til vi andre er ferdige med å spise. 
Men man gjør jo ting ulikt, og du har sikkert dine grunner til å holde fast ved sengetid klokka 19. Og du ber jo inn til det tidspunktet du selv vil - men da må du også tåle at noen evt takker nei eller gir beskjed om at de synes det er i det tidligste laget å spise middag da. 

Anonymkode: b45f9...92f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Anonymkode: 3f942...bec

Altså hvordan "programmet" skal være, bestemmer nå vel verten tenker jeg sånn sett. Og man tar hensyn til de med små barn. 

Vi skal feire jul med min søster. De har store barn, vi har små barn. Middagen er dermed flyttet frem, samme med gavene fordi barna skal få ta del før leggetid. 

Tenker det er en selvfølge at man tar hensyn til små barn. 

Anonymkode: 7a6e2...0e4

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det så trist med tidlig middag? Er så tåpelig hvordan voksne henger seg opp i klokkesletter i julen. Hvorfor er det så viktig EGENTLIG? Tenk på de små barna, er dem sin jul, er de som gleder seg og har barnslig lyst, voksne bryr seg ikke om pakker engang.

Her vi bor, er det ikke engang mørkt i tretiden. Det er en helt annen stemning å spise etter at det er mørkt, med stearinlys og julelys som lyser opp. 

Tidspunktet har ikke noe å si annet enn at det kræsjer med alle andre måltider den dagen - med middag kl 15, må man eventuelt droppe julelunsjen/grøten, hvis man er en familie som nyter en sen julefrokost sammen. Ellers blir det altfor kort tid mellom hvert måltid. 

Avhengig av hvem i familien det gjaldt, hadde jeg nok kanskje kunne ha valgt å heller feire alene med kun egen familie i stedet for å endre alle dagens tradisjoner for å spise kl 15. Det kræsjer for mye. Kl 17 ville hjulpet. 

Anonymkode: 29abf...ee7

• Nyttig 6
Skrevet

Jeg er voksen, og har voksne barn. Riktignok ikke bestemor enda. Jeg hadde ikke hatt problemer med å tilpasse meg. Det er fullt forståelig, så her synes jeg besteforeldre er vanskelig. Det handler ikke om dem, men om ungene. 

Det høres ut som en flott og god feiring for meg. 

Anonymkode: 0e43f...b82

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med å starte med å åpne julegaver fx kl 15. Når gavene er pakket opp så kan dere spise rundt 18 tiden. Da kan ungene leke litt med sine gaver før middag og dere voksne (bort sett fra søster) bruke så mye tid dere har lyst til på middagen. Vi gjorde det slik et år og det gikk helt fint.

Anonymkode: e3ed2...fed

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Når barna var små så spiste vi kl 16. De fikk åpne en gave hver før middagen. Etter middagen fokuserte vi på gaver til og fra barna, og så åpnet vi resten etter at de hadde lagt seg.

Våre barn sov ikke lenger dagen etter at de hadde vært lenge våkne. De våknet tidligere enn de pleide og hadde en dårligere dag pga altfor lite søvn.

Alle som var hos oss hadde full forståelse for dette. Og vi koste oss like mye da som nå, selv om vi begynte litt før da.

Anonymkode: f7e5c...07b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fotball på julaften er jo helt unormalt! Hverken pappa eller min stefar har noensinne sett sport på julaften, og de ser ellers på "alt" av sport! Tre nøtter til Askepott, Reisen til Julestjernen og 2 x disney er tradisjon for ganske mange tror jeg 😊😊

Fotball har de neppe sett på julaften. Norsk, tysk og italiensk serie har da vinterpause og kun to engelske kamper har blitt spilt julaften. Wolves-Chelsea I 2023 og Leeds-Man United i 1995. 2 juledag derimot er vanligvis (ikke I år) full serierunde i England. 

Anonymkode: f544c...7ce

• Nyttig 2
Skrevet
Tomas77 skrev (14 minutter siden):

Med såpass små barn og så tidlig middag er det sannsynlig med ganske lite alkohol så da er man ferdigspist klokka 16 og klink edru. 

