Gå til innhold

Er det ikke vanlig med norske flagg på juletreet lenger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har farmor og farfar sine flagg på juletreet hvert år. Kjøpt til deres første juletre i 1952. Behandles med andakt og bittelitt lim ved behov 🇳🇴❤️

Anonymkode: a545c...295

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Krigen og nazistene skal vi aldri glemme, derfor flagg på treet.

Anonymkode: 2f74d...047

Er det derfor du har flagg på treet, for at hver gang du ser på juletreet så husker du på holocaust, krigen og nazister? 

Du hadde helt glemt det hvis ikke du hadde flagg på juletreet ditt? 

Jeg har ikke flagg på mitt juletre men jeg har ikke en gullfisk hukommelse heller så jeg klarer fint å huske på krigens ofre uten at jeg må ha påminnelse om dette i julens dager hvert år.

Og julen for meg handler lite om krig og  nazistene. Det har ingenting med min jul å gjøre, det har rett og slett lite med jul å gjøre generelt uansett hvordan en feirer. 

Anonymkode: 1637b...bf0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Krigen og nazistene skal vi aldri glemme, derfor flagg på treet.

Feiret dere ikke jul før krigen i deres familie?

Anonymkode: d66bc...a90

• Nyttig 3
Skrevet

Det er ei gamlinggreie. Eg kan ikkje hugse å ha sett juletreflagg til sals i nokon butikk så lenge eg har levd. 

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har det norske flagget på det store hovedtreet vårt :flagg: Jeg pleier til og med å ha det på kakene på Julaften. I år skal jeg også ha et par Pride flagg tenkte jeg :stolt: 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har ikke flagg, men har perler :) Ser ikke det ofte i dag heller, men jeg vokste opp med det. Vokste ikke opp med flagg på treet.

image.jpeg.a0a097b3d56c25b8c3184ebd5ef03cbe.jpeg

Anonymkode: efac4...cc9

Vi har både flagg og perler, men det er fordi vi har mye gammel julepynt og jeg syna det er koselig å pynte med alt det gamle vi har 🥰

Anonymkode: 8d0c7...0bf

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har farmor og farfar sine flagg på juletreet hvert år. Kjøpt til deres første juletre i 1952. Behandles med andakt og bittelitt lim ved behov 🇳🇴❤️

Anonymkode: a545c...295

Dette er det vakreste ❤️ Julepynt handler ikke utelukkende for hva som er estetisk vakkert, men meningen bak, minner og historie.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Virker ikke som noen har det lenger.

Sånn som dette.

standard_compressed_sx90b0d7.jpg L

Norske flagg på juletre kan oppfattes rasistisk. Det er derfor best å unngå det.

Skrevet (endret)
22 minutter siden, Tobias001 said:

Norske flagg på juletre kan oppfattes rasistisk. Det er derfor best å unngå det.

Rasistisk å elske Norge og føle nostalgi over gamle juletreflagg! Så latterlig. Ordet rasist er så ekstremt oppbrukt at det har mistet sin kraft. 

Endret av Selkie
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Virker ikke som noen har det lenger.

Sånn som dette.

standard_compressed_sx90b0d7.jpg L

Jeg har det. 

Så synges det om det i "du grønne glitrende tre god dag".

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er da helt vanlig å ha spir i toppen, var du ikke klar over det?

Anonymkode: 510c5...43b

Jeg er klar over det. Jeg spurte ikke om hva som var vanlig, men fordi vedkommende ikke skrev noe om hva hn faktisk hadde i toppen, bare at hn ikke hadde stjerne.

Skrevet
skreppamedleppa skrev (6 timer siden):

Spir er helt vanlig å bruke f.eks og kan kjøpes mange plasse og har mange ulike former 

Men jeg har flamingoer

I dag kan en bruke hva som helst av det en ønsker, så det er ikke slik at det er stjerne eller ingenting. Det er mange veier til rom og mange måter å pynte juletreet heldigvis.

