Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det her henger ikke på greip. Hadde jeg hatt høy kapasitet så hadde jeg jobbet.
Ikke reist og vært aktiv på den tiden man egentlig skal jobbe. 
Reise og være aktiv skal man holde på med i fritiden 

Anonymkode: 5a146...7c6

Du har de som har vært uføre i lang tid, kommet seg en hvis grad tilbake til normal helse igjen, men finner ikke en eneste jobb som vil ha dem pga det store hullet i CV. Det er ikke bare bare for en som er ufør og vil jobbe å få seg en jobb. Kan argumentere for frivillighet men du er fortsatt ufør, når man kanskje vil helst ha en lønnsøkning fra det "lille" man får fra uføretrygden.

Anonymkode: f06a9...4ba

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er du ufør da?

Anonymkode: a3d00...edd

Mange av oss har vært betraktelig sykere tidligere, men sliter med sporadisk sykdom som gjør det vanskelig å være så pålitelig som en arbeidsgiver forventer. Andre har såpass skadeskutt CV at vi er sjanseløse på arbeidsmarkedet, selv om vi har utdannelse ønsker oss tilbake i jobb. For meg personlig gjelder begge deler. Jeg jobber sporadisk frilans når jeg kan, sender jobbsøknader når jeg tror og håper jeg har en sjanse, men ellers går fritiden med til frivillige arbeid og politiske verv (er lokallagsleder i et parti, og har et håp om en bystyreplass etter valget).

Anonymkode: add93...2a4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere som er uføre og på tinder. 
Når i dating prosessen sier dere at dere er ufør?

Før første date eller etter en date eller 3? 

Anonymkode: f2601...76f

Jeg er ikke ufør selv. Men ut i fra hva uføre her inne skriver når man f eks foreslår at de kan være eksamensvakt, besøksvenn eller støttekontakt, og på den måten gi noe tilbake til samfunnet, så forteller de jo at da kommer de til å være sengeliggende i dagevis etterpå.

Så for min del ønsker jeg at det står oppført i profilen, da uførhet tross alt er livsdefinerende og noe som vil prege et eventuelt forholdet i svært stor grad. Jeg ønsker ikke å leve et halvt liv, selv om jeg naturligvis har empati med de som er kronisk svært syke. 

Anonymkode: 12f0f...95a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer fint å sile ut hvem som ville reagert positivt, negativt og nøytralt om uføretrygd-statusen min. Så til de som skriver at de ikke vil at slike som meg skal kaste bort tida deres; slapp helt av - det ville jeg heller aldri gjort. Har aldri blitt avvist på nett-dating pga uføretrygd-status. Men nå er det mange år siden jeg drev med slikt, da. 

Anonymkode: 9052a...64f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste av oss er oppegående nok til å skjønne at når folk forteller om utdanning i stedet for yrke så betyr det at de er uføre. Informasjonen bør stå i bio.

Anonymkode: 77168...18e

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange av oss har vært betraktelig sykere tidligere, men sliter med sporadisk sykdom som gjør det vanskelig å være så pålitelig som en arbeidsgiver forventer. Andre har såpass skadeskutt CV at vi er sjanseløse på arbeidsmarkedet, selv om vi har utdannelse ønsker oss tilbake i jobb. For meg personlig gjelder begge deler. Jeg jobber sporadisk frilans når jeg kan, sender jobbsøknader når jeg tror og håper jeg har en sjanse, men ellers går fritiden med til frivillige arbeid og politiske verv (er lokallagsleder i et parti, og har et håp om en bystyreplass etter valget).

Hva er grunnen til at du ikke omskolerer deg, dersom du har helse til å være i jobb? 

Hvor stor stillingsprosent må man ha i arbeidslivet for at det ikke skal lønne seg å være uføretrygdet?

Jeg ønsker deg lykke til i bystyrevalget, og tenker at det er svært positivt på en CV med et politisk verv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke ufør selv. Men ut i fra hva uføre her inne skriver når man f eks foreslår at de kan være eksamensvakt, besøksvenn eller støttekontakt, og på den måten gi noe tilbake til samfunnet, så forteller de jo at da kommer de til å være sengeliggende i dagevis etterpå.

Så for min del ønsker jeg at det står oppført i profilen, da uførhet tross alt er livsdefinerende og noe som vil prege et eventuelt forholdet i svært stor grad. Jeg ønsker ikke å leve et halvt liv, selv om jeg naturligvis har empati med de som er kronisk svært syke. 

Noen lever sånn, mens andre ofte er eksamensvakter, besøksvenner eller støttekontakter. Problemet her er jo at du antar at alle, eller i det minste de fleste, lever "halve liv". Når denne typen fordommer er utbredt, er det helt naturlig at man nøler med å dele at man er ufør.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er grunnen til at du ikke omskolerer deg, dersom du har helse til å være i jobb? 