Det blir mye "og bilen går bra?" og "skulle visst bli kaldere til uka" utover ettermiddagen. 

Du klarer ikke å møte familien uten å være beruset altså?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Men hvorfor klarer ikke folk nå å vente til jula ringes inn, når masse generasjoner før oss har klart det? Født på 60-tallet, og vokst opp med koselige julefeiringer.

Og det var ikke bare julegavene som gjorde julaften fin. Det var formiddagsbesøk hos farmor og farfar, rakk kanskje en tegnefilm på TV, det var stemningsfullt å tenne fakler på kirkegården, vi pyntet oss, dro på barnegudstjeneste med morsom prest, og kikket på alle andre som hadde pyntet seg, og sa god jul til venner og naboer.

Så var det hjem til mormor og morfar på middag, som startet 1715. Etter middag skulle det vaskes opp før kaffe og gaver. Hadde ikke oppvaskmaskin. Og det kriblet i magen av å vente på gavene.

Forresten ble det ikke pyntet til jul hjemme før lillejulaften etter kl 12, da foreldrene mine kom fra jobb. Nå er det jo jul hos mange fra i november. De klarer ikke å vente med det heller.

Så hvorfor må alt gjøres tidligere og tidligere nå?

Jeg tror rett og slett at julaften blir litt ødelagt av at det er for mange gaver. Det er min teori. Det tar for lang tid å åpne haugene av pakker, og dermed blir det stress. Noen må bli fort ferdig med middagen, så man får timesvis til gavene. Tror mange småbarn heller ikke lærer å sitte ved middagsbordet til alle er ferdige. Ingen må vente med noen verdens ting lenger.

Men folk må få gjøre som de selv vil i eget hjem. Og man må da akseptere at evt inviterte takker nei. Så kan man jo heller feire julaften sammen når barna blir store nok til å spise kl 17, sitte pent ved bordet, og vente med gaver. Selv dagens 4 - 5-åringer klarer vel det.

Anonymkode: e9718...b3a

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
DesmondMiles skrev (Akkurat nå):

Du klarer ikke å møte familien uten å være beruset altså?

Det var det du fikk ut av den ja. Voksenopplæringen kan hjelpe med lesekurs. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fotball har de neppe sett på julaften. Norsk, tysk og italiensk serie har da vinterpause og kun to engelske kamper har blitt spilt julaften. Wolves-Chelsea I 2023 og Leeds-Man United i 1995. 2 juledag derimot er vanligvis (ikke I år) full serierunde i England. 

Anonymkode: f544c...7ce

Hvorfor forklarer du det for meg?? Jeg vet jo det! Mitt innlegg er jo tilsvar på et innlegg der noen forteller at deres pappa så på fotball på julaften!

Skrevet
Tomas77 skrev (19 minutter siden):

Dere kan ikke ha det hyggelig sammen uten å drikke?😬

Anonymkode: ccd0a...a82

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget med å fremskynde middagen er jo pga gavene og det som barna venter på ikke skal gå til etter leggetid og skape kaos gjennom flere dager. 

Anonymkode: 95413...7c6

Det er jo denne ventetidens om gjorde jula helt magisk. Spenningen som bygget seg opp. Jeg kunne ligge under juletreet å kjenne på pakker i timesvis og spekulere på hva det kunne være inni. I blant fikk vi åpne en "ventegave" for å stagge spenningen litt.

Barn har ikke noe vondt av å ikke få alt i fanget akkurat når det passer dem. Jeg har inntrykk av at det er sånn vanvittig overflod av pakker for barna i dag  at de omtrent er dritlei av å åpne pakker innen de er ferdig. Denne overfloden forringer opplevelsen av at jule og julas gaver er noe helt spesielt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Skal dere spise middag kl 15. Eller blir folk invitert til da, så spiser man ca kl 16. 
Jeg hadde uanastt forhold meg til det jeg hadde blitt invitert til :) Det er noen år med små barn, så spiser man litt senere etter hvert. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tomas77 skrev (5 minutter siden):

Det var det du fikk ut av den ja. Voksenopplæringen kan hjelpe med lesekurs. 