Screenshot_20251124_203402_SamsungInternet.thumb.jpg.e73a379fd1f88f968864f1fa088333ea.jpg

Screenshot_20251124_202222_SamsungInternet.thumb.jpg.338996e8ffef84242ee6f73192353f26.jpgScreenshot_20251124_202252_SamsungInternet.thumb.jpg.74176812743a509865f828b209e3dbda.jpgScreenshot_20251124_202305_SamsungInternet.thumb.jpg.062d405875b32650d87133d6a6161d9f.jpgScreenshot_20251124_202317_SamsungInternet.thumb.jpg.c5c7139ba8565fd4cee8409abe03b171.jpgScreenshot_20251124_203009_SamsungInternet.thumb.jpg.bc9f1ade375fafd788d3083ebcf34552.jpg

Screenshot_20251124_202245_Samsung Internet.jpg

Får man kjøpt flamingoer til å sette i toppen av juletreet? Eller har du funnet noen flamingoer du har tilpasset selv til å feste på treet? Vet det finnes både spir og andre ting til å ha i toppen, men har aldri sett flamingoer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette behovet for å hevde at jula ikke er en kristen høytid. Jula har vært feiret som feiring av Jesus i minst tusen år i Norge, lenger i Europa. (Kirkemøtet i Nikea var i 325.) Hvor lenge feiret de egentlig juleblot før Kristendommen ble innført? Det kan godt ha vært mye mindre enn tusen år. Vi vet vel heller ikke hvem som feiret juleblot  var det for alle eller var det bare stormenn med religiøse funksjoner? Hvem vet.

Nesten alle juletradisjonene har kristen opprinnelse, juletreet (fra 1500-tallet i Tyskland) inkludert. Man behøver ikke å feire kristent, men å hevde at man feirer juleblot, med mindre man faktisk ofrer til de norrøne gudene, blir fryktelig historieløst.

Anonymkode: 5e3bb...c47

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig. Min mor har fremdeles noen slitte julehjerter vi flettet på barneskolen på 80-tallet. Disse henges trofast opp hvert år. 

Anonymkode: f0070...5b0

Jeg har også julepynt som mine barn laget på skolen og i barnehagen. Jeg pakker den pynten varsomt ned når julen er over. Har også juletrepynt jeg arvet fra min mormor og hvor gammelt det er aner jeg ikke. Mye mulig det er noe hun også har arvet. Så har jeg pynt jeg har kjøpt og fått i gaver opp gjennom årene. 

Norske flagg har jeg ikke lenger, men mye mulig jeg skaffer meg noen en gang. For meg har det noe med å være glad i landet vi bor i og den rike historien som tilhører Norge, og ikke minst mine forfedre. 

Skrevet
Thyra skrev (5 timer siden):

Får man kjøpt flamingoer til å sette i toppen av juletreet? Eller har du funnet noen flamingoer du har tilpasset selv til å feste på treet? Vet det finnes både spir og andre ting til å ha i toppen, men har aldri sett flamingoer.

Det finnes flamingoer som er laget med den funksjonen at de kan settes på toppen av treet, (altså med sånn  spiral nederst og som selges som "top tree decor) men den syntes ikke jeg var så fin så jeg kjøpte min egen flamingo og puttet på sånn at den enkelt kan festes i treet. 

Jeg er ikke så tradisjonsbundet at folk må ha gjort noe 300 ganger før for at jeg skal gjøre det og jeg ville ha noe annet enn kristen symbolikk så da ble det slik. Det finnes jo påfugler, gullfisker, grinchen, alver og nær sagt hva som helst en kan feste i toppen av et tre, bare fantasien og hva en ønsker som setter sine grenser😊

AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (6 timer siden):

Og hvem kommer i stua mi som blir krenka av norske flagg? Det er hvertfall ingen og jeg nekter å la krenkehelv**e ta over livet mitt og det som betyr noe. De som lar seg herse med får nå bare gjøre det da,! 

Anonymkode: fa7dd...c13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det hjemme og jeg er ikke engang norsk, men jeg syns det er fint jeg. 

Flaggpynten er fra krigen og den har vi pyntet juletreet med hvert år. Men vi har byttet ut grantreet med plast tre grunnet allergi. 

Anonymkode: 73eb8...d2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er ikke desperat etter fellesskapet godkjenning men jeg misliker at tradisjonelle ting skvises ut og hvis folk dropper det fordi kg da at det var ut blir jeg oppgitt. Jeg bruker flagg glitter og alt det samme som jeg har gjort i 50 år og er komfortabel med det men jeg er bekymret for at tradisjoner skvises ut ned et knips. 

Tradisjoner er en viktig del av vår identitet. 

Anonymkode: fa7dd...c13

Tradisjoner endrer seg hele tiden. Flagg på treet var tross alt nytt på et tidspunkt. Det forstår du vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...