Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 17.51):

Så du møter ikke opp til avtaler på fritiden, og kan plutsdlig finne på at nå vil du ha en times pause når man prøver å komme seg ned fra fjellet før sola går ned så man ikke ser noe lenger? I så fall er jeg ikke interessert i å bli sammen med en så ustabil person som deg nei.

Anonymkode: 6b283...ae7

Mange kan jo fint møte opp til det de avtaler, fordi de planlegger rundt det. Det er jo noe annet å ha avtaler hver dag/ukentlig, slik jobb her. 

Anonymkode: c0287...987

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 11.10):

Jeg er ufør og har høy kapasitet til både reising og være aktiv.

Anonymkode: 65b22...9e7

Hvordan er det mulig? Jeg kan verken ha hobbyer, reise på ferie eller besøke slekt og venner andre steder i landet. Ingen energi etter jobb. Ikke reist på 20 år. Ikke krefter til vennskap. Er i kontorjobb, men det er alt jeg greier. Har tre kroniske sykdommer som gir smerter, fatigue og nedsatt funksjonsevne. 

Anonymkode: 90c15...98b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 19.13):

Dette er et kremeksempel hvorfor man har fordommer.

Jeg har ikke energi til å gjøre alt mulig på fritiden, i helgene sover jeg mye, er ikke ofte på kino eller annen aktivitet med barna mine fordi jeg er helt utslitt,  burde jo egentlig blitt uføretrygdet jeg da? 

Anonymkode: ace40...c88

Hvordan klarte du å tolke innlegget mitt sånn?🤔
Jeg prøvde bare å forklare at det er forskjell på jobb og fritid. Du er ser en ufør som er ute og går tur, men de går jo ikke hver til samme kl.slett. De ser an formen, eller planlegger at de kan gå en tur, fordi de ikke skal noe annet den dagen, feks, eller fordi de har en god periode.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan klarte du å tolke innlegget mitt sånn?🤔
Jeg prøvde bare å forklare at det er forskjell på jobb og fritid. Du er ser en ufør som er ute og går tur, men de går jo ikke hver dag til samme kl.slett. De ser an formen, eller planlegger at de kan gå en tur, fordi de ikke skal noe annet den dagen, feks, eller fordi de har en god periode.

*glemte dag

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det mulig? Jeg kan verken ha hobbyer, reise på ferie eller besøke slekt og venner andre steder i landet. Ingen energi etter jobb. Ikke reist på 20 år. Ikke krefter til vennskap. Er i kontorjobb, men det er alt jeg greier. Har tre kroniske sykdommer som gir smerter, fatigue og nedsatt funksjonsevne. 

Ufør blir man når man ikke greier den jobben. Jeg var i jobb jeg også, men ble alvorlig syk en dag og klarte ikke engang ta en dusj uten hjelp. Så har jeg sakte, men sikkert, kommet meg tilbake til å ha bedre og bedre funksjon (og delvis i jobb). Men man velger ikke å bli ufør, men det er noe man blir fordi man ikke har et valg. Men så kan man få igjen noen funksjon etter en viss tid som ufør, pga behandlinger, medisiner osv 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Om han vasket, passet barn, bidro økonomisk og planla ting i hjemmet hadde det vært ok. En som var hjemme og rotet mens han venta på middag er uaktuelt. Så ufør kunne han fortalt han var, men da måtte han vise guts og evne til å gi. Og ikke psykisk syk, det kan jeg ikke påføre barna mine

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 8.30):

Jeg vil vite det med en gang. Er ikke interessert i å gå inn i noe med noen som har så store helseutfordringer at de ikke engang klarer å stå i jobb. Det passer ikke for meg 

Anonymkode: bc8ba...733

Mange av dem orker mer enn folk flest.

Anonymkode: 08002...849

• Nyttig 1
Skrevet

Off topic, men kan man være søkkrik og fortsatt få uføretrygd? Bare bruke de ekstra pengene på dyr vin og sånt.

Anonymkode: 30db1...00a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Off topic, men kan man være søkkrik og fortsatt få uføretrygd? Bare bruke de ekstra pengene på dyr vin og sånt.

Ja, det kan man jo. Gjelder sikkert ikke så mange, men heller ikke sånn at alle uføre har dårlig råd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke skriv det på profilen. Da blir du bare forhåndsdømt og avvist, før du i det hele tatt får vist noen hvem du er. 

Jeg ville fortalt det når du ser at det kan lede til noe mer seriøst. 

Anonymkode: b1b06...73d

Hadde det i profilen og ble ikke forhåndsdømt. 

Man blir jo ikke sammen med alle man chatter med selvfølgelig. Men man er ikke automatisk en dårligere kjæreste bare fordi man er ufør. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er da store forskjeller på folk. Mennesker som mottar uføretrygd er ikke en homogen gruppe hvor alle er like.