Da må du jobbe med den skriftlige framstillingen. Sånn innlegget står nå, så står det at dere må ty til klein smalltalk når det ikke står alkohol på bordet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må du jobbe med den skriftlige framstillingen. Sånn innlegget står nå, så står det at dere må ty til klein smalltalk når det ikke står alkohol på bordet. 

Ja og det må man jo hvis det ikke er lagt opp til noe annet enn nettopp smalltalk. Derfor formuleringen hva har man tenkt å gjøre etter middagen? For det virker jo som de har tenkt å fortsette laget men uten noen særlig plan for hva som da skal skje. Og voksne mennesker i en sofa i time etter time er jo verdens kjedeligste affære. 

Skrevet
ElectricScum skrev (1 minutt siden):

Det er jo denne ventetidens om gjorde jula helt magisk. Spenningen som bygget seg opp. Jeg kunne ligge under juletreet å kjenne på pakker i timesvis og spekulere på hva det kunne være inni. I blant fikk vi åpne en "ventegave" for å stagge spenningen litt.

Barn har ikke noe vondt av å ikke få alt i fanget akkurat når det passer dem. Jeg har inntrykk av at det er sånn vanvittig overflod av pakker for barna i dag  at de omtrent er dritlei av å åpne pakker innen de er ferdig. Denne overfloden forringer opplevelsen av at jule og julas gaver er noe helt spesielt.

Det er et viktig poeng, men ikke tema for tråden. 

Hvis du leser hi, så ser du at det er snakk om småbarn, tenk småbarnsavdeling i barnehage. Alle vet hvor viktig rutiner og søvn er i den alderen. 

Hvis det var snakk om en 7-åring, så kan de ha godt av å lære seg å vente og mange kan være oppe lenger uten at dagen derpå blir utrivelig for alle parter. Man kan ikke forvente at en 2-åring skal holde seg våken flere timer etter leggetid pga voksnes tvangstanker!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor er det så trist med tidlig middag? Er så tåpelig hvordan voksne henger seg opp i klokkesletter i julen. Hvorfor er det så viktig EGENTLIG? Tenk på de små barna, er dem sin jul, er de som gleder seg og har barnslig lyst, voksne bryr seg ikke om pakker engang.

Det er alle sin jul, og selvsagt kan voksne bry seg om pakker. Men jula er jo mye mer enn pakker for voksne, det er tid med familie, god mat og drikke, koselige juleprogram, julemusikk osv. For små barn handler det selvsagt mest om pakker, så hvorfor kan de ikke heller få åpne pakker jevnt gjennom dagen da, fremfor å måtte vente med alle pakkene til etter middag? Små barn bryr seg også lite om selve julemiddagen. Det er gjerne noe de bare vil ha raskest mulig overstått, for å kunne åpne pakker etterpå. Derfor blir det fort sutring og mas rundt middagsbordet også, særlig med dagens barn som egentlig ikke er særlig vant med å vente (iallfall ikke uten å bli underholdt av mobil/ipad for å slippe å fokusere på at de venter på noe). Så hvorfor kan ikke barna heller få seg en liten middag 14/15-tiden, åpne litt pakker og heller ta julemiddagen som en kveldsmat i 17/18 tiden? Da blir det jo fort en kjekk jul for alle, både voksne og barn! 

Det er ikke selve klokkeslettet folk henger seg opp i, men julaften bør jo være noe annet enn en vanlig hverdag. Det som er så rart, er at dette med å spise middag kl. 17 gjerne ikke var et problem før, men med mange av dagens foreldre har det blitt en kjempeproblem. Det går an å tilpasse andre ting rundt barna enn selve julemiddagen, for det er for de aller fleste litt kjipt om julaften er ferdig i 17-18-tiden. Det er jo tross alt en høytid. 

Anonymkode: ac766...c1f

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...