Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaster meg på årets “juleproblem”-måned 😂

Jeg og mannen skal arrangere jul i år. Det har vi gjort før, men ikke etter at vi fikk barn. Nå har vi to små på 3 år og snart 2 år. Begge familiene våre kommer, så det blir fullt hus – og vi gleder oss!

Vi hadde besøk av søsteren min (barn på 2 år) og broren til mannen (ingen barn), og sammen la vi opp et kjempekoselig juleprogram. Planen er at søsteren min og broren til mannen kommer rundt kl. 10 for å hjelpe med mat, pynting og lage litt juleopplegg for barna. De andre kan komme når det passer dem – men middagen er kl. 15. Hele poenget vårt er at dette skal være barnas jul, ikke en voksenmaraton som varer til langt på kveld.

Etter det blir det gaver, lek og dessert ca. kl. 18. Barna legger seg rundt 19-tiden. Søsteren min drar etter dessert, resten kan bli så lenge de vil.

Så forteller vi planen til foreldrene og besteforeldrene våre – og får umiddelbart beskjed om at dette “ikke går”.
Middagen skal være kl. 18. Punktum. Begge sider er helt samstemte.

Hvis bare én side hadde protestert, hadde jeg tenkt: “Jaja, vi spiser når vi spiser, du får varme deg mat senere.” Men når begge familiene mener at opplegget vårt er “feil”, begynner jeg å lure: Har vi misforstått et gigantisk uskrevne julebud? 😅

Vi kommer uansett til å gjøre det på vår måte, selv om pappa sier “da varmer jeg min egen mat” og svigermor “jeg kommer ikke før etter fire”. Litt humor, ja – men tydelig nok beskjed om at de synes vi starter altfor tidlig og at de har egne tradisjoner først. Ingen går i kirka eller noe sånt.

Er det virkelig så rart å tilpasse jula etter små barn?

(Rettskrevet med hjelp fra ai)

Anonymkode: 3f942...bec

• Liker 6
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette bestemme verten - i dette tilfelle dere 😊  ( innen rimelighetens grenser, hvilket dette absolutt er ). 

Anonymkode: 9009b...9c5

• Liker 38
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Gjester må gjøre som dere vil, så enkelt er det 😄. Ellers må de bli hjemme.

Når det er sagt, så er jeg 60 år nå, og har aldri i mitt liv spist julemiddagen før mellom 17 og 18 en gang. Etter at jula er ringt inn kl 17. De fleste her i bygda, er på barnegudstjeneste,dom er ferdig kl 17. 

Har aldri vært nødvendig med annet opplegg, verken da jeg var barn, mine barn var små eller nå med barnebarn. Vi har heller aldri trengt å la barn åpne gaver før middag, dagen etter eller noe sånt. Da begrenser man heller overfloden av gaver.

Men så lenge dere er vertskap, så er det dere som bestemmer 🙂. Tidspunkt, meny og alt.

Anonymkode: e9718...b3a

• Liker 22
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Middag kl.15 var svært tidlig. Vi er så vidt ferdig med å se "Tre nøtter til Askepott" da og er neppe klar til middag så tidlig. VI er nok heller ikke særlig sultne kl.15.

Ungene deres er så små at middagen betyr lite for dem. Ville invitert til middag kl.17, da julen ringes inn, og lagt barna litt senere. Siden det er jul :)

Du må gjerne invitere til middag kl.15, men da hadde jeg satt pris på å vite om det i god tid slik at vi kunne takket nei. 

Anonymkode: 96cae...f8f

• Liker 29
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Dere gjør som dere vil, så får de andre velge å komme (og varme maten sin) eller ikke. Jeg hadde ikke trivdes med å ha julemiddag kl. 18 med mitt barn iallfall, da han er utslitt på den tiden og bare kommer til å drive med faenskap og klaging.

Anonymkode: b1ade...395

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal ungene gjøre mellom 15 og 18? Kan dere ikke spise middag litt senere..og må ungene legge seg prikk 1900 på juleaften?

Anonymkode: d17ac...3f8

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har aldri vært nødvendig med annet opplegg, verken da jeg var barn, mine barn var små eller nå med barnebarn. Vi har heller aldri trengt å la barn åpne gaver før middag, dagen etter eller noe sånt. Da begrenser man heller overfloden av gaver.

Samme med mine og alle jeg kjenner. Har hatt julemiddag alt mellom 17 og 19, og det har gått helt fint :) Har aldri lagd noe særskilt opplegg for ungene og de har hatt det kjempefint, kost seg og så har jeg lagd dem når de ble trøtte

• Liker 6
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi en 3 åring, som både får være litt lengre oppe både på juleaften og nyttårsaften. Vi serverer julemiddag kl 17.00 og lar maten synke litt før dessert. Gaveåpning i 19 tiden. Etter det får minste lov å leke med nye leker litt, før han legger seg kanskje rundt klokken 21.00. For våres 3 raring går det veldig fint å være oppe lengre. Er det ikke litt av julemagien da? 

Men det er dere som bestemmer hva som passer best for dere. 

Anonymkode: aa68f...7de

• Liker 8
Skrevet (endret)

Synes 15 var veldig tidlig. Mange opererer med at julen ringes inn med middag kl 17. Kan dere møtes et sted på halvveien men middag 16 eller 17?