Hvor stor stillingsprosent må man ha i arbeidslivet for at det ikke skal lønne seg å være uføretrygdet?

Jeg ønsker deg lykke til i bystyrevalget, og tenker at det er svært positivt på en CV med et politisk verv. 

Jeg HAR omskolert meg, men får ikke jobb fordi jeg har for lite erfaring, er for gammel, og fordi sykdommen setter begrensninger på hva slags jobber jeg kan ha. De jeg er kvalifisert til, er typisk relativt populære kontorjobber, og da havner jeg langt bak i køen. At jeg ikke lenger trenger sykehuset betyr ikke at jeg kan bli trikkesjåfør, vernepleier eller lagersjauer.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det her henger ikke på greip. Hadde jeg hatt høy kapasitet så hadde jeg jobbet.
Ikke reist og vært aktiv på den tiden man egentlig skal jobbe. 
Reise og være aktiv skal man holde på med i fritiden 

Anonymkode: 5a146...7c6

Du har kun fordommer og liten forståelse for sykdom.

Jeg har en sykdom som gjør at jeg fint kan reise og trene. Jeg kan derimot ikke se på skjerm, eller lese lenge om gangen. Jeg kanheller  ikke sitte eller stå for lenge. Utover det kan jeg gjøre hva som helst, både klatre og sykle. Som partner er jeg gunstig fordi jeg er fleksibel og har god råd. 
Det finnes ikke en arbeidsplass som ansetter  en med så høy utdannelse og likevel liten/tilpasningskrevemde arbeidskapasitet som meg.

Det er du som ikke skjønner premissene. Du har ikke noe godt å bidra med, holdningsmessig, da du ikke har kunnskapsgrunnlag.

Anonymkode: 57449...7d6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er ufør og traff min nåværende kjæreste på Facebook dating. Det stod i profilen at jeg er ufør. Best å være ærlig på det fra start enn å vente med å si det. Så kan folk ta et valg. 

Han jeg er sammen med er ufør selv og det gjør at vi kan tilbringe mye tid sammen. Ingen av oss har barn heller. 

Dessverre er det mange som ser ned på folk som er ufør og det er en skikkelig uting 🙄

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen orker vel å date dårlig helse før de evt har fått et godt førsteinntrykk 😄

Anonymkode: 26fc6...3f5

Det inntrykket hadde fort blitt knust av å skjule noe så viktig som en uførhet er. For meg er å unnlate å fortelle noe sånt det samme som å lyve. 

Anonymkode: 871a6...dc4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg syntes at du burde skrive det i bio. Altså før en date i det hele tatt skjer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Happn.

Sa det i chat før møte.

Kjøpt hus og er forlovet nå etter 7 mnd som singel 😊

Anonymkode: 273d6...e64

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ikke den du siterer. Man kan være uføretrygdet, fordi at man ikke har inntektsevne - men likevel ha restarbeidsevne til å være aktiv.

Anonymkode: 67316...a77

Det gir ingen mening. Har man kapasitet til å være aktiv og sosial på fritiden så har man kapasitet til å jobbe, og ikke snylte på andres penger.

Anonymkode: 6b283...ae7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er bedre å være ærlig, det er som det er. Dersom det er helt uaktuelt for noe, så er det like greit for begge parter at man ikke kaster bort hverandres tid. 

Anonymkode: 16f98...186

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skjønner vel at noen skriver det, så gjelder ikke det alle uføre?

Anonymkode: c0287...987

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det gir ingen mening. Har man kapasitet til å være aktiv og sosial på fritiden så har man kapasitet til å jobbe, og ikke snylte på andres penger.

Jobb er som regel oppmøte gitte klokkeslett og at man må prestere over en viss lengde, flere dager i uken, hver måned. 
Fritid = man ser an formen og legger inn pauser, kjøper seg avlastning. 

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobb er som regel oppmøte gitte klokkeslett og at man må prestere over en viss lengde, flere dager i uken, hver måned. 
Fritid = man ser an formen og legger inn pauser, kjøper seg avlastning. 

Så du møter ikke opp til avtaler på fritiden, og kan plutsdlig finne på at nå vil du ha en times pause når man prøver å komme seg ned fra fjellet før sola går ned så man ikke ser noe lenger? I så fall er jeg ikke interessert i å bli sammen med en så ustabil person som deg nei.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg finner uansett ut av det rimelig kjapt, så for meg er det irrelevant. Jeg vil ikke ha en ufør partner så da kutter jeg de bare ut.

Finner det stort sett ut etter en dag eller to med skikkelig prat.

Anonymkode: 3e02b...5db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor er du ufør da?

Anonymkode: a3d00...edd

Fordi jeg mangler inntektsevne.

Anonymkode: 65b22...9e7

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...