Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg foretrekker også å spise seinere. Men hadde du virkelig takket nei til å tilbringe julaften med barn og barnebarn, fordi maten blir servert et par timer tidligere enn du er vant med? Jeg er enig i at tradisjon er viktig, men å kose seg sammen med de nærmeste må vel være den viktigste tradisjonen av alle  mener jeg. 

Anonymkode: 9009b...9c5

Jeg tar utgangspunkt i den situasjonen jeg er i per i dag, med ungdommer i hus :)

Det er uansett neppe så viktig for TS at de andre voksne kommer siden hun legger alt opp på dagtid etter egne barn. Litt fleksibel må man kunne være, jula er ikke bare for barna, og som sagt: Middag kl.17, som også er tidlig, kunne jeg fint gått med på. 

Anonymkode: 96cae...f8f

• Liker 6
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barna var små spiste vi middag kl 15 eller 15.30 på julaften, og for oss passet det helt supert.

Det ene barnet vårt var veldig avhengig av rutiner, og det ble ikke noe trivelig for noen av oss hvis vi skulle skyve på leggetid. Tror kanskje noen av gjestene syntes det var litt tidlig det første året, men det var ingen protester. Hadde det kommet protester hadde vi enkelt å greit gitt beskjed om at de da fikk stelle sin egen jul, men så er ikke vi avhengige av andre for å kose oss, så vi kan like gjerne feire jul alene.

Anonymkode: 6b928...8a0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Når vi hadde så små barn spiste vi middag klokken 16, det holdt i massevis. Vi møtte ikke noe motstand, ig besteforeldrene på begge sider så hvor mye triveligere barna hadde det. Vi slapp overtrøtte barn, og de kunne kose seg med gjester, mat og pakker😊 De var som regel i seng til 2-20:30😊

Anonymkode: bf90d...7e4

• Liker 5
Skrevet

Oi, det var jo tidlig. Det blir jo en julelunsj i stedet for middag. 
Vi har aldri hatt så tidlig på middag på julaften. Det er jo mye tidligere enn på en vanlig hverdag det jo. 

Kanske barna heller kan åpne gaver før middag.? 

Kl 15. kan barna få julegrøt og kos, så kan de åpne gaver - og leke med gavene mens dere spiser middag kl 17. 

(det sagt, så hadde jeg jo kommet, men det hadde jo vært trist med så tidlig julekveld). 

Anonymkode: 2c8c6...39b

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tar utgangspunkt i den situasjonen jeg er i per i dag, med ungdommer i hus :)

Det er uansett neppe så viktig for TS at de andre voksne kommer siden hun legger alt opp på dagtid etter egne barn. Litt fleksibel må man kunne være, jula er ikke bare for barna, og som sagt: Middag kl.17, som også er tidlig, kunne jeg fint gått med på. 

Men spol 10-15 år frem i tid da, når ungdommene dine har egne barn, og inviterer deg? Som sagt har jeg ingen problemer med å forstå at man foretrekker middag på et visst tidspunkt.  Men synes det er litt spesielt å ville gå glipp av den tiden små barnebarn «kun» pga dette. Jeg har også mine tradisjoner jeg er vant med, men om vi gjør det litt annerledes noen ganger så spiller jo ikke det noen stor rolle. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Dette er det dummeste jeg hører, småbarnsforeldre som ikke klarer å tilpasse seg tradisjoner og normalt kutyme. 

Jula ringes inn 17.00.

Julemiddag er etter dette. Jeg har fem barn, yngste er fortsatt småbarn som legges 19, men det ordner seg, det er jo jul!

Anonymkode: 8f2f2...c83

• Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet

Jula er ikke bare for barna, den er for hele familien. Det er helt ok å skulle tilpasse seg, men middag klokken 15 hadde jeg takket nei til. Hos oss hadde flere ikke engang vært ferdige på jobb!

Når noen hos oss har hatt så små barn så har de som har hatt mulighet kommet rundt 15 og hatt et opplegg med de minste barna. Begynt å åpne julegavene til de minste osv. Middag klokken 17 når folk er ferdige på jobb og har fått skiftet og så dessert, kaffe og gaveåpning for resten. 

Jeg hadde takket ned til ditt opplegg TS. Ikke fordi jeg er vrang og MÅ spise julemiddag klokken 17, men fordi vi faktisk ikke hadde rukket det.