Våre små får være oppe så lenge de vil på julaften, i fjor la han som da var litt over 2 år seg samtidig som meg kl 23. Han hadde en veldig morsom kveld :) 

Endret av Anononyma
  • Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Middag kl 15? Er ikke det mest lunsj? Jula ringes inn 17.

Anonymkode: 4b153...88c

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Middag kl.15 var svært tidlig. Vi er så vidt ferdig med å se "Tre nøtter til Askepott" da og er neppe klar til middag så tidlig. VI er nok heller ikke særlig sultne kl.15.

Ungene deres er så små at middagen betyr lite for dem. Ville invitert til middag kl.17, da julen ringes inn, og lagt barna litt senere. Siden det er jul :)

Du må gjerne invitere til middag kl.15, men da hadde jeg satt pris på å vite om det i god tid slik at vi kunne takket nei. 

Jeg foretrekker også å spise seinere. Men hadde du virkelig takket nei til å tilbringe julaften med barn og barnebarn, fordi maten blir servert et par timer tidligere enn du er vant med? Jeg er enig i at tradisjon er viktig, men å kose seg sammen med de nærmeste må vel være den viktigste tradisjonen av alle  mener jeg. 

Anonymkode: 9009b...9c5

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Synes også at 15 var tidlig. Alltid hatt middag 17 da julen ringes inn uansett alder på barna.

Anonymkode: 8bced...8ba

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som vertskap bestemmer dere, men jeg ville nok også slite med å skulle spise julemiddag klokka tre 😄 Hva med å spise stor lunsj med mat ungene liker klokka tre, og ordentlig middag for de voksne etter at barna er lagt? 

Anonymkode: a300d...724

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Klokka 18 stemmer jo heller ikke. Julen ringes inn klokken 17. Når barna mine var på samme alder som dere, tok vi middagen kl 16. Det var helt nødvendig for at barna skulle få en fin dag, og det har allerede blitt flyttet tilbake til 17 nå. Syns dere hadde lagt en fin plan for barna jeg. 

Anonymkode: 95413...7c6

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi løste det også slik når barna var rundt 3 år gamle og alle familiemedlemmer hadde forståelse for dette. Det finnes en tid for alt. Jeg er helt enig i at julen først og fremst er for barna. Gjør det du mener er riktig for barna. Kl 15.00 er ikke tidlig fordi en julemiddag ofte tar lengre tid. Tro meg, det blir vanskelig nok å få timene på ettermiddagen/kvelden i hop.

Anonymkode: 6a1c6...6f8

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

15 var tidlig, ja, men vertskapet bestemmer jo. Julen ringes inn kl. 17, så middag før da er jo litt pussig.

Dersom besøket kommer til middag kl. 17, og dere har gaveåpningen kl. 18.30 (barn liker uansett ikke langdryge middager, og da spesielt ikke på julaften) så tror jeg dere får en langt mer avslappende julaften enn om barna kommer kl. 15 og gaveåpningen ikke er før kl. 18…

Men som vertskap bestemmer selvsagt dere, og gjestene kan velge å ikke komme dersom det ikke passer dem.

Anonymkode: 32831...4f5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Enig med de fleste her at kl 15 er veldig tidlig å spise middag.

Og jeg hadde ønsket å flytte den til kl 17.

Barna er vel ikke vant til middag kl 15 ellers heller? Da er jo de færreste hjemme fra jobb / skole / barnehage..

Men jeg hadde så klart tilpasset meg for å kunne feire jul med familien..

Vi tro at mange da blir veldig sultne igjen utover kvelden, hva gjør dere da?

Må gjestene reise hjem for å spise hos seg selv, eller lager dere nok mat så dere kan varme opp til en god kveldsmat?

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi løste det også slik når barna var rundt 3 år gamle og alle familiemedlemmer hadde forståelse for dette. Det finnes en tid for alt. Jeg er helt enig i at julen først og fremst er for barna. Gjør det du mener er riktig for barna. Kl 15.00 er ikke tidlig fordi en julemiddag ofte tar lengre tid. Tro meg, det blir vanskelig nok å få timene på ettermiddagen/kvelden i hop.

Anonymkode: 6a1c6...6f8

Hele poenget med å lage jul for barna er jo at middagen ikke skal vare i timevis. Det er de voksnes jul. Barn spiser opp middagen sin i løpet av et kvarter, og resten av julekvelden blir veldig veldig lang… 

Anonymkode: 32831...4f5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ba om litt tidligere julemiddag da våre barn var små, som regel ble det da klokka 16. Var aldri et problem for familie, hverken på den ene eller andre siden ☺️

Ett år skulle vi overnatte hos ei svigerinne og hadde julemiddagen til vanlig tid (tror det var kl.18) - det endte med at yngstemann, som da var ca tre år, sovna fra alt sammen 🙈 han var litt lei seg for det da han våkna dagen etter, men så fort han fikk gavene sine ble det en fin 1.juledags morgen 😅

Jeg synes det er rart å ikke kunne tilpasse seg barna i jula. Det viktigste er jo å kunne være sammen som en familie og ha det koselig. Våre barn har aldri vært av typen som klarer, eller har godt av, å være lengre oppe på slike dager. Brudd i søvnrutinene fører alltid til skikkelig dårlig humør og meltdowns. Da er det plutselig ikke så hyggelig for noen i selskapet lengre.

Anonymkode: f70bb...8f9

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Poenget med å fremskynde middagen er jo pga gavene og det som barna venter på ikke skal gå til etter leggetid og skape kaos gjennom flere dager. 

Anonymkode: 95413...7c6

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...