Downsyndrom, senskader etter kreftbehandling, MS, psykiske lidelser, psykisk utviklingshemming, fysisk utviklingshemning, alvorlig leddgikt, blind og døv, alvorlige traumer, møtt veggen etter 50 + år i arbeidslivet o.s.v 

Alle som mottar uføretrygd har sin unike historie. Absolutt ingen er like. Det eneste alle har til felles er at de ikke har tilstrekkelig inntektsevne.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er har rett på uføretrygd, selv om du arver en milliard av pappa. Samme med barnetrygd. Alle får. Trenger en milliardær uføretrygd og barnetrygd? Nei. Men de har like mye rett på det som alle andre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du er har rett på uføretrygd, selv om du arver en milliard av pappa. Samme med barnetrygd. Alle får. Trenger en milliardær uføretrygd og barnetrygd? Nei. Men de har like mye rett på det som alle andre.

Men tviler på at en milliardær gidder å gå gjennom mølla med NAV for å få uføretrygd. Jeg vet at jeg aldri hadde gjort det om jeg ikke var avhengig av inntekt, mest fordi jeg var for syk selvsagt, men også fordi det er kjedelig og svært nedverdigende.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Mange av dem orker mer enn folk flest.

Anonymkode: 08002...849

Det er ikke sant, men ikke alle er sengeliggende eller husbunden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Dette var meg. En stund. Så klarte jeg ikke og jobbe fullt lenger heller. Nå som jeg er ufør og jobber 30% så klarer jeg dette. De dagene jeg er på jobb 5 timer orker jeg ikke så mye mer. Når jeg får hvilt innimellom så klarer jeg og besøke slekt og reise på ferie når jeg har ferie. Er det ikke logisk ? Så finnes det selvfølgelig folk som er så syke at de aldri klarer og jobbe noe eller dra på besøk. 
Gir jo ingen mening og skrive i bio at man er ufør i forhold til energi til fritid ihvertfal. Det sier jo ingenting .

Anonymkode: 99d9c...267

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva er søkkrik? Ja, selvsagt kan man få uføretygd selvom man er søkkrik . Akkurat som alderspensjon og barnetrygd. Har en bekjent som er ufør og som arvet ganske mye når faren gikk bort. Hun bruker penger på dyr vin og sånt .

Anonymkode: 99d9c...267

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil ikke beskrive meg som «søkkrik», men som «komfortabel». ( Minus det med helsa… ) Man kan få uføretrygd som formuende og, men man går dramatisk ned i inntekt. 

Mange er så heldige at de får større forsikringsutbetalinger i tillegg til uføretrygden. 

Noen kan leve godt på uføretrygd + forsikringsutbetalinger + avkastning fra aksjer og fond.

Har man nedbetalte eiendommer så har man jo bare strøm, forsikringer, kommunale avgifter og felleskostnader.

Hva man bruker pengene sine på har ingen noe med. Ingen i NAV sjekker hva du bruker pengene dine på. Verken om du har 20.000,- i måneden eller 200.000,- 

Anonymkode: cccb4...40e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men tviler på at en milliardær gidder å gå gjennom mølla med NAV for å få uføretrygd. Jeg vet at jeg aldri hadde gjort det om jeg ikke var avhengig av inntekt, mest fordi jeg var for syk selvsagt, men også fordi det er kjedelig og svært nedverdigende.

Selvfølgelig.

Men om du skulle være så heldig å vinne mange millioner i lotto, så behøver du ikke gi fra deg trygden din. Selv om du kunne gjort det.

Det er lov å være mange millionær og samtidig motta uføretrygd. Som var det opprinnelige spørsmålet lenge opp.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er mulig pga at jeg er høytfungerende uføretrygdet. Det vil si at lemmer, kropp og hode fungerer godt nok til at jeg kan ha et vettugt liv. Og da må man jo utnytte dette til fulle.

Hvem vet når det er over.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mulig pga at jeg er høytfungerende uføretrygdet. Det vil si at lemmer, kropp og hode fungerer godt nok til at jeg kan ha et vettugt liv. Og da må man jo utnytte dette til fulle.

Hvem vet når det er over.

Men hvorfor jobber  du ikke da? Studerer til en enklere jobb fysisk?  Jeg må bruke helger, netter og ferier for å ta igjen jobb jeg ikke greier pga sykdom i arbeidstiden. Kan aldri reise på ferie, være med venner eller ha hobbyer. Ingen krefter til det, eller shopping og frisør. Ikke tid til trening, kultur eller kino. Tiden går til sykdom og å klamre meg til jobb. Det er sånne som meg som er NAV og staten. Gjennom skatten vi betaler til deg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...