Anonymkode: 87c4d...aa7

• Liker 13
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men spol 10-15 år frem i tid da, når ungdommene dine har egne barn, og inviterer deg? Som sagt har jeg ingen problemer med å forstå at man foretrekker middag på et visst tidspunkt.  Men synes det er litt spesielt å ville gå glipp av den tiden små barnebarn «kun» pga dette. Jeg har også mine tradisjoner jeg er vant med, men om vi gjør det litt annerledes noen ganger så spiller jo ikke det noen stor rolle. 

Da hadde jeg mest sannsynlig vært på jobb til kl.15 eller kl.16, slik at andre ansatte med små barn kunne få fri på julaften :)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er det dummeste jeg hører, småbarnsforeldre som ikke klarer å tilpasse seg tradisjoner og normalt kutyme. 

Jula ringes inn 17.00.

Julemiddag er etter dette. Jeg har fem barn, yngste er fortsatt småbarn som legges 19, men det ordner seg, det er jo jul!

Anonymkode: 8f2f2...c83

Mens det dummeste jeg hører er de som ikke tørr å gjøre ting på sin egen måte fordi tradisjoner og uskrevne regler må følges.

Min mening er at livet blir mye enklere når man tørr å ta egne valg og gi litt mer faen ☺️

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet

15 er altfor tidlig, det er jo midt i juleprogrammet på tv. Julen starte 17, kan ikke ha middag før det. Vertskapet bestemmer, men personlig liker jeg som vertskap å legge opp en kveld så den tilpasses gjestene så de trives best mulig. 

Vi har heller tilpasset dette til barna ved å ikke sitte evigheter til bords og ta desserten i sofaen innimellom gavene.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Poenget med å fremskynde middagen er jo pga gavene og det som barna venter på ikke skal gå til etter leggetid og skape kaos gjennom flere dager. 

Anonymkode: 95413...7c6

Gjør det det? Skaper kaos gjennom flere dager..

Har selv tre store barn og det å forskyve leggetiden litt på julaften og andre merkedager har ikke gjort noe annet enn at de har blitt mer tilpasningsdyktige til forandringer. 

Anonymkode: 5b808...936

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Glemte noe i innlegget mitt. Jeg kjenner noen store familier der de har valgt å ikke samles før etter middag. De bor nært da. Altså, alle spiser middag hver for seg, og møtes etterpå for kaffe, dessert og gaver. Disse familiene er veldig fornøyde med sitt opplegg.

Kunne det vært noe for dere,TS? At alle kommer til dere kl 1830, f.eks?

Vi er vant til å ha grøt kl 13, etter at vi har vært på kirkegård og tent lys, så hadde vært stappmett kl 15. Som andre sa over her, så blir middag kl 15 mer en slags lunsj/brunsj for de fleste.

Og hvis dere serverer middag kl 15, og gjestene blir utover kvelden, så må dere nesten tilby et måltid til i 21-tiden. Det blir jo ekstra styr for vertskapet.

Anonymkode: e9718...b3a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

15 er altfor tidlig, det er jo midt i juleprogrammet på tv. Julen starte 17, kan ikke ha middag før det. Vertskapet bestemmer, men personlig liker jeg som vertskap å legge opp en kveld så den tilpasses gjestene så de trives best mulig. 

Vi har heller tilpasset dette til barna ved å ikke sitte evigheter til bords og ta desserten i sofaen innimellom gavene.

Gjør det det? Skaper kaos gjennom flere dager..

Har selv tre store barn og det å forskyve leggetiden litt på julaften og andre merkedager har ikke gjort noe annet enn at de har blitt mer tilpasningsdyktige til forandringer. 

Anonymkode: 5b808...936

Enig med deg. Dessuten bør man tenke over mengden gaver hvis det er sånn at barna ikke rekker å åpne alle julekvelden.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Har selv småbarn og tenker at middag og dessert blir kveldsmat, så barnet får noe annet i 14-15 tiden. Barnet legger seg kl 20 og har før det fått åpnet sine gaver. 

Anonymkode: 58054...557

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mens det dummeste jeg hører er de som ikke tørr å gjøre ting på sin egen måte fordi tradisjoner og uskrevne regler må følges.

Min mening er at livet blir mye enklere når man tørr å ta egne valg og gi litt mer faen ☺️

De må selvfølgelig gjøre egne valg. Og de må også respektere andres valg, om de takker ja eller nei til invitasjon. Det går jo begge veier. Noen ønsker å følge tradisjoner, og jula starter ikke før kl 17. Mange av oss liker gode, gamle tradisjoner, og velger å følge disse.

• Nyttig 4
Skrevet

Det er utrolig sært av besteforeldre å ikke tilpasse seg små barnebarn. 

Mine barn har alltid greid seg ok i jula, men tror de hadde hatt mer glede av gaveåpning tidligere. Det var særlig et år minstemann var urolig og gretten på slutten. Husker det som en svett jul

Anonymkode: 48280...85c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er utrolig sært av besteforeldre å ikke tilpasse seg små barnebarn. 

Mine barn har alltid greid seg ok i jula, men tror de hadde hatt mer glede av gaveåpning tidligere. Det var særlig et år minstemann var urolig og gretten på slutten. Husker det som en svett jul

Anonymkode: 48280...85c

Barna lærer seg å vente og være tålmodige etterhvert. Det lærer de bare på å trene på det 🙂. Alle har godt av å lære seg og vente.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde helt sikker ikke rukket det. Jeg jobber så lenge det ikke faller på en søndag. 

Anonymkode: e6a42...d78

Skrevet

Derfor begynte jeg og mannen å arrangere selv, i det småbarnsfamilien skulle begynne å diktere hele dagen. Og det ble raskt slikt at slekt foretrakk å komme til oss. Her jula blir ringt inn kl 17, middag er kl 18. Og barn tåler å vente litt, og være oppe litt ekstra, en slik dag. 

Anonymkode: 82aba...349

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har selv småbarn og tenker at middag og dessert blir kveldsmat, så barnet får noe annet i 14-15 tiden. Barnet legger seg kl 20 og har før det fått åpnet sine gaver. 

Anonymkode: 58054...557

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig med deg. Dessuten bør man tenke over mengden gaver hvis det er sånn at barna ikke rekker å åpne alle julekvelden.

Enig med dere, og flere andre i tråden.

Man kan gjøre tilpasninger som gjør at middagen ikke blir før jula i det hele tatt er ringt inn. Og dagen er ferdig timesvis før de voksne er klar for seng. 

Vi holdt igjen noen gaver til 1.dag, det blir uansett for mye på en gang. Noen år tok vi også noen gaver som kom med nissen midt på dagen. Vi sørget for god lunsj (sen grøt med tilbehør), som nesten i praksis fungerte som. middag for veldig små barn - som uansett ikke liker (eller bør ha) pinnekjøtt. Vi sørget for at de fikk åpne gaver først. Så pause med legging. Så dessert, så voksengaver.   Og alle mulige andre alderstilpassede, mindre tilpasninger, langt unna at hele programmet ble diktert av barna. 

Anonymkode: 82aba...349

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Nå tenker jeg at barna, har ikke vondt av å ha litt lengre bord tid på julaften. Og de har ikke vondt av å få lov å være oppe lengre. Jeg fikk være oppe så lenge jeg ville på julaften og nyttårsaften. Og ble vel bært i seng, etter å ha sovnet et sted. Og for meg gode minner. Også når jeg var 3år.

Hos oss har vi lært barna at måltidet er en minst like viktig del av julaften fra start. Og kjørt på tradisjoner ar der er kl 17, med av og til forsinkekser. Ribba bestemmer. 

Allerde som førsteklassinger så sa de at det beste med julaften var middagen, og det var jo fint, spesielt da de ikke liker all julematen. Og det sier de som voksne også. Da er det på med pentøyet, ene batnet mitt mente ett år at det å pynte seg til maten bare var tull. Snakket om at det ikke bare var for han men også d3 andre rundt bordet. Og at det evnt tok vrkk litt julefølse. Middagen ble gjennomført i jiggedress. Og med angee i etterrid, inntømmet følsen av å ikkw ha freiret jul. 

Etter dette ble han en som pusser skoene sine, og bare må ha slips eller sløyfre og full dress. Også i andre sammengenger. Han lærte viktigheten av å bidra med det lille ekstra i feiringer og ikke bare jul.

Hvis du lurer, så jo jeg husker julen når jeg var 3år. 

Anonymkode: 50038...fe8

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...